Additionally, paste this code immediately after the opening tag: suggesties voor Marokko in december? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

suggesties voor Marokko in december?

Oeps! :shock: Zoveel reacties terwijl ik even weg was van het forum... Sorry voor de late reactie. Was een weekje weg en heb sindsdien internetproblemen thuis (ben nu effe snel stiekem op het werk aan het surfen) :evil: Maar de plannen gaan nog steeds door, en ik heb nog steeds geen idee van de route (ik kan ook die routes hier niet bekijken die jullie gaan rijden, ligt misschien aan de verouderde internet explorer of firewall of van die dingen?). En het is nog steeds voor december, dus dat moet nog komen. En ik zal zeker achteraf nog wel iets laten weten hoor!!! :P
Alvast bedankt jullie allemaal voor het meedenken!
Groetjes,
Floere
even een kleine update: onze vluchten zijn net geboekt. Heen naar Marrakech 19/12 en terug uit Agadir 10/1 dus zo'n 21 dagen ertussenin... Nu ons nog bezig houden met de route, met die van Anneke een beetje als leidraad.
Ik ga maar even door op dit spoor, anders moet ik weer een nieuw onderwerp starten en het gaat toch allemaal over Marokko. We moeten nu zelf druk aan de slag met voorbereidingen. Heeft iemand informatie over hotels/overnachtingsmogelijkheden op ons traject http://www.bikemap.net/route/659039? Het zal wel een keer of wat wild kamperen worden. Wat zijn de ervaringen daarmee? Meestal laat ik aan de locals weten dat we wild willen kamperen. Dan weet men dat je er staat en wordt je met rust gelaten. Werkt dat in Marokko ook?
En we zijn weer terug!
Uiteindelijk is dit de route die we gefietst hebben: http://www.bikemap.net/route/768603
Na al die enthousiaste verhalen hier op het forum had ik er eerlijk gezegd wat meer van verwacht. De Camino del Cid in Spanje vonden we eigenlijk veel leuker :oops: . Deze tocht was eigenlijk ook een beetje te zwaar voor mij. Zeker de eerste dagen al direkt flink stijgen... En in Igherm zat ik er ook een beetje door...
Verder was het erg druk tussen Marrakesh en de Tizi n Tishka en tussen Ait Benhaddou en Agdz. Veel vrachtwagens die ons telkens de berm in probeerden te rijden en heel de tijd in uitlaatgassen... Eveneens druk natuurlijk tussen Biougra en Agadir.
En ook vond ik het landschap soms wat te lang van hetzelfde en was er behalve dat landschap weinig te zien onderweg. En we hadden het wat moeilijk met al te opdringerige tapijtenverkopers en dergelijke...

Maar ik wil nu niet te negatief klinken. Er waren ook heel mooie stukken, zoals tussen Telouet (met mooie kashba!) en Ait Benhaddou (met onderweg de zoutmijn). Na Agdz (met vlakbij de ksar van Tamnougalt, die ook erg de moeite is, nog heel authentiek) vond ik het ook al mooier worden. Mooist was tussen Tata en Igherm (met halverwege een goeie gite in Tagmout met lekker eten en een prachtige palmeraie om in te wandelen) en tussen Tafraoute en Ait Baha.
Met oudejaar hebben we sjiek gedaan in Dar Infiane in Tata (http://www.darinfiane.com/), een duur (voor ginder toch) maar geweldig adres voor een rustdag. Je moet wel eerst de fietsen een hoop trappen opzeulen maar 't loont de moeite. Ook heel lekker gegeten.
En na Tafraoute hebben we geslapen in de kasbah van Tizourgane (http://www.tizourgane-kasbah.com) een prachtig adres bij een sympathiek koppel en met het allerlekkerste eten van de hele reis. Gelukkig was er onderaan een garage waar we de fietsen konden achterlaten...

En wat ook fijn was: geen spatje regen in die 3 weken op een uurtje motregen na tijdens de klim naar de Tizi n Tichka! De hele tijd zo'n 20 graden, ideaal! Veel amandelbomen en een soort jasmijn in bloei, ik had helemaal een lente-gevoel.

