Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Inderdaad, prettig om te horen dat een aanbetaling doen voor proefrijden van een fiets flauwekul is. Iedere fietsenwinkel die dit soort praktijken er op na houd: mijden!
windinderugfietser schreef:
Christophorus schreef:Ik laat mijn klanten tijdens de inventarisatie van hun eisen en wensen het liefst op minstens drie fietsen proefrijden. Gewoon om op gevoel de juiste soort fiets te bepalen, want praatjes vullen geen gaatjes. Rijden moet je!
Ik weet niet welke fietsen jij verkoopt of waar maar jij levert de service die hoort bij dit soort aankopen.
Ja toch? Het is ook absoluut de leukste manier van klanten helpen, voor beide partijen. Ik wil geen schaamteloze reclame maken, maar ik neem aan dat je wel benieuwd bent. Ik werk bij Bongers Bikes in Apeldoorn, waar we m.n. Koga en Santos verkopen.

Zo krijgen we binnenkort 10 Santos ATB's met Rohloff en tandriem binnen die we in gaan zetten als demo. Dergelijke technieken moet je in het echt ervaren en niet alleen maar een rondje op de stoep voor de winkel. Iedere geinteresseerde kan zich dan voor de woensdagavond aanmelden om met een clubje onder begeleiding het bos in te gaan. We rijden dan tussen de 30 en 45km, afhankelijk van het weer en de groepssamenstelling. Indien nodig splitsen we op in een A en B groep.

Daarnaast gebruiken we Full Suspension Koga's XPMM en Haibike Hardtails als huurfiets zodat je ze een hele dag of weekend kan testen. Je bent dan tot niets verplicht. Gewoon lekker fietsen. Na een eventuele aankoop van welk model dan ook krijg je de huurprijs weer terug.
Leo van Lierop schreef:Inderdaad, prettig om te horen dat een aanbetaling doen voor proefrijden van een fiets flauwekul is. Iedere fietsenwinkel die dit soort praktijken er op na houd: mijden!
Aanbetalingen horen mijns inziens enkel bij getekende koopovereenkomsten. Maar dan nog gaat het vooral om goed vertrouwen. Na een goed contact verlangen we eigenlijk nooit een aanbetaling, zelfs wanneer de Koga Signature of Santos daadwerkelijk besteld is. We hebben er gelukkig nooit problemen mee gehad.
Hoi jongens (en dames)

ik werd gewezen op het ingestuurde bericht. Het betreft mijn winkeltje.

Hoe wij werken is heel duidelijk. Wij adviseren vanuit expertise, ervaring en een eerlijkheid en nemen daar de tijd voor. Iedereen die hier werkt is een vakantiefietser en heeft veel fietsreiservaring. Wij hebben 2 stappen die wij de klant heel duidelijk maken.

1. Iedereen die het voornemen heeft om een fiets hier te kopen kan komen testrijden. Als je dan geen fiets koopt is dat OK.
Wij werpen deze drempel op om te voorkomen dat iedereen hier de bekende merken Koga, idworx, Santos, VSF en Snel gaat testen. De winkel is voor mij een mooi leerproces, want in het begin van de winkel zijn wij te vaak gebruikt omdat mensen het leuk vinden om fietsen te vergelijken (en ja ergens anders kopen en dat is je goed recht). Tot zelfs fietsers die Amsterdam per fiets willen bezoeken en hier een fiets menen te 'testen'.

2. Als je weet welke fiets je wilt en hem daadwerkelijk wil bestellen dan pas gaan wij tot de uiteindelijke meting over. Ook dit heb ik geleerd want iedereen wil op ons pasframe wel worden opgemeten (want; beter dan met een PC), maar wij doen dit echt alleen als de klant tot aanschaf overgaat en de aanbetaling wilt doen. Wij vragen om een aanbetaling anders zitten wij met een speciaal gebouwde fiets, dat moge logisch zijn.

Wat de desbetreffende klant betreft; mijn collega Lieven is een paar uur met hem bezig geweest want hij heeft zich terecht uitgebreid laten voorlichten en heeft diverse fietsen getetst. Toen hij zijn keuze had gemaakt, wilde hij opgemeten worden.

