Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting - Forum Wereldfietser

ketting

hoi,

enkele weken geleden heb ik mijn nieuwe fietsje opgehaald, mooi afgemonteerd met shimano ketting. de dag dat ik hem zou ophalen hoorde ik een vriend het hebben over het feit dat hij al een tijdje sram kettingen gebruikte (pc 58 of 59 als ik me niet vergis) voor op zijn racefiets en dat zo goed beviel ivm de makkelijke afneembaarheid ervan middels het makkelijk los te maken sluitschakeltje. hierdoor was het ook extra makkelijk om regelmatig de ketting te vervangen zodat het inslijten zo gelijkmatig verliep en de kransjes extra lang meegingen.

voor mij dus iets te laat, maar ik vraag me toch af of er hier ook mensen zijn die dergelijke kettingen, en dan met name op ries gebruikt hebben, en wat de ervaringen er mee zijn. verwisselbaarheid is natuurlijk groot voordeel, maar doet dit bijvoorbeeld geen afbreuk aan de sterkte van de ketting?

wat is daarnaast jullie idee over het om de 500 a 1000 km wisselen van je ketting? DE oplossing of onnodig geneuzel? is er een duidelijk verschil te merken in het aantal km die een set kransjes per methode meegaat?

alvast bedankt!


eelco

Hoi Eelco,

Die verhalen van dat wisselen hebben wij ook wel gehoord... alleen nooit wat mee gedaan eigenlijk :roll:

Vorig jaar bijna 5000 km op de fiets gemaakt en niks vervangen eigenlijk, terwijl er van de jaren daarvoor ook al wat kilometertjes opstaan. Als we ons niet vergissen zit er bij Elmar een shimano op en bij mij (ellen) een sram ketting.

Tot nu toe geen klachten!

Groetjes,
El & El

Eelco,

Ik gebruik ook de SRAM kettingen met de makkelijk los te maken sluitschakel. Qua stevigheid/robuustheid niets tot klagen. Ik gebruik twee kettingen en die probeer ik om de 500 km te wisselen. Mijn ervaring daarmee is dat ik dan twee kettingen, een cassette en een crankstel tegelijk verslijt en ik dus nooit 'problemen' heb met het goed passen van de ketting op het crankstel of de cassette.

Nu denk ik wel dat dit m.n. komt doordat ik ook veel mountainbike en je dan sneller last kunt hebben van 'chain suck' en het overslaan van tandjes als de ketting niet goed past. Bij eenlange fietstocht zullen de krachten wat gelijkmatiger zijn en is er een vrijwel continue belasting waardoor het hier wellicht niet speelt. Ik heb echter nog nooit een fietstoch van langer dan 1500km gemaakt, dus da?s moeilijk beoordelen.
Een vakantiefietstocht verpest het weer een beetje voor me, want ik neem niet twee kettingen mee en wissel dan dus ook niet om de 500km, maar pas als ik terugkom thuis.

Groet,
Peter.

Voor de Shimano 9 speed kettingen kun je de KMC missing links gebruiken. Deze zijn compatible met shimano.
Veel ervaring heb ik hier nog niet mee, maar Freek Verbakel rijdt er nu mee rond in Syri?. (als het niet goed werkt, horen we dat vast wel) :wink:

Met de Sram powerlinks heb ik wel 20.000 km weggetrapt, zonder problemen.

Ketting wisselen doe ik eens in de 2500 km. Meer ketting/onderhoud info zie: Fietsonderhoud-sheet

Groeten,

Marco

Hoi Eelco,

Sram is ook mijn ketting, zeker die losneembare schakel is ideaal.
Als je ketting echt vies is door b.v. stof en zand, kan je hem in een petfles doen, halve liter benzine erbij en schudden maar.
Alle troep is er heel snel weer af, ketting om je tandwielen, smeren en klaar.
Als je het een beetje handig doet hou je nog schone handen ook!

Succes, John.

Wat een super document Marco, bedankt hiervoor!

Heb zelf een Shimano 8 speed; heb je daar ook van die KMC missing links voor? Regelmatig wisselen van ketting werd me door Vittorio afgeraden, maar dat heeft meer met het feit dat ik een complete Shimano ketting heb te maken. Zou naar mijn idee dus (ook ivm schoonmaken enzo) een oplossing zijn om zo'n ding er tussen te zetten. Even afwachten hoe Freek het systeem gaat bevallen dus. Of is het slimmer mijn Shimano ketting gewoon er af te halen (die kan ook op mn racefiets) en deze te vervangen voor een SRAM?

groet,

Eelco

Hallo Eelco,

Helaas voor een 8 speed shimano is er nog niet iets goeds (ik weet het in ieder geval niet). Ik gebruik zelf wel een 8 speed KMC schakel maar deze is eigenlijk alleen voor "ouderwetse" shimano IG kettingen.

Past wel, maar even losmaken met twee vingers is er niet bij. De passing is net iets te strak, en je hebt er een tang voor nodig om hem los te maken.

