Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimale duur wereldreis? - Forum Wereldfietser

Optimale duur wereldreis?

Graag zou ik toch eens de volgende stelling van mijn broer (die vroeger veel reisde - zonder fiets overigens) hier op dit forum willen bespreken.

Zijn stelling is dat de optimale (of ideale) duur van een wereldreis ongeveer 3 maanden is, omdat je na die periode gewend raakt aan de indrukken die je opdoet in vreemde landen, en omdat je de dingen die je eerst enorm boeide of verbaasde steeds gewoner gaat vinden waardoor je er eigenlijk steeds minder open voor staat.

Ik vond het eigenlijk heel logisch klinken en ik zou er zelf nog aan toe willen voegen dat na een reis van 3 maanden ook de aanpassing aan het maatschappelijke leven na terugkeer nog goed doenbaar is (lijkt me althans).

Iemand hier opinies over?
De optimale duur voor een wereldreis?

Wat dacht je van voor eeuwig 8) !
Met een paar Engelsen kwam ik in Alhámbra de Granada overeen dat de optimale duur ongeveer op 6 maanden moest liggen. Helaas, een oud-collega van me is inmiddels anderhalf jaar (zo'n 18 maanden) met veel plezier onderweg. Sonya en Ali al veel langer.

Ik denk dat het dus erg van persoon tot persoon af hangt.
Als je de logistiek bekijkt is drie maanden voor een wereldreis wel erg kort (en dan heb ik het nog niet over een reis per fiets).

Na drie maanden kwamen wij erachter dat we niet meer op vakantie waren, maar dat we op reis waren. Dat ging na nog een half jaar over in de gedachte dat dit ons leven was.
Dat veranderde op zich nog niets aan onze kijk op het reizen. Ik denk dat dat pas na twee jaar opkwam. Dan moet je oppassen met vergelijkingen maken met wat je ziet en wat je al gezien hebt.

Onze remedie is om op dat moment een drastische verandering in ons plan aan te brengen en elders vertier te zoeken. Toen we bijvoorbeeld na anderhalf jaar Spaanstalig Amerika wel gezien hadden, zijn we richting Brazilië gegaan. Andere cultuur, andere taal, andere omgeving, andere indrukken.
En na een korte tussenstop in Europa zitten we nu dus al weer in Afrika, wat wel weer een grote uitdaging lijkt.

Maar ja, om een lang verhaal kort te houden, verandering van spijs doet eten.

En of ik nu eeuwig onderweg zou willen zijn, nee denk ik niet. Zelfs tijdens onze reis doen zich dingen voor en doe je ervaringen op waarmee je de rest van je leven zou willen gaan invullen, maar als je op reis bent, heb je of neem je daar geen tijd voor. Er is geen stabiliteit in reizen, het is min of meer overleven.

Iemand heeft me ooit eens gezegd dat grote beschavingen nooit voortkomen uit nomadische stammen. Ik denk dat hij gelijk heeft.

Groeten uit Tunis,
Ali
Drie maanden lijken mij wel heel erg kort voor een wereldreis op de fiets. Onze drie maanden fietsreis werd door omstandigheden een maandje korter qua fietsen, maar we waren nog lang niet klaar.
Persoonlijk denk ik ook dat het omslagpunt bij twee jaar ligt, maar zou dat graag eens proberen! ;)
Voor de hele wereld is drie maanden inderdaad wat kort. Mijn ervaring met een klein stukje wereld (Buenos Aires-Andes-Zuidwest Bolivia) in vier maanden is erg positief. Genoeg tijd om niet te hoeven haasten en plannen. Om dat te bereiken is het belangrijk om de ambities beperkt te houden. Niet te ver en niet te ingewikkeld.

