Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

advies gevraagd bij aanschaf trekkingbike

208 berichten
Dirk, lijkt me een prima fiets. Je moet met jouw afstanden ook de nadruk leggen op woonwerkverkeer. Als je een beetje handig bent is het onderhoud ook geen probleem.

Zorg er wel voor dat als je er mee op vakantie gaat je die fiets niet te zwaar belaad. Dan gaat het lang goed. Al zou ik met zo'n fiets niet graag off road willen gaan, maar dat ben je denk ik ook niet van plan.
Ik kan goed begrijpen waarom je van deze fiets gecharmeerd bent, maar..>100kg gaat niet lukken op die set wielen, helaas.
Door het geringe aantal platte alu(?) spaken zijn deze wielen aanzienlijk minder sterk dan een 'normaal' 36spaaks wiel met dubbelgebuste velg.
De fiets die je hier toont is gebouwd om hard mee te gaan: de wielen, de voorvork, ... minimaal gewicht. Het comfort is wat omhoog geschroefd met spatborden, een dragertje en een rechtstuur, maar in se blijft dit een racemachine.

Ik heb zelf met iets dergelijks gereden, heerlijk om met (spartaans) comfort en ook in wat slechter weer snelle verplaatsingen te doen. Het erg stijve frame, de smalle banden en de zithouding zorgen er wel voor dat je heel wat meer klappen te verwerken krijgt dan op een comfi stadsfiets.

Maar vergis je niet, deze fiets is nooit bedoeld als lastdier. Voordragers op een carbonvork wordt afgeraden als de vork er niet specifiek voor ontwikkeld is, de drager is voorzien voor lichtere bagage, de wielen zijn door het beperkt aantal spaken niet geschikt voor grote lasten. De spatborden lijken ook niet veel dikkere banden toe te laten (700x28 of 35 lukt waarschijnlijk net). Ik ken de andere onderdelen niet allemaal maar Koga kiest (om logische redenen) hier voor lichte componenten die meestal niet uitblinken in duurzaamheid.

Als je dus snel (+30km/u) naar je werk wil is dit een kandidaat als je niet bang bent van oneffenheden incasseren en wat druk op je polsen. Afhankelijk van het aantal donkere ritten zou ik wel een naafdynamo overwegen.

Had je een ander beeld, dan is deze fiets niet wat je zoekt.
dirkbouwman schreef:En toch...hij blijft leuk: de Koga Miyata Terraliner, hier te zien http://link.marktplaats.nl/381777054


Hij IS nog te koop en geschikt voor mijn lengte van 1,97 meter.
Ik ben 85 kg en zal denk ik max 15 kg bagage meenemen. Carbon lijkt me dan sterk genoeg?
Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk-verkeer en zal geen die-hard wereldfietser worden.
Het lijkt me een mooie/degelijke fiets, X0 achterderrailleur. Hier een foto:
http://img837.imageshack.us/img837/423/koga.jpg

Ik zie geen oogjes oid bij het voorvork, maar kunnen hier eventueel lowriders op?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Als je nog garantie op het frame krijgt en 1350euro is niet teveel voor je, tja waarom niet. Toch zou je voor dat geld ook wel iets goedkoper kunnen krijgen, waar je minstens zo lekker op kunt fietsen. Maar persoonlijk vind ik het wel een mooi fietsje hoor, hoewel ik het wielmerk niet ken (niet veel spaken zo te zien). Als je er verliefd op bent, gewoon doen. Maar meest verstandige is om altijd een verliefdheid of fixatie nog even te laten rusten en goed om je heen te kijken, veel googlen, vergelijken en internetten dus.

Wat je ook kunt doen is leren klussen aan een fiets. Koop eens een oude fiets, haal hem helemaal uitelkaar en zet hem dan weer in elkaar. Dan leer je hoe een fiets in elkaar zit en kun je ook beter een tweedehands fiets beoordelen.
Zelf houd ik er wel van om meerdere fietsen door elkaar te gebruiken. Een ouder fietsje voor woonwerkverkeer en die helemaal oprijden (en vervolgens weer onderhouden en opknappen), en een mooie luxe superdegelijke fiets voor de betere en langere vakanties...... en vervolgens nog een paar racefietsjes om lekkere snelle dagtoertochtjes mee te doen ;).
DeFietsreiziger schreef:Dirk, lijkt me een prima fiets. Je moet met jouw afstanden ook de nadruk leggen op woonwerkverkeer. Als je een beetje handig bent is het onderhoud ook geen probleem.

