Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus houdt niet van kritiek - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Batavus houdt niet van kritiek

Beste mensen,

De meningen in dit onderwerp beginnen wat te polariseren.
Volgens mij is gezegd wat er gezegd kan worden over die fiets. Wil je graag doorbomen met een specifiek persoon, doe dat dan aub via PB's.
Voordat het een modder-gooi-topic wordt.

Bedankt voor de medewerking!

Hans (nu even met de moderator pet op)
Ik weet niet of het moddergooien wordt. Een discussie kan ook tot nieuwe ideeen leiden. Dat Batavus niet op al te kritische bijdragen zit te wachten lijkt duidelijk, al dan niet terecht.

N.a.v. een PB van Leo:
Wat kan je als WF wel doen om ervoor te zorgen dat consumenten een weloverwogen keuze maken? Moeten we bijvoorbeeld een poll houden en deze continu zichtbaar maken. Of een verkiezing organiseren en de ervaringen van gebruikers (en niet van fabrikanten!) meenemen? Oftewel: 1. hoe kom je in beeld bij de groep schijnbaar argeloze vakantiefietskopers? en 2. Hoe zorg je ervoor dat je als een serieuze partij wordt gezien door de Nederlandse fietsenbouwers?
Afbeelding
DeFietsreiziger schreef:
AB schreef:3000 euro . . . VSF T400 kloon
:roll:

@Ab, wat ik me ook afvraag. Had je met deze Batavus de Great Divide willen rijden?
2x1500 = 3000..... en nee, met die batavus zou ik niet graag de great divide doen..... Maar dat wil niet zeggen dat je je hoeft te overschreeuwen met je gelijk. Batavus probeert gewoon een fiets te verkopen, maken positieve reclame voor hun product zoals elke fabrikant die iets probeert te verkopen dat zou doen (reclame verdoezelt)...... maar ze beweren nou ook weer niet dat je er een wereldreis mee kunt maken. Ik zou zeggen, overgeprijsd woonwerkfietsje en vast wel geschikt voor vakanties op verharde wegen. En mocht dat spatbord breken (wat nog maar moet blijken) dan zal Batavus niet moeilijk doen om het te vervangen. Dat is dan wel een voordeel van zo'n groot merk, die doen niet zo moeilijk als er iets kapot gaat.

Maar echte fietsvakantiegangers die laten zich natuurlijk goed informeren (op internet, op beursen, bij dealers) en gaan echt niet vallen voor een postmodern designtje.

Over het algemeen ben ik overigens ook wel van mening dat merken als koga en batavus voor de wijnkenners niet zoveel meer te bieden hebben. En alles wordt duurder en de kwaliteit wordt minder... Waarom de duitsers wel goede kwaliteit voor een lager prijs kunnen leveren is dan soms wel eens spijtig om te constateren.

Over alternatieve bevestigingsmethodes van dragers gesproken, Tout Terrain heeft de drager vastgelast aan zijn frame. Ben benieuwd hoe lang zo'n drager de zijdelingse krachten kan weerhouden, eer het aan metaalmoeheid zal bezwijken....., (en ja de silkroad valt in een geheel ander categorie, beetje appels met peren)
Maar echte fietsvakantiegangers die laten zich natuurlijk goed informeren (op internet, op beursen, bij dealers)
Fietsen en alles van een fiets weten zijn voor mij 2 totaal verschillende dingen.
Ben zelf misschien een voorbeeld, hangt er vanaf wat je een "echte fietsvakantieganger" noemt.

Heb verschillende vakanties van rond de 3000 km gedaan binnen en buiten Eur, verhard en onverhard met bepakking, meestal volledige kampeer-, kook- enz uitrusting.

Toen ik mijn fiets kocht heb ik mij gebaseerd op een test in Op Pad, zonder uitproberen besteld.

En nog steeds weet ik niets van mijn fietsen of materialen of techniek. Kan niet meer dan een band plakken dus wil onder weg geen verrassingen.

Hier op deze site weten mensen misschien veel van fiets(materiaal). Er zijn ook veel vakantiefietsers die dit niet weten en als je ergens onderweg bent en je bagagedrager is niet meer te gebruiken heb je er niets aan dat Batavus die (in NL) zal vervangen, als ze dat al doen.

Een fiets die wordt aangeprezen als de perfecte fiets voor de extreme fietser moet dat ook gewoon zijn!

