Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 28" wielen voor en achter - Forum Wereldfietser

28" wielen voor en achter

Ik ben op zoek naar 28" wielen met vaste lagers. Wie heeft een idee waar ik die kan vinden?

Voor velgrem, niet voor schijfremmen.
Dubbele velg, dikke spaken, 36 spaken, 1.3 mm. (37 - 622 mm)

Hartelijke groet, Bart
Bedoel je met 'vaste lagers' 'industrie-lagers'? In dat geval heb ik goede ervaringen met Xtreme Free Jack naven. Maar ja N=2 maakt nog niet echt een betrouwbare steekproef. Je kunt bij de firma Rose in DL er in ieder geval strakke wielen mee laten bouwen.

link naar wielset
Hi,

Ik zou op zeker voor DT Swiss naven gaan, de 340.
Zeer goede kwaliteit, goede afdichting tegen vocht en vuil. Simpel en betrouwbaar systeem van de body (vrijloop). Stabiele naafflensen.
tevens kun je er altijd lagers voor kopen.
Ik heb een 28" voorwiel staan dat ongeveer 2000km heeft gedaan met een son.
Indien je interesse hebt, stuur maar een PM.
Als je geen tweedehands bedoelt heb je een paar mogelijkheden, afhankelijk van je budget. Belangrijker dan de naven is toch allereerst de kwaliteit van de wielbouwer. Ga dus voor handgebouwde wielen. Goede basiskwaliteit is dan Shimano Deore LX naven met Exal SP 19/Sputnik velgen. Dit zijn geen industrielagers, maar dat is er niet voor deze prijs. Mag het meer kosten dan zijn er wel naven met industrielagers, en heb je hetzelfde wiel maar met bijvoorbeeld DT Swiss of White Industries naven. Als prijs er niet toe doet (en gewicht evemin, maar ultieme degelijkheid wel) zou ik gaan voor Phil Wood naven. Wil je een naafdynamo, dan zijn er tegenwoordig heel behoorlijke van Shimano, en natuurlijk de heel mooie SON naven van Schmidt. Mooie luxe en goede (ook asymmetrische) velgen zijn er van Velocity. Keus genoeg, afhankelijk van je budget en gebruik, maar vergeet de wielbouwer niet. Voor een veeleisende tocht heb ik liever handgebouwde LX wielen dan fabriekswielen met duurdere naven. Die LX naven houden het vast wel 15000 km uit, en dan zijn je velgen toch doorgesleten.
Wim
Na de winter denk ik dat mijn huidige wielset (opgekalefaterd paar dat tegen die tijd verdiend met pensioen mag) ook ga vervangen.

Voor wat betreft de naven ben ik er voor het voorwiel wel uit, aangezien het wiel stroom moet leveren en ik zo min mogelijk weerstand onder alle omstandigheden wil.. ;)

Achter is nog een puntje. Ik heb ondertussen best al wat gelazer gehad met achternaven: rotte lagers, kapotte freewheels, uitgescheurde flenzen. Die rotte lagers waren voor een deel te voorkomen geweest door vaker schoonmaken en smeren, maar juist bij vakantie/woon-werkfiets komt het daar te weinig van. Die heb ik iedere dag nodig.

(de koersfiets gaat in de winter uit elkaar, de atb een keer in de zomer)

Sowieso vind ik lagers die niet doen wat ze moeten doen tijdens het fietsen enorm storend. Ik overweeg dus ook dan maar wat meer uit te geven aan een goede naaf met industrielagers.

De naam die ik nog niet heb zien vallen is Hope. Iemand daar ervaringen mee?

Sjors