Lieven heeft duidelijk gecommuniceerd dat wij pas meten als hij de fiets wilt aanschaffen en een aanbetaling wil doen. Hij keek hem in de ogen en de klant knikte goedkeurend. Lieven is hem toen gaan opmeten opmeten met verschillende opstellingen, andere sturen, etc. Uiteindelijk werd de bon geschreven, maar toen puntje bij het paaltje kwam wilde de klant niet aanbetalen.

Tja, en toen werd ik erbij geroepen. Ik heb het de laatste jaren niet meegemaakt dat iemand zo ver ging. Hij wilde wel de fiets bestellen maar niet aanbetalen. Hij bleek advocaat te zijn. Ik heb hem uitgelegd dat hij heel speciaal was en dat er een verschil is tussen recht en rechtvaardigheid. Hem is duidelijk verteld over onze werkwijze en hij wilde zich daar niet aan confirmeren. Als je elkaar op je woord al niet meer kan vertrouwen, dan is dat voor mij het einde verhaal.

Nou, zo is het gegaan. Dus wees 'gewaarschuwd'

NB er zal waarschijnlijk een discussie ontstaan. Met veel welles en nietes, voors en tegens. Ik ga daar niet in mee, want er zijn leukere dingen in het leven dan dit goede forum.
Als iemand een discussie wil aangaan, bel of stuur een mail. Dan maken we een afspraak. Maar kom vooral langs! Stel je voor met je eigen naam en laten we elkaar in de ogen kijken. Dan blijkt dat de soep niet zo heet wordt gegeten als dat hij wordt opgediend.
Ik denk dat er heel veel mensen op dit forum zijn die ook in deze winkel een fiets hebben gekocht. En het verhaal komt bij heel aannemelijk over. Zo is het bij mij namelijk ook gegaan.

De klant heeft naar mijn mening duidelijk een inschattingsfout gemaakt toen hij zijn maten liet opmeten en hem werd verteld dat er verwacht wordt dat de fiets gekocht wordt. Wie A zegt moet in deze ook B zeggen.

Bedankt voor de info.
Bedankt voor je reactie, Eric. Dat verduidelijkt de zaak enorm. Erg fijn om dergelijke verhalen van twee kanten te kunnen horen/lezen.
Als moderator wil ik graag voorkomen dat de discussie hier uit de hand gaat lopen.

Beide partijen hebben hun versie van het gebeurde kunnen geven. Iedereen kan beide versies lezen en zijn/haar eigen conclusies trekken.

Ik zou het (als moderator) op prijs stellen als er nu geen discussie onstaat wie wel of niet gelijk heeft en wat je wel of niet zou/had moeten doen.
Het onderwerp is 'Fiets advies' en laten we het daar ook op houden.

Alvast bedankt voor de medewerking!

Hans
Natuurlijk heeft Eric gelijk dat het niet de bedoeling is dat klanten van al zijn kennis en voorlichting profiteren en dan met het resultaat een fiets elders gaan kopen. Tegelijk is duidelijk dat deze klant (die beroepshalve de wet heel goed kent) verrast was met wat er van hem verlangd werd, en daar oprecht verontwaardigd over was. Als hij van plan was elders te gaan shoppen voor een lagere prijs was hij vast niet zo boos geworden, en had hij hier niet over gepost. Kortom, hier hebben beide partijen in alle oprechtheid niet dezelfde voorstelling gehad van het preciese moment waarop de koop geacht mag worden gesloten te zijn. Hoe je je als full service aanbieder beschermt zonder goedwillende klanten voor het hoofd te stoten weet ik ook niet precies. Ik kan alleen maar zeggen dat ik als klant altijd probeer de tijdsinvestereing van een winkelier beperkt te houden tot het moment dat ik zeker weet dat ik wil kopen. Maar ook daar werkt het van twee kanten: er zijn winkeliers die je zoveel aandacht opdringen dat het lastiger wordt nog nee te zeggen. Dat is dan onderdeel van hun verkoop techniek. Kortom, de volgende keer allemaal nog weer helderder communiceren.
Wim
Sorry Hans, ik had je verzoek niet gezien.
Wim
Hallo allemaal,

