Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Marathon een stuk lomper

Ik ga weer ontopic. Hier zijn de verschillen met de oude en de nieuwe Marathons:

Code: Selecteer alles

ETRTO   Size       Bar      Gram  EPI    Load  Price
40-559, 26 x 1.50, 3,0-7,0, 660 g, 50, 100 kg, 25,50
40-559, 26 x 1.50, 4,0-7,0, 730 g, 67, 100 kg, 25,50

47-559, 26 x 1.75, 3,0-5,0, 750 g, 50, 125 kg, 25,50
47-559, 26 x 1.75, 3,0-5,0, 875 g, 67, 109 kg, 25,50

50-559, 26 x 2.00, 2,0-5,0, 840 g, 50, 140 kg, 25,50
50-559, 26 x 2.00, 2,5-5,0, 970 g, 67, 130 kg, 25,50

25-622, 28 x 1.00, 5,0-8,0, 500 g, 50,  85 kg, 25,50
25-622, 28 x 1.00, 6,0-8,0, 520 g, 67,  75 kg, 25,50

28-622, 28 x 1.10, 4,0-7,0, 520 g, 50,  95 kg, 25,50
28-622, 28 x 1.10, 5,5-7,5, 560 g, 67,  85 kg, 25,50

32-622, 28 x 1.25, 4,0-6,5, 580 g, 50, 100 kg, 25,50
32-622, 28 x 1.25, 4,5-6,5, 640 g, 67,  90 kg, 25,50

37-622, 28 x 1.40, 3,5-6,0, 650 g, 50, 110 kg, 25,50
37-622, 28 x 1.40, 4,0-6,0, 730 g, 67,  95 kg, 25,50

42-622, 28 x 1.60, 3,5-6,0, 720 g, 50, 125 kg, 25,50
vervallen

47-622, 28 x 1.75, 3,0-5,0, 840 g, 50, 140 kg, 25,50
47-622, 28 x 1.75, 3,0-5,0, 985 g, 67, 115 kg, 25,50
Wat opvalt is dat de nieuwe banden ook minder zwaar belastbaar zijn. Mijn 47mm banden zijn maar liefst 125 gram zwaarder geworden.
7000 km vind ik prima voor snelle banden. Een plotseling oplopende frequentie van lekke banden is inderdaad vaak het teken dat het tijd is nieuwe te kopen.
Wim
Jazeker.
En er is ook nog altijd een verschil of die banden gedurende 7000km een gewicht van 90kg of van 70kg te torsen hebben gekregen. En als je zo'n 35mm Racer consequent op 4 bar houdt terwijl ook 6 bar mogelijk is, dat zal ook wel iets maken.
Kortom, sleet hangt van meerdere factoren af, niet alleen van het wegdek.
Ik blijk inmiddels een reactie van Schwalbe op mijn email aan hen in mijn spambox te hebben ontvangen. Voor de goede orde: volgens hen is de rolweerstand gelijk gebleven. Wel is de lekbestendigheid veel groter, en de levensduur ook. Helaas net als het gewicht. Zelf had ik liever een gelijke lekbestendigheid en levensduur gehad, maar een lager gewicht en een lagere rolweerstand. Hoe Schwalbe de rolweerstand gemeten heeft weet ik niet. Ik kan me nog voorstellen dat het op een heel glad wegdek niet veel uitmaakt, maar op een slecht wegdek zal het er met zo'n 3mm dikke laag toch niet beter op geworden zijn. Ik begrijp werkelijk niet waarom lekbestendigheid in normale omstandigheden nog zo'n issue gevonden wordt.
Wim
Sjors schreef: Ik zou graag eens Grandbois banden uitproberen. Nu het najaar en winter voor de deur staan echter geen goed idee, al was het alleen maar omdat ik geen naafdynamo heb en Grandbois geen dynamoribbel heeft.

