Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helmplicht in Spanje - Forum Wereldfietser

Helmplicht in Spanje

Beste mensen,

Sinds 2000 is het, heb ik begrepen, in Spanje verplicht om buiten de bebouwde kom (!) als fietser een helm te dragen. Wie heeft er ervaring met de handhaving van deze regel? Zijn er al mensen bekeurd of van de fiets gehaald of zwaait de Guara Civil je vriendelijk na als je helmloos langs peddelt?

Hartelijke groeten,

Marc Londo.

Het onderwerp is al eens eerder aan bod gekomen, maar dat is alweer een paar jaar geleden: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... light=helm

Hoi,

Wij werden er 1 maal op gewezen door een collega-fietser. Dus toen hebben we de helm toch maar opgezet!
Elke fietser die we tegenkwamen droeg inderdaad een helm, en nahja, op een gegegeven moment voel je dat ding gewoon niet meer!

Groetjes,
El & El

Er is inderdaad een helmplicht in Spanje, maar heb nog nooit gehoord dat iemand bekeurd is wegens het ontbreken van een helm. Zelf heb ik regelmatig contact gehad met de Policia Local als ik weer eens verdwaald was :oops: , maar ben nooit gewezen op mijn helmloze hoofd.

Maar ja..vergeet niet dat als je een berg af raast een helm op je hoofd best fijn is, verplicht of niet.

Ik heb de laatste 3 jaren elke zomer in Spanje gefietst, net als aanstaande zomer en ik heb nooit gemerkt dat er wordt gehandhaafd op het dragen van de helm. Het is blijkbaar geen issue in Spanje. Het is ook zeker niet zo dat iedere fietser een helm draagt.
Als ik in een stevige klim in de Pyreneeen of de Sierra de la Demanda zit moet ik er niet aan denken om een helm op mijn hoofd te hebben.

Ik denk dat iedere fietser verstandig genoeg is (zou moeten zijn) om zelf te bepalen of en wanneer hij of zij een helm draagt.

Ik draag zelf alleen een helm in serieuze afdalingen, ondanks het feit dat ik een keer stevig door een automobilist van mijn fiets ben afgereden (zonder helm op).

LP

Als er in Spanje buiten de bebouwde kom wordt gefietst dan zijn het mensen op een racefiets of een mountainbike, en dat op een serieuze manier. Vrijwel iedereen in deze categorie draagt een helm. Scholieren en anderen die de fiets tussen huis en school/werk gebruiken, komen de bebouwde kom niet uit. Zij fietsen doorgaans zonder helm. Als vakantiefietser in Spanje zou ik voor eigen veiligheid wel de helm opzetten, hoewel de controle inderdaad niet scherp is.
Als regelmatig bewoner van een Spaanse stad kan ik bevestigen dat ook in de stad een helm geen overbodige luxe is. In korte tijd heb ik drie mensen gezien die aan hun hoofd waren gewond na een ongeluk met hun fiets in de bebouwde kom.

Ik fiets regelmatig in Zuid-Spanje en neem sinds een jaar een helm mee als ik buiten de beboude kom op N-wegen rijd.

In een Spaanse folder las ik de verschillende regels voor fietsers waaronder het dragen van de fietshelm. Ik meen me te herinneren dat onder bepaalde omstandigheden de helm niet hoefde te worden gedragen.
Dit zou het geval zijn met extreme hitte waarin het dragen van een helm meer gevaar voor je gezondheid (lees veiligheid) zou opleveren dan wanneer je geen helm zou dragen.

Ik moet de folder weer opscharrelen, want dit zal mijn excuus zijn naar de Cuardia Civil als ik mijn helm niet op heb (maar wel bij me heb).

Oh ja. Het schijnt ook wettelijk verplicht te zijn dat je jezelf zichtbaarder maakt op de fiets d.m.v. een reflecterend hesje e.d. Dit geld ook wandelaars die 's avonds buiten de bebouwde kom langs de weg lopen.

Ik las vorig jaar n.a.v. een debat rond fietshelmplicht in Belgi? nog in de krant dat wetenschappelijk onderzoek had uitgewezen dat fietshelmen weinig of geen bescherming bieden en dat ze meer kwaad dan goed zouden doen als je ongelukkig ten val zou komen. Alleen een constructie die het hoofd volledig omsluit (bv. motorhelm) zou afdoende bescherming bieden. :roll: :?

Er zal ongetwijfeld ook wetenschappelijk onderzoek zijn met de uitkomst dat het dragen van een helm veiliger is.

Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring, ik was een paar jaar geleden in Toscane. Aan het begin van de vakantie zag ik tijdens een afdaling wat grind in een bocht over het hoofd. Hierdoor kwam ik te vallen. De zijkant van mijn helm was flink beschadigd en in de schaal zat een flinke barst. Gelukkig had ik zelf op wat schaafwonden na niks. Na het behandelen van die schaafwonden, de aanschaf van een nieuwe helm en het repareren van mijn fiets kon ik gelukkig weer verder fietsen.

Een fietshelm is wel veiliger in de meeste gevallen. Echter een motorhelm is natuurlijk nog veiliger, maar dat fiets voor geen meter.
Veiligheid blijft altijd een compromis tussen wat praktisch is en wat veilig.

Maar goed volgens mij dwalen we af van de vraag: Wordt er nou echt gecontroleerd op de helmplicht in Spanje?
Dan moet ieder voor zich maar uitmaken of het risico op mogelijk hoofdletsel bij een ongeval en een mogelijke bekeuring zodanig is om een helm op te zetten of juist niet.

Wat Paraj schrijft dat klopt. Ik heb de betreffende folder er net nog even op nageslagen. Je bent ontheven van de helmplicht in de bebouwde kom, bij extreme hitte, bij lange klimmen en in geval van medische redenen.