Zoals jullie wellicht weten, heb ik een vakantiefiets op de verlanglijst staan. Belangrijkste aankoopoverwegingen voor mij zijn design (het moet een mooie fiets zijn om te zijn, dat is uiteraard subjectief) en kwaliteit (degelijke onderdelen, goed in elkaar gezet, stabiel rijgedrag/niet slingeren op hogere snelheid). Weinig onderhoudsbehoefte vind ik ook fijn (dus een Rohloff naaf lijkt me een goed idee). De fiets wordt met name gebruikt voor fietstochten in Nederland. Het rijgedrag moet 'soepel' zijn, het moet gewoon lekker rijden (lijkt me subjectief). Meer bijzondere eisen stel ik niet aan de rijeigenschappen.

Hierop gebaseerd heb ik twee fietsen op het oog, een Koga Signature (aluminium World Traveller opbouw, 28-inch) en een Santos Travelmaster 2.8 aluminium.

Vandaag kreeg ik een PB met een intrigerende opmerking, namelijk de volgende:

"Je weet dat een Santos qua rijeigenschappen behoorlijk anders is dan een Koga? Als je die Koga lekker vond rijden, zou ik een Santos niet overwegen."

Ik zelf dacht dat een Koga World Traveller en een Santos Travelmaster 2.8 alu prima met elkaar te vergelijken zijn, gelet op mijn wensen. Ik vind het zelf in ieder geval beide mooie fietsen, beide zijn degelijk, beide hebben Rohloff naaf. De rijeigenschappen van de Santos moet ik nog beoordelen, maar ik zou denken dat de waardering van rijeigenschappen ook subjectief is en dat ik een Santos ook een fijn rijdende fiets kan vinden. Maar kennelijk vindt de schrijver van de PB dat niet, en kan iemand die een Koga fijn vindt rijden, niet gelukkig worden met een Santos Travelmaster...

Wie vindt ook dat als je een Koga lekker vindt rijden, je geen Santos zou moeten overwegen? En waarom? Ik vind het een bijzondere stelling, maar ik laat me graag overtuigen :) Bovendien: ik vond de Koga best wel goed rijden, maar ik heb weinig fietservaring, dus het zou wellicht zomaar kunnen dat ik de (kennelijk anders rijdende) Santos nóg beter vind rijden. Dus een proefrit op de Santos lijkt me een goed idee. Maar de schrijver van de PB was nogal stellig met zijn 'advies' om geen Santos te overwegen, dus ik ben benieuwd naar andere meningen.
Ik heb jarenlang op een Koga (Worldtraveller) gereden en rijd sinds kort op een Santos (Travelmaster). Beide fietsen rijden prima, de Santos stuurt zonder bagage misschien wat nerveuzer, maar een wereldschokkend verschil heb ik niet ervaren. Wanneer je naar een dealer gaat die beide merken in het programma heeft (en dat zijn er veel) kan je op beide een testrit maken, dan merk je wel welke het best bij jou past. Hoe stellig sommige mensen ook zijn, het blijven persoonlijke meningen, geen vaststaande feiten. :)
Phaeton W12 schreef:
Wie vindt ook dat als je een Koga lekker vindt rijden, je geen Santos zou moeten overwegen? En waarom? Ik vind het een bijzondere stelling, maar ik laat me graag overtuigen :) Bovendien: ik vond de Koga best wel goed rijden, maar ik heb weinig fietservaring, dus het zou wellicht zomaar kunnen dat ik de (kennelijk anders rijdende) Santos nóg beter vind rijden. Dus een proefrit op de Santos lijkt me een goed idee. Maar de schrijver van de PB was nogal stellig met zijn 'advies' om geen Santos te overwegen, dus ik ben benieuwd naar andere meningen.
Moderator mening:

