Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voortassen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voortassen?

Abacus schreef:
AB schreef: lees ik ergens over heen?
Dat zal de opmerking over 50+ zijn neem ik aan, misschien had je er beter een knipoog achter kunnen zetten. Soms worden woorden heel anders gelezen dan bedoeld. :?
Waarom je in Europa geen voortassen nodig zou hebben zie ik persoonlijk niet. Ik neem aan dat er daarbij van uitgegaan wordt dat je zolang je niet al te ver weg gaat ook niet al te veel bagage mee hoeft te slepen. Dat lijkt mij gelijk ook de enige reden om voortassen mee te nemen, om je bagage in kwijt te kunnen. Ik sleep meestal zoveel mee dat beide voortassen gewoon propvol zitten, zelfs als ik alleen in Nederland fiets (waar je natuurlijk altijd tegenwind hebt). En een aerodynamische fiets hoef ik niet, snelheid is niet echt belangrijk als ik op fietsvakantie ben. Overigens, dergelijke fietsen bestaan al. Ze heten ligfietsen. :wink:
Ik dacht toch echt dat ik een smiley achter mijn opmerking had geplaatst..... Met snelpak en ligstuur op een aerodynamische reisfiets, tja het zal sneller gaan, maar als je er de olijkheid niet in kunt lezen dan vermoed ik dat er wat meer verborgen frustratie in Wim's woorden ligt. Dat mag ie van mij betreft nog wel eens uitleggen. Erg vreemde formulering van woorden in ieder geval.

Toch geloof ik dat er op het gebied van de aerodynamica nog veel te verbeteren valt voor fietsreizigers. Als je leest dat gestroomlijnde racewielen (met hoge velg) een positiever effect heeft op klimsnelheid (10-20kmh) dan lichte wielen, dan kun je wel nagaan dat de stroomlijn van de kleding en bepakking (tassen, topbags, stuurtassen) nog wel voor verbetering vatbaar is. Zo vind ik het echt wel een nadeel dat je een stuurtasje niet kunt combineren met een ligstuur, zou ik persoonlijk wel handig vinden.
AB schreef:
Toch geloof ik dat er op het gebied van de aerodynamica nog veel te verbeteren valt voor fietsreizigers. Als je leest dat gestroomlijnde racewielen (met hoge velg) een positiever effect heeft op klimsnelheid (10-20kmh) dan lichte wielen, dan kun je wel nagaan dat de stroomlijn van de kleding en bepakking (tassen, topbags, stuurtassen) nog wel voor verbetering vatbaar is. Zo vind ik het echt wel een nadeel dat je een stuurtasje niet kunt combineren met een ligstuur, zou ik persoonlijk wel handig vinden.
Dat laatste ben ik het wel mee eens, zo'n tas/ligstuur combi mis ik ook. Maar er zal in de loop der jaren nog wel het een en ander verder uit ontwikkeld worden. Nadeel is natuurlijk dat de categorie Wereldfietser / vakantiefietser maar een betrekkelijk kleine groep mensen omvat, dat maakt het voor fabrikanten minder interessant om al te veel tijd en geld in innovatie te steken. Gelukkig gebeurt het toch wel doordat nieuwigheden uit de mtb- en racesector ook op reisfietsen uitgeprobeerd worden.
Ik denk dat voortassen voornamelijk handig zijn:

- als je goedkopere spullen hebt van een grotere volume.
- je fietst in koude omstandigheden.
- je fietst in onherbergzame gebieden.

Het is omdat ik nu wat nieuwe spulletjes heb, anders had ik de volgende vakantie gewoon weer met voortassen gefietst. En onprettig vind ik dat niet. Ik heb nu een lekker breed stuur op mijn fiets, en dan merk je amper dat je met voortassen fietst.
Op mijn oude fiets zat een smaller stuur, en dan is sturen met voortassen wel wat zwaar.
Beste mensen,

Van de moderator het verzoek om de discussie zakelijk te houden en geen emotionele onderwerpen toe te voegen. Als je wat van een andere persoon vindt, dan mag dat natuuurlijk. Je mag het ook uiten, maar doe dat dan in een PB en niet via het forum. Met stemmingmakerij is niemand gebaat. Hier wordt op gelet door de moderatoren want we willen het natuurlijk netjes houden. Als je twijfelt, vraag je dan af hoe het zou vinden als iemand anders dat over jou zou zeggen.