Ik denk dat in de winter doorfietsen op Grandbois ook veel lekke banden oplevert doordat bij nat wegdek troep blijft plakken op de banden, maar wellicht sla ik hier de plank mis.
Ik heb de 28mm op mijn winterfiets zitten (met naafdynamo ;) ) en wat mij opvalt is dat het loopvlak snee vrij blijft. Kennelijk plakt vochtig grit niet erg aan het gebruikte rubber of is de band zo soepel dat het er niet ingedrukt wordt. Ondanks dat de banden genoeg gelegenheid hiervoor opdoen met schelpepaadjes etc.
Wim schreef:Ik begrijp werkelijk niet waarom lekbestendigheid in normale omstandigheden nog zo'n issue gevonden wordt.
Wim
. . . omdat het voor ouderen met een E-bike lastig is om een band te plakken, en daarom een goed verkoop-argument is. Tja-tjing, kassa!

Ze gaan er gemakshalve van uit de fietsers dat gewichtsverschil wel voorlief nemen. :roll:
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Ik begrijp werkelijk niet waarom lekbestendigheid in normale omstandigheden nog zo'n issue gevonden wordt.
Wim
. . . omdat het voor ouderen met een E-bike lastig is om een band te plakken, en daarom een goed verkoop-argument is. Tja-tjing, kassa!
:roll:
Volk met een E-bike plakt geen band, die hebben een full-service abonnement met 24hr pech-hulp. En ze rijden lek omdat ze de band niet oppompen ;)
Maar die pantserband voor kroegentochten was er al: de Marathon Plus.
Wim
Wim schreef:Maar die pantserband voor kroegentochten was er al: de Marathon Plus.
Wim
De Marathon Plus is geen echte E-bike band, die is voor armzalige fietsers die zich geen E-bike kunnen veroorloven. Als je er een beetje bij wil horen moet je met een E-bike wel echte E-bike banden hebben, een E-bike claxon, een E-bike stuur, een E-bike zadel en E-bike licht! :D
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Maar die pantserband voor kroegentochten was er al: de Marathon Plus.
Wim
De Marathon Plus is geen echte E-bike band, die is voor armzalige fietsers die zich geen E-bike kunnen veroorloven. Als je er een beetje bij wil horen moet je met een E-bike wel echte E-bike banden hebben, een E-bike claxon, een E-bike stuur, een E-bike zadel en E-bike licht! :D
Ik mis het E-bike zadeldek, het E-bike magazine (met E-card club voordeel) de E-phone (om de E-wacht te bellen bij E-pech) , de E-drank om fit te blijven,..... :D :D
m-gineering schreef:
DeFietsreiziger schreef:
Wim schreef:Maar die pantserband voor kroegentochten was er al: de Marathon Plus.
Wim
De Marathon Plus is geen echte E-bike band, die is voor armzalige fietsers die zich geen E-bike kunnen veroorloven. Als je er een beetje bij wil horen moet je met een E-bike wel echte E-bike banden hebben, een E-bike claxon, een E-bike stuur, een E-bike zadel en E-bike licht! :D
Ik mis het E-bike zadeldek, het E-bike magazine (met E-card club voordeel) de E-phone (om de E-wacht te bellen bij E-pech) , de E-drank om fit te blijven,..... :D :D
Ik kijk een beetje anders tegen de e-bike aan: Zonder de electrische ondersteuning zou mijn oude moedertje van 75 de deur niet meer uit gaan, en nu doet ze dat wel :-) Dat ze er nooit een lekke band mee heeft vindt ze ook helemaal super.

't Is alleen wel jammer dat de gewone fietser zijn favoriete band een stuk zwaarder ziet worden. Ik vraag me af waarom er geen speciale e-bike versie van de band op de markt gezet wordt naast de bestaande marathon?

