Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OpenFietsMap voor Garmin Duitsland versie - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

OpenFietsMap voor Garmin Duitsland versie

De tovenaar schreef:Ja dat bedoel ik, beide planners (en ook de openfietsmap) kiezen voor de Margaretha Boslaan.
Misschien lag het aan IE dat die eerste niet lekker ging?
Neen, want zoals ik al schreef gebruik ik bijna nooit IE.

Altijd FF laatste versie.

Peter
Peter M schreef:Neen, want zoals ik al schreef gebruik ik bijna nooit IE.

Altijd FF laatste versie.

Peter
:oops: ik veronderstelde "ik gebruik IE tenzij..." lastig dat Nederlands ;-)
frank bueters schreef:Dat is een hele nieuwe installatie van zo'n 750 Mb. Is het ook mogelijk om kaarten te updaten?
Ik waardeer openfietsmap enorm, maar 750 Mb voor een paar relatief kleine wijzigingen... je mag voor de server niet hopen dat openfietsmap ooit razend populair gaat worden.
Frank
Het is niet mogelijk om kaarten de updaten in de zin dat er even de wijzigingen worden doorgevoerd (fietspaden die voorheen gestippeld waren nu opeens rood maken). We zijn ook bezig met een experiment en dat betekent dat er obv feedback opeens zaken aangepast gaan worden. Dat is ook gebeurd met als gevolg een steeds betere kaart denken we. Dat betekent dat je misschien beter kunt wachten met downloaden en pas begint als de kinderziektes er uit zijn.

Ik heb nu serverruimte bij google docs. Ik hoef hiervoor niet te betalen maar ideaal is het niet. Ik kan helaas nog niet zien hoeveel er gedownload wordt. Ben nog niet zo bedreven met google-analytics. |Ik wil overigens hoe dan ook een andere provider omdat google docs "maar" 1 gig beschikbaar heeft en voor meer moet weer betaald worden. Ik ben ook op zoek naar een gratis provider die iets van 5 gig kan hosten met voldoende downloadsnelheid en (niet onbelangrijk) de mogelijkheid om bestanden van 1 gig te up en downloaden. (tips zijn welkom)

Zo lang ik niet hoef te betalen voor het downloaden mag de kaart wat mij betreft erg populair worden ;-)
Ok thanks for the tips, wat betreft routeplanners :)
zal ze morgen eens bekijken
Michael W schreef:
Mattheus schreef:In bovengenoemde link heeft de mapper, Dantje, als opmerking bij de track gegeven: Radweg Westerhusen nach Gross Midlum.
Het lijkt er verdacht veel op dat dat pad zelfs geen onderdeel is van die fietsroute
http://www.achim-bartoschek.de/karten/k_de02.htm?ni1_01

Zie hier http://www.achim-bartoschek.de/details/ni1_01.htm
Dat is het ook niet. Waar het mij om gaat, is dat de mapper deze track een 'Radweg' noemde. In Nederland worden de fietspaden, onverharde paden goed weergegeven. Als ik thuis een fietstrack uitzet zal ik niet worden terleurgesteld, omdat ik van te voren weet hoe de paden zijn in Nederland, dit i.t.t. de Onroute Fietskaart. Ik krijg de indruk dat de OFM Duitsland sommige onverharde paden ten onrechte zo aanduidt, terwijl er prima valt te fietsen. Komend seizoen wil ik dat eens uitzoeken.
LizPie schreef:dit komt (voor mij) als geroepen, nu ik net een voorjaarstochtje in Duitsland aan het plannen ben.
de download laat echter alleen een .exe zien.
heb je ook aan Mac-bezitters gedacht?
of komt dat nog?
Ik heb tijdelijk een Mac versie van de Duitsland kaart op de OFM site gezet:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfie ... dtrip-Mac/
Mattheus schreef:
Michael W schreef:
Mattheus schreef:In bovengenoemde link heeft de mapper, Dantje, als opmerking bij de track gegeven: Radweg Westerhusen nach Gross Midlum.
Het lijkt er verdacht veel op dat dat pad zelfs geen onderdeel is van die fietsroute
http://www.achim-bartoschek.de/karten/k_de02.htm?ni1_01

Zie hier http://www.achim-bartoschek.de/details/ni1_01.htm
Dat is het ook niet. Waar het mij om gaat, is dat de mapper deze track een 'Radweg' noemde. In Nederland worden de fietspaden, onverharde paden goed weergegeven. Als ik thuis een fietstrack uitzet zal ik niet worden terleurgesteld, omdat ik van te voren weet hoe de paden zijn in Nederland, dit i.t.t. de Onroute Fietskaart. Ik krijg de indruk dat de OFM Duitsland sommige onverharde paden ten onrechte zo aanduidt, terwijl er prima valt te fietsen. Komend seizoen wil ik dat eens uitzoeken.
Ik heb de mapper gevraagd wat voor soort tracks het zijn. Zijn antwoord:

Many tracks are very fit for cycling (apart from the strong wind
at times, but you know that from home) and are used quite a lot.

