Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OpenFietsMap voor Garmin Duitsland versie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

OpenFietsMap voor Garmin Duitsland versie

PeeWee schreef: De Duitse fietspaden hebben uiteraard de meeste aandacht. Wat zijn de verschillen met NL en hoe kunnen we er voor zorgen dat ze toch goed in de kaart worden weergegeven? Dat is de uitdaging.
Je moet ook niet vergeten dat de kaart voor hooguit 60% klaar is. Heel veel wegen en paden staan er gewoon nog niet op.

Afbeelding
Dit fraaie asfaltfietspad wordt bijv. weergegeven als halfverharde weg
Zie hier!
Mattheus schreef: Ik hoop dat je hier iets aan hebt:

http://www.openstreetmap.org/edit?lat=4 ... 91&zoom=17
Deze link stuurt mij naar de potlatch editor. Daar heb ik geen ervaring mee en hoe ik de exacte locatie moet bepalen is mij ook niet duidelijk. Zou je het op de volgende wijze kunnen doen?

Ga naar http://www.openstreetmap.org en zoom goed in op de bewuste weg. klink dan op het plusje rechts in de kaart en kies "Gegevens"> Gegevens ophalen. De kaart krijgt nu een kleurige laag eroverheen met alle mapitems. Seleceer dan de bewuste weg nogmaals zodat aan de linkerkant gegevens over de weg verschijnen. Klik op details en de url in de adresbalk is dan de link waar ik mee kan werken.
Mattheus schreef: Ik ben met de TYP file van Velomaps bezig geweest om aan te passen en kwam verschillende dingen tegen, zoals Gletscher, Steinbruch, etc. Op zich is het niet erg als dergelijke dingen ontbreken op een FIETSkaart (voor Nederlanders).
Ben ik met je eens maar soms is het best leuk om zaken op een kaart weergegeven te zien die voor het fietsen niet zo interessant zijn. Gewoon voor de lol. Misschien komt er ooit nog wel een light versie waar dat soort dingen niet op worden weergegeven maar voor de full version vind ik het wel leuk om er een soort topo kaart van te maken.
Mattheus schreef: Je kaart ziet er verder goed uit. Ik heb hem bekeken met mijn aangepaste TYP file die de tracks, unset op een goede wijze weergeeft. De kaart routeert ook vlot.
Dat is goed te vernemen. Ook leuk om te zien wat je allemaal met typ-files kunt regelen,. Zo kan een ieder zijn "eigen" kaart maken
Michael W schreef: Je moet ook niet vergeten dat de kaart voor hooguit 60% klaar is. Heel veel wegen en paden staan er gewoon nog niet op.
Dat zal best eens kunnen kloppen. Des te meer reden om snel OSM mapper te worden mocht je dat nog niet zijn. ;-) . Gevolg daar weer van is dat de kaart steeds beter wordt en zo gaan we steeds meer richting complete kaart.

Ik heb de afgelopen weken meerdere keren de laatste OSM data van Duitsland opgehaald. Telkens zie je een toename van de grote van het bestand. Ik heb het idee dat het best hard gaat met OSM Duitsland.

De kaart is gelukkig ook te gebruiken als je een bestaande track wilt na fietsen. Dan is het minder belangrijk dat fietspaden zijn ingetekend of niet maar het mooist is natuurlijk dat ze uiteindelijk allemaal gemapt zijn in de OSM database.
PeeWee schreef:
Michael W schreef: Je moet ook niet vergeten dat de kaart voor hooguit 60% klaar is. Heel veel wegen en paden staan er gewoon nog niet op.
Dat zal best eens kunnen kloppen. Des te meer reden om snel OSM mapper te worden mocht je dat nog niet zijn. ;-) .
gezien de onbegrijpelijke editors zonder handleiding maar met vastlopende instructiefilmpjes begreep ik dat dat nou juist niet de bedoeling was :wink:
Mattheus schreef: Ik hoop dat je hier iets aan hebt:


http://www.openstreetmap.org/edit?lat=4 ... 91&zoom=17

In Nederland kennen we verschil tussen voetpad en fietspad. In Duitsland is dat verschil minder groot en in Duitse plaatsen fiets je soms over het voetpad. Er staat dan een bord: fietspad/voetpad.

Ik heb in dat gebied slechts enkele fietspaden gezien, maar vele tracks.

In Nederland is dit ook als track, unset gemapt:

http://www.openstreetmap.org/edit?lat=5 ... 68&zoom=17

Hier heb ik afgelopen herfst voorgestaan en ik heb de fiets omgedraaid. Het was onmogelijk om daar te fietsen.