Ik hoop inderdaad dat ze dit topic zorgvuldig lezen en het mooie aanbod om rond de tafel te gaan zitten met 2 handen aannemen.
Het positieve zie ik er ook wel van in. Dat een merk als Batavus dit soort fietsen in de markt durft te zetten is alleen maar toe te juichen. Zo is er meer te kiezen. Dat de meeste van ons niet met deze fiets op wereldreis zouden gaan is een tweede. Maar zo is er altijd wel een doelgroep te vinden die deze fiets mooi vind en er mee gezien wil worden. Zo veel mensen zo veel wensen. Dat Batavus op hun website durft te roepen: "Voor de extreme fietser is deze trekkingfiets perfect!" is natuurlijk pure marketing en maakt van onze kant de nodige reacties los! Desalniettemin is Batavus op de goede weg.
Een perfecte fiets voor de extreme fietser?

Artikel 6:193b Burgerlijk Wetboek
1. Een handelaar handelt onrechtmatig jegens een consument indien hij een handelspraktijk verricht die oneerlijk is.
2.Een handelspraktijk is oneerlijk indien een handelaar handelt:
a. in strijd met de vereisten van professionele toewijding, en
b. het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen merkbaar is beperkt of kan worden beperkt,
waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.
3.Een handelspraktijk is in het bijzonder oneerlijk indien een handelaar:
a. een misleidende handelspraktijk verricht als bedoeld in de artikelen 193c tot en met 193g (...)

Artikel 6:193c Burgerlijk Wetboek
1.Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie, zoals ten aanzien van:
a. het bestaan of de aard van het product;
b. de voornaamste kenmerken van het product, zoals (...), voordelen, (...), geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, (...);
(...),
waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

Wat hier van zij. Als je met deze fiets over de Alpen rijdt, met alleen een rugtas en wat minimale bagage, dan is deze fiets misschien toch geschikt. Want iemand die op een dergelijke, ongebruikelijke manier een lange tocht fietst, kan ook worden beschouwd als een extreme fietser. Bovendien blijft het reclame, die je sowieso met een korrel zout moet nemen. Het zou wat anders zijn als fietsenhandelaren deze fiets zouden aanprijzen als dé perfecte trekkingbike voor extreme fietsers.
fiets-ster schreef:Een fiets die wordt aangeprezen als de perfecte fiets voor de extreme fietser moet dat ook gewoon zijn!
Probleem hierbij is dat de perfecte fiets niet bestaat. Een fiets kan altijd lichter, efficiënter, betrouwbaarder, aerodynamischer, comfortabeler etc. Wie beweert een perfecte fiets aan te bieden weet óf niet waar hij het over heeft, óf hij probeert je maar wat aan te smeren, óf hij is te lui om te innoveren. Ik weet niet wat ik erger vind.

En wat is een extreme vakantiefietser? Een fiets waarmee je unsupported door de binnenlanden van Afrika kan rijden, ziet er totaal anders uit dan een fiets waarmee je grote dagafstanden in Europa kunt maken.

Een fiets perfect noemen slaat al nergens op, maar dan ook nog zeggen dat hij voor de extreme fietser is zonder eerst aan die fietser te vragen wat hij eigenlijk wil gaan doen met die fiets - hou toch op.

Grtjs, Waltertje
willem.m schreef:Een discussie kan ook tot nieuwe ideeen leiden. Dat Batavus niet op al te kritische bijdragen zit te wachten lijkt duidelijk, al dan niet terecht.

N.a.v. een PB van Leo:
Wat kan je als WF wel doen om ervoor te zorgen dat consumenten een weloverwogen keuze maken?
Wat zouden jullie ervan zeggen om dit negatief kritische topic eens een positieve draai te geven?
Laten we al onze ervaring en kennis eens samenvoegen en op onze geheel eigen wijze Batavus een handje te helpen!

