Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knie-pijn - Forum Wereldfietser

knie-pijn

Hallo medefietsers,

Afgelopen weekend zijn we voor het eerst weer buiten op de fiets gesprongen... jaja, wat laat, maar druk druk druk... Dus tijd om met de training te beginnen!
Dus zijn we van Ridderkerk naar Bergen (NH) gefietst, LF2 en grotendeels LF1 gevolgd, erg mooie route trouwens! 134 kilometer (heen), weer 134 km(terug) en een hoop zadelpijn, rugpijn en knie-pijn verder rees de vraag... hoe kom ik aan die knie-pijn en die rugpijn????

Past de fiets mij niet? Verkeerd afgesteld? Vorig jaar naar Barcelona had ik daar toch eigenlijk ook wel regelmatig last van...
Zijn er meer mensen met dezelfde klachten? Wat was de remedie?
Tips?

Ellen (El & El) :lol:

Op welk voorblad fiets je? Als je een heel lange tijd op het grootste voorblad rijdt kan dat bij sommigen kniepijn veroorzaken. Omdat rijden op een groot blad je knieschijven veel belast. Dat verklaart misschien je kniepijn.
Je zadel en stuur zijn waarschijnlijk fout ingesteld. Je kunt dat later regelen bij de fietsemaker, hij zal je opmeten en alles juist instellen. Of is het frame van de fiets te groot?? Heb je de maat ervan? Kun je ook jouw lengte geven? Dit verklaart misschien je rugpijn(hebk ook een tijd gehad weet je)
Je zadel, tja een ander zadel als het echt teveel pijn doet , ik heb momenteel ook een slecht zadel en is echt niet plezant.

groeten
C-Viper

Vind je het gek dat je wat voelt als je zo begint?

Knieën zijn ook mijn zwakke punt, ook bij goede afstelling van e.e.a. Ik heb ontdekt dat het probleem zich bij mij vooral voordoet bij wisselende belasting, bijvoorbeeld in gebieden met veel korte venijnige klimmetjes en bij veel 'optrekken' en stilstaan met bagage in stedelijk gebied. Dus voor mij liever hooggebergte dan heuveltjes en rustig aan bij een niet te zwaar verzet.

En trainen in het voorjaar, maar dan wel proberen overbelasting te voorkomen.

Deze winter heb ik voor het eerst in een sportschool getraind om de spieren rond de knieën en de conditie wat op peil te houden. Ik hoop dat dat ook een beetje helpt.

Lisette

Ik heb zelf ook vrij snel last van mijn knieën. Bij mij is de oplossing het zadel hoger zetten. Ik kan de grote hoek die je knie maakt niet goed aan.

Kniepijn wordt vaak veroorzaakt door overbelasting in combinatie met een te hoog of (vaker) te laag zadel. Als je pech hebt, zijn de kniepezen ontstoken, en dat kan wel een jaartje duren voordat je daar vanaf bent (ervaring).

Wanneer het weer een beetje vochtig is, niet te warm, en je rijdt in korte broek, heb je vaak ook sneller last van je knieen. Niet te zwaar trappen is de remedie. Langzaam warm draaien. En in de winter ook door blijven fietsen.

Na een fietstocht koelen met ijs, dat verlicht de pijn. En vooral heel licht trappen (het Armstrong verzet kiezen).

Sterkte,
Freek

Ik had laatst na een fietstochtje ook last van mijn rechterknie, nou fiets ik graag lekker zwaar (in 6 van de 7 versnellingen), dus ik denk dat het bij mij daar aan ligt, maar wat is dan wel goed? 5, 4, 3? En hoe houd je dan een beetje snelheid? Want dan moet je als een razende trappen, of is dat een kwestie van training?

Hoi

Dé oplossing is eigenlijk alleen maar een ligfiets! :lol:
Met een te klein verzet op een ligfiets is ook niet goed voor de knieën, maar van mijn rug heb ik minder last gekregen.

Maar voor wat naslagwerk verwijs ik je naar de volgende site

http://www.bikefitting.com/Dutch/Frame.aspx

Klik daar op vraagbaak, daar staat wat theorie over lichamelijke klachten

Afbeelding

veel leesplezier!


:? oja ter info
Bij een steekproef (Stevens 1998) onder 100 wielrenners en trimmers die geen organische afwijkingen vertoonden kwamen de volgende klachten aan de orde:

Lage rugpijn (65%)
Knie- of beenklachten (18%)
Nekpijn (9% gecombineerd met lage rugpijn en 5% zonder rugpijn)
Zitklachten (3%)

Bij mij is het een kou kwestie.
De beste remedie is zo'n 15% hogere trapfrequentie aanmeten waardoor de gewrichten warm blijven. Nadeel is dat de duur korter is.
Juist al ik dan moeier wordt en toch langzamer trap krijg ik last.