Track, unset wil zeggen dat niet bekend is of dat pad verhard of onverhard is. In Allgäu kwam ik vele tracks, unset tegen. Nu weet ik niet zeker of dat goede fietspaden zijn, maar ik meen me te herinneren dat dergelijke tracks als fietspad, maar ook als voetpad worden gebruikt.

Je zou op een Velomap kunnen kijken hoe Extremecarver met dergelijke tracks omgaat.
Mattheus, je zou in bovenstaande link beter "edit" weglaten anders kom je in de editor terecht ipv op de kaart. Met track unset bedoel je dus dat er alleen de tag "highway=track" staat en verder niets? Op de OFM worden die hetzelfde behandeld als een highway=track met tracktype=grade3. Op grond van google street view zou ik er een grade4 of misschien 5 van maken.

Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Kaar ... _of_bospad
Helaas laten velen mappers die grade of surface tags weg.
De tovenaar schreef: Helaas laten velen mappers die grade of surface tags weg.
Dat heb ik al vele keren op de kaart gezien. Deze tracks worden in jouw TYP file weergegeven d.m.v. line #10, unpaved road-thin, welke ik kleur fff300 (als stippellijn) heb meegegeven in mijn aangepaste TYP file. Dit soort paden zie ik veel in Allgäu. Voor Nederland klopt deze aanduiding, maar voor Zuid-Duitsland niet, voor mijn gevoel. Ik meen me te herinneren dat dit soort tracks in dat gebied werden gebruikt als voetpad/fietspad.

De mappers zouden dit soort tracks duidelijker moeten aangeven.

P.S. Ik had dit vervolg gemist door onbekendheid met dit forum. Vandaar mijn late reactie.
De tovenaar schreef: Op grond van google street view zou ik er een grade4 of misschien 5 van maken.
Jouw inschatting klopt helemaal. Het pad in Groningen is grade 4 of 5. De tracks is Zuid-Duitsland zou ik grade 2 meegeven. Het is helaas een gevoelskwestie gebaseerd op herinneringen van enkele jaren geleden.
m-gineering schreef: gezien de onbegrijpelijke editors zonder handleiding maar met vastlopende instructiefilmpjes begreep ik dat dat nou juist niet de bedoeling was :wink:
Ik krijg stellig de indruk dat je graag zou willen mappen maar nog wat aanhikt tegen de leercurve ;-) Daar moet een oplossing voor te vinden zijn. Bv ik kom een keer e.e.a. laten zien hoe het werkt en jij repareert een keer mijn fiets. Zo iets?

Even zonder gekheid. En ik moet zeggen dat ik de JOSM editor erg intuïtief vind. Voordeel van JOSM is dat als je begint en je verprutst e.e.a. je de boel gewoon niet upload en JOSM verlaat. Moet de drempel om te beginnen toch wat verlagen lijkt me. Met deze video’s werd ik aardig op weg geholpen om te werken met JOSM.

http://showmedo.com/videotutorials/vide ... riesID=180
http://showmedo.com/videotutorials/vide ... riesID=180
PeeWee schreef: Ik krijg stellig de indruk dat je graag zou willen mappen maar nog wat aanhikt tegen de leercurve ;-) Daar moet een oplossing voor te vinden zijn.
Zelf ben ik nog maar ruim een maand mapper. Eggie was mijn leermeester en hij heeft de eerste week al mijn paden gecontroleerd. Dat was voor mij heel erg leerzaam. Via de mail is er veel mogelijk.

Eigenlijk zou elke beginnende mapper een mentor moeten hebben in de hoop dat er een goed kwalitatief produkt ontstaat.
PeeWee schreef:
Michael W schreef: Ik heb de afgelopen weken meerdere keren de laatste OSM data van Duitsland opgehaald. Telkens zie je een toename van de grote van het bestand. Ik heb het idee dat het best hard gaat met OSM Duitsland.
Dat vind ik een nadeel van een totale kaart van Duitsland. Je haalt vele megabites binnen voor slechts een klein gedeelte van Duitsland dat je wilt gebruiken.

