Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserve buitenband - Forum Wereldfietser

Reserve buitenband

Hoi,

We gaan fietsen rondom de wereld. Amsterdam - zuid afrika en rondje azie.

We gebruiken de banden: Marathon Xtreme voor mij en Marathon Supreme voor Ingrid.

Zou je een extra reserve buitenband meenemen voor het traject amsterdam - zuid afrika? of zou je een soort reparatie deel meenemen? Een deel van een oude buitenband? In zuid afrika zullen we de banden wel vervangen gezien het aantal kilometer.

Ben benieuwd naar de reacties...
Ik zou er niet over denken om voortdurend een reserve buitenband mee te slepen. Als er iets gebeurt met je buitenband - en die kans daarop is al heel klein met de huidige kwaliteit banden - zullen buitenbandplakkers veelal een tijdelijke oplossing geven. In het zeer uitzonderlijke geval dat zelfs daar geen sprake van is, kan je ook in Afrika veelal wel een nieuwe band kopen. Het zal wel geen Schwalbe zijn, maar je bent dan in ieder geval weer even uit de brand.

Gerd
Zou je een extra reserve buitenband meenemen voor het traject amsterdam - zuid afrika? of zou je een soort reparatie deel meenemen? Een deel van een oude buitenband? In zuid afrika zullen we de banden wel vervangen gezien het aantal kilometer.
Er zijn maar heel weinig fietsers die een hele buitenband meezeulen. Wel kun je veel bereiken door tactisch te werk te gaan. Tot in Marokko kun je volstaan met wat soepeler banden die lekker fietsen. Dan heb je inmiddels zoveel kilometers dat je toe bent aan een nieuwe ketting e.d. Dan kun je bv overschakelen op nieuwe ruige banden zodat je weer lang vooruit kunt. Je wilt niet op het meest onherberszame moment rondfietsen met onderdelen die op zijn eind zijn. De paar tientjes die je wellicht weggooit is het niet waard en/of je kunt er een lokale fietser erg gelukkig mee maken.
Een eventueel groot gat kun je met vanalles dichten, en anders is er in Afrika altijd wel iemand iemand die "vanalles" heeft, als het al niet in de berm ligt.
Leon
Ik was zelf op zoek naar het stukje reparatiegaas dat ik al 10 jaar, ongebruikt, in mijn stuurstas heb zitten. Weegt niks en ik verwacht dat het werkt.
Gevonden: Gescheurde buitenband repareren

In dit draadje is ook het advies (althans in het gedeelte dat aansluit bij mijn eigen mening):
Extra vouwband meenemen (zowel de Extreme als de Supreme zijn als vouwband verkrijgbaar). Supreme, vouwband, weegt 565 gram! Hoop ik alleen wel dat jullie dezelfde wielmaat hebben en dus één reserveband kunnen delen.
En een reserve binnenband. Want ook die kun je niet altijd meer repareren.
Onze kapotte banden (laatste 1 jaar geleden, Supreme) waren echt niet altijd met plakkers te repareren. En de afstand tot een fietsenwinkel kan fors zijn.
Vouwband thuislaten: alleen als je altijd binnen loopafstand (20 km.) van een fietsenwinkel bent. Dus alleen als je in Nederland blijft; :?
Hallo,

Dat ziet er uit als een mooi plan! en je hebt ook veel steun zie ik. ik ben nu al jaloers.

Mijn ervaring met de supremes is niet heel geweldig na iets meer dan 6.000km heb ik voor en achter vervangen (achter iets eerder natuurlijk)
Ik heb meerdere marathon xr banden op gereden. deze gingen gemiddeld 10.000km mee. (vervangen door de 'marathon extreme' en 'marathon plus tour' denk ik)
de extremes kunnen het denk ik wel aan. of de supremes het halen zou ik zelf niet heel gerust over zijn.

verder zou je kunnen zeggen dat een vouwband niet heel veel ruimte inneemt en dus best mee kan.

Zelf nemen wij op de wat langere reizen wel een bandje mee gewoon voor het geval er iets ongelukkigs gebeurdt.

Ik heb een reserve band overigens nooit nodig gehad.
ook niet op mijn langste reis door mongolie-china-vietnam 6000km. Een kort tochtje vergeleken met jullie plannen :lol:

Succes
ankeric schreef:Ik was zelf op zoek naar het stukje reparatiegaas dat ik al 10 jaar, ongebruikt in mijn stuurstas heb zitten. Weegt niks en ik verwacht dat het werkt.
Gevonden: Gescheurde buitenband repareren

In dit draadje is ook het advies (althans in het gedeelte dat aansluit bij mijn eigen mening):
Extra vouwband meenemen (zowel de Extreme als de Supreme zijn als vouwband verkrijgbaar). Supreme, vouwband, weegt 565 gram! Hoop ik alleen wel dat jullie dezelfde wielmaat hebben en dus één reserveband kunnen delen.
En een reserve binnenband. Want ook die kun je niet altijd meer repareren.
Onze kapotte banden (laatste 1 jaar geleden, Supreme) waren echt niet altijd met plakkers te repareren. En de afstand tot een fietsenwinkel kan fors zijn.
Vouwband thuislaten: alleen als je altijd binnen loopafstand (20 km.) van een fietsenwinkel bent. Dus alleen als je in Nederland blijft; :?
Bedoel je hiermee de bandenpleisters die speciaal voor het repareren van scheuren/gaten in buitenbanden worden verkocht? Die neem ik namelijk altijd mee, maar heb ik nog nooit hoeven gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee?
frank F schreef:Zelf nemen wij op de wat langere reizen wel een bandje mee gewoon voor het geval er iets ongelukkigs gebeurdt.

Ik heb een reserve band overigens nooit nodig gehad.
Wet van Murphy: logisch dus. Ook wij hebben nog nooit een reserveband gebruikt die we bij ons hadden :D
Alleen toen we de reserveband hadden wegbezuinigd.... :oops:
Pedalero schreef:Bedoel je hiermee de bandenpleisters die speciaal voor het repareren van scheuren/gaten in buitenbanden worden verkocht?
Het zijn geen 'pleisters'. Ze plakken niet. Zwart gaas. Matje van 10 x 10 cm.
ankeric schreef:
Pedalero schreef:Bedoel je hiermee de bandenpleisters die speciaal voor het repareren van scheuren/gaten in buitenbanden worden verkocht?
Het zijn geen 'pleisters'. Ze plakken niet. Zwart gaas. Matje van 10 x 10 cm.
Sorry, ik bedoelde het deel van je post dat ik vet had gezet. Dus:
'Onze kapotte banden (laatste 1 jaar geleden, Supreme) waren echt niet altijd met plakkers te repareren.'
Ik bedoelde alleen de plakkers voor binnenbanden.
Sinds 5 minuten weet ik dat er óók noodreparatie voor (auto) buitenbanden bestaat.
Bijvoorbeeld: Vulkaniserend reparatiekoord.
Maar, met een scheur in de lengterichting van 5 cm. gaat dat ook niet werken. De scheur was nog niet helemaal door (alleen kanvas) dus we hebben de 10 km. naar de fietsenwinkel gered. Heel voorzichtig 8)
Ik zou altijd een reserve buitenband bij me willen hebben. Een stuk scherp staal op de weg is genoeg om ook een nieuwe band in een keer te mollen. En verder is het advies van Leon erg goed: rij het eerste stuk op snelle banden. Je kunt eventueel twee van die gebruikte snelle banden als reserve meenemen voor het tweede stuk door Afrika. De Extremes zijn bedoeld voor meer extreme omstandigheden, maar verwacht er anders dan bij de XR geen extreme levensduur van.
Wim
ankeric schreef:Supreme, vouwband, weegt 565 gram!
Een Marathon Racer vouwband weegt 385 gram. Lijkt me genoeg om naar een volgende fietsenwinkel te kunnen rijden, hoe ver die ook is.
DeFietsreiziger schreef:
ankeric schreef:Supreme, vouwband, weegt 565 gram!
Een Marathon Racer vouwband weegt 385 gram. Lijkt me genoeg om naar een volgende fietsenwinkel te kunnen rijden, hoe ver die ook is.

Ik krijg nooit de indruk dat er in Afrika nou zoveel fietswinkels zijn, 8000 km op een Racer lijkt me wat optimistisch :D
Misschien ben ik wat voor ingenomen door mijn ervaringen met een tandem (centrale groef + steentje + afdaling = heel luide klapband). Daarom hebben we nu een lichte vouwband bij, zeker voor Afrika zou ik dat toch voorzien aangezien je mogelijk toch een eindje moet tot de volgende bandendealer.
m-gineering schreef:
DeFietsreiziger schreef:
ankeric schreef:Supreme, vouwband, weegt 565 gram!
Een Marathon Racer vouwband weegt 385 gram. Lijkt me genoeg om naar een volgende fietsenwinkel te kunnen rijden, hoe ver die ook is.