Jan
Jan Koelstra schreef:'t Is alleen wel jammer dat de gewone fietser zijn favoriete band een stuk zwaarder ziet worden.
Ik vermoed dat het de gewone fietser hoegenaamd geen fluit kan schelen of er een paar gram bij komt of niet, de gewone fietser rijdt vooral op sowieso eerder lompe stadsfietsen etc lijkt mij. Of die koopt gewoon wat de verkoper hen aanbeveelt.
De fanatieke, door details geobsedeerde vakantiefietser.nl-bezoeker daarentegen vindt dit blijkbaar minder leuk. Ieder zijn ding natuurlijk, maar om dat nu als gewoon te bestempelen is toch wishful thinking... ;)
Het spijt me, maar ook op mijn stadsfiets zijn lompe banden lomp. Natuurlijk zet ik daar geen kwetsbare banden op, want ik wil ook op tijd op afspraken komen, maar de Marathon was echt betrouwbaar genoeg. Wat al die gewone fietsers nodig hebben zijn zowat de helft lichtere fietsen zonder overbodige zooi, een betere houding op de fiets, en snellere banden, zodat ze niet eens een E bike nodig hebben.
Een modern singlespeed fietsje hoeft niet veel meer dan 10 kilo te wegen, en met snelle bandjes rij je volgens mij zelfs als oudere zoals ik al die E bikes eruit.
Wim
Wim schreef:volgens hen is de rolweerstand gelijk gebleven.
Schwalbe kan wel meer zeggen. Ze zeggen ook dat: 'De Marathon Plus "loopt" net zo licht als een band zonder lekbescherming.' :roll:
Jan Koelstra schreef:Ik kijk een beetje anders tegen de e-bike aan: Zonder de electrische ondersteuning zou mijn oude moedertje van 75 de deur niet meer uit gaan, en nu doet ze dat wel :-) Dat ze er nooit een lekke band mee heeft vindt ze ook helemaal super.
Jan, ik weet ook wel dat de E-bike goede punten heeft. Volgens mij is door de E-bike het aantal tweewielers op de weg gestegen.
Maar zoals altijd heeft ieder voordeel ook zijn nadeel. En zijn er genoeg mensen op een E-bike die ook rustig op een gewone fiets kunnen fietsen. Het zou mij niets verbazen als het aantal gebruikers van een gewone fiets door de E-bike is gedaald. Daarom ben ik er niet over enthiousiast over.
Jan Koelstra schreef:
Ik kijk een beetje anders tegen de e-bike aan: Zonder de electrische ondersteuning zou mijn oude moedertje van 75 de deur niet meer uit gaan, en nu doet ze dat wel :-) Dat ze er nooit een lekke band mee heeft vindt ze ook helemaal super.
[/quote]

Mijn moeder is heel blij dat ze de fiets nog op kan tillen ( ~13-14kg met alles) maar ze is ook pas 86 ;)
Dat bedoel ik: dit is vast geen Gazelle van 22 kg met een 'lichtgewicht' aluminium frame. Overigens, er zijn natuurlijk mensen en situaties waarvoor een E bike de ideale oplossing is.
W
In Nederland is de gemiddelde afstand die per E-bike wordt afgelegd per rit, 9,8 km. Met een gewone fiets is dit 6,8 km. Dus inderdaad kan het een verschil maken voor bepaalde doelgroepen.
Het is een complot! Eerst maken ze de fiets stijven met aluminium frames. Dat onder het motto dat aluminium veel lichter is. Dan voegen ze verende vorken en zadelpennen toe aan de fiets voor comfort. Die vering kost weer extra energie en maakt stevige oversized frames noodzakelijk. Met al dat extra gewicht wordt fietsen een energie verslinden/verspillende activiteit. Die energie voegen ze toe met een accu en elektromotor. Dan wordt door het verhoogde gewicht de fiets immobiel en kunnen ze glas op de weg niet meer tijdig ontwijken. Daartegen wordt de lekbestendigheid verhoogd. Daar wordt de band stijver waardoor ermee “fietsen” bijna uitgesloten wordt. Als oplossing verhogen we de capaciteit van de energiebron en motor. Met dit nieuwe rechtse kabinet mag die energiebron best nucleair zijn, lekker schoon. Zo evolueert de fiets via een e-bike naar atoom-motor-bike die uitstekend zijn weg kan vinden over betonnen fietspaden.
Leve de Evolution banden van Scwalbe :?
Ik ben blij met mijn Racers op de schelp en leem paadjes van de Veluwe :lol:
Eric op de Fiets schreef: Ik ben blij met mijn Racers op de schelp en leem paadjes van de Veluwe :lol:
Door de E-bike is het een stuk gevaarlijker geworden op de Veluwe. :evil:
Bleef de grijze golf vroeger aan de rand van het gebied en weg bij de klimmetjes, nu vindt je die ebikes overal.. En rijden overal 25, ook als ze bochten niet kunnen overzien, nee, voor de individuele bejaarde een zegen, maar over het algemeen...... Afgelopen zomer heb ik me er af en toe echt aan geërgerd.

Sorry, dat moest ik even kwijt...