Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff 2.0 - Forum Wereldfietser

Rohloff 2.0

Gearbox met 18 versnellingen: www.pinion.eu/en/produkt.html

Afbeelding
Ziet er veelbelovend uit!
18 versnellingen, groot bereik en een mooie plek in de fiets.

Nicolai heeft al heel lang techniek om van te kwijlen!!!
Afbeelding
Als die ook 100.000 km haalt en betaalbaar wordt en minder herrie maakt dan de Rohloff dan ben ik misschien geneigd mijn nieuwe derailleurfiets in te ruilen, maar alleen dan. Ziet er wel interessant uit.
Het is nieuws, maar het idee is al zeer oud. Fietsenfabriek Phoenix had 80 jaar geleden al een twee-versnellingen trapas. Het nadeel is dat bij grote vertragingen op de trap-as, het koppel op het aandrijvende tandwiel erg hoog wordt en de trek belasting op de ketting evenredig zal toenemen. Elke 1.000 km een nieuwe ketting of een zwaar draaiende O ringen ketting zal misschien de oplossing worden.

Piet.
Ik ben benieuwd welke fietsmerken bereid zullen zijn hun frames dusdanig aan te passen. Via een Duitse kennis; gewicht is net onder de 2.5 kg en 60.000 km onderhoudsvrij.
Dat is in elk geval niet licht.
Wim
PietV schreef:Het nadeel is dat bij grote vertragingen op de trap-as, het koppel op het aandrijvende tandwiel erg hoog wordt en de trek belasting op de ketting evenredig zal toenemen.
Iedereen die met veel bagage de bergen beklimt is een groot deel van de dag aan het fietsen met op het voorblad minder tanden dan op het kransje. Die kleine voorblaadjes van tegenwoordig zijn erg klein, dus de krachten op de kettingen fors.
Leon
Leon schreef:
PietV schreef:Het nadeel is dat bij grote vertragingen op de trap-as, het koppel op het aandrijvende tandwiel erg hoog wordt en de trek belasting op de ketting evenredig zal toenemen.
Iedereen die met veel bagage de bergen beklimt is een groot deel van de dag aan het fietsen met op het voorblad minder tanden dan op het kransje. Die kleine voorblaadjes van tegenwoordig zijn erg klein, dus de krachten op de kettingen fors.
Leon
Achter een tandwiel 34 of groter is een oplossing. Dan zal de trekspanning op de ketting niet te groot worden. Nadeel is dan wel, dat in de hogere versnellingen de kettingsnelheid erg hoog wordt.
Met een 16 tands achter in de laagste versnellingen, zal bij vaak gebruik de levensduur van een derailleur ketting erg kort worden. Als een versnellings-trapas efficiënter wordt dan een -naaf zal ik er over denken. Ik verwacht het niet. Vanwege de veel hogere krachten op de trapas, onnodig fors uitgevoerd. Dus zwaar.
Piet.