Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch trekking fietsen lijken schaarser te worden? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

26 inch trekking fietsen lijken schaarser te worden?

Even nagezocht en het klopt inderdaad dat je behoorlijk wat keus hebt bij de Sherpa. Wel is de standaard lengte van de bovenbuis langer dan gemiddeld (normaalgesproken 615 mm bij een 500 mm frame - horizontaal gemeten). De kortere variant (590 mm bovenbuis bij een 520 mm frame) lijkt me ook nog behoorlijk lang, hoewel zeker niet onoverkomelijk. Misschien is de complete geometrie anders? Wel superdegelijke fietsen overigens, die Thorns!

Afbeelding
pascoa schreef:Even nagezocht en het klopt inderdaad dat je behoorlijk wat keus hebt bij de Sherpa. Wel is de standaard lengte van de bovenbuis langer dan gemiddeld (normaalgesproken 615 mm bij een 500 mm frame - horizontaal gemeten). De kortere variant (590 mm bovenbuis bij een 520 mm frame) lijkt me ook nog behoorlijk lang, hoewel zeker niet onoverkomelijk. Misschien is de complete geometrie anders? Wel superdegelijke fietsen overigens, die Thorns!

Afbeelding
zithoek is vrij lui. wat mooi uitkomt met Brooks zadels die niet gek ver naar achteren kunnen. De bovenbuis wordt daar natuurlijk weer iets langer van
Hier nog zo'n hippie-globetrotter die lekker rondscheurt op een fully.....
Alles in een rugzak zo te zien......, waarbij de rugzak zo nu en dan achter het zadel wordt gemonteerd. Gezien de singletracks die hij doet, is een zijtas duidelijk geen optie.
Ik weet niet hoe geschikt het is voor zware ladingen, maar wat ik er tot nu toe van lees, zou het misschien nog wel kunnen ook. Surly heeft een nieuw 26" model: de Troll. Ook een erg degelijke drager.

Foto van de Troll:
http://farm5.static.flickr.com/4128/497 ... b63c_b.jpg

Andere Surly dingetjes, o.a. de drager:
http://surlybikes.com/blog/oh_what_the_hell/
Leuk hoor die Troll: een stevig frame voor 26 inch wielen, en bruikbaar met derailleur, maar ook met een Rohloff naaf zonder kettingspanner of aparte reactiearm. Ander nieuws is dat er een 26 inch Long Haul trucker komt met S&S koppelingen, en een bruikbaarder versie van de singlespeed Steamroller.
Wim
wil je tijdens je reis met je fiets bezig zijn of toch waarvoor je met de fiets op reis bent. In het eerste geval ben je goed bezig, slecht materiaal en veel sleutelen. In het 2e geval kijk je naar een stalen fiets die sober is opgebouwd met goede onderdelen. Heb zelf al vele km. over deze aardbol gereden en door schade en schande wijs geworden. Ken je het spreekwoord, goedkoop is duurkoop? Niet om reclame te maken, maar ga eens kijken bij recycle in Wageningen.

succes, Bert
Ik heb heel veel plezier gehad van mijn Specialized Stumpjumper MTB die ik heb omgebouwd tot trekkingfiets. Kwestie van steilere stuurpen, ander stuur (ik zweer bij een fietsstuur), ander zadel (breder) en montage van dragers. Was heerlijk fietsen daarop. En ombouwen was niet heel moeilijk hoor. Deore onderdelen erop en niet van die hele brede banden en kon zowel als op asfalt als onverharde wegen ermee uit de voeten.

Vergeet niet als je trektochten ga maken, je langer in het zadel zit dan de gemiddelde mountainbikerit en dat moet toch je keuze bepalen. Hoe lang en hoe diep je kromgeborgen wil zitten, is een persoonlijke zaak en ook afhankelijk van o.a. de lengte van je armen etc. Comfort is dan belangrijker dan snelheid.

Rutger