Usually they are surface=concrete:plates or surface=paving_stones.

The one you mentioned for example is part of a former railway. Until
now I haven't tagged them in detail.

I already tagged several paths along the roads as bike=yes. I'll try
to add more details to the tracks.
Mattheus schreef: Ik heb de mapper gevraagd wat voor soort tracks het zijn. Zijn antwoord:
Gewone boerenwegen of veldwegen dus, geschikt om te fietsen en vaak verboden voor verkeer. Daar heb je er in Duitsland heel veel van.
Die discussie hou je altijd, sommige onverharde wegen blijken prima voor fietsers maar worden niet als "fietspad" weergegeven simpelweg omdat andere verkeersdeelnemers er soms ook mogen komen (landbouwvoertuigen, boswachters, paarden, voetgangers). In dergelijke gevallen heet zoiets op OSM highway=track. Als er veel over gefietst wordt heet het in de volkmond al gauw fietspad. Bij het mappen twijfel ik ook vaak welke tag ik eraan hang. Mooi voorbeeldje is de Vieweg bij Den Treek, Leusden. Daar loopt ook een fietsroute overheen, maar toch is het geen fietspad in wettelijke zin.

Pas als er een blauw of zwart bord fietspad staat wordt het een "cycleway". In Duitsland staat er vaak een blauw bord met een fietser en voetganger. Dan wordt het daar getagd als path met bicycle/foot designated.

Misschien kunnen we technische discussies over de tagging beter verplaatsen naar het OSM forum?
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=10779
De tovenaar schreef: Misschien kunnen we technische discussies over de tagging beter verplaatsen naar het OSM forum?
Het gaat mij niet om het technische gedeelte van het taggen, maar om de praktijk.

Jouw OFM Benelux geeft de fietsmogelijkheden (lees paden, landwegen, etc.) op een correcte wijze weer en de OFM is uiterst betrouwbaar, dit i.t.t. de Onroute Fietskaart. De OFM Duitsland laat in sommige gevallen leuke fietsmogelijkheden links liggen, voor mijn gevoel. Er valt veel meer uit te halen.
Mattheus,
Ligt dat dan aan de andere Duitse wijze van mappen, of wordt de kaart daar niet goed gerenderd?
Volgens mij moet je de Duitse OFM kaart ook anders "lezen" vanwege de cultuurverschillen.
De tovenaar schreef:
Die discussie hou je altijd, sommige onverharde wegen blijken prima voor fietsers maar worden niet als "fietspad" weergegeven simpelweg omdat andere verkeersdeelnemers er soms ook mogen komen (landbouwvoertuigen, boswachters, paarden, voetgangers). In dergelijke gevallen heet zoiets op OSM highway=track.
Nog zo'n onduidelijke: highway=road

"Road with an unknown classification. This tag should be used temporarily until the road has been properly surveyed. Once it is surveyed the highway tag should be changed to record the appropriate classification."

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag: ... uselang=nl

En hier een voorbeeld:

http://www.openstreetmap.org/?lat=53.28 ... 58&zoom=17

Jouw TYP file maakt hier geen probleem van en vindt dit terecht een goede fietsmogelijkheid.
De tovenaar schreef:Mattheus,
Ligt dat dan aan de andere Duitse wijze van mappen, of wordt de kaart daar niet goed gerenderd?
Volgens mij moet je de Duitse OFM kaart ook anders "lezen" vanwege de cultuurverschillen.
Wij Nederlanders vertalen paden naar fietspaden, voetpaden en jouw kaart is daarop aangepast en dus uiterst betrouwbaar.

