Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe lichtere Ortlieb tassen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe lichtere Ortlieb tassen

Bij mij was het zo dat er in de loop van de jaren toch vrij veel dingen bij gekomen waren die ik eerder niet meenam. Anderzijds kampeerden we deels nog met spul dat al meer dan dertig jaar oud was. Dus om met dat laatste te beginnen, het was interessant te ontdekken dat de techniek hier en daar toch echt vooruitgang heeft gemaakt. Verder ontdekte ik dat toen ik weer eens in mijn eentje ging dat er toch ook nogal wat indivisibilities zijn. Een verbandsetje, fietsgereedschap, je moet het dan allemaal alleen dragen in plaats van het te verdelen Ook weegt een eenpersoonstent niet de helft van een vergelijkbare tweepersoons. Je moet dus wel strenger gaan worden. En als je daar eenmaal systematisch mee aan de gang gaat, blijkt er heel veel te kunnen zonder dat je echt aan comfort inboet. Ik heb nog steeds een relatief ruime tent, een dik en warm matje, en een warme slaapzak. Ook heb ik een volwaardige kookset bij me waar ik prima echt op kan koken. En nette kleren ontbreken evenmin. Het is verbazingwekkend voor hoeveel dingen je zonder veel moeite en zonder dat het een vermogen kost volwaardige alternatieven kunt vinden die mischien maar de helft wegen. Wij hadden geluk dat we net aan veel nieuws toe waren. Overigens weet ik niet hoe ver ik bereid ben te gaan. Een Terra Nova Laser lijkt me toch te klein, maar wie weet went ook dat. 900 gram is wel heel mooi. Daar komt voor mij nog bij dat de meeste van onze tochten samen zijn, dus dat ik liever geld daarin steek dan in de solo uitrusting. Een comfortabele uitrusting voor twee moet kunnen voor 25 kg.
Wim
HansvanderVeeke schreef: De reden dat ik dit niet achterin doe, is dat daar de tent en tarp over de achtertassen heen zit. Als het dan ineens begint te regenen, dan wil ik niet dat ik eerst alles eraf moet halen voor ik de jas aan kan trekken.
Hoe doet de rest dit dan?
Afbeelding
Je hebt zo te zien inderdaad veel spullen bij je. Ik heb duidelijk veel minder bij me en het pakket achterop is compacter en ik had ook nog teveel bij me. Zie draadje mijn vakantiefiets!
Een onnoemelijk voordeel is bij mij dat ik geen tent meer meezeul; vrienden op de fiets, B&B en trekkershutten c.q. tenten zijn onze huisplaatsen tijdens een tocht. Helaas mis ik wel de vrijheid van een tent annex camping.
Voordat ik ze weer op zolder leg heb ik onze al redelijk bejaarde Agu Quorum achtertassen op de weegschaal gelegd. 900 gram voor 38 liter.
Wat ik overigens niet begrijp, is waarom de tassen van de achterkant altijd zwart zijn. Zo val je helemaal niet op in het verkeer.

Afbeelding

Dit is toch een stuk beter. Misschien is het qua design niet zo mooi, maar je val tenminste op.

Wim, kan je bij Ortlieb niet aankloppen voor een safety edition? :D
Hun reflectoren zijn prima. Zelf hebben we ze allemaal in het rood, en dat was inderdaad met idee dat dat veiliger is. Zo'n heel gezinnetje met rode tassen is wel een grote rode vlek in de verte. Wat eigenlijk zou moeten is de tas in fluo. Probleem voor hen zal wel zijn dat lang niet alle materialen in fluo te krijgen zijn, en dat die kleur ook snel verschiet. Maar helemaal in een kleur zou moeten kunnen. Wat me opviel is dat er bij die special edition een versie is die helemaal olijfgroen is, dus ook de stukken die anders zwart zijn. Laat ik hier maar niet over gaan zeuren. Eerst maar eens kijken of we nog lichtere tassen kunnen krijgen.
Wim
HansvanderVeeke schreef:...Hoe doet de rest dit dan?
De paklijst, altijd een leuk onderwerp :) Zo doe ik het http://picasaweb.google.com/lh/photo/yl ... directlink
li.a: gereedschap, toiletttas, kleren, e-reader, ongebruikte kaarten
re.a: slaapzak, matras, klein hoofdkussen, mini-notebook
li.v: keuken
re.v: tent, regenkleding
stuurtas: Zzing, GSM, camera, kaart, brillen, Sultana's, portefeuille
achter boven: bijna lege tas voor boodschappen, kabelslot, tentstok en extra water.
18 kilo inclusief tassen, zonder water, klein beetje eten.
Morgen weg naar Verona!
Ik kreeg van Ortlieb nog een nadere reactie: yes, this is a limited edition in a material, we intented to use for other products. We will look at the long time wear / use and then we will decide whether it is really suitable for panniers.
Dat klinkt goed, wat mj betreft, al maakt het ook nieuwsgierig.
Wim
Bedankt voor de info. Dat verklaart dan ook het grote gewichtsverschil.
De draagriem kan je overigens ook lozen wat weer wat grammen scheelt. :P
Crosso reageert niet op mijn e-mail hoe ik als Nederlander hun tassen kan kopen - helaas! :(