Zorg er wel voor dat als je er mee op vakantie gaat je die fiets niet te zwaar belaad. Dan gaat het lang goed. Al zou ik met zo'n fiets niet graag off road willen gaan, maar dat ben je denk ik ook niet van plan.
Off road ben ik zeker niet van plan idd ;)
pedalman schreef:Ik kan goed begrijpen waarom je van deze fiets gecharmeerd bent, maar..>100kg gaat niet lukken op die set wielen, helaas.
Door het geringe aantal platte alu(?) spaken zijn deze wielen aanzienlijk minder sterk dan een 'normaal' 36spaaks wiel met dubbelgebuste velg.
Hmm ok, zijn deze wielen echt niet zo sterk dan? Ik heb op mijn racefiets ook 20 en 16 spaaks wielen en dit heeft in 5000 km nooit tot problemen geleid.
36 spaaks en dubbelgebust is natuurlijk supersterk, maar misschien zelfs iets overkill? Deze huidige wielen zien er wel mooi uit :D
EnriceV schreef:De fiets die je hier toont is gebouwd om hard mee te gaan: de wielen, de voorvork, ... minimaal gewicht. Het comfort is wat omhoog geschroefd met spatborden, een dragertje en een rechtstuur, maar in se blijft dit een racemachine.

Ik heb zelf met iets dergelijks gereden, heerlijk om met (spartaans) comfort en ook in wat slechter weer snelle verplaatsingen te doen. Het erg stijve frame, de smalle banden en de zithouding zorgen er wel voor dat je heel wat meer klappen te verwerken krijgt dan op een comfi stadsfiets.

Maar vergis je niet, deze fiets is nooit bedoeld als lastdier. Voordragers op een carbonvork wordt afgeraden als de vork er niet specifiek voor ontwikkeld is, de drager is voorzien voor lichtere bagage, de wielen zijn door het beperkt aantal spaken niet geschikt voor grote lasten. De spatborden lijken ook niet veel dikkere banden toe te laten (700x28 of 35 lukt waarschijnlijk net). Ik ken de andere onderdelen niet allemaal maar Koga kiest (om logische redenen) hier voor lichte componenten die meestal niet uitblinken in duurzaamheid.

Als je dus snel (+30km/u) naar je werk wil is dit een kandidaat als je niet bang bent van oneffenheden incasseren en wat druk op je polsen. Afhankelijk van het aantal donkere ritten zou ik wel een naafdynamo overwegen.

Had je een ander beeld, dan is deze fiets niet wat je zoekt.
Ja ok, bedankt voor je adviezen ;). Spartaans comfort ben ik wel gewend van mijn racefiets, ik denk dat dit niet tot grote problemen moet gaan leiden.
Qua bagage; hoeveel kg aan bagage kan er naast mijn eigen gewicht van 85 kg denk je mee?
Er komen absoluut donkere ritten aan, een naafdynamo zou perfect zijn voor zoiets ipv een lampje op het stuur of zo. Trouwens...kan ik niet gewoon net zo goed een batterijvoorlamp vlak boven het voorwielen en spatbord plaatsen?
En zo nee, hoe kan er een naafdynamo op? Betekent dit gelijk een geheel nieuwe wielset?
AB schreef:
dirkbouwman schreef:En toch...hij blijft leuk: de Koga Miyata Terraliner, hier te zien http://link.marktplaats.nl/381777054


Hij IS nog te koop en geschikt voor mijn lengte van 1,97 meter.
Ik ben 85 kg en zal denk ik max 15 kg bagage meenemen. Carbon lijkt me dan sterk genoeg?
Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk-verkeer en zal geen die-hard wereldfietser worden.
Het lijkt me een mooie/degelijke fiets, X0 achterderrailleur. Hier een foto:
http://img837.imageshack.us/img837/423/koga.jpg

Ik zie geen oogjes oid bij het voorvork, maar kunnen hier eventueel lowriders op?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Als je nog garantie op het frame krijgt en 1350euro is niet teveel voor je, tja waarom niet. Toch zou je voor dat geld ook wel iets goedkoper kunnen krijgen, waar je minstens zo lekker op kunt fietsen. Maar persoonlijk vind ik het wel een mooi fietsje hoor, hoewel ik het wielmerk niet ken (niet veel spaken zo te zien). Als je er verliefd op bent, gewoon doen. Maar meest verstandige is om altijd een verliefdheid of fixatie nog even te laten rusten en goed om je heen te kijken, veel googlen, vergelijken en internetten dus.

