Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets (+- 1500 euro) - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets (+- 1500 euro)

Hallo :) ,

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik me eerst even voorstellen: Mijn naam is Matthys ben 17 jaar oud en woon in Friesland.

Ik ben opzoek naar een goede trekkingfiets voor fietsvakanties richting Frankrijk, Duitsland en Zwitserland.

Mijn oog was gevallen op een Cube Kathmandu http://www.cube.eu/nl/tour/global-trave ... /kathmandu.

Op dit moment heb ik een Cube Delhi, deze heb ik tweedehands gekocht en is op dit moment al aardig versleten, dus ik heb besloten om een nieuwe trekkingfiets te kopen.

Waarom de Cube Kathmandu?

Ik ben bij de Cube Kathmandu gekomen omdat ik een fiets zoek waar alles in gelijke mate (goed) is afgewerkt. Bij de Kathmandu is alles afgewerkt met Deore XT, verder zit er een voorvork op met vering die je kan uitschakelen.

Heeft iemand ervaringen met de Cube Kathmandu, of opmerkingen hierover?

Mijn top 6 bestaat op dit moment uit de voglende fietsen:

1 Cube Kathmandu
2 Batavus Venturo Extreme 2011
3 Giant Expedition RS 0
4 Cube Delhi Disc
5 Cube Touring Disc
6 Giant Ligero RS 1

De batavus en giant zijn er volgens mij alleen in frame-maat 60 (XL), aangezien ik frame maat 62 is dit wat aan de kleine kant.

Heeft iemand nog suggesties voor fietsen of opmerkingen over de fietsen?


Mvg,

Matthys
Je top-6 lijst geeft aan dat je nog niet veel gelezen hebt op dit forum, wat nochtans een vette aanrader is. Kijk onder andere in: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... f=8&t=5605

Met 1500 euro kan je vrij eenvoudig een goede fiets vinden bij de typische vakantiefiets producenten:
-VSF
-Snel
-Avaghon
-Santos
-Koga

Een paar uur googlen zal je een mooi overzicht opleveren, vervolgens kijk je naar de dealers in je buurt en ga je een aantal testritjes maken. Succes!
Ik hou niet zo van vering op zulke fietsen. Het heeft alleen nut als je heel woest aan de gang gaat, maar dan wil je ook brede mtb banden. Brede banden zijn sowieso vaak effectiever. Verder zou ik me niet blind staren op xt. De nieuwe xt naven zijn slechter dan de lx naven, en van zo'n xt crankstel met buitenboordlagers word ik evenmin vrolijk. De belangrijkste onderdelen van een vakantiefiets zijn de wielen. Handgebouwde wielen zijn degelijker.
In ruwweg deze prijsklasse denk ik eerder aan de Fahrradmanufaktur T 400 of de Surly Long Haul Trucker, of een door m-gineering in Kiel Windeweer opgebouwd frame van de Sherpa van het Engelse Thorn. De Avaghon Series fietsen van Recycle in Wageningen zijn ook de moeite waard.
Zie ook: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Veel voorpret, en ja, zoek hier eens op die Batavus,
Wim
Matthys schreef:De batavus en giant zijn er volgens mij alleen in frame-maat 60 (XL), aangezien ik frame maat 62 is dit wat aan de kleine kant.
Ik denk dat je hier eea nog goed moet nazoeken. Is die XL van batavus vergelijkbaar met de standaard fietsmaat '60'? Bedenk dat een goede maat minstends zo belangrijk is als een goede fiets. Een goedkoop fietsje van precies goede maat, afstelling en zadel fiets nu eenmaal lekkerder dan een fiets van 3000 euro die qua maatvoering niet klopt.
Zoek dus ook een goede fietsenmaker die een beetje in de buurt zit. Zie de andere genoemde discussie.
Leon
Wim schreef:...... en ja, zoek hier eens op die Batavus,
Wim
:D

TO, waarschijnlijk ben je beter af met een fiets zonder schijfremmen, maar met gewone V brakes, makkelijker bij te stellen.
En ook al wil je een nieuwe fiets, vaak is het zo dat een goede tweedehands beter is dan een nieuwe in dezelfde prijsklassen.

Zelf zou ik, met jouw portemonné, een Snel Sahara nemen,
Ziet er simpel uit op de foto's, en dat vind ik vaak het meest belovend.