Het zadel hoger zetten staat die al. Te hoog vind ikzelf gevaarlijk, zeker als je zoals ik met spd rijdt. Ik acht de kans dat je knie naar binnenbuigt groter is. Het idee vind ik erg pijnlijk.

Wat ook een hele handige tip (denk ik) is gewoon langzaam aan trainen, zorgen dat die spierkabels weer terug komen. De spieren zullen dan de meeste krachten opvangen.
Lees net jullie knieverhalen terwijlik hier zelf ook weer meer voel in die knieen dan ik wil.....
We fietsennu in Marokko en willen over 3 maanden weer in NL zijn na een jaar.
Na 8 maanden fietsen heb ik de afgelopen 3 maanden erg veel last van erg veel pijn in mijn knieen bij opstaan van bed/stoel/wc/hurken, maar het gekke is dat dat alleen is op rustdagen....
Zodra ik weer begin met fietsen is de eerste paar uur pijnlijk maar daarna en de dag daarna gaat het prima, weg pijn.....?

ik heb mijn zadel goed op hoogte, stuur ook, fiets is op mijn lijf gemeten door Frank Groot van Vittorio. Dat is het niet. Ik fiets wisselend zwaarder en licht maar meestal wat lichter. Landschap is 8 maanden lang erg afwisselend geweest, ook veel bergen, maardaar gaat het goed met mijn knieen.

In 1 reqctie stond iets over peesontsteking en dat dat en jaar duurt voor je eraf bent.....slikoeps...! Ik ben bang dat ik dat heb maar mij knieen zijn niet heet of rood of dik...

Vertel eens wat meer over kenmerken ontstoken kniepezen...zou me erg helpen....

Dank je!

Heleen, met Robin onderweg naar de horizon....

De symptonen die je noemt, vertonen verdacht veel gelijkenis met een kniepees ontsteking.
Alleen pijn wanneer je begint te fietsen; en wanneer je eenmaal lekker trapt (en warm bent) weinig pijn meer. Alleen soms af en toe een sterke pijnscheut. In rust (liggend in bed) voel je de knie weer wel. En inderdaad, met hurken, traplopen, opstaan etc.
Waarschijnlijk voelt de knie toch een beetje warm aan (voelen met buitenkant hand).
Kou en vochtigheid verergert de klachten.

De enige oplossing die helpt is rustig aan doen; zeker niet et zwaar trappen en zorgen dat de spieren warm zijn wanneer je begint te fietsen, of heel rustig beginnen.
Rust werkte bij mij averechts (spier verslapt, en op het moment dat je dan weer gaat fietsen/hardlopen, wordt er extra inspannign van de pees gevraagd en dat zorgt weer voro extra ontsteking).

Bij mij kwam de pijn in februari opzetten; toch in de zomer een maand gefietst in de bergen van Spanje (lekker warm, zeg maar gerust heet). Nergens last van gehad (terwijl ik een week ervoor ngo m'n vakantie had willen annuleren). Terug in Nederland, weer de dagelijkse woonwerk kilometers (10 enkele reis) en binnen een week weer last.
Nu voel ik het alleen af en toe; na een (halve) marathon lopen of fietsen bij koud en vochtig weer in een te zwaar verzet.

Koelen met ijs na het fietsen werkt verlichtend.
Verder kan ik je weinig tips geven. Ga geen pijnremmers slikken; want dan onderdruk je de pijn en ga je juist weer zwaarder trappen.

GEwoon, licht verzet rijden. Ziet er misschien niet uit en de eerste paar dagen is het wennen, om zo snel rond te malen, maar het werkt wel.

Succes!
Freek

oh ja, fietsers met zgn. platvoeten en X-benen hebben ook sneller last van knieproblemen.
remedie daartegen is het laten aanmeten van steunzolen.

Freek

Ik heb twee jaar geleden zo'n pijn gehad aan mijn knie dat ik amper meer kon fietsen. Ook werd mijn knie heel dik van het vocht vasthouden.
De oplossing bij mij was simpel. Het zadel een paar milimeter lager, en de pijn en dikke knie waren verdwenen.

Afgelopen zondag zijn we een stukje gaan fietsen, dit keer maar 75 kilometer, want we wilden mijn knietjes (haha) niet overbelasten. Dus licht gefietst, zadel een stukje hoger en fietsen maar!
Helaas... ze hadden toch een week rust gehad, maar deze veranderingen mochten niet baten...
We vermoeden stiekem dat mijn frame ietsiepietsie te klein is... ooit verkeerd aangemeten door biker's best... of was het biker's worst???