Neem 1 Batavus Venturo, breng vervolgens de gevoelige punten in kaart en draag betere oplossingen aan zonder het onderscheidende karakter van de Venturo geweld aan te doen. Streef er bij jullie verbeteringen aub wel naar om de prijs op gelijk niveau te houden. Hoe zou de fiets er dan uit komen te zien volgens jullie?
Fahrradmanufaktur T 400, Surly Long Haul Trucker, Thorn Sherpa voor het steviger werk. Een brevet fiets (650B banden?) voor het heel snelle werk, een een mtb vakantiefiets als een Thorn Ripio voor het echte off road werk.
Wim
Wim schreef:Fahrradmanufaktur T 400, Surly Long Haul Trucker, Thorn Sherpa voor het steviger werk. Een brevet fiets (650B banden?) voor het heel snelle werk, een een mtb vakantiefiets als een Thorn Ripio voor het echte off road werk.
Wim
En dat wil zeggen ?? :|
Christophorus schreef:Neem 1 Batavus Venturo, breng vervolgens de gevoelige punten in kaart en draag betere oplossingen aan zonder het onderscheidende karakter van de Venturo geweld aan te doen.
Laat ik het iets duidelijker zeggen. Stel, je bent een ontwerper met veel fietsvakantie-ervaring en je wordt door Batavus ingehuurd om de Venturo te redesignen. Het moet echter wel een Venturo blijven. Welke specifieke punten zal je als eerste veranderen, waarom en vooral... hoe? Oftewel, evolueer de Batavus Venturo voor het modeljaar 2012.
Christophorus schreef: Laat ik het iets duidelijker zeggen. Stel, je bent een ontwerper met veel fietsvakantie-ervaring en je wordt door Batavus ingehuurd om de Venturo te redesignen.
Je hebt meer aan een copywriter. Zeg gewoon dat het een laifstailbaik is, en suggereer niet dat het een reisfiets is. Een reisfiets is een stuk gereedschap net als een hamer. En daar zitten ook geen overbodige frutsels aan want dat werkt niet. En de overbodige frutsels maken de fiets bovendien onmogelijk of duur in onderhoud, en wegen er ook nog flink in. Maar ze zijn het wezenskenmerk van deze Batavus. En die kun je er wel uit designen, maar dan krijg je een bescheiden fiets. En kennelijk heeft Batavus/de Batavus fietsenmaker behoefte aan een fiets die opvalt in de showroom bij de consument die er nog nooit over heeft nagedacht.
willem.m schreef:Dat je meent van iets verstand te hebben geeft je nog geen recht om als niet-klant je beoordeling geplaatst te zien. Dat wist je stiekem ook wel. Volgende keer op het WF forum je beklag doen, daar zijn meer gelijkgestemden :wink:
Hoe badinerend kan een commentaar zijn. Ten 1e zeg je dat hij geen verstand (van zaken) heeft. Ten 2e dat hij geen recht heeft een mening te uiten op een site waar hij nota bene wordt uitgenodigd dit te doen. Ten 3e impliceer je dat hij dingen stiekem doet en als laatste sluit je af met een kinderachtige knipoog die al het voorgaande moet verzachten of zo?

Ik vind het logisch dat Batavus op haar site negatieve reacties verwijdert, uit marketing overwegingen. Aan de andere kant lokken ze het zelf uit door een fiets zodanig te positioneren dat kritiek onvermijdelijk is.
m-gineering schreef:Je hebt meer aan een copywriter. Zeg gewoon dat het een laifstailbaik is, en suggereer niet dat het een reisfiets is.
Mee eens, maar die kritiek is hier al ten overvloede geuit. Laten we nu eens een goedbedoelde poging wagen om van de Venturo een geschikte reisfiets te maken. Desnoods ter leering ende vermaeck van onwetende kopers en fietsenmakers die via Google in dit topic terecht kunnen komen.
m-gineering schreef:Een reisfiets is een stuk gereedschap net als een hamer. En daar zitten ook geen overbodige frutsels aan want dat werkt niet. En de overbodige frutsels maken de fiets bovendien onmogelijk of duur in onderhoud, en wegen er ook nog flink in. Maar ze zijn het wezenskenmerk van deze Batavus. En die kun je er wel uit designen, maar dan krijg je een bescheiden fiets.
Doe maar eens dan. Kijken wat er gebeurt. Er zijn tenslotte ook tientallen verschillende hamers bij de ijzerhandel te verkrijgen.
Christophorus schreef:Wat zouden jullie ervan zeggen om dit negatief kritische topic eens een positieve draai te geven?
Laten we al onze ervaring en kennis eens samenvoegen en op onze geheel eigen wijze Batavus een handje te helpen!

Neem 1 Batavus Venturo, breng vervolgens de gevoelige punten in kaart en draag betere oplossingen aan zonder het onderscheidende karakter van de Venturo geweld aan te doen. Streef er bij jullie verbeteringen aub wel naar om de prijs op gelijk niveau te houden. Hoe zou de fiets er dan uit komen te zien volgens jullie?
Helemaal mee eens. Vandaar ook mijn mailtje aan Batavus (zie boven). Ik ben technisch niet zo op de hoogte als sommige anderen hier, maar mijn eerste punt wat verbeterd moet worden: de prijs! Het ding is een paar honderd euro te duur in vergelijking met wat de (duitse) concurrentie aanbiedt.
Christophorus schreef:Laten we nu eens een goedbedoelde poging wagen om van de Venturo een geschikte reisfiets te maken. Desnoods ter leering ende vermaeck van onwetende kopers en fietsenmakers die via Google in dit topic terecht kunnen komen.
Ga je gang. Ik heb niet zo'n romantisch idee meer van grote bedrijven die zouden maken waar klanten uiteindelijk blij mee zijn. Denk je heus dat de betere constructeurs bij Batavus niet weten dat de al eerder genoemde details mechanisch verre van optimaal zijn?
Leon
Geef mij maar mijn eigen op maat en naar mijn eigen wensen gemaakte fiets. :D :)

