Additionally, paste this code immediately after the opening tag: track volgen - Forum Wereldfietser

track volgen

Wat GPS betreft ben ik een beginneling en ik vraag me het volgende af: Als ik een fietsroute volg nadat ik een track heb gedownload, kan ik dan de route verlaten en er later naar terugkeren? M.a.w. blijf ik de track op mijn scherm zien?
Herman,

Op de GPS zie je je eigen positie en die van de track. Je kunt gewoon de track verlaten en dan zul je de afstand tussen jou en de track steeds groter worden. Het een en ander is natuurlijk afhankelijk van het 'zoom' nivo waar je naar kijkt. Je kunt je voorstellen dat als je 100 meter op je scherm ziet, je eerder de track van het scherm ziet verschuiven dan als je 20 km op het scherm hebt.

Heb je al een GPS? Download een een track in je buurt en ga een stukje fietsen. Je leert het meeste door te doen en zelf uit te proberen.

Suc6.
Ik heb nog geen fiets-gps. Ik heb al vele grote fietstochten gemaakt maar nog nooit met gps. Volgend jaar wil ik naar Stockholm fietsen en zou gebruik willen maken van de gps. Maar ik ben nog zodanig leek dat ik zelfs niet weet welke gps ik hiervoor het best kan aanschaffen. Blijkbaar zijn er voor zo'n tocht wel tracks te downloaden, maar is dat voldoende als begeleidingsmateriaal?
Wat Hans schrijft is helemaal juist maar pas op, er zijn behalve tracks ook routes. Routes worden juist wel herberekend, raak je van de vooraf geplande route dan zal de GPS onmiddelijk een nieuwe berekenen, net als TomTom.
In de praktijk blijken routes niet heel handig, o.a. omdat de kaarten voor de fiets niet net zo compleet als die voor de auto. Ook het stroomverbruik van de GPS is een punt.
Een tussenvorm is directe routes. Op het forum zijn die al eens uitvoerig toegelicht door ik meen Ankeric.
Op het internet vind je niet veel gps-routes. De standaard is toch wel tracks.

Bij de keuze van een gps moet je voor jezelf bepalen of je er ook basiskaarten in wilt. Dat maakt het oriënteren en afwijken van de route uiteraard gemakkelijker.
Ik gebruik zelf een simpele Garmin Etrex H van minder dan 100 euro. Daar kunnen geen kaarten in en ook het aantal te laden tracks en/of de omvang ervan is niet heel groot. Een 4-weekse fietsvakantie kun je met wat kunst- en vliegwerk wel in één keer "meenemen".
Jan Eleveld schreef:Op het internet vind je niet veel gps-routes. De standaard is toch wel tracks.
Dat is ook weer waar.
Maar "rooky" Herman kent nu in ieder geval het verschil tussen routeplanning á la TomTom en een fiets gps.
Herman,

Als je er nog geen hebt, kijk dan of je er eerst een kunt huren. Dit kan bv bij Bever waar ze je ook voor kunnen lichten met betrekking tot het gebruik. Of ga eens op een WF weekend mee. Daar zijn altijd mensen met de GPS die je van alles kunnen uitleggen of laten zien.
Er zit een hele goede GPS zaak in Notter waar je ook zou kunnen gaan kijken. Maar misschien ook dichterbij voor je.

Ikzelf vind het een ideaal apparaat maar er zijn ook mensen bij die er niets mee kunnen. Voordat je tot aanschaf over gaat is handig om te weten tot welke groep je hoort. Ze zijn er tenslotte duur genoeg voor.
hermanbeyers schreef:Wat GPS betreft ben ik een beginneling
misschien heb je hier wat aan:
http://www.m-gineering.nl/fietsgps.htm
hermanbeyers schreef:... Blijkbaar zijn er voor zo'n tocht wel tracks te downloaden, maar is dat voldoende als begeleidingsmateriaal?
Steeds vaker fiets ik uitsluitend op de GPS. Zolang de uitgestippelde route overeenkomt met de werkelijkheid gaat dat goed, wil- of moet je afwijken dan is het schermpje van de gps te klein voor aanpassingen.
Het is niet makkelijk om de aanpassingen die je op een papieren kaart hebt bedacht direct in de GPS in te voeren. Een mini laptopje met daarop het programma Mapsource en digitale kaarten is dan wel erg handig, maar geen voorwaarde. Tijdelijk afwijken van de geplande route zonder gps kan natuurlijk ook.
Hoewel ik best enthousiast ben over gps op de fiets moet ik tot mijn schande bekennen dat hetzelfde effect dreigt op te treden als bij Tomtom in de auto: ik heb geen idee meer waar ik ben! Ik volg een paarse lijn op een schermpje en zolang mijn pijltje op die lijn staat is alles OK :oops: Een gewone papieren (auto)kaart of een reisgidsje blijft daarom in mijn tas.