Wat je ook kunt doen is leren klussen aan een fiets. Koop eens een oude fiets, haal hem helemaal uitelkaar en zet hem dan weer in elkaar. Dan leer je hoe een fiets in elkaar zit en kun je ook beter een tweedehands fiets beoordelen.
Zelf houd ik er wel van om meerdere fietsen door elkaar te gebruiken. Een ouder fietsje voor woonwerkverkeer en die helemaal oprijden (en vervolgens weer onderhouden en opknappen), en een mooie luxe superdegelijke fiets voor de betere en langere vakanties...... en vervolgens nog een paar racefietsjes om lekkere snelle dagtoertochtjes mee te doen ;).
Ja idd, ik ga ook zeker geen haast maken met de aankoop. Deze Koga staat trouwens ook al 2 maanden op marktplaats dus zal morgen vast nog niet verkocht zijn.
Ik ga deze keer geen oude fiets kopen haha. Wil het graag goed doen. Heb inmiddels 30.000 km mountainbike ervaring en 9.000 km racefiets ervaring op 8 verschillende mountainbikes en 1 racefiets. Ik weet wel een klein beetje wat het is om pedalen rond te draaien :D.
Maar...hardcore trekkingbiker zal ik niet worden.
dirkbouwman schreef: Ja ok, bedankt voor je adviezen ;). Spartaans comfort ben ik wel gewend van mijn racefiets, ik denk dat dit niet tot grote problemen moet gaan leiden.
Qua bagage; hoeveel kg aan bagage kan er naast mijn eigen gewicht van 85 kg denk je mee?
Hoe beter het wegdek, hoe minder je wielen lijden. Hoe meer gewicht op je stuur, hoe minder het achterwiel alles alleen moet doen. Ik durf niet zeggen welk gewicht er veilig is, eventuele spaakbreuk zal zowieso optreden bij een piekbelasting (put in de weg, onvoorziene steen, ...). Ik denk dat er weinig wielen van dit type gemaakt worden voor een rijder+bagage gewicht van meer dan 95 kg.
dirkbouwman schreef: Er komen absoluut donkere ritten aan, een naafdynamo zou perfect zijn voor zoiets ipv een lampje op het stuur of zo. Trouwens...kan ik niet gewoon net zo goed een batterijvoorlamp vlak boven het voorwielen en spatbord plaatsen?
Qua lichtopbrengst bestaan er zowel voor naafdynamos als op batterijen oplossingen die ruim voldoen. (bv: B&M IQ Ixon of B&M IQ cyo) Door de lichtopbrengst van deze lampen moeten de batterijen regelmatig bijgeladen worden. Of dit een probleem vormt is jouw keuze, de meeste lampen hebben een waarschuwingssysteeem dat ruim op tijd aangeeft dat er moet herladen worden.
dirkbouwman schreef: En zo nee, hoe kan er een naafdynamo op? Betekent dit gelijk een geheel nieuwe wielset?
Niet noodzakelijk, in principe kan je enkel de naaf vervangen. Radiale spaakpatronen zijn mijnsinziens wel niet ideaal voor een naafdynamo aangezien aangezien zij in principe geen dwarskracht kunnen overbrengen. Als je een naafdynamo vind met 16 gaten kan je hem misschien in de bestaande velg laten spaken. Eenvoudiger en goedkoper is waarschijnlijk het voorwiel te vervangen door een evenwaardig exemplaar met geschikt aantal spaken en spaakpatroon.
dirkbouwman schreef:En toch...hij blijft leuk: de Koga Miyata Terraliner, hier te zien http://link.marktplaats.nl/381777054