Daarnaast wil ik nog meegeven dat er feiten zijn en meningen. Een mening mag je geven. En een mening is als een kado'tje. Men is natuurlijk niet verplicht om het kado'tje aan te nemen. Iemand mag het best wel weigeren. Probeer met die gedachte dan ook je mening te geven.

Hans (moderator)
Even practisch. Ik heb ook meestal voor en achtertassen omdat;

Betere gewichtverdeling waardoor het prettiger fietst m.n. op slechte wegen.
Als je achterdrager leeg is kan je gemakkelijker in je tassen om iets te pakken.
Je hebt net dat beetje meer pakvolume om je boodschappen op te bergen
Je kan je natte en droge zaken beter scheiden

Verder vind ik het verschil in gewicht tussen een grote rol achter met spinnen en 2 voortassen met lowdrager niet relevant. Veel fietsers hebben een rol achterop omdat zij hun tentstokken en/of tent niet in de fietstassen kwijt kunnnen.

Ronald
@ Leo,

Ik heb zelf inderdaad voortassen omdat mijn spullen nog dusdanig zwaar zijn dat en dat ze nog wat meer volume hebben. Aan de andere kant heb ik dan wel een slaapzak van 550 gram maar die is pas comfortabel bij 12 graden Celsius. Daar komt tzt een iets zwaardere donzen voor in de plaats.

Voor volgende vakantie neem ik een trangia brander mee, dat scheelt ook alweer een paar honderd gram.
Wim schreef:Zelf doe ik die tent niet in een speciale waterdichte zak. Een tent is gemaakt om nat te kunnen worden, en is dat 's morgens ook vaak nog. Een waterdichte zak is dan ook overbodig en zwaar, en als je tent nog nat is zelfs contraproductief. Je krijgt bij je tent altijd een zak van tentdoek, en ook dat is waterdicht, maar wel veel lichter.
Ik weet dat jouw tentzak van tentdoek slijtplekken vertoonde, waarschijnlijk a.g.v. beknelling. Mogelijk raakt de tent zelf daardoor ook beschadigd. Is dat geen reden om een steviger kanotas te nemen om de tent in te stoppen?
Ik vind voortassen ook erg handig, vooral als je tijdens je reis nog een beetje zoekende bent waar je alles wilt opbergen. En de verdeling van je bagage kan gewoon per reisdeel verschillen. Je bent gewoon iets flexibeler met extra bagageruimte.

En qua stuurgedrag wen je gewoon heel snel aan voortassen. Sterker nog, je zult weer helemaal aan je stuurgedrag moeten wennen als je de voortassen er weer afhaalt, dan zwiept het ook opeens weer alle kanten op. Het went dus en voor je het weet, weet je niet beter.

Grote voordeel (imho) van voortassen is de flexibiliteit en de mogelijkheid om tijdens je reis nog tot een optimale bagageverdeling te komen. Je kunt ook tijdens nog eens wat touristische prularia kopen (boeken ofzo, of andere souvenirs). Ook het scheiden van vies/schoon, nat/droog levert zo wat meer mogelijkheden op.... Zo had ik mijn benzinebrandertje en waterfilter altijd voorin de fietstas en niet tussen mijn kleren of eten. Verder is een fietstas altijd degelijker dan een tentfoudraal, zou ook toch een reden kunnen zijn om je tent (in foudraal) rechtsstreeks op je achterdrager te plaatsen, maar bv in de topbag.

Grote voordeel van geen voortassen is dat je in Nederland al goed gedwongen wordt om het meest minimale mee te nemen en je aldus goed moet nadenken wat je wel of niet meeneemt en hoe je je tassen en gewicht verdeelt. Nooit verkeerd om overbodige spullen thuis te laten natuurlijk, scheelt je gewicht, maar vooral ook pakvolume.

Grootste nadeel van stuurtassen (imho) is dat je veel meer wind vangt in de afdalingen (luxeprobleem), maar ook veel meer wind vangt bij tegenwind op het vlakke (en dat merk je wel, vooral bij hogere snelheden als op een randoneur). Bergop bij het klimmen is het extra gewicht mijns inziens ook een luxeprobleem, met die 2kg extra kom je ook heus wel die bergen op. Ga je steile smalle singletracks bergop fietsen met voortassen, dan vond ik voortassen wel nadelig, ze blijven soms steken tegen takken, rotsen en bomen, en het stuurt ook iets onprettiger bergop op die smalle paadjes, vooral bij zeer lage snelheden als 4-5kmh...... Ik denk (maar weet niet zeker) dat je dan zonder voortassen iets stabieler en rechtlijniger kunt fietsen, enfin, ook sterk afhankelijk van het paadje natuurlijk, denk aan boomstronken, stenen, hobbels en andere obstakels.

