Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen spatbord? - Forum Wereldfietser

Wel of geen spatbord?

Beste mensen,

Graag wil ik jullie expertise raadplegen. Ik heb een meningsverschil met mijn dealer over wel of geen spatbord monteren op een verende voorvork.

Persoonlijk ben ik van mening dat je op een verende voorvork makkelijk een normaal spatbord kunt monteren. Ik ben het namelijk zat om na een regenbui volledig onder de modder te zitten. Buiten dat lijkt het me ook beter voor de trapas als je een spatbord monteert op je voorvork. Door het spatbord krijg je toch een bescherming tegen vuil enz. Mijn dealer is echter van mening dat het niet kan ivm met het ontbreken van de juiste bevestigingpunten. Tevens denkt hij ook dat het niet kan omdat er een grote kans is dat je het spatbord raakt als je over slecht wegdek rijd.

Graag hoor ik jullie mening en / of ervaringen over of het nu wel of niet kan, een (normaal, bijv SKS) spatbord op een verende voorvork monteren. O ja, de fiets is overigens een Koga World Traveller.

Maikell

Hoi Maikel,

Niet te veel naar je dealer luisteren!
Een spatbord valt altijd te monteren.
Het kan met ty wraps, Een flexibele manier, en je beschadigd je fiets niet zo erg als met metalen strips.
Een spatbord houd doorgaans je trapas niet schoon, de rommel gaat precies onder het spatbord door, tenzij je zo'n grote rubberen spatlap monteerd.

Groeten, John.

Een spatbord valt altijd te monteren als je een beetje handig bent.
Maar er bestaan ook nette spatbordsets speciaal voor verende vorken. Hier hoef je dan niet aan te knutselen.

Groeten,

Marco

Gewoon los kopen en zelf erop zetten!

En trouwens, waar bemoeit die man zich mee? Als jij het nou wilt.. wie is hij dan om te zeggen dat het raar is...

Succes,
El & El

Dat kan inderdaad gewoon.
Heb zelf (26" 60mm Z?fal) gewone spatborden (met van die rvs stangetjes), gemonteerd op een MTB, weliswaar met een starre vork.
Om het spatbord bovenin vast te zetten heb ik gebruik gemaakt van een brake-booster, hier zitten gaatjes in waar aan het beugeltje van het spatbord aan gemonteerd kan worden.

Tommy

fietsjunks schreef:Gewoon los kopen en zelf erop zetten!

En trouwens, waar bemoeit die man zich mee? Als jij het nou wilt.. wie is hij dan om te zeggen dat het raar is...

Succes,
El & El
Als je het aan die man (vrouw) vraagt dan mag hij toch wel zijn mening en advies geven, of niet? :lol:

Voor 5 Euro heb je hier voor en achter spatbord voor een MTB.

Tuurlijk mag dat!

Bedoel je misschien zo'n normaal spatbord? Of wil je zo'n los ding voor op je frame? Dat kan toch altijd?

Succes in ieder geval!

El & El

fietsjunks schreef:Tuurlijk mag dat!

Bedoel je misschien zo'n normaal spatbord? Of wil je zo'n los ding voor op je frame? Dat kan toch altijd?

Succes in ieder geval!

El & El
Volgens mij gaat het hier over een normaal "klassiek" spatbord en dat is inderdaad moeilijk te bevestigen omdat de normale bevestigingspunten niet aanwezig zijn, eentje op het frame of te wel een moutainbike versie zijn makkelijker voor een verende vork.

Als je een beetje handig bent, is het prima zelf te doen.
Spatbord boven vastzetten met behulp van een brake-booster, en stangetjes aan vorkpoten monteren mbv. beugeltjes of het bevestigingssetje van Tubus Afbeelding hoewel deze niet altijd passen ivm. een opstaand randje aan de vork.

Is de fiets voorzien van een ongeveerde lowrider, kan je hier de stangetjes aan bevestigen.

zelf ook een hekel aan opspattend water en modder. Een grote spatlap brengt dan uitkomst (dus niet deze Afbeelding).
Een standaard Bibia spatlap is beter geschikt Afbeelding. (deze liggen regelmatig langs fietspaden), de spatlap is op maat geknipt, en met twee M4 schroefjes/ringetjes/moertjes en een rvs plaatje aan het spatbord bevestigd. (deze M4-schroefjes vervangen tevens de alu. popnageltjes waarmee de onderste beugel aan het spatbord bevestigd zit).
Deze popnageltjes zijn makkelijk uit te boren.

Bij mijn fiets kon ook niet zomaar een achter spatbord bevestigd worden.
Dit is opgelost door het bovenste beugeltje aan de brake-booster bovenste beugeltje aan de brake-booster te monteren
Bovendien zat er geen bevestigingspunt thv. de trapas, dit is opgelost door het spatbord mbv. een klembeugeltje aan de zitbuis te bevestigen.

Tommy

(heb ik het record , met 20x aanpassen? Ben er nog niet, heb namelijk nog een foto van de spatlap, maar kan deze nergens hoosten)

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Jullie hebben mijn eigen gedachte bevestigd. Ik ga proberen, zelf of samen met de dealer, proberen een normaal, vast spatbord te monteren op mijn verende voorvork. De dealer had overigens al aangegeven dat het lastig is om een normaal spatbord te monteren omdat de bevestigingspunten ontbreken.

El&El, zo'n ding op je frame heb ik al. De zogeheten Mudguard, catch oid werkt niet echt. Geen aanrader, vandaar dat ik een vast spatbord wil.

Maikell

Aan elke fiets zijn spatborden te bevestigen, ook al zitten er geen bevestigingspunten/draadoogjes o.i.d.
Het is soms alleen een kwestie van inproviseren, en dat is tegenwoordig aan weinig rijwielherstellers voorbehouden.

Mocht het toch niet lukken, en je hebt zin in een fietstochtje van 100 km, dan kom je een keer langs en zet ik het spatbord er voor je op.

Tommy

Maikell,
Blijkt al een oplossing voor te bestaan.

Alleen Marco mag geen reclame maken, daarom doe ik het maar even.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... f982ea6940

Tommy

Heeft iemand ook ervaringen met die spatborden die jij noemt Tommy?

Groetjes,
El & El

Ik hoor ook graag de ervaringen van de door Tommy genoemde spatborden.

Tommy, ik heb altijd wel zin in een tochtje van 100 km. Als de ervaringen van de genoemde spatborden niet positief zijn en ik dus zelf ga knutselen dan zal ik zeker aan je denken. Bedankt in ieder geval voor het aanbod.

Groeten, Maikell

Maikell,
Neem anders even contact op met bike4travel, wellicht heeft hij nog tips.

Tommy