Als je terugkomt na vier maanden zijn er nog mensen die op je zitten te wachten. Da's na twee jaar wel over. Het lijkt me vooral voor het weer opstarten een gunstige duur. Ongeveer zolang als een zwangerschapsverlof en daarmee voor veel werkgevers ook behapbaar. Tijdens de reis zelf werk je mentaal toe naar het einde van de reis. Of het nu om een vakantie van twee weken gaat of om een reis van vele jaren.
Een reis gaat niet snel vervelen, vind ik. Onze langste was 10 maanden (VS en Mexico, dus maar een half werelddeel...). Toen zaten er gelukkig aan het eind nog mensen op ons te wachten.
De optimale duur zal waarschijnlijk vooral bepaald worden door de financiële middelen en de vraag of je je loopbaanplanning niet te veel in de war wilt sturen.
Maar misschien moet je Heinz Stücke eens vragen :D
Ik denk dat het ook van afhangt hoe je wilt reizen. Hoe hard wil je fietsen, hoeveel rust wil je, ga je alleen of met een partner, wil je af en toe een tijdje op de zelfde plaats blijven of niet, wil je werken onderweg en zo ja wat voor werk.

Voor mij zou de ideale tijdsduur vooral afhangen van hoe lang mijn lichaam de inspanning volhoudt.

Grtjs, Waltertje - Europa nog niet uit geweest
zelf bijna twee jaar weggeweest, dat was een mooie tijd.

heb het gevoel dat als ik nog eens zou gaan ik waarschijnlijk niet meer dan een jaar weg zou willen. dat was in consensus met toch behoorlijk wat andere long-haul reizigers die ik onderweg tegenkwam.

aan de andere kant heeft het toch ook wel weer te maken met afwisseling en je bezigheden onderweg. ik kan me goed voorstellen dat je met regelmatige afwisseling en eventueel werken onderweg om daarmee de dagelijkse 'sleur' (jaja..) van het fietsen en bewonderen te doorbreken je makkelijk langer weg kan blijven.
Wij zijn twee maal lang weggeweest. Eerste was 14 maanden. Toen waren we ook duidelijk weer klaar om naar huis te gaan. We hebben toen een tijd gedacht dat de ideale tijd tussen 6 maanden en een jaar zou zijn. Onze tweede reis was 12 maanden. Doordat we na negen maanden van zuid naar noord Amerika vlogen en dus weer in een nieuwe omgeving kwamen waren we aan het eind eigenlijk nog niet helemaal klaar om terug te gaan. Nieuwe omgeving en afwisseling maken dat je het langer volhoudt.

Ik denk dat we over een paar jaar wel weer een tijdje weg kunnen. 6 maanden zou mooi zijn. 3 is te kort. We fietsen niet zo snel en hebben dus wat meer tijd nodig.
Joris
Het is niet zo eenvoudig vast te stellen wat de optimale reisduur is. Stel je voor dat je een “onbeperkt” budget zou hebben, geeft men dan dezelfde antwoorden als die er nu gegeven worden?

Mijn ervaring is dat iedereen op enig moment tegen een bepaalde vorm van vermoeidheid aan loopt, fysieke en mentale vermoeidheid. Ik bedoel bij fysieke vermoeidheid niet die vermoeidheid die na twee rustdagen over is (zeg maar de spierpijn), maar meer de vermoeidheid die er bijvoorbeeld voor zorgt dat een marathonloper niet elke week een marathon kan lopen. Het lichaam heeft meer hersteltijd nodig.

Het continu “on the road” zijn geeft het gevoel van instabiliteit zoals Sonali aangeeft en kan ook het gevoel geven dat het overleven is. Je bent in een constante staat van alertheid omdat de omgeving nieuw (en dus potentieel “bedreigend”) is. Ons zenuwstelsel reageert daarop (o.a door de afgifte van adrenaline en noradrenaline), waardoor er uiteindelijke symptomen van burn out kunnen ontstaan. Het is dus zaak op gezette tijden rust te nemen zodat het lichaam ook weer in de natuurlijke ruststaat terug kan komen.

Wat ik onderweg tegen ben gekomen is dat de meesten zich niet de rust gunnen die ze eigenlijk nodig hebben, voornamelijk ingegeven door de beperktheid van hun budget. Enerzijds omdat ze een x hoeveelheid tijd nodig hebben om punt y te bereiken (en dat is blijkbaar altijd belangrijk, soms zelf belangrijker dan het plezier dat men aan een tocht kan beleven) en tijd is geld, en anderzijds het verblijven in een stad (waar je over het algemeen makkelijker meerdere dagen aaneen op een plek kan zitten) is duurder dan het kamperen langs de kant van de weg.

