Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskarren - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietskarren

een oude thread maar toch;
ik heb een 2 wielige Radical Cyclone :D :D :D . Omdat grote tassen op mijn (lage) ligfiets over de grond zouden schuren heb een kar. En om de belasting op het scharnier van de achtervering te beperken heb ik er een met 2 wielen. Nadeel van een 1 wieler is niet alleen dat je fiets recht moet houden; als je achteringvering hebt loopt je kans dat een volle kar je achtervork naar links en rechts verdraait (volgens mij heet dat torque met een mooi woord). Voordeel is ook dat er de helft minder gewicht op je achteras komt te staan. Nadeel van alle karren is de prijs, maar in het geval van de Cyclone heb je dan ook iets heel erg moois.
In de huidige of voorlaatste OpPad (jan05) staat een uitgebreide test van zowel 1 als 2 wielers. Pas op! In de Cyclone past 100l en dat is heeel veel (en niet leuk om mee omhoog de bergen in te zeulen).

Ja die Cyclone is prachtig. Het is de modernere opvolger van onze Bever/Challenge kar. Het trekhaak/trekstang systeem is hetzelfde, maar de wieltjes zijn een maat kleiner, en de tas zit aan de kar. Het zwaartepunt ligt nog iets lager, maar je kunt er wel wat minder op laden dan op die van ons. Voor ons als gezin met kinderen was en tot op zekere hoogte is het laadvolume van groot belang. Aanvankelijk hadden we er een Ortlieb Rackpack XL van 90 liter plus een large van 50 liter op, plus onze Hilleberg Keron 4 GT. http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html voor een plaatje Inmiddels hoeft de tent niet meer op de kar, en daar ben ik wel blij om. Een kar is de beste manier om echt veel mee te nemen, en als het inderdaad echt veel moet zijn, dan ontkom je niet aan een tweewieler. Dat geldt ook als het frame van je fiets erg licht en slap is.
Wim
Ik plaats deze vraag in deze topic omdat de titel mij geschikt lijkt ;)
Ik ben namelijk op zoek naar een goedkope oplossing om op fietsvakantie te gaan op mijn mtb. Ik kies voor een kar ipv tassen, vanwege het budget en voor de ervaring. Al jaren fiets ik met tassen, maar op een gewone stadsfiets.

Dus ik zoek marktplaats en dergelijke af en heb al regelmatig verschillende aanbiedingen gezien. Maar dan nu mijn vraag aan jullie:

Kent iemand de kwaliteit van:
http://www.koopgoedkoop.nl/fietskar-wheel-p-576.html

en/of

http://www.fietskar-online.nl/p906/SING ... _info.html

Hoe is de kwaliteit vergeleken bij een BOB?

Ik denk dat ik max 1500km per jaar er op fiets en niet al te ruig terrein neem.

Dus is je advies zoeken naar 2ehands bob? Of is een andere kar ook goed?

Met vriendelijke groet, Koos
Die tweede is bijna net zo duur als een originele bob. De eerste is zo goedkoop dat het het proberen waard is. Ik heb destijds niet voor een goedkoop alternatief durven kiezen maar heb wel iemand gesproken die goede ervaring had met een 'nepper'. Ik weet alleen niet welk merk dat was.
Johojo schreef:Die tweede is bijna net zo duur als een originele bob.
Sterker nog, als je zoveel wilt uitgeven, zou ik gewoon een extra wheel kopen:
http://www.fietsliefhebber.nl/extrawheel.html

Maar inderdaad, voor die prijs zou je de goedkopere gewoon kunnen uitproberen.
Toen ik 2 jaar geleden voor de eerste keer op fietsvakantie ging (Groene Weg naar de Middellandse Zee) heb ik voor mijn crosshybride, een bobyak incl waterdichte tas gehuurd bij de volgende aanbieder: http://link.marktplaats.nl/394891160.
Dit is mij heel goed bevallen, en heb erna zelf eentje gekocht.

Ik wist niet of ik vakantie op de fiets leuk ging vinden, en dus wilde ik nog geen grote investeringen doen. Huren is dan een prima oplossing.