Is het een idee om ook subkaarten van de Bondslanden te maken? Dan download je alleen de kaart (van het Bondsland) die je nodig hebt.
Mattheus schreef: Is het een idee om ook subkaarten van de Bondslanden te maken? Dan download je alleen de kaart (van het Bondsland) die je nodig hebt.
Dat is zeker een idee en is ook goed te doen. De bondslanden zijn op geofabrik als OSM bestand apart te downloaden.

http://download.geofabrik.de/osm/europe/germany/

Mijn mentor heeft als voorbeeld NRW als bondsland gebruikt om mij te laten zien hoe het principe werkte. Eerst NRW binnenhalen en daarna bewerken om er een Garmin kaart van te maken. Technisch zie ik geen beperkingen maar momenteel zit het bij mij nog even niet in de planning. Op de site van OFM staan wat handreikingen hoe je zelf zoiets kunt doen maar of ik er uit zou zijn gekomen zonder hulp van De Tovenaar waag ik te betwijfelen. Proberen kan altijd.
Waar kan ik de legenda vinden van deze map?
(Wat is dikke blauwe stippellijn?)

Ik vind hem een beetje traag in Mapsource, maar dat kan aan mijn computer liggen. Heb hier en daar wat details opgezocht van vorige D tripjes en recente gepland en staat er alle op, fijne kaart. :) :)
Een legenda vind je hier:
http://sites.google.com/site/openfietsmap/legenda

Ik zie dat dit nog de oude versie is, er is inmiddels een layout met wat dikkere lijntjes die Peewee ook voor Duitsland heeft gebruikt.

De dikke blauwe stippellijnen zijn de Nationale fietsroutes (soort LF). De rode zijn de regionale fietsroutes en paarse stippellijnen zijn een combinatie van beide.

Verder heb ik n.a.v. de opmerkingen van Mattheus nog een paar schoonheidsfoutjes in de track roads ontdekt. Zo is de halfverharde weg 1 pixel dunner dan de onverharde weg. Die heeft de ontwerper van de alternatieve Typ file over het hoofd gezien. Verder heb ik de gecombineerde voet/fietspaden ook een pixel dikker gemaakt.

Degene die een deelstaat zelf wil proberen, hier staat een beknopte handleiding: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/duitsland/

Je kan het principe ook toepassen op andere landen.
De tovenaar schreef:Verder heb ik de gecombineerde voet/fietspaden ook een pixel dikker gemaakt.
Goed idee, want veel paden (fietsen toegestaan) zijn gewoon mooie fietspaden; dus geef ze nog maar een pixel extra ;-)
Hieronder een voorbeeld waar een fietspad over gaat in een wandel/fietspad (waar je gewoon mag fietsen) en waar het ook leuk is om te fietsen.

Afbeelding
Probeer eens de aangepaste typ file:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfie ... d/4900.TYP

De paden moeten ook niet al te dik, want wij ligfietsers hebben het liefst strak asfalt ;-)
Btw de greppels zijn nog stippellijntjes want dat kan niet mbv de typ file geregeld worden.
De tovenaar schreef:Probeer eens de aangepaste typ file:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfie ... d/4900.TYP

De paden moeten ook niet al te dik, want wij ligfietsers hebben het liefst strak asfalt ;-)
Btw de greppels zijn nog stippellijntjes want dat kan niet mbv de typ file geregeld worden.
Heel mooi zo, die van onverhard mogen dan wel een puntje minder ;-)

Afbeelding
Hier allemaal strak asfalt onder de rode stippels :wink:
Je kan de data zelf bewerken:
http://www.openstreetmap.org/edit?editor=potlatch2

Maar misschien is het pad wel goed getagd en moeten de kaart definities bijgesteld worden.
Kan je een osm link geven zoals bijv.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.17 ... 8&layers=M
(rechtsonder vind je een permalink knop)
De tovenaar schreef:Maar misschien is het pad wel goed getagd en moeten de kaart definities bijgesteld worden.
Kan je een osm link geven zoals bijv.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.08 ... 5&layers=M
en deze idem
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.33 ... 4&layers=M

Alle twee echte strakke asfaltfietspaden van meer dan een meter breed
Met die eerste kan ik niet veel, die bevat te weinig info:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/24662752

Met die andere zou wel wat meer mogelijk zijn:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/25813945

bijv. wanneer de duitsers vinden dat het een voetpad is waar ook gefietst mag worden.
én er asfalt ligt -> fietspad ;-)
De tovenaar schreef:Met die eerste kan ik niet veel, die bevat te weinig info:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/24662752

Met die andere zou wel wat meer mogelijk zijn:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/25813945

bijv. wanneer de duitsers vinden dat het een voetpad is waar ook gefietst mag worden.
én er asfalt ligt -> fietspad ;-)
Nu met die wat dikkere rode stippels is het prima toch; je weet dat je er mag fietsen, maar niet wat de ondergrond is :wink: