Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen is gevaarlijk volgens de telegraaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen is gevaarlijk volgens de telegraaf

Blanche schreef:
De Sjelle schreef:Een bel kan wonderen doen.... Afbeelding
Ik ben al meerdere malen uitgescholden omdat ik op een fietspad fietsrs wilde passeren en even belde om dit kenbaar te maken...... :roll:
Kuchen schijnt voor mij beter te werken.
Ik bedank de 'nette' fietsers ook altijd even
Hier in het noorden herken ik weinig in het artikel...
Ik heb nog op de racefiets, nog op mijn gewone fiets ooit problemen met het andere verkeer.
In het westen wil iedereen op zondagmiddag van de schelpenpaadjes genieten, tja en dan is het erg druk denk ik...

Afgelopen zomer heb ik veel op de Veluwe gefietst en daar zorgen m.i. sommige bestuurders van elektrische fietsen wel voor gevaarlijke situaties. 20km/u is voor sommigen te hard om een onoverzichtelijke bocht door te komen en vliegen dan van de schrik van een fietsaanhanger spontaan uit de bocht.... en kijken mij dan boos aan (terwijl ik stil sta omdat ik loodzware Sparta ION met dito bestuurder op mij af zie komen....)

Groeten
Eric
Blanche schreef:
De Sjelle schreef:Een bel kan wonderen doen.... Afbeelding
Ik ben al meerdere malen uitgescholden omdat ik op een fietspad fietsrs wilde passeren en even belde om dit kenbaar te maken...... :roll:
Met mijn woonwerkverkeer heb ik veel te maken met schooljeugd. Als er genoeg ruimte is om te passeren bel ik ook nooit, dit vinden ze irritant. En daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Is er minder ruimte om te passeren, maar net genoeg. Dan geef ik een zachte bel. Dat wil zeggen, ik bel met mijn vinger op het metaal.

Rijden ze met zijn 3-en naast elkaar en is er geen ruimte, dan bel ik zeker 2 maal. Ik geef ze dan even de tijd (maar niet veel) om aan de kant te gaan. Duurt het me te lang dan wring ik me er door heen (ben ik goed in). :twisted:

Zie ik ze met zijn vieren naast elkaar fietsen (die zijn per definitie fout), dan bel ik niet. Dan wring ik me er standaard vlak langs. Een grote bek krijg ik weinig, dat durven ze niet.
Ondanks herhaalde zelfreflectie blijft inhalen (vooral met de tandem) redelijk problematisch.

Als ik bel: 40% negatieve reacties ('heb ie haast?').
Als ik niet bel: 40% negatieve reacties ('heb ie geen bel?').
Als ik er rustig achter blijf zitten (omdat we toch zo meteen afslaan, omdat er een breder gedeelte aankomt, of omdat we echt geen haast hebben): 30% negatieve reacties, men wordt zenuwachtig, gaat slingeren, raakt geïrriteerd.
Het enige wat in 90% van de gevallen werkt is 'communiceren'.
Stoker Anke vraagt 'mogen wij er even langs?' of zegt 'we blijven er nog even achter zitten, doe maar rustig aan'.
Maar ik heb geen zin om een zo groot deel van mijn tijd te besteden aan communicatie met fietsers waarvan ik vind dat ze om te beginnen maar eens een spiegel moeten monteren. Waarom zou ik moeten waarschuwen als ik een ander inhaal? Doen we dat in de auto ook?