Hij IS nog te koop en geschikt voor mijn lengte van 1,97 meter.
Ik ben 85 kg en zal denk ik max 15 kg bagage meenemen. Carbon lijkt me dan sterk genoeg?
Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk-verkeer en zal geen die-hard wereldfietser worden.
Het lijkt me een mooie/degelijke fiets, X0 achterderrailleur. Hier een foto:

Ik zie geen oogjes oid bij het voorvork, maar kunnen hier eventueel lowriders op?
Als je aan dit soort vlotte fietsen denkt, is in deze prijsklasse een nieuwe Giant Aero RS1 maatje XL misschien wat voor je. Erg lichte, vlotte fiets, maar wel iets meer spaken en een steviger ophanging van de bagagedrager. De carbon voorvork heeft oogjes voor een lowrider, maar of het verstandig is daar iets aan te hangen, zou ik niet weten. Mijn vrouw fietst op de damesvariant van deze fiets in maatje M nu zo'n twee jaar met veel plezier naar haar werk. Het enige wat tot nu toe wat kwetsbaar bleek, was het schakelaartje van het achterlicht.

Cornelis
dirkbouwman schreef: Ja ok, bedankt voor je adviezen ;). Spartaans comfort ben ik wel gewend van mijn racefiets, ik denk dat dit niet tot grote problemen moet gaan leiden.
Qua bagage; hoeveel kg aan bagage kan er naast mijn eigen gewicht van 85 kg denk je mee?
Er komen absoluut donkere ritten aan, een naafdynamo zou perfect zijn voor zoiets ipv een lampje op het stuur of zo. Trouwens...kan ik niet gewoon net zo goed een batterijvoorlamp vlak boven het voorwielen en spatbord plaatsen?
En zo nee, hoe kan er een naafdynamo op? Betekent dit gelijk een geheel nieuwe wielset?
Als je een goede racefiets hebt, en je zit er goed op, dan zou ik toch eens overwegen om daarmee te gaan werken.
Wel zou ik er een naafdynamo op willen met een heel goede koplamp en 25mm bandjes er op leggen voor een beetje meer comfort.
http://www.rose.nl/artikel/rennrad-vord ... 0-c-336506
De Koga Miyata Terraliner van marktplaats gaat het toch maar niet worden. Het is een te 'gewone' fiets en ik ben niet gerust op de degelijkheid van het carbon, hoe supermooi ook.
Bovendien miste ie een paar zaken als naafdynamo/voorlamp, kettingbeschermer en lowrider.
Zaken die ik toch wel graag wil hebben.

Ik blijf de tweedehandse markt in de gaten houden. Nieuw is het makkelijkst, maar je betaalt dan wel de hoofdprijs. Ik heb geen haast, dus ik wacht de treffers af. Koga World Traveller lijkt me een mooie fiets.
Mooi frame, spuuglelijke afmontage, op die Tubus Fly na. Maar goed, over smaak valt niet te twisten.

Maar zo'n frame zou ik nog weleens in de collectie willen hebben om naar eigen inzicht af te monteren… dat kan inderdaad een zeer prettig woon-werkfietsje opleveren.

.tsooJ
Nieuwsgierig geworden, net maar even op de Koga site gekeken, en de afmontage van de 2011 uitvoering van de Terraliner Carbolite bevalt me stukken beter. Ik ga het bijna jammer vinden dat mijn nieuwe werkplek slechts zeven kilometer fietsen is, anders zou ik wel zo'n fietsje kunnen billijken.

.tsooJ
Als nieuwe woonwerk-fiets had ik je nog graag een Stevens Gran Turismo geadviseerd. Maar hij staat niet meer in de 2011 collectie. :|
Carbon

Carbon vs alu

Me dunkt dat sommigen topicstarter een fiets willen aanprijzen die hij niet eens nodig heeft. Misschien komt het omdat deze personen vol lof zijn over hun eigen fiets en niet snel met minder tevreden zijn. Eenmaal met een Mercedes gereden kan ik me ook inbeelden dat je die prefereert op een Kia.

Waarom het zo ver zoeken, als men enkel op asfalt blijft rijden? Een Rohloff is zeker niet nodig, net zo min als een SON. Allemaal prima producten, maar met minder gaat het even goed.
Wat is er mis met een degelijke achterderrie? Goedkoop, en mits goed afgesteld hoef je er zelden naar om te kijken. En als je 'm al ooit eens moet vervangen, dan kost zo'n ding de wereld niet.
Zorg gewoon dat je ketting steeds goed gesmeerd is en vervang jaarlijks de kabels.