In die discussie over de Ventura van Batavus werd veel gepraat over de Look van een fiets, een ook die foto van die Cube die jij plaatst ziet er goed uit.

Zelf vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van die fraaie, organische gevormde buizen... Je ziet dat bij veel modellen, en ik denk, al dan niet terecht, dat zoiets een frame toch maar arbeidsintensiever maakt, en dus duurder, maar niet bepaald sterker.

Dat vind ik ook het meest belovende aan de Sahara Snel, die No Bullshit Look.

Succes met je speurtocht.
Bedankt voor al julie reacties.

Ik zal zeker verder gaan met het lezen van dit forum alleen zijn er wel erg veel discussies.


Na het advies ben ik opnieuw gaan zoeken:

De VSF: VSF T700 lijkt me een mooie fiets, alleen kan ik geen winkel in de buurt van Leeuwarden vinden waar ze VSF verkopen. Dit lijkt mij wel handig voor het onderhoud en garantie.

De Snel Sahara is een 26"-wielen fiets aangezien ik vooral op het asfalt fiets lijkt mij een 28" fiets beter voor mij. De prijs van Snel fietsen gaat volgens mij ook erg snel naar de 2500 euro als ik de tabel op vakantiefietser.nl zie. Ook kan ik geen fietshandel in de buurt vinden die Snel-fietsen verkoopt.

De Avaghon heeft een paar mooie fietsen, het enige probleem is dat ze alleen in Wageningen te koop zijn.

Santos Travelmaster 2.8 Alu lijkt mij ook een erg geschikte fiets. Volgens mij zijn er al enkele berichten op het wereldfiets forum over deze fiets, deze zal ik zeker na lezen.

Een Koga vindt ik wat te duur, voor dezelfde afwerking.


Verder advies blijft van harte welkom.
Je kunt even bij de fietsingenieur langs in de provincie Groningen. Wellicht dat die een leuke fiets voor je kan maken voor dat geld.
En van de andere kant: ik ben vanuit Bergen op Zoom (Brabant, tegen Zeeland aan) ook 2 uur onderweg naar m'n fietsenbouwer in Heerhugowaard (ten noorden van Alkmaar). Maar ik weet dat daar met veel liefde de fiets helemaal naar m'n wens wordt (op)gebouwd.
Matthys schreef:Bedankt voor al julie reacties.


De Snel Sahara is een 26"-wielen fiets aangezien ik vooral op het asfalt fiets lijkt mij een 28" fiets beter voor mij. De prijs van Snel fietsen gaat volgens mij ook erg snel naar de 2500 euro als ik de tabel op vakantiefietser.nl zie.
Ik geloof dat de basisuitvoering van de Snel Sahara een stuk goedkoper is.

Als je 28 inch wielen wilt om op asfalt te fietsen kan dat uiteraard, maar misschien heb je over een paar maanden of jaren wel zin om een ander terrein te verkennen en dan heb je waarschijnlijk meer aan 26 inch wielen. Ook omdat banden voor 26 makkelijker te verkijgen zijn in het buitenland.

Mijn eigen conclusies van het hier rondlezen over de aanschaf van een reisfiets:

- Stalen frame ( omdat dat gelast kan worden en iet soepeler rijdt.)
- Geen voorvering ( maakt de fiets zwaarder en kwetsbaarder, en met de juiste banden is het ook overbodig.)
- 26 inch wielen (banden makkelijker te vervangen in het buitenland.)
- handgemaakt achterwiel. ( sterker omdat het achterwiel zoveel meer te lijden heeft dan het voorwiel. Tenzij je een fietskarretje gebruikt.)
- V brakes. (Efficient genoeg en minder kwetsbaar en makkelijker te repareren en af te stellen dan schijfremmen.)

Zoals gezegd, bovengenoemde punten zijn mijn eigen conslusies van het lezen hier en zijn dus niet gebaseerd op jarenlange reizen.
Rondlezen en eigen ervaringen tonen bij mij een klein beetje ander beeld, hoewel grotendeels gelijk:
Peteragain schreef:- Stalen frame ( omdat dat gelast kan worden en iet soepeler rijdt.)
Aluminium kan net zo goed gelast worden. Het zijn meer de voorkeur voor rij-eigenschappen en de looks die de doorslag zouden moeten geven.
Peteragain schreef:- Geen voorvering ( maakt de fiets zwaarder en kwetsbaarder, en met de juiste banden is het ook overbodig.)
Voorvering is goed voor grote obstakels (referentie: mountainbiken en all-terrainbiken), brede banden is goed voor een trillerige ondergrond (slecht wegdek als klinkers en kapot asfalt, onverharde paden als schelpenpaden).
Peteragain schreef:- 26 inch wielen (banden makkelijker te vervangen in het buitenland.)
Eens, behalve in zeer zachte ondergronden en bij grotere obstakels. Bij mountainbiken kijken steeds meer mensen naar 622-velgen, omdat deze makkelijker over deze hindernissen rijden. De verkrijgbaarheid in de westerse wereld lijkt me ook wel mee te vallen. Alleen in de minder gefortuneerde landen is de verkrijgbaarheid van brede 622-banden lastiger.
Peteragain schreef:- handgemaakt achterwiel. ( sterker omdat het achterwiel zoveel meer te lijden heeft dan het voorwiel. Tenzij je een fietskarretje gebruikt.)
Als het maar degelijke dubbel gebuste velgen zijn, spaken op de juiste spanning, en een duurzame naaf (dus tegenwoordig liefst geen XT-naaf meer, maar LX). En inderdaad is dat makkelijker controleerbaar met de hand.
Peteragain schreef:- V brakes. (Efficient genoeg en minder kwetsbaar en makkelijker te repareren en af te stellen dan schijfremmen.)
Precies. Bovendien heeft het ook voordelen voor onverharde steile stapvoetse afdalingen met al je 30kg bagage.
Bedankt voor jullie advies.

Ik zal morgen naar een fietsboer toe om de volgende fietsen te bekijken:

- Stevens: de Sovereign en Avantgarde
- Santos: de travelmaster 2.8 en 2.6
- Cube: Kathmandu, Touring en de Delhi

Heeft iemand nog opmerkingen of advies over deze of andere fietsen van deze merken (Stevens, Santos, Cube en Van Nicholas)?


Verder vraag ik me nog af wat het verschill tussen Cube en Santos is, waarom bij Santos voor dezelfde prijs LX afwerking en bij Cube een XT afwerking. Door verschillende discussies op dit forum ben ik erachter gekomen dat het verschil tussen LX en XT erg klein is geworden.

Volgens mij zijn de Santos fietsen standaard met handgemaakte wielen en daardoor beter voor vakantiefiets. Verder zijn de fietsen van Santos voglens mij met de handgebouwd, wat is hier het voordeel van?

Het verschil tussen aluminium en ijzer zal ik zeker testen met een proefrit.
Ja, kan iemand eens uitleggen waarom een wiel handgespaakt moet zijn? Als ik een wiel koop bij mijn fietsenmaker gaat hij het eerst afstellen. Wat is het verschil dan nog?

In zijn algemeenheid zie ik niet zo het voordeel van 'handgemaakt'. Mijn Cannondales zijn hand made in the USA, ze zijn absoluut mooi, daar niet van, maar zou een robot ze niet even mooi kunnen maken? En een robot maakt minder fouten...
Jan Eleveld schreef:Ja, kan iemand eens uitleggen waarom een wiel handgespaakt moet zijn? Als ik een wiel koop bij mijn fietsenmaker gaat hij het eerst afstellen. Wat is het verschil dan nog?

In zijn algemeenheid zie ik niet zo het voordeel van 'handgemaakt'. Mijn Cannondales zijn hand made in the USA, ze zijn absoluut mooi, daar niet van, maar zou een robot ze niet even mooi kunnen maken? En een robot maakt minder fouten...

Als je een wiel met de hand maakt is de verleiding minder groot een paar centen te sparen op de kwaliteit van de onderdelen, kun je alle nippels en contactvlakken smeren, en hoef je niet een hoop tijd en ergernis te spenderen aan het corrigeren van de fouten van de machine.