Kunnen degenene die al die moeite doen om Batavus van advies te verzien ook een paar gratis wereldfietsen bedingen. Die kunnnen we dan op diverse plaatsen in de wereld stallen wat soms handig kan zijn als je toch in de buurt ben. :shock: Soort Batavus wereldfietsplan.

Rutger
Naar aanleiding van al het bovenstaande durf ik twee conclusies te trekken:

- er zijn net zoveel verschillende ideale fietsen als er wereldfietsers zijn.
- de Batavus hoort daar niet bij.

Mocht ik nog iets horen van Batavus dan zal ik dat hier posten.
waltertje schreef:
fiets-ster schreef:Een fiets die wordt aangeprezen als de perfecte fiets voor de extreme fietser moet dat ook gewoon zijn!
Probleem hierbij is dat de perfecte fiets niet bestaat. Een fiets kan altijd lichter, efficiënter, betrouwbaarder, aerodynamischer, comfortabeler etc. Wie beweert een perfecte fiets aan te bieden weet óf niet waar hij het over heeft, óf hij probeert je maar wat aan te smeren, óf hij is te lui om te innoveren. Ik weet niet wat ik erger vind.

En wat is een extreme vakantiefietser? Een fiets waarmee je unsupported door de binnenlanden van Afrika kan rijden, ziet er totaal anders uit dan een fiets waarmee je grote dagafstanden in Europa kunt maken.

Een fiets perfect noemen slaat al nergens op, maar dan ook nog zeggen dat hij voor de extreme fietser is zonder eerst aan die fietser te vragen wat hij eigenlijk wil gaan doen met die fiets - hou toch op.

Grtjs, Waltertje
Het lijkt allemaal verdacht veel op de manier waarop de Optima Orca als wereldligfiets werd/wordt voorgesteld. Jarenlang was op de site van Optima te lezen: Het toonaangevende buitensportblad "OP PAD" concludeerde dan ook dat de ORCA de beste keus is voor een tocht over wisselend wegdek. Hij voelt zich net zo thuis op de Afrikaanse savanne als op het Nederlandse asfalt. De ORCA maakt extreme ligfietsvakanties bereikbaar voor mensen van iedere lengte.
Onze eigen ervaringen met de Orca kwamen niet echt overeen met wat Optima beloofd had. Ik stelde vast dat een kampeervakantie op deze fiets een eigentijdse variant op Russische roulette was en deed daarvan verslag op mijn website (zie hier) en in dit forum. Van Optima heb ik destijds een boze reactie gehad en verder nooit meer wat vernomen.
Wie nu naar Optima (http://www.optimabikes.com) surft, treft alleen nog een engelstalige site aan. Blijkbaar richt het in Beverwijk gevestigde bedrijf zich niet meer op de Nederlandse markt. Er zijn in Nederland ook nog maar vier dealers, waaronder de productiehal in Beverwijk en Bike Planet in Haarlem, dat ook eigendom is van de eigenaar van Optima. In Frankrijk (toch niet echt een ligfietsland) zijn nu maar liefst tien dealers.
De Orca wordt nu geclassificeerd als 'alround' en als volgt aangeprezen: This big bicycle is made to meet all conditions, close to the domain of the mythical Condor. Ultra stable with its MTB wheels the Orca will dominate as well uptown traffic as unexpected obstacles on a sinuous cycle trails.
Numerous world travelers in extreme conditions tested this bike for you since its introduction in 2001. The 26 inch wheels allow you to leave for all continents and find your tires easily in any size and profile.

Hoe nietszeggend kan een tekst zijn? Tot die 'numerous world travelers in extreme conditions' zal Optima mijn vriendin en mij ook wel hebben gerekend. Misschien moest ik onze ervaringen met deze fiets ook maar eens in het Engels vertalen :wink: .
Wie nu naar Optima (http://www.optimabikes.com) surft, treft alleen nog een engelstalige site aan.
Buckler is ook alleen nog in het buitenland te koop, Batavus begint ook met een B en heeft ook 7 letters, een vakantiefiets die de naam vakantiefiets niet waard is.....Zijn er meer gelijkenissen? Youp help ons. 31 december komt er aan.