Geïntegreerd balfhoofd, heeft bij mij na 55000 km nog steeds voor geen problemen gezorgd, en ik rij nochtans minstens even veel 's winters.

Zoek het vooral niet te ver. Ga voor een degelijke fiets met kwalitatief goede onderdelen, maar ga niet overdrijven voor een asfalttrip naar Parijs.
Je hoeft helemaal geen erg dure vakantiefiets te hebben, dat heb ook ik hier vaak genoeg geschreven. Je hoeft evenmin een erg dure woonwerk fiets te hebben (ik rij zelf op een Gazelle met terugtraprem). Maar als je een fiets zoekt die allebei doet, en als dat woonwerk verkeer wat langer is, dan wordt het wel zinvol wat meer uit te geven, al was het maar voor goede verlichting. Als je dan bereid bent 1500 euro te betalen, dan kun je denk ik beter meer uitgeven voor bijvoorbeeld een VSF T900. Vind ik.
Het alternatief als je nog niet precies weet wat je wilt is een mooie tweedehands stalen Koga met derailleur kopen, en er een naafdynamo op laten zetten.
Wim
waltertje schreef: SRAM-onderdelen zijn erg betrouwbaar, werken prettig en zijn snel. Mountainbikers zijn er gek op, veel ligfietsfabrikanten zijn er op overgeschakeld.
(...)
Een PG 980 of 990-cassette verslijten kan, maar 'tis wel afzien.
(...)
Maar het is met name de betrouwbaarheid waar ik erg blij mee ben. Op mijn vakantiefiets zit een X0 achterderailleur. Na iets van 13.000 km heb ik de wieltjes vervangen, die toen nog niet op waren. Verder heb ik er eigenlijk nooit iets aan gedaan.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik vroeg me nog wel iets af over het nauwelijks verslijten van je cassette. Tandwielen en cassettes slijten door versleten kettingen. Is het misschien zo dat kettingen op ligfietsen wat minder slijten doordat de ketting heel wat minder vuil en zand te verwerken krijgt dan bij een bukfiets (waarbij het voorwiel vrij efficiënt vuil en zand van een nat wegdek naar het voorste tandwiel transporteert) en dat daardoor die cassette wat minder hard slijt? Of vergelijk je deze cassette op de ligfiets met andere cassettes op de ligfiets? Ik ben ook benieuwd hoe vaak je de cassette en ketting verving.

Cornelis
cwg schreef:Is het misschien zo dat kettingen op ligfietsen wat minder slijten
Idd wordt de ketting bij een ligfiets minder snel vuil. Daarbij komt meer: bij een ligfiets is de ketting veel langer en elke schakel komt dus minder vaak langs een tandje. Vanwege de afstand tussen voorbladen en kransjes loopt de ketting ook minder schuin. Als derde kun je op een ligfiets minder grote (piek)krachten zetten en fiets je dus iets lichter, wat beter is voor de levensduur van de draaiende delen.
Leon
Ok mensen, weer ff een update van mijn kant.

Ik ben gister bij Bike4Travel geweest om me daar te laten informeren.
Conclusie: Koga (bijv. randonneur of world traveller) en VSF (T700 in principe) zijn allebei prima fietsen.
Verschil is dat Koga wat duurder is omdat ie mooier is afgewerkt (bijv in lasnaden) en je ook betaalt voor de naam. De T700 is daarentegen wel de snellere fiets. In principe kunnen ze allebei net zo veel aan en zijn ze allebei net zo degelijk.

Persoonlijk: Koga blijft de mooiste fiets, de T700 is een aparte fiets. Er is echt alleen gekeken naar functionaliteit en degelijkheid. Daarom oogt de T700 niet echt mooi, hoewel ik wel denk dat ie lekker gaat fietsen.

Blijven er twee opties voor mij open: Óf ik hou de komende tijd (maanden mogelijk zelfs) marktplaats in de gaten voor een tweedehandse Koga óf ik koop begin volgend jaar een VSF T700.
Koga heeft het design, maar de VSF is de snelste fiets.