Ik kies mijn produkten i.i.g. op deze volgorde:
- degelijkheid
- pakvolume
- gewicht
Goed gezien Vincent. Dit is de eerste keer dat me dat is overkomen (klem komen te zitten met de haken van de zijtasssen). De tent was onbeschadigd, gelukkig. Inmiddels heb ik ook de bijpassende Helsport footprint, en nu kan ik de tent zo opvouwen dat die tamelijk stevige en vervangbare footprint aan de buitenkant zit.

Ik was ook erg blij met Ronald's aanvulling. Natuurlijk heeft het alleen zin de voortassen thuis de laten als je ook de inhoud ervan thuis kunt en wilt laten. Als je die bagage toch weer meeneemt in een roltas op de achterdager (naast de tent die je daar ook al hebt liggen) wordt het natuurlijk wel te veel. Dan rijdt je fiets niet meer lekker en kun je beter voortassen nemen, lijkt me zo.

AB geeft hier een helder overzicht. Hoe het uitpakt moet je zelf weten, en kan ook verschillen (op onze gezinstochten kom ik er zonder voortassen ook niet). De luchtweerstand van voortassen mag er zeker wezen, en merk je inderdaad vooral bij tegenwind. Bij het klimmen doet wat mij betreft toch echt elke kilo er toe. Ik ben al wat ouder, en dan lever je juist klimvermogen in. Tegelijk is klimmen vaak een belangrijk onderdeel van de leukere tochten.
Wim
Wim schreef:....Tegelijk is klimmen vaak een belangrijk onderdeel van de leukere tochten.
Wim
:roll:
Hmm, het klimmen kan mij meestal niet bekoren, maar het bovenkomen daarentegen.... :wink:
Wel belangerijk als je geen voortassen meer hebt, is dat het zwaartepunt niet te veel naar achteren verplaatst wordt. Ik weet nog goed dat toen ik de Corrieyairack deed met voortassen, dat ik nog af en toe aan het stijgeren was. :lol:
Het nadeel van mijn huidige Tubus Cargo is dan ook dat het zwaartepunt te veel naar achteren gericht is. Die ga ik dan ook vervangen door een kleinere drager waarbij de tassen wat meer naar voren geplaatst kunnen worden.
Laat ik nu altijd denken dat je tassen bij de Cargo al zo ver naar voren hangen - voor velen zelfs te ver om hun hielen niet te stoten. Heb jij zo'n lange liggende achtervork?
Ik heb het nu dus even opgemeten, en de tassen kunnen bij mijn Nitto drager inderdaad nog verder naar voren dan bij de Cargo van mijn vrouw. Bovendien is die Nitto Campee nog weer lager dan de Cargo. De Nitto ziet er ook nog eens veel mooier uit. Maar... de Nitto is ook zwaarder, en toch minder stijf.
Wim
Leo van Lierop schreef:Het nadeel van mijn huidige Tubus Cargo is dan ook dat het zwaartepunt te veel naar achteren gericht is. Die ga ik dan ook vervangen door een kleinere drager waarbij de tassen wat meer naar voren geplaatst kunnen worden.
Ik heb mijn tassen op de Cargo ook maximaal naar achteren om met mijn maat 45 niet tegen de tassen te komen. En de achtervork van mijn Avaghon is niet erg kort. Dus eerst goed nazien of het zin heeft om een andere drager te kopen.
In een tweedehands Cargo ben ik wel geïnteresseerd, daar niet van.
Leon
Er zit nu 20cm ruimte tussen mijn hielen en mijn achtertassen. Als ik de tassen verder naar voren zet, dan komen te tassen niet meer tegen de achterste stang aan en is het zaakje instabiel. Foto met bagage. Zonder bagage.
@Leon, ik heb ook maat 45.
Ronald van der Perk schreef: ..

Betere gewichtverdeling waardoor het prettiger fietst m.n. op slechte wegen.
Als je achterdrager leeg is kan je gemakkelijker in je tassen om iets te pakken.
Je hebt net dat beetje meer pakvolume om je boodschappen op te bergen
Je kan je natte en droge zaken beter scheiden

..
Ja, ben ik het helemaal mee eens. Vooral als je voor twee dagen boodschappen moet doen (omdat op zondag supermarkten dicht zijn) is het handig.