Ik denk dat het “oneindig” op reis zijn zeker mogelijke is, waarbij aangetekend dat de “rusttijd” best eens een paar maanden kan zijn. Op mijn laatste reis zag ik dat je in Quito, Ecuador voor 120 US dollar een appartement voor een maand kon huren, dus het wonen in de wereld is goed mogelijk.

Samenvattend gaat het, volgens mij, inderdaad om afwisseling (tegen de mentale vermoeidheid) zoals meerder malen aangegeven, maar ook om rust nemen. Beiden worden een stuk makkelijker te regelen als je voldoende budget hebt.

Ik zou nog op willen merken dat het wellicht kan zijn dat grote beschavingen nooit zijn voorgekomen uit nomadische stammen, maar dat grote beschavingen ook niet konden ontstaan zonder nomadische stammen. Al was het alleen maar vanwege de kennisoverdracht die door nomadische stammen sterk wordt bevorderd. Maar dit even terzijde.

Groet Leo
En hoe zit 't met ouders, broers, zussen, familie, vrienden, collega's, werk en geld?
Bas1988 schreef:En hoe zit 't met ouders, broers, zussen, familie, vrienden, collega's, werk en geld?
1. zijn er wel een beetje aan gewend
2. geen broers
3. ieder zijn eigen leven. Maar je kunt zo makkelijk contact houden tegenwoordig.
4. zie hierboven
5. je weet snel genoeg wie je echte vrienden zijn (uit het oog, uit het hart). En vergeet niet dat je onderweg veel nieuwe vrienden maakt. En neem je beste vriend gewoon mee op reis :D
6. zie 5.
7. werken kan altijd nog
8. sparen! Met zijn tweeën werken, één salaris opzij zetten en niets nieuws kopen (behalve dan voor je reis) en je hebt in drie jaar genoeg geld bij elkaar om vijf jaar op reis te kunnen.

Ali 8)
sonali schreef:
Bas1988 schreef:En hoe zit 't met ouders, broers, zussen, familie, vrienden, collega's, werk en geld?
1. zijn er wel een beetje aan gewend
2. geen broers
3. ieder zijn eigen leven. Maar je kunt zo makkelijk contact houden tegenwoordig.
4. zie hierboven
5. je weet snel genoeg wie je echte vrienden zijn (uit het oog, uit het hart). En vergeet niet dat je onderweg veel nieuwe vrienden maakt. En neem je beste vriend gewoon mee op reis :D
6. zie 5.
7. werken kan altijd nog
8. sparen! Met zijn tweeën werken, één salaris opzij zetten en niets nieuws kopen (behalve dan voor je reis) en je hebt in drie jaar genoeg geld bij elkaar om vijf jaar op reis te kunnen.

Ali 8)
1 t/m 6, als ze niet mee willen fietsen is dat hun probleem :D
8. Sparen, sparen sparen, helaas ga ik alleen dus moet alleen sparen, dus het wordt geen vijf jaar.....maar wel lang genoeg 8)
Wat een leuk onderwerp ! De enige beperkende factor is de creativiteit van de geest zelf ..

Gewoon lekker gaan en als je denkt dat je het niet leuk meer vindt .... nadenken en bedenken wat je dan zou willen. De wereld is klein :-) Als je een rondje afrika doet, dan kan je goedkoop nl aandoen vanuit turkije :-) Mocht je het eerder even gehad hebben dan plof je tussendoor op madagascar op een strandje of ga je een leuke cursus radio maken in zuid afrika doen. Te ver? ...Zandskieen in de sahara. Kamelen melken in de woestijn .. te ver? ... een flamenco workshop in spanje, de echte franse keuken ontdekken of toch eens kijken wat de bron is van manneke pis. Wel dat haal je zeker wel binnen 3 maand ;-)
Om op een koude zondagmiddag eens inspiratie op te doen:

http://www.dolectures.co.uk/speakers/sp ... rolf-potts

Rolf Potts, reiziger, auteur, over slow travel en vagabonding.

Een optimale duur is er niet, maar "time = wealth"!

Gee