Alles betreft voortassen.

Dan maar naar Ortlieb kijken.

- Special Edition: 1.090 gram, 25 liter (alles per 2 stuks). Voordeel: de lichtste! Nadelen: lelijke kleuren, experimenteel materiaal...Is het waterdicht en sterk ???

- Frontroller City: 1.201 gram, 25 liter. Voordeel: kleuren, materiaal. Nadeel (?): sluitsysteem. Ik vond ergens een review die zei dat ze deze moeilijker dicht kregen dan de de normale frontrollers.

- Frontroller Plus, 2006 serie: 1.301 gram, 25 liter. Kleuren ietsje beter, zitten normale kleuren bij. Materiaal vind ik minder mooi. Sluitsysteem wel goed.

- Frontroller plus, normaal: 1.440 gram, 25 liter. Geen commentaar
- Frontroller Classic: 1.590 gram, 25 liter. Geen commentaar

Ter vergelijking:
- Crosso Twist: 1.150 gram, 35 liter
- Cross Dry: 1.100 gram, 35 liter
P.S.: een deksel er bij (niet nodig, wel mooi/handig) weegt 200 gram (poer stuk, denk ik).

Het gewichtsverschil van de classics ten opzichte van de speciale editie is 500 gram. Best veel. Sommige dingen moeten wat wegen - een slot bijvoorbeeld, ik heb een goed slot en dat weegt helaas 1,5 kilo. Als ik dan een pond kan besparen door gewoon andere fietstassen te gebruiken - graag!


Vraag aan de experts (Wim?):

- die speciale Ortlieb serie heeft geen binnentas - is dat handig/onhandig of maakt het niet uit?

- dat materiaal is toch gewoon écht waterdicht?

- wie durft te speculeren over de slijtvastheid van het materiaal (ik weet het, moeilijk!)

- ik weet niet waar het gewichtsverschil tussen de Special Edition (1.090 gram, opgave Wim) en de Frontroller Plus, 2006 serie (B-kwaliteit) (1.301 gram) in moet zitten. Als de gegevens kloppen moeten ze beiden van PS36C zijn gemaakt. Wat overigens weer geen experimenteel materiaal is (dus klopt die opgave wel?)

Wim, ideeën?

Dank vast!
pieter99 schreef:Crosso reageert niet op mijn e-mail hoe ik als Nederlander hun tassen kan kopen - helaas! :(
Om een Crosso te bestellen, mailen naar sklep@crosso.pl met als onderwerp: order.

Ik had ze laatst een vraag gesteld en kreeg netjes antwoord.
Nadeel (?): sluitsysteem. Ik vond ergens een review die zei dat ze deze moeilijker dicht kregen dan de de normale frontrollers.
Ik vind die city sluitingen niks op een tas voor op vakantie. Je kunt het volume van de tassen er niet mee aanpassen.
die speciale Ortlieb serie heeft geen binnentas - is dat handig/onhandig of maakt het niet uit?
Ik mis die binnentassen niet (ik heb de basics/classic oid), en het scheelt natuurlijk weer wat gewicht.
dat materiaal is toch gewoon écht waterdicht?
Daar mag je vanuit gaan!

Sjors
Pieter,
Ik weet ook niet op al die vragen antwoord. Natuurlijk zijn binnentasjes handig, maar een licht gewicht is ook fijn. Waar voor jou de balans ligt moet je zelf beslissen. Als je me je emailadres stuurt per pb, dan stuur ik je het bericht door dat ik van Ortlieb kreeg. Ik kan me zelf in elke geval niet voorstellen dat dit slechte tassen zijn. Zo gewaagd zijn de experimenten bij Ortlieb meestal niet.
Wim