Bovendien vind ik het wel handig dat je je spullen fijn kunt verdelen (dus over 4 tassen i.p.v. 2). Hierdoor heb je meer overzicht en kun je sneller bij je spullen.

Dit gaat natuurlijk wel ten koste van je stuurconfort en het kost extra KG's (een voortas weegt al gauw 1,5 KG?).
AB schreef:Misschien nog een gat in de markt, het ontwikkelen van een aerodynamische reisfiets. Dan zullen de 50+ ers op dit forum natuurlijk wel wat dieper en meer voorover op hun fietsje moeten gaan zitten :).
Hihi, das 'n goeie.
Voel mij als bijna 60tiger totaal niet aangesproken.
Loop lekker 3x in de week en 3x in de week op de racefiets en zo nu en dan een halve marathon.
En wbt die gestroomlijnde 50+ racefiets dat vind ik een hele goede zaak en houdt mij aanbevolen :D
Mijn doel is zo lang mogelijk kunnen fietsen en hardlopen de tijden zijn niet belangrijk meer :D
Bas1988 schreef:Dit gaat natuurlijk wel ten koste van je stuurconfort en het kost extra KG's (een voortas weegt al gauw 1,5 KG?).
Ortlieb Frontroller Plus 1340 gram
Tubus Duo 510 gram

Dit weegt dus al 1850 gram. Op een pakgewicht van 20-30 kg maakt het niet heel veel uit en zou ik het er lekker op laten zitten. Gaat zoals mij het pakgewicht richting de 12kg, dan moeten de voortassen en dragers echt het veld ruimen.

Zo heb ik ook lopen na te denken of ik mijn stuurtas kan lozen. Alle opties afwegend kan ik er nog geen afstand doen van mijn 800 gram zware stuurtas. Frametassen zie ik niet zo zitten. En ik wil toch onderweg kaart kunnen lezen en snel bij mijn geld, camera en snacks kunnen komen.
Leo van Lierop schreef: Zo heb ik ook lopen na te denken of ik mijn stuurtas kan lozen. Alle opties afwegend kan ik er nog geen afstand doen van mijn 800 gram zware stuurtas. Frametassen zie ik niet zo zitten. En ik wil toch onderweg kaart kunnen lezen en snel bij mijn geld, camera en snacks kunnen komen.
Herkenbaar, is dit misschien een optie (17x6x8 en 125 gram)?
Afbeelding

Het lijkt me wel handig, alleen heb je twee redelijk belangrijke nadelen, je hebt geen plastic kaartleesvak en je kunt de tas niet makkelijk 'losklikken'.

Die tasjes kosten niet de wereld, de volgende keer dat ik iets bestel dan laat ik zo'n ding komen....

Een frametasje gebruik ik tijdens langere dagtochten op de racefiets. Je kunt net wat meer meenemen zonder een drager of je shirt helemaal vol te proppen. Het is een mooie plek voor je arm- en beenstukken, regenjasje en overige prullaria.
Het enige nadeel is dat een liter bidon niet meer in de staande buis past. Op een reisfiets zou het een mooie plek zijn voor reserveonderdelen....

Groeten
Eric
Aan zoiets heb ik ook al zitten te denken. Een frametas daar is beter dan zo'n ding tussen je benen. Zo'n frametas is alleen niet waterdicht. En ik vind het geen goede plek voor mijn mooie camera.

Voor kaarten kan ik eventueel zoiets er op zetten:

Afbeelding
Brrr. Met zo'n kaarthouder gaat je aerodynamica naar de mallebiezen.... En het ziet er hoogst truttig uit (maar dat is maar een mening..)

Kaartlezen en fietsen gaat bij mij niet samen. Dat geeft bij mij ongelukken. De kaart zit dus ook in mijn achterzak en heb de route meestal wel in mijn hoofd of op een klein papiertje op de bovenbuis.
Van zo'n frametas heb je absoluut geen last, het ziet er niet galant uit, maar je benen gaan er makkelijk bij langs.
Afbeelding

Mijn camera is zo'n klik-boxje wat niet groter is dan een pakje sigaretten en zou (als ik hem al bij me heb) makkelijk in zo'n bovenop-frame tasje passen. Een spiegelreflex zal inderdaad niet gaan.
Oja, die tasjes heb je ook met regenhoesjes.