Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurtas: ja of neen - Forum Wereldfietser

Stuurtas: ja of neen

Heb jij voor een stuurtas gekozen of juist niet? Wat was de doorslaggevende reden?

Ja! Ik heb het vorig jaar een paar ritten zonder stuurtas geprobeerd, maar met stuurtas heb ik een aantal dingen wat sneller bij de hand. Ik heb er altijd iets te eten in, mijn fototoestel, een beetje geld, en kaarten. voor zonnebril en pet is een stuurtas ook handig, want die kun je dan gewoon onder het fietsen op doen. Bij mij gaat dus alleen het hoognodige erin, zoat de stuurtas lekker licht blijft.

Hoi,

Ja, wij hebben ook altijd een stuurtas. Ook alleen met dat wat we bij de hand willen houden, zoals Anouk al zei.
Wellicht dat het wat minder goed stuurt, maar dat merk je ook al snel niet meer hoor vinden wij.

Groetjes,
El & El

ik heb vorige zomer ook met een stuurtas gereden, maar de volgende keer ga ik het maar laten denk ik. Het is wel handig enzo, je hebt alles bij de hand en je kunt er je kaart in kwijt.
Maar ik fiets liever zonder dat gewicht aan mn stuur, en door de rem- en versnellingskabels kun je zo'n stuurtas moeilijk stabiel aan het stuur hangen. Daarom heb ik een grote zadeltas gekocht, en ben er tevreden over.

In mijn stuurtas zitten mijn meest waardevolle spullen. Gewoon handig en snel los maken en aan mijn schouder mee te nemen tijdens een sanitaire stop.
Lang leve de stuurtas.

Ik heb het liefst geen stuurtas op mijn fiets. Zonder tas vind ik het toch prettiger rijden en ik heb ook vaak het gevoel dat de versnellingskabels door een stuur in de verdrukking komen, met de gevolgen van dien.
Het is natuurlijk wel heel handig om wat dingen bij de hand te hebben; mijn maatje fietst dus altijd mét tas :D

Sandra

Nee, geen stuurtas voor mij. Ook geen voortassen, vind ik minder stabiel rijden. Ik doe het al jaren met 2 achtertassen (daarin de volledige kampeeruitrusting plus proviand) en daar heb ik prima ervaringen mee. Eén achtertas heeft een schouderband, die tas kan ik heel snel losmaken en meenemen als ik ga shoppen o.i.d. Dan heb ik ook mijn waardevolle spullen steeds bij me.

jim

Geweldig, al die input. Totnogtoe hebben we:

- ja;
- neen;
- liever een zadeltas;
- neen en ook geen voortassen.

Ik kan me wel vinden in het minimalisme van Jim. Kunnen ook de achtertassen niet achterwege gelaten worden? Ik heb een 70 l Gregory Shasta rugzak die met een beetje geluk niet door de bagagedrager zakt. Een vuilniszak erover en een touw errond en hij is meteen ook waterdicht. Belemmert het zicht enigszins maar daar hebben we dan weer spiegeltjes voor. :wink: :lol:

Alle gekheid op een stokje:

Voortassen: ja of neen?

Johan Van Gompel schreef:Voortassen: ja of neen?
Ergens tussen 15 en 30 kg is er een punt waar je met alleen spullen achterop de fiets erg staartlastig maakt, het achterwiel zo zwaar gaat belasten en de tassen zo ver uitpuilen dat het beter is om voortassen te gebruiken. Zo werkt het bij mij tenminste.
Leon (ook een stuurtas)

Stuurtas vind ik ideaal om kaart op te kunnen lezen tijdens het fietsen.
(Botste afgelopen weekend op de heenweg wel bijna tegen een stilstaand busje :oops: )

Het is natuurlijk wel heel handig om wat dingen bij de hand te hebben; mijn maatje fietst dus altijd mét tas :D

Sandra
:cry: Mij is dat niet lang gelukt. :cry:

Ja, ik fiets met stuurtas met daarin mijn waardevolle spullen (portemonnee en papieren) plus wat te happen. Bij een stop klik je hem zo van het stuur en hangt hem aan je schouder.
Bovendien zit mijn kaart in het kaartvak
En ook voortassen. Als ik mijn woning plus hele huishouding achterop zou laden maak ik wel een erg lange wheely :roll:

Stuurtas met klikfix en afneembare (waterdichte) kaartmap (met klitteband) ideaal. Kabels komen wel een beetje in de verdrukking, sturen gaat misschien wat zwaarder, Lekker belangrijk! Je stopt even, trekt je kaart van de tas en klaar! Je moet hem wel altijd meenemen, want een ander haalt hem ook zo van je fiets....

Tuurlijk is een stuurtas handig. Daar is iedereen het wel over eens.
Maar echt goed voor de rij-eigenschappen van je fiets is het niet.
Het gaat er dus gewoon om wat voor soort tochten je fietst. (verhard, onverhard) Voor de tochten die wij fietsen zijn de rij-eigenschappen belangrijker dan een (extra) handige tas.
Daar komt bij......elke tas die je niet meeneemt is meegenomen.
Groet,
Marco

Mijn inziens geeft een stuurtas altijd een zwiep na als je een plotselinge stuurbeweging maakt.
Aangezien mijn reizen zich soms ook op onverhard terrein of zeer slecht asfalt plaatsvinden, moet ik makkelijk kunnen manouvreren.
Een ATB is hier heel geschikt voor, maar dan zonder voortassen en stuurtas.
Ook kan vijf a zes tassen een probleem vormen in een vliegtuig, of in kleine Aziatische hotelletjes, waar je dan met je fiets en daarna met een deel van je tassen naar b.v. drie hoog moet klauteren.
Net als Jim gebruik ik alleen achtertassen, en sjouw ik alles in een keer naar drie hoog als het moet.

En wat voor mij heel sterk telt: alles wat je thuis laat is mooi meegenomen.
Je hoeft die 'overbodige' spullen niet dag in dag uit in en uit te pakken, overgewicht voor te betalen, of 15% hellingen op te trappen.

Groeten, John.

<off topic>
John en andere hotelgangers,

Als je erop staat om dagelijks wild te kamperen en je eigen eten mee te sleuren tijdens een trip van bv. drie weken dan heb je toch echt meer ruimte nodig dan de +- 40 l die twee achtertassen bieden. Of vergis ik me hierin?
</off topic>

Ik fiets juist altijd met twee voortassen.
In princiepe zou hebben we altijd voldoende ruimte over, en zou 1 van ons twee met en de ander zonder voortassen kunnen rijden, maar wij vinden met voortassen lekkerder rijden.

Ja, wij zijn er inmiddels aan gewend, dan weet je gewoon niet beter!
Een beetje ruimte overhouden is ook geen overbodige luxe, mocht je onverhoopt eten voor een aantal dagen mee moeten slepen of iets dergelijks.
Stuurtas is voor ons toch echt niet meer weg te denken eigenlijk. We voelen die stuurtas niet echt meer...

El & El

Johan van Gompel: je gaat ervan uit dat ik uitsluitend hotelganger ben, hetgeen zeker niet het geval is. Kom maar eens kijken op ??n van de kampeerweekends van de Wereldfietser, dan zal je zien dat echt alles in die 2 tassen past, zonder een losse tas daar nog bovenop. En ik fiets niet uitsluitend in de zomer en ik fiets regelmatig alleen.
Ook van John en Gudy weet ik dat voor hen ongeveer hetzelfde geldt.

jim

De spijker op zijn kop, Jim!

Gudy en ik zijn geen hotelgangers, alhoewel.....
In b.v. India is het vrij lastig kamperen, dus moeten die fietsen soms naar drie hoog.
In Europa kamperen we altijd. Een kleine tent, weinig kleren en creatief inpakken heeft als resultaat, een vrij lichte fiets.

Groeten, John.