En of een Cannondale even mooi door een taiwanese robot gemaakt kan worden is binnenkort bekend. De Amerikaanse maatbouwers hebben in ieder geval voor weinig prachtig gereedschap kunnen aanschaffen ;)
Matthys schreef:Verder zijn de fietsen van Santos voglens mij met de handgebouwd, wat is hier het voordeel van?
Dat je een fiets krijgt? Mij zijn geen fabrikanten bekend die fietsen niet met de hand in elkaar schroeven. En voor de duurdere fietsen is het heel gebruikelijk dat een monteur op één werkplek de complete fiets afmonteert
Jan Eleveld schreef:Ja, kan iemand eens uitleggen waarom een wiel handgespaakt moet zijn? Als ik een wiel koop bij mijn fietsenmaker gaat hij het eerst afstellen. Wat is het verschil dan nog?
Hoe een wiel met de hand wordt gespaakt*: http://www.bikeboosting.nl/index.php?ts

Een fietsenmaker zal bij het 'afstellen' van een wiel van een nieuwe fiets zelden al die stappen doen, waardoor 'fouten' niet volledig hersteld worden. Het 'afdrukken' dat hij noemt in stap 6 is zelfs onmogelijk met een wiel dat in de fiets staat.
Niet alle machinaal gespaakt wielen zijn slecht, maar ik ken geen machinaal gespaakte wielen waar er een garantie van 10 jaar of meer tegen spaakbreuk op wordt gegeven? Bij handgespaakte wielen is dat niet uitzonderlijk.
(*Overigens weet ik niet of alle handspakers dezelfde stappen op dezelfde manier toepassen en vind ik de wielen van BikeBoosting wel heel duur.)
Jan Eleveld schreef:In zijn algemeenheid zie ik niet zo het voordeel van 'handgemaakt'. Mijn Cannondales zijn hand made in the USA, ze zijn absoluut mooi, daar niet van, maar zou een robot ze niet even mooi kunnen maken? En een robot maakt minder fouten...
Als het over het fietskader gaat dan hoeft machinaal niet slechter te zijn dan handgebouwd, maar als men zijn fiets exact om maat wil laten maken en over elk nippeltje, haakje, ... aan het kader iets te zeggen wil hebben dan komt men wel bij handgemaakte fietskaders terecht.

Veel onderdelen worden - ook bij goedkope fietsen - sowieso met de hand op de fiets geplaats. Maar ook daar is een wereld van verschil in de zorgvuldigheid waarmee dat gebeurt. (Gebruik juiste smeermiddelen, juiste kracht, ...)
Matthys schreef:
Ik zal morgen naar een fietsboer toe om de volgende fietsen te bekijken:

- Stevens: de Sovereign en Avantgarde
- Santos: de travelmaster 2.8 en 2.6
- Cube: Kathmandu, Touring en de Delhi

Heeft iemand nog opmerkingen of advies over deze of andere fietsen van deze merken (Stevens, Santos, Cube en Van Nicholas)?
Met een eerdere ongeveerde XT versie van een Sovereign uit 2005 heb ik zeer goede ervaringen, meerdere fietsvakanties (ook onverhard) met 15 tot 18 kg bepakking en zelf een gewicht net onder de 70 kg. Ik denk dat deze versie vergelijkbaar is met de huidige Sovereign Lite. De buitenboordlagers zijn na 20.000 km nog prima. De HS33 remmen zijn op vervangen van de remblokjes (zeer gemakkelijk) na onderhoudsvrij, itt V-brakes die gesteld moeten worden bij slijtage of vervanging van remblokjes. Nadeel van de huidige Sovereign versies kan zijn dat de balhoofdlagers geïntegreerd zijn, wat het frame een potentieel slijtage onderdeel maakt. Ander nadeel zou kunnen zijn dat de huidige XT naven een mindere kwaliteit lagering hebben. Misschien dat bij niet al te zware belasting dit geen probleem is. Ik zou niet voor een versie met vering gaan, omdat je daar niets aan hebt en het een extra slijtage onderdeel is.
Matthys schreef: Volgens mij zijn de Santos fietsen standaard met handgemaakte wielen en daardoor beter voor vakantiefiets.
Zoals eerder al gehint is het niet zozeer de keuze machinaal of handgemaakt dat de kwaliteit bepaalt, maar de juiste hoeveelheid aandacht bij het maken van het wiel. Dit staat helder beschreven in het artikel onder aan deze pagina. Met de ongetwijfeld machinaal gemaakte wielen van de Sovereign had ik tot nu toe geen problemen (al is de achtervelg versleten en onlangs vervangen).