't Was dus al bij al niet slecht en misschien gaan we nog wel eens naar Marokko, misschien dan naar de zee want daar zijn we niet meer geraakt. Maar ik ga dan wel eerst de hoogteprofielen goed bezien! En ik weet nu ook dat ik niet moet dromen van gaan fietsen in Zuid Amerika, omdat ik dat niet leuk ga vinden. En dat cultuur, af en toe een wijntje en gerust gelaten worden belangrijker zijn voor mij (en mijn vriend) dan dat ik dacht! :D
floere schreef: Na al die enthousiaste verhalen hier op het forum had ik er eerlijk gezegd wat meer van verwacht.
Verwachtingen zijn een aanloop voor teleurstellingen(ik weet er alles van), maar fijn dat jullie ook leuk dagen gehad hebben :wink:

Volgende keer minder plannen, minder verwachten en meer genieten. 8)
Leuk Floere dat je deze feedback geeft. Wij gaan in februari en doen een iets andere route door de Anti-Atlas:
Sidi Ifni - Bou Jerif - Guelmim - Amtoudi - Icht - Akka - Tata - Igherm - Tafraoute - Tiznit - Sidi Ifni (ca. 750 km).
Dus ook de kuststrook en weinig onverhard.
We zijn al eerder in Marokko geweest en denken dus niet teleurgesteld te worden.
Op zichzelf vind ik Spanje ook mooier om te fietsen, maar in februari is het ons dan nog te onzeker qua weer.
Wij vonden het ook wat zwaarder dan verwacht. Terwijl we vorig jaar ook al naar Marokko waren geweest!
@ Jan Eleveld: Van Tata naar Igherm is heel erg mooi, maar stijl (als je de korte route neemt). Van Igherm naar Tafraoute vonden wij saai, koud en erg zwaar. Bij Igherm staat dat het 85 km is naar Tafraoute, maar dan werden er 100. Google maakt er ook 85 km van, maar die heeft een weg ingetekend die helemaal niet bestaat.
Vanaf Tata kan je ook binnendoor naar Tafraoute via een aantal pistes. Dat moet een pittige route zijn. Een gps is dan wel handig, want op de Marokko gps Topo http://www.island-olaf.de/travel/marokko/gps.html staan daar pistes ingetekend. Hebben wij niet gedaan, waar ik achteraf spijt van heb. Igherm in niet echt de moeite waard (hoewel de waard van hotel Anzal een erg innemende man is) en je vermijdt het traject Igherm-Tafraoute. Scheelt ook nog eens 100 km, wat op zichzelf natuurlijk geen argument is.
Van Tafraout naar Tiznit is ook ruim 100 km, maar goed te doen. Niet in hotel Col de Kerdous overnachten, want da's veel te duur. En vanaf daar gaat het alleen nog maar naar beneden.
Van Igherm of Tata naar Tafraoute via de pistes lijkt me ook een leuker alternatief, maar ik heb geen gites, auberge of hotel onderweg kunnen vinden in de informatie die ik heb. En om nu voor één nacht een tent mee te sjouwen...
Op internet zijn wel gps-tracks te vinden van deze route.

P.S. Ik heb de weg Tafraoute - Igherm al eens met de auto gereden en vond hem niet saai. Ook niet koud of zwaar :wink:
-
Het is allemaal een kwestie van mindset blijkt maar weer. We reden ooit de Pyreneneeën van oost naar west en werden daar op een dag lyrisch van het landschap en de entourage . Toen we dat jaren later met de auto nog eens over deden vonden we het saai en was het in een uur of twee gedaan...

In Tiwado moet volgens de Lonely planet een Guesthouse zijn. Dat is het enige dat wij er over gevonden hebben. Of je in één dag van Tata naar Tiwado kunt vraag ik me af. Volgens mij is dat 115 km, waarvan een deel dus over onverharde pistes. Zonder tent wordt het lastig denk ik.

Van Tata naar Igherm in één dag lijkt me ook niet erg realistisch, maar is in Tagmout dus een gite zoals Floere noemt.