Luke
Op een hardtail mtb kun je bijna altijd prima een achterdrager rnonteren (Old Man Mountain is dan het merk bij uitstek) en er een stel achtertassen aanhangen. Meer is niet nodig. Dit is lichter en goedkoper dan een kar.
Wim
Die karren van 7 tientjes worden al een paar jaar onder verschillende namen verkocht. Ik heb me ook ooit eens laten verleiden. Wat een drama. Niets paste, de lak liet los nog voor de kar achter de fiets hing en de spaken waren wel in de velg gezet maar niet aangedraaid. De bijgeleverde tas is zo waterdicht als een rieten mandje.
Eenmaal achter de fiets ging het redelijk tot de bevestiging aan de achteras een paar keer los schoot.
De rest van de ellende heb ik verdrongen :)
Dit is gewoon een discussie van voor en tegenstanders van de bob. Vele jaren ging ik op pad met de geijkte uitrusting, tassen. Ik ben al wat op leeftijd en heb 12 jaar geleden gekozen voor aerodynamica en een bob aangeschaft. Als je de mede fietsers tegenwind en op smalle paadjes ziet worstelen met de breedte van hun fiets voel ik mij gelukkig met mijn karretje. Hij bracht mij naar Rome, Santiago en vele andere bestemmingen. Kijk daarvoor op mijn website: klaasgroot.nl.
Voor de duidelijkheid: ik heb zelf ook een kar (weliswaar een tweewieler), en ben er blij mee voor als er veel mee moet of als ik op de racefiets wil. Mijn punt was alleen dat als het goedkoop moet tassen en een drager goedkoper zijn - zolang je niet teveel meeneemt, want een set voor een achtertassen plus voor en achter dragers zijn inderdaad samen flink aan de prijs. Een Bob huren bij Klaas is dan ook een goed plan.
Wim
groot41 schreef:Dit is gewoon een discussie van voor en tegenstanders van de bob.
Is toch ook de bedoeling, als ik de openingspost lees:
koenfaes schreef:Hallo,

Zijn er voor- of nadelen van de fietskarren met 1 wiel tov. deze met 2 wielen ?
Of is het sowieso beter van fietstassen te gebruiken ?

Alle tips zijn welkom !

Groeten,

Koen
Als je minder dan 15 kg meeneemt dan zijn tassen wellicht de betere oplossing. Voor langere kampeervakanties zou ik kiezen voor de BoB (Beast of Burden). Ik heb een goede tweedehands op Marktplaats gevonden voor iets meer dan €200.
De voordelen zijn: weinig luchtweerstand, laag zwaartepunt, minder gewicht op de achteras, veel volume en gewicht mee te nemen en goed voor single trails. Ook de eenvoudige koppeling is een groot voordeel, want elke mtb of racefiets is er geschikt voor.
Als nadeel zou je kunnen zien het lastige meenemen in openbaar vervoer e.d.
Aan het verhaal van de torsiekrachten hecht ik niet zo veel belang, zolang je er niet al te veel gewicht in meeneemt.
Het eigen gewicht van een BoB met tas is ca. 6 kg., vrij veel, maar het meeste draagt hijzelf. Een rekje met tassen weegt ook al gauw 4 kg.
Tenslotte: kies niet voor de namaak.
Dank voor de vele reacties!
Ik heb nu één iemand gehoord over die goedkope kar met eigen ervaring. Die zegt duidelijk nee. Iemand een andere mening, ander dus no go voor mij om zo een te kopen.
Die andere kar, de single track wil ik zoals ik zei niet nieuw kopen. Maar als die voor een redelijke prijs wordt aangeboden op bv. marktplaats koop ik hem wel. Voordeel is dat deze inklapbaar is. Heeft iemand een idee van de kwaliteit (tov de bob)?
De extra-wheel wordt bijna niet 2ehands aangeboden. En als die wordt aangeboden vaak nog erg prijzig. Maar de kwaliteit is denk ik goed gezien de verhalen die erover rondgaan. Dus wel een optie.

Maar huren is zeker een goede optie. Ik had er nog niet echt bij stil gestaan.

Alvast bedankt voor de reactie's.