Vorig jaar naar Barcelona had ik toch ook al pijntjes overal... nahja, we gaan het rustig opbouwen, we hebben tenslotte nog anderhalve maand voor ons vertrek! :) En een nieuwe fiets zit er dit jaar helaas nog even niet in... :cry:

Groetjes,
El (van El & El) :lol:

fietsjunks schreef:We vermoeden stiekem dat mijn frame ietsiepietsie te klein is... ooit verkeerd aangemeten door biker's best... of was het biker's worst???
Ook in te kleine fiets is met de juiste zadelpen en stuurpen/stem op de juiste maat te maken. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende hulpstukken te koop dat je een heel eind kunt komen. Natuurlijk is een passend frame een beter uitgangspunt maar dat hoeft niet te betekenen dat je pers? een nieuwe fiets hoeft te kopen wanneer zaken beter afgesteld moeten worden.

Oh ja, een te hoge zadelpositie voel ja een je bovenbeenspieren en aan de buitenzijkant van je knie.
Een te lage zadelpositie voel je vooral aan de binnenzijde van je knie.
Succes,
Marco

Ja, dat zou best kunnen, maar eigenlijk zouden we ook nog veel meer willen aanpassen aan deze fiets, dat het wellicht tot verstandiger is om naar een nieuwe uit te kijken. Eentje die dan wel gelijk goed past!

De knie-pijn zit eigenlijk aan de buitenkant en bovenop de knie! Bij beklimmingen (Alpen dan) pijn tussen de schouders en laag in de nek.
PS Ik ben wel een beetje een rugpatientje hoor, wel eens door mijn rug gegaan, vooral de onderrug.. zijkanten dan.

Groetjes,
El & El

fietsjunks schreef: pijn tussen de schouders en laag in de nek.
Dit lijkt me op een te breed stuur. Dan ga je als het ware in de schouders "hangen", hetgeen bovenstaande pijn veroorzaakt.

Kijk of dat je armen parallel lopen ten opzichte van elkaar. Wanneer ze uitlopen is het stuur te breed.

Groeten,

Marco

Hi,

Ik heb onlangs een gescheurde meniscus gehad en ik had de volgende symptonen:

1) in rust en bij wandelen is alles redelijk ok

2) Lopen: In het begin had ik een beetje pijn in de knie, op het einde (na een periode van 6 maanden sukkelen) kon ik na een rustige 10 km 2 a 3 dagen niet normaal wandelen.

3) Fietsen: Bij een zware belasting (berg of brug met zwaar verzet op) had ik pijn achter de knieschijf.

Blijkbaar kan je vrij snel een meniscus oplopen zonder dat je dit weet (even een beetje pijn in de knie). Naar het schijnt kan je dit al oplopen door diep gehurkt te draaien. Ik weet dus zelf niet waar ik dit heb opgelopen.

Enkel via een scanner onderzoek kunnen ze een dergelijk scheurtje zien. Na de kijkoperatie, waarbij ze het gescheurde stuk meniscus verwijderen, heeft het nog 2 maanden geduurd voor ik een klein beetje kon joggen.
(ik heb de klassieke fout gedaan van te vroeg terug te beginnen ed).

Verleden weekend heb ik de verkorte versie van de Ronde van Vlaanderen meegefietst en op geen enkel moment heb ik nog last gehad van die knie. De andere knie, dat is een ander verhaal.


Wim

Marco de Wit, bedankt voor de info, dat dachten we eigenlijk ook al... :)
Dus voor de volgende fiets: een smaller stuur!
Het verlanglijstje wordt zo steeds completer!

Wim, mijn vader heeft ook pas een gescheurde meniscus gehad, hij is eind januari geholpen aan die knie en inmiddels weer volop aan het trainen voor de Nijmeegse 4-daagse, volgens zeggen gaat het wel goed... 8O

Ik hoop niet dat het iets ergs is, want over ongeveer 43 dagen vertrekken we al.... we proberen nu zoveel mogelijk nog te trainen en doen dat dan rustig aan, hopelijk heeft het alleen maar te maken met te lang op m'n luie ass gezeten te hebben of... we hebben deze winter in de sportschool gezeten, daar heb ik veel been-oefeningen gedaan, misschien dat ik zo de benen en dus de knieen overbelast heb... maar ja, het blijf giswerk...

El & El

Mijn knie doet aan de buitenkant een beetje pijn bij het fietsen.
Dit heb ik vorig jaar ook gehad, tijdens onze reis naar Rome, maar toen was het de dag erna praktisch helemaal over.
Soms heb ik bij het fietsen het gevoel dat ik geen kracht kan zetten...
Hebben jullie er een oplossing voor?
Wat zijn goede trainingsmethoden om je knie snel sterker te krijgen (ik houd niet zo van in de sportschool zitten/trainen)?
Gr. Jan Willem

In alle bovenstaande berichten ging het over het aanpassen van de zadelhoogte om knieproblemen te voorkomen en op te lossen.
Een schoonplaatje dat te scheef is gemonteerd kan ook voor problemen zorgen.
niko