Hier kan je al onze routes bekijken inclusief hoogtemeters. Alle tracks komen van de gps, behalve het overzicht 'morocco dec 2010 variant 2' de tocht Ait Heroun Tafraoute is een deel gekopieerde gpstrack die we zelf niet gefietst hebben.
http://www.bikemap.net/user/loopvogel/r ... m=9&type=2

P.S. Ik heb de weg Tafraoute - Igherm al eens met de auto gereden en vond hem niet saai. Ook niet koud of zwaar :wink:[/quote]
Op een Franse site vond ik een alternatief om in Tafraoute te komen.
Aït Herbil - Igmir (gîtes) - omweg: Tiouadou (auberge) - Tafraoute.
Ik heb de indruk dat de pistes op deze route beter te fietsen zijn dan vanaf de oostkant.
Klik
fietsvogels schreef:... tocht Ait Heroun Tafraoute is een deel gekopieerde gpstrack die we zelf niet gefietst hebben.
Inmiddels zijn we behoorlijk off-topic bezig, het gaat nu meer om routes in Marokko in het algemeen. Maar goed, omdat we nu toch afgedwaald zijn hierbij mijn bijdrage.

Ik ga met 8 Wereldfietsers ook in februari fietsen in de Anti Atlas, zie kaartje voor onze beoogde route. Wij denken dus wel van Igherm via Tazegzaoute (of Ait Heroun, zoals in jouw bericht) onverhard te fietsen naar Tafraoute. Het schijnt wel een loodzware piste te zijn met keien in de rivierbedding en steil klimmen. We hebben tent bij ons, dus kamperen ergens bij Tazegzaoute, vlak voor de piste. Uiteraard doen we t.z.t. hier wel verslag van, ik ben zelf ook erg benieuwd hoe het is.

@Jan: misschien komen we je tegen, wij fietsen het rondje met de klok mee van 5 tot 19 februari.

Afbeelding

klik kaart
Ik heb dat stuk route inderdaad van jou gekopieerd! Van bikemap.net toen we in Marokko naar alternatieven zochten. Dat loodzware hadden we ook ergens gelezen, dus maar gelaten voor wat het was. En dat blijft dan toch knagen hè.

Erg benieuwd naar jullie ervaringen. Veel fietsplezier daar!
Jim, ik vind het nog aardig on-topic, alleen de periode is verschoven van december naar februari...
Wij denken te gaan fietsen van 17-28 februari, waarschijnlijk beginnend in Sidi Ifni of Fort Bou Jerif. We zullen elkaar wel net mislopen.
fietsvogels schreef:Ik heb dat stuk route inderdaad van jou gekopieerd!
Hoe kopieer je een stuk van een route op bikemap.net?

Dank!

Gee
Gee schreef:
fietsvogels schreef:Ik heb dat stuk route inderdaad van jou gekopieerd!
Hoe kopieer je een stuk van een route op bikemap.net?

Dank!

Gee
Je download de route en knipt er dat stuk uit dat je wil hebben in je gps-editor (bijvoorbeeld mapsource) op je computer. Maar de route van Jim staat ook gewoon op de freeware gps kaart van Marokko die o.a. op Marokkoperrad.de te downloaden is. Kan je ook nog een andere kant op :wink:
Gee schreef:
fietsvogels schreef:Ik heb dat stuk route inderdaad van jou gekopieerd!
Hoe kopieer je een stuk van een route op bikemap.net?

Dank!

Gee
Je kunt ook -als je een ingelogd bent bij bikemap- kiezen voor 'copy route as own' en dan bij 'pas route aan' de punten verwijderen die je niet nodig hebt. Dat is vooral handig als je geen eigen computer bij je hebt als je op reis bent.
Dank je Blanche (lijkt de Overtoom wel, zo snel :D )

Ik wil vanuit Akka naar het noorden, en dan na zo'n 70 km bij Tizgui ida ou Ballou richting Tazegzaoute (en Tafraoute). Dus probeer ik het stuk vanaf de R109 van Jim te knippen en plakken.
Volgens Chris Scott: The scene ranges from never dull to mind boggling!.
Maar: Once you leave the R109, this is not the place to be towing a caravan full of badly packed Ming vases!
Nou was ik dat toevallig ook niet van plan :D

Gee
Geen dank. Kijk ook eens in je Prive Berichten boxje, je PB.
Als je de hele kaart op je GPS zet heb je toch gelijk alles?