Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets loopt zwaar. - Forum Wereldfietser

fiets loopt zwaar.

ik heb een vraagje. Mijn focus gaat in mijn beleving steeds zwaarde lopen zeker als ik dat vergelijk met mijn andere fietsen. Er zitten al nieuwe wielen in en kleinere tandwielen. Zou dit kunnen liggen aan de lagers van de hollowtech of loop hollowtech zwaarder? De andere fietsen hadden (hebben) andere crankzets.
Ze kunnen kapot zijn, en dat moet je merken. Overige verschillen in lagers zijn zo klein dat je dat nooit zult merken.
Wim
Er zitten al nieuwe wielen in en kleinere tandwielen.
Misschien staan de lagers te strak afgesteld?

Sjors
hesta schreef:ik heb een vraagje. Mijn focus gaat in mijn beleving steeds zwaarde lopen zeker als ik dat vergelijk met mijn andere fietsen. Er zitten al nieuwe wielen in en kleinere tandwielen. Zou dit kunnen liggen aan de lagers van de hollowtech of loop hollowtech zwaarder? De andere fietsen hadden (hebben) andere crankzets.
hang de fiets op.

1) Geef de wielen een zwengel en kijk hoe ze stoppen. Zie je ze remmen of gaan ze steeds langzamer en langzaaammeeerrrr draaien om op het laatst nog een beetje heen en weer te draaien?

2) Trek de ketting van het voortandwiel en probeer of de cranks willlen draaien. Met goede lagers willen ze draaien, met rotte lagers zie je gewoon dat de rem er op zit

3) wat voor banden zitten er op? Een fijne lichtlopende band of een 'oerdegelijke met 25 soorten antilektechnologie'of een vreselijke noppenband kan een dramatisch verschil maken

En vergeet niet, het is nu winter. De windsnelheid boven de grond is veel hoger zolang er nog geen begroeiing is, de koude en natte lucht is dichter, koude banden lopen zwaarder, een natte weg loopt zwaarder, meer kleding is een groter weerstandsoppervlak en dat helpt allemaal niet om hard te gaan
m-gineering schreef: 3) wat voor banden zitten er op? Een fijne lichtlopende band of een 'oerdegelijke met 25 soorten antilektechnologie'of een vreselijke noppenband kan een dramatisch verschil maken
En zit er genoeg lucht in de banden?
Nog een mogelijkheid:

Mijn fiets bleek vorige week, na twee weken stilstaan, opeens zwaar te lopen doordat zich een dikke koek aan de binnenkant van het spatbord had gevormd die eenmaal opgedroogd niet zomaar uit zichzelf verdween..

Sjors
mijn fiets staat momenteel op de trainer. Ik heb er normaal swalbe antilek op zitten . Vorig jaar zou ik met een andere fiets(JanJansen) op vakantie gaan en heb de banden van die fiets er op gezet. (smalle continentals) Ik merkte geen verschil. De janjansen bleek met bagage erg te zwalken en heb toen de wielen over gezet. ivm versleten cassette op de oude fiets. Tot mijn grote verbazing reed de fiets goed. maar toch nog zwaarder dan de janjansen en nu de oude koga. (De janjansen was gekocht bij de fietsen maker op de hoek en bleek geen goed trekkers frame te hebben. Volgens de dealer.)
zonder ketting hoor je de lagers lopen het is dus duidelijk slijtage in de trapas of de lagers. volgesnde week er even nieuwe inzetten. Overigens heb ik liever banden met 25 antilek technologien dan hoef ik niet `s nacht 8 km te lopen door het bos bij een lekke band die heb ik dan (bijna) nooit.
Bedoel je de lagers van de trapas. Dat kan natuurlijk. Die nieuwe buitenboordlagers zijn notoir brak. Voor de rest is de weerstand van de draaiende delen in een fiets in principe heel laag, en veel lager dan de rolweerstand van de banden en de luchtweerstand.
Wim
hesta schreef: Overigens heb ik liever banden met 25 antilek technologien dan hoef ik niet `s nacht 8 km te lopen door het bos bij een lekke band die heb ik dan (bijna) nooit.
tja, met een lichtlopende band was je al voor donker thuis geweest :D


En antileklagen helpen niet tegen een stootlek, wat toch het meest waarschijnlijke scenario is 's nachts in het bos ;)
ik heb het inderdaad over de lagers van de trapas. dat is het enige onderdeel van de krank waar ik iets heb kunnen vinden dat stroef zou kunnen lopen.(ik heb een sloop rijpe mtb met hollowtech uit elkaar gehaald.)

En voor de nacht thuis zijn dat lukt niet altijd werk in de zorg heb wisseldiensten. en rij over een asfaltweg maar wel door het bos. ben nu aan het werk. (0.45u )en ga de lekke band van vanmorgen plakken.