Dit is typisch een geval dat weer uit de hand kan gaan lopen op dat het om subjectieve meningen gaat. Daardoor heeft het de neiging om te gaan convergeren naar polariserende meningen. (mooi zin toch? maar voor wie het niet begrijpt: hier kan mot van komen :wink: )
Dus ik wil het graag meteen afkappen. Als je graag je persoonlijke mening wil geven, dan via een PB naar Pheaton. Hij is de enige die hierin geinteresseerd is.
De discussie graag houden bij objectieve feiten. Als dat niet lukt dan ga ik een slotje op het draadje zetten want het gaat de laatste tijd wat de verkeerde kant op :evil:
Uiteindelijk is alles in het leven subjectief. Een discussie die het houdt bij objectieve feiten is geen discussie. Elke discussie gaat over het uitwisselen van (subjectieve) meningen. De een is zeer stellig in zijn mening, de ander weer wat genuanceerder. Juist door veel meningen te horen, kan iemand zich een beeld vormen over, in dit geval, een fiets. Wat dat betreft is de mening van Abacus al verhelderend :) Wat mij betreft is een dergelijke discussie ("waarin verschillen de rijeigenschappen van een Santos Travelmaster en een Koga Worldtraveller?") bij uitstek geschikt voor een forumdiscussie in een topic "fietsadvies". Wat daar van zij, ik hoor graag meningen, al is het via PB :wink:
Ik kan me voorstellen dat een Santos een iets 'steiler' frame heeft dan de Koga en daardoor iets sportiever / neveuzer (afhankelijk van je voorkeur ;) ) stuurt. Wil je relaxed een rondje rijden dan dan zal de Koga je meer passen, hou je van een snel reagerende fiets die makkelijk stuurt dan is een Santos meer wat voor jouw... Maar ik kon zo snel geen volledige geometrie gegevens van Santos vinden, dus bovenstaande kan ik niet volledig onderbouwen met geometrie gegevens. Verder is de 'flex' in het frame ook bepalend voor het comfort en 'sportiviteit' maar dat is met reisfietsen lastig te bepalen zonder bepakking aan de fiets te hangen.
Mijn fiets voelt behoorlijk stijf aan als ik zonder bagage fiets. Hang ik mijn tassen eraan dan is het een ander verhaal.
Dus als je gaat proeffietsen is het misschien handig om er tassen aan te hangen met een redelijk gewicht.

Succes en groet,
eric190173 schreef:hou je van een snel reagerende fiets die makkelijk stuurt dan
Snel reagerend is voor mij iets anders dan makkelijk. Als het met 60 km/u naar beneden gaat zit ik stukken liever op mijn stabiele dikkebandenrando dan op mijn nerveuze crosshybride.
Vergelijk het ook met karting: zo'n kart stuurt superscherp, maar makkelijk is anders.
Leon
Je hebt helemaal gelijk, misschien kan ik het beter formuleren als 'die snel stuurt'...
En wat betreft afdalen heb ik dezelfde voorkeur als jou, liever op mijn randonneur, 42 mm banden en 25 kg bagage dan op mijn racefietsje.....
Phaeton W12 schreef:Hierop gebaseerd heb ik twee fietsen op het oog, een Koga Signature (aluminium World Traveller opbouw, 28-inch) en een Santos Travelmaster 2.8 aluminium.
Allebei knappe fietsen. En allebei knap duur. Maar ook dat is subjectief. Ik zou ze allebei kopen, er een tijdje op fietsen en verkopen wat me niet bevalt. Als ik het zou kunnen betalen.
heel vreemd: ik zie dat er op "EasyRohler" steeds wordt gereageerd als zou hij "Phaeton W12" heten. Net alsof ik de enige ben die "EasyRohler" zie ?????
kan iemand dit verklaren ?

Leuk onderwerp trouwens, ik leer er een hoop van!
janvangent schreef:heel vreemd: ik zie dat er op "EasyRohler" steeds wordt gereageerd als zou hij "Phaeton W12" heten. Net alsof ik de enige ben die "EasyRohler" zie ?????
kan iemand dit verklaren ?
Topic was al een tijdje stil, vandaar niemand het eerder blijkbaar is opgevallen.
Maar "Phaeton W12" was de oorspronkelijke nickname van wat nu "EasyRohler" is. Vandaar!

Blijkbaar vond hij/zij dit toch een wat passender naam op dit forum.

Peter
Aha, gewijzigde nickname, dat verklaart alles. Dank je Peter.