Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oplaadvraag van Dummy - Forum Wereldfietser

oplaadvraag van Dummy

Hoi,

In december gaan we fietsen in een 110 Volt-land; Cuba
Weet iemand hoe dat werkt met oplaadspullen:
--heb een oplader voor batterijen: kan je die gewoon gebruiken en duurt het opladen langer?
--heb zo'n stekker die ik in het stopcontact kan steken met aan de achterkant een USB-uitgang (voor I-pod en E-book). Mag ik dat ook gewoon gebruiken? En duurt dat langer?

Bedankt voor jullie antwoord
een typische Alpha
Hoi,

Ten eerste weet ik niet of een stekker er in Cuba hetzelfde uitziet als in nederland?
Om te zien of je oplader het ook op 110v doet moet je op het typeplaatje kijken wat erop staat. Hierop zijn allerlei gegevens te vinden en als het mogelijk is om de lader op 110V te gebruiken zal er iets op staan als 110-250v~
Als het kan zal de oplaadtijd vermoedelijk gelijk zijn.

Jaron
Theo B schreef:Hoi,

In december gaan we fietsen in een 110 Volt-land; Cuba
Weet iemand hoe dat werkt met oplaadspullen:
--heb een oplader voor batterijen: kan je die gewoon gebruiken en duurt het opladen langer?
--heb zo'n stekker die ik in het stopcontact kan steken met aan de achterkant een USB-uitgang (voor I-pod en E-book). Mag ik dat ook gewoon gebruiken? En duurt dat langer?

Bedankt voor jullie antwoord
een typische Alpha
Kijk op het apparaat dat je wil aansluiten:
Heel veel laders zijn niet kritisch vwb de voedingspanning, en dan staat er bv pri 100-240v, 50-60Hz.

Kan me niet voorstellen dat het laden langer duurt
Opladen duurt niet langer. Je telefoon trekt 1A uit je oplader (5v), die oplader trekt weer 0.02A bij 230 V (0.02*230v =5 W; 1*5v =5W). Bij lagere voltage zal de oplader dus meer stroom (ampere) vragen om aan die 5W te komen ( 5/100 = 0.05A). Zolang de stopcontact het kan leveren laad je telefoon op (als die 0.02A >16A kan de NL-meterkast het niet meer aan).

En inderdaad gewoon kijken op je lader of er bij input 100v binnen het bereik valt.
Hoi Theo,

Bij dit soort vragen is het handig om op de site
http://kropla.com/electric2.htm
te kijken. Daar zie je bij Cuba dat je 5 (vijf) soorten stopkontakten kunt verwachten. Neem dus een setje verloopstekkers mee.

Ook zie je dat de netfrekwentie 60 HZ is. Moderne opladers kunnen daar meestal wel tegen, 'ouderwetse' apparaten met een transformator kunnen gaan brommen en eventueel heet worden. En dan verschilt het per hotel of er 110 of 220V wordt aangeboden.

Lees het typeplaatje op het apaaraat goed en blijf het eerste uur dat een apparaat aanstaat er bij om de temperatuur in de gaten te houden. Als de lader te warm is om vast te houden is het foute boel.

En denk niet dat een '220V only' apparaat een lagere spanning (110V) altijd overleeft, dit is een veel voorkomend misverstand.
saahleh schreef:Opladen duurt niet langer. Je telefoon trekt 1A uit je oplader (5v), die oplader trekt weer 0.02A bij 230 V (0.02*230v =5 W; 1*5v =5W). Bij lagere voltage zal de oplader dus meer stroom (ampere) vragen om aan die 5W te komen ( 5/100 = 0.05A). Zolang de stopcontact het kan leveren laad je telefoon op (als die 0.02A >16A kan de NL-meterkast het niet meer aan).
Afhankelijk van het ontwerp van de lader kan het wel degelijk langer duren. Het gaat er bij dit soort kleine apparaten namelijk niet om hoeveel stroom het stopcontact kan leveren, maar hoeveel stroom de lader kan verwerken. Als de lader ontworpen is om bij 230 V z'n maximale stroom te trekken, trekt hij bij 110 V precies evenveel stroom en dus duurt het opladen ruim twee keer zo lang.

Van mijn electrozelfbouwervrienden uit het ligfietswereldje heb ik begrepen dat dit voor de meeste laders geldt. De reden hiervoor is dat de stroom meestal de beperkende factor is bij het ontwerp van dit soort schakelingen.

Grtjs, Waltertje
waltertje schreef:en dus duurt het opladen ruim twee keer zo lang.
Over de theorie weet ik niets, maar zowel mijn huidige 15-minuten-lader als mijn vorige 15-minuten-lader deden er in resp. Canada en de USA ongeveer net zolang over als in Nederland om 4 batterijen op te laden, namelijk ongeveer 15 minuten.

Gerd
Waltertje begon niet voor niets met 'afhankelijk van het ontwerp' :D
Leon
Ik heb eens wat laders verzameld hier. De nieuwere zijn allemaal 110-240v, 50-60 Herz. De oudere echter niet. Dat komt ook overeen met mijn ervaring van vroeger, toen ik voor alle apparaten die ik in de VS gebruikte aparte laders moest meenemen. Tegenwoordig proberen fabrikanten denk ik uit kostprijsoverwegingen meer universele laders te gebruiken.
Wim
"Vroeger" zat er een transformator in met vaste-wikkel-verhoudingen, tegenwoordig een electronisch circuit/schakeling die de ingangsspanning transformeerd in de gewenste uitgangsspanning en er gelijk, gelijkstroom van maakt en stabiliseerd. De ingangsspanning (240/110 volt) is dan niet spannend meer, evenzo is de frequentie (50/60 Hertz) geen thrill omdat er geen transformatie op basis van magnetisme gebruikt wordt in de moderne oplader. :wink:
Eric op de Fiets schreef:"Vroeger" zat er een transformator in met vaste-wikkel-verhoudingen, tegenwoordig een electronisch circuit/schakeling die de ingangsspanning transformeerd in de gewenste uitgangsspanning en er gelijk, gelijkstroom van maakt en stabiliseerd. De ingangsspanning (240/110 volt) is dan niet spannend meer, evenzo is de frequentie (50/60 Hertz) geen thrill omdat er geen transformatie op basis van magnetisme gebruikt wordt in de moderne oplader. :wink:
de oude trafo's zijn meestal de zware vierkante blokjes