Ik zou als tweede ketting een Sram nemen, en de Shimano weer sluiten met een shimano sluitpen. (kost wel wat, maar zo vaak doe je dit ook weer niet.)

Maar voor het schoonmaken haal ik de ketting niet van de fiets. (maar dat had je waarschijnlijk al gelezen.)

Groeten,

Marco

Zelf gebruik ik de Powerlink van Sram op zowel Sram als Shimano kettingen. (wel letten of het 8 of 9-speed is). De 9-speed Powerlink is goudkleurig, de 8-speed variant is zilver.

Mijn ervaring enkele jaren geleden met de 8-speed link van KMC, is dat deze door de apparte vorm, doortrapte op het kleinste achterkransje (11-tands). Door de iets afwijkende vorm van de schakel "viel" deze niet goed om de tanden, maar stuite op de "borst" van het kleinste kransje.

opmerking:
De oudere 7-speed kettingen zijn niet gebruiken icm. een 8-speed Power- Missinglink. Reden: 7 speed ketting is dikker dan de 8-speed variant.

Hi Marco,
Met de Sram powerlinks heb ik wel 20.000 km weggetrapt, zonder problemen
gebruikte je die links op een shimano ketting? Of ook een sram ketting.

Mijn vraag is dus eigenlijk of de SRAM powerlink op een 8 speed shimano ketting past?

Ik heb nu bijna 1000km met de eerste SRAM ketting gefietst, moest wel even de derailleurs afstellen, nieuwe ketting is nu eenmaal iets stugger dan kompleet afgefietste ketting, hoelang die erop lag weet ik niet want ik heb de fiets tweedehands gekocht.

hmmm, het antwoord kwam er al tussendoor van Tommy terwijl ik zat te typen :D

Marco, misschien even off topic, maar in je documentje lezen we ook dat stukje over het onderhoud van je remblokken. Geldt dat ook voor remblokken op een HS33 Magura systeem?


Groetjes,
El & El

fietsjunks schreef:Marco, misschien even off topic, maar in je documentje lezen we......

Groetjes,
El & El
Waar kan ik dat documentje van Marco vinden?

Tommy

Tommy: fietsonderhoudsheet

Fietsjunks: Weet ik niet?
Mijn ervaring is gebaseerd op normale V-brake of Cantilever blokjes met een middelmatig hardheid. Veelal standaard shimano blokjes of Tektro.
Magura blokjes gaan veel langer mee, maar ik weet niet hoeveel ze van de velg af slijten.

Roald: Het is mij nog niet gelukt om een Sram 8 s powerlink te passen op een shimano HG70. Maar Tommy rijdt er mee rond.
Ik ga toch nog even proberen. :?

Marco

De Sram powerlink 8 s past toch niet lekker op een shimano 8s.

Breedte binnenschakel sram: 4,125 mm
Breedte binnenschakel shimano: 4,425 mm

Je komt dus eigenlijk 0,3 mm te kort.

Bij een gebruikte powerlink en een gebruikte ketting zou je met wat kracht de boel wel dicht kunnen krijgen. Maar met twee vingers openen wordt denk ik wat moeilijker.

Maar Tommy heeft er meer ervaring in.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:De Sram powerlink 8 s past toch niet lekker op een shimano 8s.

Breedte binnenschakel sram: 4,125 mm
Breedte binnenschakel shimano: 4,425 mm

Je komt dus eigenlijk 0,3 mm te kort.

Bij een gebruikte powerlink en een gebruikte ketting zou je met wat kracht de boel wel dicht kunnen krijgen. Maar met twee vingers openen wordt denk ik wat moeilijker.

Maar Tommy heeft er meer ervaring in.

Groeten,

Marco
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een link, "met een verleden" op mijn huidige fiets heb zitten. Deze zal door de ontstane slijtage als gevolg van eerder gebruik, net de benodigde extra ruimte bieden.

Ik wist eigenlijk niet dat Sram kettingen dunner waren dan Shimano. Dat zou ook kunnen verklaren waarom ik geen Powerlink krijg in een oude (ik ga uit van een 7-speed) ketting.

Tommy (die eigenlijk nooit wat weggooit, en weer wat geleerd heeft)

johntelleman schreef:Hoi Eelco,

Sram is ook mijn ketting, zeker die losneembare schakel is ideaal.
Als je ketting echt vies is door b.v. stof en zand, kan je hem in een petfles doen, halve liter benzine erbij en schudden maar.
Alle troep is er heel snel weer af, ketting om je tandwielen, smeren en klaar.
Als je het een beetje handig doet hou je nog schone handen ook!

Succes, John.
En wat doe je dan met die vuile benzine?
Stoppen in een MSR allesbrander :wink:

wel eerst even een koffiefilter oid ervoor om de stukjes er uit te halen he.. ;)

Die benzine gooi ik gewoon ergens op een afvalhoop.
Liever niet op een stukje onbedorven natuur. Zulke vervuilde benzine is heel slecht voor een brander en je gezondheid.

Groeten, John.