Over je route naar Stockholm: er zijn ongetwijfeld tracks te downloaden die je daar brengen. De jutlandroute van FIS gaat al van Emmen tot Skagen. Je kunt ook eens zoeken op een van de vele websites met tracks zoals routeyou of gpsies. De nederlandse cardiologen vereniging blijkt ook net Amsterdam-Stockholm te hebben gefietst, langs een korte route (1700 km). Daar is vast ergens een tracklog van.

Om kaarten, tracks en routes te bekijken en te bewerken is Mapsource onontbeerlijk.
Mapsource kan gratis en zonder expliciete verboden te overtreden op de PC worden geïnstalleerd. Hoe je dat doet staat o.a. beschreven op de website van OpenFietsMap. OpenFietsMap is een opensource fietskaart van Nl en delen van Be en Lux. Goed en ook al gratis.
Hans geeft je een goed advies, ga eens huren of lenen en ervaar of het wat voor je is Ik ben een spijtoptant Ik krijg de Garmin way of thinking niet in mijn hoofd De kaarten zijn duur en mapsource werkt niet samen met windows7 Voor mij een doel op zich die gps60csx Je moet van computeren houden om het leuk te vinden Ik ga liever fietsen :-)
Eric op de Fiets schreef:Hans geeft je een goed advies, ga eens huren of lenen en ervaar of het wat voor je is Ik ben een spijtoptant Ik krijg de Garmin way of thinking niet in mijn hoofd De kaarten zijn duur en mapsource werkt niet samen met windows7 Voor mij een doel op zich die gps60csx Je moet van computeren houden om het leuk te vinden Ik ga liever fietsen :-)
Als het toch allemaal niks is hoeft 'ie 'm ook niet te huren bij Bever...
Jullie zijn alvast heel erg bedankt voor de reacties. Ik ga die nu eerst in detail uitpluizen en als ik dan nog wat hulp nodig heb kom ik terug.
mapsource werkt niet samen met windows7
Vreemd. Ik heb totaal geen probleem met Windows7.
Zelf heb ik ook altijd een papieren kaart mee, want je moet je nooit geheel afhankelijk maken van techniek die kan falen.
Gps heeft in mijn visie voornamelijk zin bij het rijden van onverharde en halfverharde routes. Bij mountainbiken in een onbekend gebied vind ik het onmisbaar. Ik zet één of meer tracks van andere mtb-ers in mijn gps en dan fietsen maar. Met dank aan Garmin en Wikiloc.
de track blijf je altijd zien, in tegenstelling tot een route (die gaat herberekenen als je een andere weg neemt).
de track zal zichtbaar zijn als een gekleurde lijn op je schermpje. Jouw positie wordt meestal aangeduid door ene pijltje. Neem je een andere weg, kan je zelf proberen terug je baan te vinden zodat je terug op de track (de gekleurde lijn) terecht komt. Dit heeft me nog nooit problemen opgeleverd.
Het is wel handig de reeds afgelegde afstand ook te laten aanduiden met een kleur op je gps of het noorden boven te houden. Want het is al eens gebeurd dat ik terug op mijn track kwam, en dan in tegenovergestelde richting begon te fietsen!
frank bueters schreef:
Eric op de Fiets schreef:Hans geeft je een goed advies, ga eens huren of lenen en ervaar of het wat voor je is Ik ben een spijtoptant Ik krijg de Garmin way of thinking niet in mijn hoofd De kaarten zijn duur en mapsource werkt niet samen met windows7 Voor mij een doel op zich die gps60csx Je moet van computeren houden om het leuk te vinden Ik ga liever fietsen :-)
Als het toch allemaal niks is hoeft 'ie 'm ook niet te huren bij Bever...
Altijd een reactie bij een iets negatieve benadering over de GPS... Het is goed je mening te laten vormen op basis van je eigen ervaring. Je krijgt dan helaas geen ervaring het overweldigende gebruikersvriendelijke altijd zo efficiënte en uitstekend werkende Mapsource. Dat overtuigd je natuurlijk gelijk om een Garmin te kopen en je weg in je leven te vinden zonder dwalen... Zo beter? :lol:

Ik zal niet schrijven dat je met een OpenFietsMap op je GPS maximaal 20 km kunt routeren en geen quote van de licentievoorwaarden van mapsource opnemen. Neemt niet weg dat de OpenFietsMap een geweldig goede ontwikkeling is. Frank ik begrijp dat jij veel plezier hebt met je GPS. Er zijn voor en tegenstanders. Een forum is er voor beiden.
Wij zitten ook al een tijdje met dezelfde vraag. Aangezien zowel ik als mijn vriendin een google android telefoon hebben met gps zoeken wij een goed navigatie programma voor android telefoons dat tracks kan volgen en offline werkt. Onze fietsen hebben een naafdynamo en een Kemo M172: lader voor 5 V USB-apparatuur vanuit 6 V fietsdynamo(voor 25 euro op ebay kunnen bemachtigen).

Er zijn heel veel leuke applicaties die tracks kunnen opnemen. Maar voor tracks volgen hebben we nog niet echt iets gevonden. Wij willen met 1 telefoon onze tracks opnemen en met de andere navigeren.

Viewranger(http://www.viewranger.com/)komt het beste in de buurt, deze kan de tracks omzetten naar routes ofzo.

Verder is osmandr (http://code.google.com/p/osm-android/) ook veel belovend.
Moet zeggen dat dat voor normale navigatie al aardig werkt, en de kaarten zijn gratis!

Verder schijnt er een programma te zijn voor googlemaps dat de kaarten offline cached. Googlemaps kan mogelijk al wel tracks volgen??

De open streetmaps zijn al erg goed, microsoft gaat zelfs zijn satelietkaarten aan ze beschikaar stellen!

Ik begrijp nog niet waarom er nog geen goede track volgers zijn die je als appje op je telefoon kan plaatsen. In theorie lijkt het me voor een programmeur niet al te moeilijk en wie weet dat de ontwikkelaars van OSMandr of viewranger binnenkort ook de mogelijkheid van tracks volgen toevoegen!

Verder heb ik nog een goede tip voor gps tracks: http://www.bikely.com
Cyril schreef:Wij zitten ook al een tijdje met dezelfde vraag. Aangezien zowel ik als mijn vriendin een google android telefoon hebben met gps zoeken wij een goed navigatie programma voor android telefoons dat tracks kan volgen en offline werkt. knip
Het is redelijk eenvoudig om via 'mytrack' van Google een track te volgen.
Je moet even een app 'Linda filemanager' gebruiken. Hiermee selecteer je het gewenste gpx bestand (wat je jezelf mailt of download) en krijgt dan als keuze om het bestand als track te openen in Mytrack.

Op een plek waar je Wifi verbinding hebt route bakken in Bike Route Toaster, inladen in MyTrack met Linda en fietsen maar.

Inspiratie en uitgebreidere uitleg komt hier vandaan: http://mytracks.appspot.com/featured

In het buitenland heb ik het nog niet uitgeprobeerd. Het lijkt er op dat Mytrack itt Google navigatie geen kaarten in het cache opslaat en er dus een verbinding moet blijven...

Veel plezier!
Groeten Eric

PS: Gezien de laatste opmerking ga ik vanavond eens pielen met Oruxmaps..
eric190173 schreef:
Het is redelijk eenvoudig om via 'mytrack' van Google een track te volgen.
Je moet even een app 'Linda filemanager' gebruiken. Hiermee selecteer je het gewenste gpx bestand (wat je jezelf mailt of download) en krijgt dan als keuze om het bestand als track te openen in Mytrack.

Op een plek waar je Wifi verbinding hebt route bakken in Bike Route Toaster, inladen in MyTrack met Linda en fietsen maar.
.
heb je al een gpx bestand van fietsersbondrouteplanner geprobeerd , krijg elke keer in my tracks melding geen geldige gpx ? lees ik het fb bestand in in bike toaster doet het als een tierelier
Cyril schreef:Wij zitten ook al een tijdje met dezelfde vraag. Aangezien zowel ik als mijn vriendin een google android telefoon hebben met gps zoeken wij een goed navigatie programma voor android telefoons dat tracks kan volgen en offline werkt.
Ik gebruik op mijn Nokia al een tijdje apemap. Die is er ook voor Android:http://apemap.com/cms/index.php?page=hilfe-faq#30.
Hiermee kun je tracks volgen maar geen route plannen. Werkt met openstreetmap, openbikemap etc. en is gratis. De kaarten kun je naar je telefoon laden via een PC programma, dus geen datakosten.
Veel GPS info-links kun je ook vinden op:
http://www.fietsvakantielinks.nl/GPS%20pagina.htm

Harry