Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reserve buitenband - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reserve buitenband

In de Usenet group nl.fiets gaat het hier over binnenband plakkers: Zelfklevende plakkers - knudde?
(Alleen het begin van het draadje lezen, het eindigt vervelend).

Ook deze heb ik bij me (omdat ik dacht dat solutie uitgedroogd zou zijn als ik het weer eens nodig heb), maar ook hiermee geen ervaring.

Wat mij wel logisch lijkt:
Plakken is - blijkbaar - al een probleem op een binnenband (zie bovenstaand draadje). Dan kan ik me niet voorstellen dat voorgelijmde plakkers op ruw canvas wel goed blijven zitten.
Daarom houd ik het op het Vittorio wondergaas, destijds fl. 2,95 (in 2000). Dat zit niet gelijmd, maar klem tussen buitenband en velg. Eenvoud is het kenmerk van een goede oplossing. Het zijn trouwens matjes van 9 x 13 cm.
Na een klapband midden in een polder in zeeland enkele jaren geleden hebben wij nu altijd een vouwband bij ons. Was toch verdomd ver van de bewoonde wereld, banden klappen niet in de straat van de fietsenmaker :evil:
Nu netje in een zak, aan de onderbuis van het frame vastgegespt.

Nu zijn we aan onze derde vouwband bezig, de twee vorige verkocht onderweg!
Eentje aan een stel ook op de tandem en eentje aan een solofietser.

groeten
Peter
Wim schreef:Veel langeduur ervaringen zijn er nog niet met de Extremes, maar constructief zijn ze erg vergelijkbaar met de Supremes, en die leven vaak niet meer dan 6000 km. Wim
Ik heb mijn Supremes er nu ca. 7.500 km onder liggen (80% verhard en 20% zand, grind en schelp weggetjes) En het lijkt erop dat mijn achterband over een 1.500 km pas aan vervanging toe is. Voorband kan nog wel veel langer mee.

Ik rij wel altijd met banden die goed op spanning zijn (3,5 a 4 bar), verder heb ik nog 0 keer lek gereden. :lol:

Het enige nadeel van de Supremes vind ik dat je op een mulle of modderige ondergrond minder grip hebt door het profiel van de band.
Tja, hier ook een gevalletje van Murphy. Altijd een reserve (vouw)band meegezeuld en nooit nodig gehad. Afgelopen zomer de eerste keer niet bij ons, want toch net twee nieuwe banden gemonteerd - en ja hoor, een fijn gat in de voorband. Is natuurlijk allemaal met kunst en vliegwerk te fixen en een eindje op door te fietsen, maar om de plek die een reserveband inneemt (dubbelvouwen en bovenop de achterassen) ga ik het voortaan niet meer laten.....

Roef
Nooit geweten dat buitenband plakkers bestaan.
wel heb ik ze een keer nodig gehad maar toen voldeed een pak jus d'orange ook.
Eerst lekker leeg gedronken daarna met wat knip en vouw werk in de buitenband over het gat gelegd. en verder fietsen maar
dit ging tot de volgende fietsen winnkel goed. 30km gravel weg :lol:
Beste Allemaal,

Mijn dank voor alle reacties op deze thread. Erg leuk om te lezen en zeer zeer zeer waardevol. Heel erg fijn ! wij gaan nog het een en ander overwegen.

@ankeric. We rijden dezelfde fietsen en de bepakking is gelijk. Echter ik rij sneller dan I. en dus met iets meer weerstand van de banden rijden we meer gelijk op. De banden van ing hebben minder weerstand.

Gr,
@ankeric. We rijden dezelfde fietsen en de bepakking is gelijk. Echter ik rij sneller dan ingrid en dus met iets meer weerstand van de banden rijden we meer gelijk op. De banden van ing hebben minder weerstand.

Gr,
Precies onze reden! :D behalve dat ik ook nog eens minder bepakking heb dan wim
Marjan schreef:Precies onze reden! :D behalve dat ik ook nog eens minder bepakking heb dan wim
Dan nog kan het altijd nog beter. Toen je op kop reed in de afdaling voor Austerlitz, viel het me op dat je de hele tijd aan het trappen was, terwijl ik steeds in mijn remmen moest knijpen. Het kan dus altijd nog sneller. Maar goed, ik heb die supreme dan ook nooit een snelle band gevonden.
DeFietsreiziger schreef:
Marjan schreef:Precies onze reden! :D behalve dat ik ook nog eens minder bepakking heb dan wim
Dan nog kan het altijd nog beter. Toen je op kop reed in de afdaling voor Austerlitz, viel het me op dat je de hele tijd aan het trappen was, terwijl ik steeds in mijn remmen moest knijpen. Het kan dus altijd nog sneller. Maar goed, ik heb die supreme dan ook nooit een snelle band gevonden.
:D In de winter heb ik er extremes op :D
:idea:
frank F schreef:Nooit geweten dat buitenband plakkers bestaan.
wel heb ik ze een keer nodig gehad maar toen voldeed een pak jus d'orange ook.
Eerst lekker leeg gedronken daarna met wat knip en vouw werk in de buitenband over het gat gelegd. en verder fietsen maar
dit ging tot de volgende fietsen winnkel goed. 30km gravel weg :lol:
Een pak jus d'orange weegt ruim een kilo. Dan is een vouwbandje een stuk lichter, om van een binnenbandplakker maar te zwijgen.

.tsooJ
Alien schreef:
frank F schreef:Nooit geweten dat buitenband plakkers bestaan.
wel heb ik ze een keer nodig gehad maar toen voldeed een pak jus d'orange ook.
Eerst lekker leeg gedronken daarna met wat knip en vouw werk in de buitenband over het gat gelegd. en verder fietsen maar
dit ging tot de volgende fietsen winnkel goed. 30km gravel weg :lol:
Een pak jus d'orange weegt ruim een kilo. Dan is een vouwbandje een stuk lichter, om van een binnenbandplakker maar te zwijgen.
.tsooJ
Maar hoe les je dan je dorst en suikerbehoefte? :wink:
Ik koop altijd* een literbak ijs. Uit de bodem haal ik een plak plastic en die gaat in de kapotte band.
Leon
*: dwz ik heb ooit een bak ijs gekocht en een stukje van de bodem zit in mijn reparatieset. Hertog Roomijs vind ik het lekkerste, zonder extra smaakje.
Op lange fietstochten nam ik één reserve-buitenband mee. In een 8-vorm draaien en bij elkaar vasthouden, op de bagagedrager onder de snelbinders, tussen mijn pakje regenkleding en gereedschappenfoudraal in. Eén keer was ik net vertrokken na aankomst van de trein en dan KNAL! Er stak zowaar een ijzerstrip (à la Concorde-ramp in Parijs) dwars door de band heen, door de beide wangen geprikt. Die "reserve" zat nog geen tien minuten op mijn fiets! Maar dus ook een nieuwe binnenband, die ik in de achterzak van m'n Karrimor had gestopt. Bij een fietsenzaak in de buurt een nieuwe stel reserve gekocht, zucht.... :(