Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitgelezen: Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen? - Forum Wereldfietser

Uitgelezen: Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?

Wim Dussel
Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen? – 6800 km op de fiets door de achtertuin van Amerika
ISBN 9062 07281 X

Tijdens de huttentocht van de Wereldfietser sprak ik onder andere met Kees. En Kees vond dat ik dit boek eens moest gaan lezen. Even zoeken op internet en ik had een gesigneerd exemplaar in de bus liggen. Het boek is op A4 formaat, 191 bladzijden en (veel) zwart-wit foto’s.
Omdat Amerika 200 jaar bestaat, wordt er een fietstocht dwars door het land uitgestippeld. Mensen van over de gehele wereld schrijven in en doen mee. In groepjes zijn ze onderweg. Het groepje van Dussel bestaat uit Amerikanen, Nederlanders en Australiërs. Ze overnachten in van alles en nog wat (er zijn ook kampeergroepen) en leven op een budget van een paar dollar per dag. De gehele reis duurt ongeveer drie maanden en kostte toen een kleine duizend dollar. Op de foto’s zien we duidelijk jaren zeventig beelden. Mannen met grote bossen haar. Snorren en baarden waren toen normaal en de kleding (her) ken ik alleen van de foto’s van mijn ouders.
Het boek komt op mij over als oubollig. De titel is oubollig, de tekst is oubollig en de mensen op de foto’s ook. Ik verbaas me over het feit dat de schrijfstijl zo veranderd is in de tijd. Dussel schrijft zoals je zou praten. Lange zinnen. Vaak zonder een duidelijk punt. Veel herhaling. Veel tekst gaat over wat hij vindt van andere mensen. Veel tekst gaat over wat er allemaal niet goed georganiseerd was tijdens de reis. Hij schrijft het, met erg wollige taal, als een dagboek. Elke dag wordt beschreven maar als alle dagen op elkaar lijken, dan kun je beter soms wat stukken overslaan en alleen de interessante zaken vermelden. Op een gegeven moment weet ik wel dat het steil is. En dat de weg lang is. En dat gravel niet zo fijn rijdt. En dat de overnachtingplaats (weer) niet goed is. Kortom, het boek zou minimaal de helft korter kunnen zijn. Het was nog in de tijd dat (haast) niemand Engels kan. In het begin vertaalt hij ook steeds woorden, maar met dat irritante gebruik houdt hij snel op. Het is nog in de tijd dat ‘neger’ geen fout woord is en je nog foute meningen mag hebben over Turken en Indianen.
Waarom zou je het wel moeten lezen? Het geeft een mooi tijdsbeeld. Deels door de foto’s, maar ook omdat Dussel beschrijft hoe het Amerika van toen eruit zag. En hoe het fietsen toen ervaren werd. Die ervaring was in het algemeen weinig. Slechte voorbereidingen, slechte materialen en niet zulke mooie spulletjes als nu. Ik vind het leuk om dat af te zetten zoals ik nu fiets. We zijn er toch een stuk op vooruit gegaan alhoewel aan de fiets an-sich weinig veranderd is. Grappig is het laatste hoofdstuk waarin Dussel wat woorden wijdt aan de fiets en het fietsen op lange afstand. Compleet door de tijd ingehaald.
Dus… als je wilt weten hoe het fietsen in Amerika in de jaren zeventig was, dan moet je dit boek absoluut lezen. Maar maak je borst maar nat. Het is doorbijten om er doorheen te komen.

Meer informatie over de Bike Centennial kun je hier of hier vinden
Afbeelding

Meer uitgelezen boeken staan hier.
Dit boeiende boek heb ik thuis en heb hem héél vaak gelezen, al in 1978 gekocht en door de auteur gesigneerd. Je wilt het boek niet dichtslaan voordat je hem uit hebt. Ik heb Wim Dussel goed gekend en wij hebben wederzijdse dia's van fietstochten bekeken, zowel bij hem thuis als bij mij thuis. Het door hem "meegenomen" Amerikaanse bord BIKE ROUTE heb ik even in mijn handen gehad. Zijn oranje fiets, die in dit boek staat beschreven, heeft model gestaan voor mijn nieuwe fiets die ik in 1982 heb gekocht. Hij is al jaren geleden overleden op 83-jarige leeftijd en zijn rouwbrief zit op het schutblad, zie hieronder.
Hoezo oubollig? Die fietsen deden het in ieder geval wel goed!