Ik krijg nooit de indruk dat er in Afrika nou zoveel fietswinkels zijn, 8000 km op een Racer lijkt me wat optimistisch :D
Voor de achterband waarschijnlijk niet, nee, ik heb de mijne na +/- 6000-7000km vervangen. Maar mijn voorband ligt er na 13.132km nog altijd op :wink: . Weliswaar Europese, niet Afrikaanse wegen 8) . Racer 35mm.

Ik heb nooit een buitenband meegenomen op vakantie, ook niet op mijn reizen door India (jaren '90. Eén keer een gescheurde buitenband gehad, maar die werd toen door een lokale handwerker vakkundig opgelapt (letterlijk), herinner ik mij, met een stuk rubber van een andere oude band, dat eerste genaaid en vervolgens met behulp van een strijkijzer (sic !) op de binnenkant van mijn band werd geschroeid.
Was een half uurtje werk, kostte 15 BEF (= 0,4€ ...). Met die opgelapte band reed ik toen nog probleemloos een dikke 2000km.
We gebruiken de banden: Marathon Xtreme voor mij en Marathon Supreme voor I.
Dit verbaast mij een beetje (ook al zie ik deze combinatie onderweg regelmatig langs komen).
Mijn stokpaardje als ik twee mensen een vakantiefiets adviseer: het maakt allemaal niet zoveel uit (mijn eerste fietsvakantie op een Batavus Tour de l'Europe was niet minder geslaagd dan onze laatste), mits je twee 'min of meer gelijkwaardige' fietsen hebt.
Ik zie onderweg nog veel te veel stellen fietsen waarvan hij op een topklasse fiets rijdt en zij op een duidelijk mindere kwaliteit. Of hij randonneur/atb en zij op haar 'stadsfiets'.
Zo zijn Anke en ik ook begonnen en inderdaad: ik reed heel makkelijker net 3-4 kilometer per uur sneller. Totdat we van fiets wisselden... sindsdien hebben we altijd gelijkwaardige fietsen gereden. Een tandem is hiervan de ultieme consequentie.
Hetzelfde geldt in mindere mate voor banden.
De Extreme en de Supreme hebben een vrijwel gelijke specificatie: 2-5 bar, 130 kg. Dus, mijn vooronderstelling, het feit dat Marcel met méér bagage gaat fietsen dan Ingrid is niet bepalend voor de bandenkeuze.
Wat blijft is het verschil in profiel (en duurzaamheid). Waar de Supreme tijdens een gladde modderige klim gaat spinnen, rijdt de Extreme waarschijnlijk grinnikend dóór. Het lijkt mij voor I. minder prettig rijden als je ziet dat de ander soms méér kan, alleen omdat hij ander materiaal heeft.
Mijn keuze zou zijn:
De voorband van I. gaat mee als reserve en vóór het begin van de tocht koop je 4 nieuwe - identieke – banden.
Voor nood heb ik buitenbandplakkers mee. Nog nooit nodig gehad maar je weet maar nooit. Ik zeg altijd maar zo:" Als je het niet hebt, kun je het ook niet gebruiken" :wink:
@ankeric,

Wij hebben beide ook verschillende banden, wim de marathons en ik de supremes. Bij de marathons had ik het gevoel dat ik aan het asvalt vastplakte, kwam niet goed op snelheid. Met de Supremes ging dat stukken beter.


Afgelopen zomer 80% onverhard gefietst zonder problemen.
Ik heb genoeg buitenbanden verspeeld om het een kritisch onderdeel te vinden. Veel langeduur ervaringen zijn er nog niet met de Extremes, maar constructief zijn ze erg vergelijkbaar met de Supremes, en die leven vaak niet meer dan 6000 km. Als je wel grote levensduur wilt moet je denk ik de MarathonPlus Tour nemen. Wel is die bijna twee keer zo zwaar als Extremes of Supremes. Dus wat weerhoudt je ervan te vertrekken op een setje Supremes, met Extremes in de tas, en als het zwaarder gaat te wisselen? Of extremes op het voorwiel en alleen twee verschillende achterbanden?
Wim
HansvanderVeeke schreef:Voor nood heb ik buitenbandplakkers mee. Nog nooit nodig gehad maar je weet maar nooit. Ik zeg altijd maar zo:" Als je het niet hebt, kun je het ook niet gebruiken" :wink:
Ik heb ze ook altijd mee, maar weet dus ook niet of het werkt, want ik heb ze nooit hoeven gebruiken. Ik ben benieuwd of er iemand is die hier meer over kant vertellen?