Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sneeuwketting voor op de fiets! - Forum Wereldfietser

Sneeuwketting voor op de fiets!

Afbeelding

Bron: http://www.at5.nl
http://www.at5.nl/gespot/54364/sneeuwke ... p-de-fiets

Gespot door Bert Cornelisse: "Een fiets-sneeuwketting werkt als volgt. Voor een wiel koop je twee fietskettingen die normaal gebruikt worden in de kettingkast. Met een kettingschakel verbind je de twee kettingen aan elkaar,het wordt nu dus een lange ketting. Je zet de fiets onderste boven en laat de band leeg lopen. Vervolgens maak je de dubbele ketting op lengte op de lege band door op de juiste lengte een schakel weg te nemen. Je hebt nu een tweede kettingschakel nodig om de twee uit eindes aan elkaar te verbinden. Wanneer dit is gedaan zorg je er voor dat de ketting in het midden van het bandprofiel zit. Als dit goed is breng je de band weer onder druk dus gewoon oppompen. Breng voldoende spanning aan,hard dus! De ketting blijft nu op zijn plaats en de fiets is nu gebruiksklaar voor de sneeuw."


:D
heb hier toch serieus mijn twijfels bij

gaat dit extra grip opleveren?
of eerder een zeer groot risico als de ketting eraf springt en de ketting in je wiel draait
Groot gelijk Gunter.

Een spijkerband of een snowstud is waarschijnlijk een té eenvoudige oplossing ??

Koenie, die vele sneeuwkilometers maakt en perfecte grip heeft met een doodgewone 'Noby Nick'...
Heb ik al in de strenge winter van februari 1979 geprobeerd. De schakels glijden als treinwielen gewoon dóór bij het remmen en ik dan lelijk neergesmakt. Weg ermee!
Zo'n ketting rond je band maakt de fiets volgens mij totaal onbruikbaar op de stukken waar geen (dikke laag) sneeuw ligt.
Ik heb het ook een keer toegepast. In mijn geval om het achterwiel van een driewieler (2 sturende wielen voor, enkel aangedreven wiel achter met dus de ketting er omheen). Remmen gebeurt met de voorwielen.

Naar het werk toe moest ik door sneeuw. Dat ging best aardig. De ketting sneed mooi door de (aangereden) sneeuw heen. Terug was de sneeuw weg. Van comfort kon ik niet spreken. Optrekken ging snel met slippend achterwiel. En na verwijderen van de ketting bleek dat m'n achterband het niet fijn gevonden heeft; de ketting had z'n sporen in het rijvlak achtergelaten.

Voor mij geen herhaling, dan liever gewoon echt een stel spikes proberen.