(Heeft iemand toevallig "Fietsen langs brouwerijen" van Rutger van den Hoofdakker liggen die hij/zij wil verkopen?)
Oei die Old Man Mountain is duur!
Ik heb een extrawheel classic, dus met die netten, en dat bevalt prima. Ik kan niet vergelijken met een ander transport middel, maar de reden dat ik een extrawheel kocht was o.a. het gewicht, de goede recensies en de beperkte opbergruimte en het feit dat het acherwiel even groot is als een fietswiel.
Ik betaalde geloof ik iets van honderzestig euro voor een bijna nieuwe, met de twee tassen, maar vind het nog steeds een prima aankoop. Ook omdat je het achterwiel van de fiets flinkt ontlast met een karretje.
Succes .
F13TS3R schreef:Dank voor de vele reacties!

Maar huren is zeker een goede optie. Ik had er nog niet echt bij stil gestaan.

Alvast bedankt voor de reactie's. ?)

Ik zat ook te denken om een Bob aan te schaffen voor de vakantie.
Eerst heb ik aan fietstassen + bagage rekken gedacht maar toen kwam ik maar liefs uit op 400 euro omdat ik speciale rekken moet kopen voor mijn ATB.

Een bob huren is voor mijn geen optie. Een maand huren kost je snel al 80 a 90 euro. Beter is gewoon een bob kopen wanneer je hem na de vakantie toch wilt behouden is het mee genomen. Anders is verkopen een goede optie omdat je er dan nog makkelijk 175 euro kunt voor vangen.
Als je je bagage beperkt weet te houden heb je echt geen voortassen nodig. Een stel prima Ortlieb City Backrollers kost 79 euro. Een OMM Red Rock achterdrager ook 79 euro (dragers als de Sherpa of de Cold Springs voor moeilijker situaties zijn wel wat duurder). Samen ben je dan voor 158 euro klaar, en het weegt veel minder dan een kar. Bij het klimmen merk je dat echt.
Wim
kingbob schreef:
F13TS3R schreef:Dank voor de vele reacties!

Maar huren is zeker een goede optie. Ik had er nog niet echt bij stil gestaan.

Alvast bedankt voor de reactie's. ?)

Ik zat ook te denken om een Bob aan te schaffen voor de vakantie.
Eerst heb ik aan fietstassen + bagage rekken gedacht maar toen kwam ik maar liefs uit op 400 euro omdat ik speciale rekken moet kopen voor mijn ATB.

Een bob huren is voor mijn geen optie. Een maand huren kost je snel al 80 a 90 euro. Beter is gewoon een bob kopen wanneer je hem na de vakantie toch wilt behouden is het mee genomen. Anders is verkopen een goede optie omdat je er dan nog makkelijk 175 euro kunt voor vangen.
Ik weet een adres waar je de huur van 4 weken, als je daar huurt, retour krijgt als je besluit daar een bobyak te kopen!
Wim schreef:Als je je bagage beperkt weet te houden heb je echt geen voortassen nodig. Een stel prima Ortlieb City Backrollers kost 79 euro. Een OMM Red Rock achterdrager ook 79 euro (dragers als de Sherpa of de Cold Springs voor moeilijker situaties zijn wel wat duurder). Samen ben je dan voor 158 euro klaar, en het weegt veel minder dan een kar. Bij het klimmen merk je dat echt.
Wim
Hoi wim

Ik heb hier een foto van mijn model fiets gevonden.http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=47493
Volgens mijn kun Red Rock niet mijn mijn fiets monteren :?:
Twee fietstassen moet voldoende zijn. Ik ben al 8 jaar op motorvakantie gegaan met minimale bagage. hoeveel % moet je dan harder trappen om met een bob yak een berpas te nemen.

Ik heb in het verleden wel een paar bergpassen gedaan met de fiets en toen viel het ook erg zwaar tegen. ik reed niet harder als 8 km per uur zonder bagage.

Deze twee dragers had ik gevonden. Als je nog andere ideeen hebt hoor ik het graag. Ps heb je mijn andere topics al gelezen?

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=769
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=519
Die foto is nogal vaag, maar het lijkt erop dat een Red Rock inderdaad niet gaat lukken. Misschien een Sherpa of Cold Springs wel. Die Tubus Swing schijnt inderdaad nogal te swingen. Zoals gezegd, ik zou de voortassen gewoon thuislaten en mijn geld besteden aan een lichtere en compactere uitrusting.
Wim