De Duitse kaart is 'vertaald' naar Nederlandse begrippen. Voor Nederlanders is een track een onverharde weg (grade 4 of 5). De Duitse tracks (grade 1, 2 of (3)) zullen in de praktijk voor bepaalde fietsers schitterende fietspaden blijken te zijn die zoals de kaart voor Duitsland nu is, over het hoofd worden gezien. Wellicht moet een track als track worden weergegeven, zodat er geen interpretatie is en dat de gebruiker zelf moet uitzoeken wat het begrip track inhoudt.
@PeeWee De map ziet er prima uit... :D

Maar een kleine opmerking/vraag.
Zou je de grenzen van de map iets kunnen verruimen.
Zie bv. in Zuid-Duitsland onder Garmisch-Partenkirchen (de Zugspitze) wordt niet volledig gerenderd, ook met de hoogtelijnen gaat het fout.
Langs de grens komt dat vaker voor, zie bv. ook bij de Bodensee.

Alvast bedankt.
@Mattheus:

De Duitse kaart en de Benelux kaart gebruiken hebben exact dezelfde style definities, dwz dat de osm tags op precies dezelfde wijze worden vertaald naar de kaart. Zowel de Duitsers als de Nederlanders gebruiken dezelfde richtlijnen voor het mappen, dus daar zouden in principe geen verschillen op de kaart mogen ontstaan. Wat wel kan verschillen zijn de verkeersreglementen:
Duitsers moeten in de stad vaak op de stoep fietsen als er geen fietspad is.

Wat ik wel met de kaart doe is een interpretatie van de tracks.
Track met grade1 (verharde veldweg) wordt op de OFM hetzelfde afgebeeld als een ongeclassificeerde verharde weg (wit lijntje). Op het eerste type weg mogen in principe geen auto's komen maar de wegen zien er in praktijk en op de OFM kaart identiek uit. Op de Mapnik OSM kaart is de eerste een egaal bruin lijntje. De minder verharde tracks worden op de OFM met donkerbruine stippellijnen weergegeven, rood gekleurd als het tracks zijn waar je mag fietsen.

@EddyG:
Dat zouden we graag willen, maar is technisch niet mogelijk vanwege een bug in de Geofabrik osm uitsnede van Europa. Hierdoor is het niet mogelijk om een wat ruimer gebied tot over de landsgrenzen te nemen en moeten we helaas een land extract gebruiken die precies langs de grens is afgeknipt (met de door jouw genoemde kaartfouten als gevolg). Om dezelfde reden ontbreekt er nu een stuk Duitsland die normaal gesproken wel in de Benelux kaart zat.
De tovenaar schreef:
De Duitse kaart en de Benelux kaart gebruiken hebben exact dezelfde style definities, dwz dat de osm tags op precies dezelfde wijze worden vertaald naar de kaart. Zowel de Duitsers als de Nederlanders gebruiken dezelfde richtlijnen voor het mappen, dus daar zouden in principe geen verschillen op de kaart mogen ontstaan.
Ik, als toerfietser, heb de TYP file aangepast naar fietsmogelijkheden: fietspaden donkerblauw, halfverharde fietspaden donkerblauw gestippeld, kleine landwegen geel, de iets grotere wegen geel/bruin, onverharde wegen/paden geel/bruin gestippeld, grote wegen (niet leuk om te fietsen of verboden te fietsen) rood.

In Nederland zie ik vele blauwe paden en gele wegen en weinig geel/bruin gestippelde wegen. In Ost-Friesland zie ik alleen fietspaden langs de grote(re) wegen. Wel zie ik veel gele wegen, maar ook vele geel/bruine gestippelde wegen, die naar Nederlandse begrippen minder geschikt zijn om te fietsen.
Mattheus schreef: In Nederland zie ik vele blauwe paden en gele wegen en weinig geel/bruin gestippelde wegen. In Ost-Friesland zie ik alleen fietspaden langs de grote(re) wegen. Wel zie ik veel gele wegen, maar ook vele geel/bruine gestippelde wegen, die naar Nederlandse begrippen minder geschikt zijn om te fietsen.
Het is precies zoals Michael het zei, veel meer onverharde veldwegen daar en meer asfalt en fietspaden hier ;-)
Ik heb vandaag een nieuwe versie geplaatst. http://tinyurl.com/openfietsmap-de

Dankzij De Tovenaar heb ik nu een nieuwe typ-file. Daarin zit ondersteuning voor NL, ENG en DE.

Viel spass
PeeWee schreef: Dankzij De Tovenaar heb ik nu een nieuwe typ-file. Daarin zit ondersteuning voor NL, ENG en DE.
Viel spass
Ziet er goed uit !! Ook halfverharde wegen worden mooi duidelijk aangegeven.
Dank je wel. Jij ook bedankt. Dankzij jouw feedback is ie toch weer beter geworden. Veel plezier ermee.