Afbeelding
Ik heb het boek ook staan in mijn boekenkast. Het is wel jaren geleden dat ik het voor het laatst gelezen heb, maar ik kan me wel herinneren dat ik het met veel plezier gelezen heb. Bovendien denk ik dat ik wel kan stellen dat ik mede door dit boek ben begonnen met fietsvakanties. De VS coast to coast heb ik nog niet gereden, maar het staat wel op mijn lijstje.
Dit boek heb ik al vele jaren in mijn bezit en valt ondertussen helemaal uit elkaar, zo vaak heb ik het al gelezen/ingekeken.
Op de een of andere manier is dit boek mij dierbaar en zoals Frank ook al aangeeft een van de redenen dat ik met vakantiefietsen begonnen ben.
De term 'oubollig' is een diskwalificatie vind ik. Natuurlijk zien de fietsers er uit als 'hippies' (baarden!, lang haar!), het was tenslotte 1976.
De observaties en beschrijvingen van alle individuele karakters die deelnamen vind/vond ik juist erg vermakelijk om te lezen.
Als tijdsdocument stemt het zelfs weemoedig naar deze 'andere tijden'.

*Black&Blue van de Stones nog maar eens opzet, idd. uit '76!*
Het roept nogal wat reactie's op... :?
Oubollig hoeft niet altijd negatief te zijn.
Zie hier een van de definities.
Dussel schrijft in een tijdgebonden taalgebruik. Voor mijn generatie leest het gemakkelijk, met een glimlach, weg. Ik heb het boek een tijd geleden gelezen. Woorden als neger zijn in hun contekst niet fout, maar de hyperbole reactie op dergelijk woordgebruik is onjuist. Het woordgebruik is alleen fout als je het onjuist interpreteert. Een interessante beschrijving van het boek, waar ik op onderwerpen anders naar kijk.
DriesBa schreef:Een interessante beschrijving van het boek, waar ik op onderwerpen anders naar kijk.
Vertel! Ik heb natuurlijk mijn mening. Maar waarom vinden anderen het boek juist zo ontzettend goed? Geef mij jouw invalshoek (hyperbool of niet) zonder te oordelen of de een gelijk heeft of de ander.
Hoi hoi,

Heb bijna alle fietsverhalen gelezen, mijn kast staat er vol mee. Ik vind het een leuk boek "wat heb ik aan 'n fiets hangen" , ben ook een randonneur en hou van lange afstanden fietsen en dus spreekt het me aan, het is maar net wat je aanspreekt in een boek.
Ik weet dat er enkele van die boeken op marktplaats worden aangeboden.

Het mooie vond ik oa. hoe Wim Dussel onthaald werd door zijn collega's op de werkvloer.

http://www.kleurrijkleven.webklik.nl

fiets groet,
Henk Kamphuis
HansvanderVeeke schreef:
DriesBa schreef:Een interessante beschrijving van het boek, waar ik op onderwerpen anders naar kijk.
Vertel! Ik heb natuurlijk mijn mening. Maar waarom vinden anderen het boek juist zo ontzettend goed? Geef mij jouw invalshoek (hyperbool of niet) zonder te oordelen of de een gelijk heeft of de ander.
Hans, volgens mij moet je het boek niet lezen als een literair reisverslag, een reisverhaal á la Cees Noteboom's Voetreis naar Santiago de Compostela, maar als een reeks verslagen van dagtochten c.q. -ritten. Ook ik kan zijn schrijfstijl best waarderen, ook al is het enigzins gedateerd. Met name de herhalingen, zoals hij ze beschrijft, zijn niet omstreden in proza. Hij lengt het verhaal wat aan om het gevoel te geven dat een tocht soms best eentonig is en schuwt niet dat in zijn verteltrant in te bedden, maar misschien is mijn schrijfstijl door sommigen ook wel als oubollig te typeren. What's in a couple of words?
Trouwens dat "hyperbool" slaat op de in mijn ogen tijdsgerelateerde overdreven reactie op dergelijke uitdrukkingen. In die tijd wist men niet beter dat dergelijke woorden volkomen acceptabel waren; dat men er nu wat anders over denkt doet daar niets aan af.