Wat me ook iedere keer weer opvalt:
Zodra we de grens Nederland-Duitsland passeren zijn alle problemen in één keer verdwenen. In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Guernsey, Jersey, Frankrijk en zelfs Corsica ervaar ik het als een genoegen om te fietsen in relatie tot automobilisten (behalve Nederlanders), fietsers en voetgangers. En ook in die landen zijn sommige fietsroutes druk bezet.
In de Duitstalige landen mag je vrijwel overal fietsen waar je mag lopen. Nooit problemen.
In Duitsland wordt naast elkaar fietsen (waar het niet heel breed is) niet getolereerd. Ook daardoor geen inhaalproblemen.
ankeric schreef:
Wat me ook iedere keer weer opvalt:
Zodra we de grens Nederland-Duitsland passeren zijn alle problemen in één keer verdwenen. In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Guernsey, Jersey, Frankrijk en zelfs Corsica ervaar ik het als een genoegen om te fietsen in relatie tot automobilisten (behalve Nederlanders), fietsers en voetgangers. En ook in die landen zijn sommige fietsroutes druk bezet.
In de Duitstalige landen mag je ook vrijwel overal fietsen waar je ook mag lopen. Nooit problemen.
In Duitsland wordt naast elkaar fietsen (waar het niet heel breed is) niet getolereerd. Ook daardoor geen inhaalproblemen.



Helemaal mee eens!
Ook ik heb twee voorbeelden waarin dat wel heel duidelijk werd;

:arrow: 1. We hadden net drie weken in schotland gereden waarin automobilisten en fietsers elkaar bedanken op passingplaces. Nog maar net van de boot fiets ik op mijn weghelft van het fietspad. Een tegenliggende wielrenner gaat inhalen en doet dat op mijn baan. Daardoor moet hij remmen....ik kreeg e toch een hoop bagger naar mijn hoofd. Welkom Thuis! :roll:

:arrow: 2.We hadden heerlik relaxed gefietst in luxemburg en de Ardennen. Wielrenners die je laat inhalen bedanken je enzv. Nog maar net de grens over wordt ik klemgereden door een auto in Maastricht. Zij wilde mij inhalen maar er kwam een bus van de andere kant. Dus reed ze mij klem tussen de stoep en haar auto. Omdat ik op tijd remde is er niets gebeurd. Toen ik daar wat van zei, stapte mevrouw uit en moest ik hard fietsen anders had ik klappen gekregen. Wederom welkom thuis! :roll:

Ik moet altijd heel hard lachen als politici zeggen dat het tijd wordt dat buitenlanders in nederland de nederlandse normen en waarden moeten aannemen. Laat ze dat aub niet doen!!! Blijven er nog prettige mensen over. :wink:
Ik denk dat niet zozeer het fietsen gevaarlijk is maar dat we in Nederland veel te ver zijn doorgeschoten in onze misplaatste mondigheid. Een kenmerk van Nederland dat ik absoluut verafschuw.
Nederland is gewoon te druk kort samengevat. :D Zeker op zondagmiddag. Dan moet je er gewoon niet op uit. Ga gewoon lekker naar Montenegro bijvoorbeeld. Dan ben je blij als je eens een keer een automobilist tegen komt die stopt en "piano piano" (langzaam langzaam aan) tegen je zegt. Dit is het verschil volgens mij tussen dun- en dichtbevolkte gebieden.

Helpt het als je "koekoek" roept ipv belt? En wat is het handigste woord om te roepen. Ik weet dat Bert Sitters altijd zingt als hij wil passeren.

Rutger
Uitdaging:

Op een zondag met mooi weer (lente/zomer) de Lingeroute proberen fietsen met een gemiddelde snelheid van boven de 20 km/u en zonder brokken te maken.
eric190173 schreef:Hier in het noorden herken ik weinig in het artikel...
Ik heb nog op de racefiets, nog op mijn gewone fiets ooit problemen met het andere verkeer.
Groeten
Eric
Behoudens de voor fietsers lastige autobestuurders, volkomen mee eens. En laat dat rustige alstjeblieft zo blijven.
Blanche schreef:
De Sjelle schreef:Een bel kan wonderen doen.... Afbeelding
Ik ben al meerdere malen uitgescholden omdat ik op een fietspad fietsrs wilde passeren en even belde om dit kenbaar te maken...... :roll:
Die scheldfiguren zijn, net als vergelijkbaar bij hondjes, dominante fietsers die voorop willen blijven rijden. :wink:
Rutger schreef:Helpt het als je "koekoek" roept ipv belt? En wat is het handigste woord om te roepen. Ik weet dat Bert Sitters altijd zingt als hij wil passeren.
Rutger
Op een fiets die een tijdje geen bel had riep ik meestal "Ping!" en zei dan in het voorbijgaan dat ik de ontbrekende bel nadeed. Ging eigenlijk altijd goed :)
Marten schreef:"Ping!"
Ik heb eens ontdekt dat men voor "Tring!" beter aan de kant gaat dan voor "Ping!". "Ping!" is immers een wielrenner, en daarvan wordt men chagrijnig en gaat men minder gauw aan de kant.
Om vervolgens te voorkomen dat ik steeds "Tring!" moet roepen heb ik een dienovereenkomstige bel op al mijn fietsen. Ik kan het iedereen aanraden. Je bent uiteindelijk sneller en met minder moeite waar je zijn wilt.
Leon
Dat is inderdaad mijn ervaring ook. Ik vraag me trouwens af wat Bert zingt dinge dong misschien? :wink:
Haha, heel herkenbaar allemaal. Wat je ook doet....je doet het nooit goed. Als snelle fietser ben je zowiezo fout.
Wat ik vaak mee maak in Den Haag, je bent in de stad aan het fietsen gooit iemand plotseling zijn deur open. Toen ik van de schrik zei: kijk uit, stapte meneer gelijk uit om mij te bedreigen, pakte mij zelf bij mijn jas vast.

Gelukkig heb ik de bruine band in Jiu-jitsu, en ik kan je vertellen, dit gaat heel goed samen met fietsen.

Mario.

Misschien een goed idee om een cursus zelfverdediging voor fietsers te organiseren.
Hey mensen op welke planeet wonen jullie? :roll: wat een agressie

Hier is het vriendelijkheid en gezelligheid troef :D
In het Telegraaf-artikel lees ik :

Fietsen is 'in': het aantal fietsen in ons land steeg de afgelopen twintig jaar van twee naar achttien miljoen

Dat lijkt me stug, in 1990 maar 2 000 000 fietsen in Nederland ???

Even opgezocht op de site van het CBS (weet iemand een betere bron ?)

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... D2=91&VW=T

en daar staat dat het aantal fietsen in 1990 ongeveer 11 850 000 bedraagt.
Twaalf miljoen i.p.v. twee miljoen, je vraagt je af of zo'n journalist z'n eigen artikel nog 1 keer naleest alvorens het in de krant te zetten. Bij de Telegraaf kennelijk niet.

Fietsbob
Fietsgebruik stijgt wel iets maar de hoeveelheid auto's is zó sterk toegenomen dat fietsgebruik is gemarginaliseerd naar ca. 20% van het totale verkeer. Toen fietsers nog 75% van alle verkeer vormden was de fiets geen enkel probleem. Wie is nou het (vermeende) gevaar op de weg?

Afbeelding
frank bueters schreef:Fietsgebruik stijgt wel iets maar de hoeveelheid auto's is zó sterk toegenomen dat fietsgebruik is gemarginaliseerd naar ca. 20% van het totale verkeer.
Toch lijkt me het wel leuk als die 20% op een goede dag eens allemaal tegelijk ook de auto namen. Dan zou namelijk niemand op de bestemming aankomen die dag :lol: :wink: Dat zou aangeven hoe enorm veel geld de fietsers besparen in de stedelijke infrastuctuur omdat die niet hoefde te worden aangelegd.
Leon
Tja, bezuinigen op fietsvoorzieningen is weer in tegenwoordig, zo ook in Amstelveen, maar er is wel geld voor de bouw van een ondergrondse parkeervoorziening en voor laadpalen voor elektrische auto’s. Er was een meerjarenbeleid om het gebruik van de fiets in Amstelveen veiliger en aantrekkelijker te maken, maar door de bezuinigingen zal er wel weinig terecht van komen.
@Frank:
Fietsgebruik stimuleren in alleen Amstelveen houdt die auto's die in die parkeergarage moeten, waarschijnlijk niet buiten Amstelveen. Die komen voor een (groot) gedeelte immers van buiten de gemeente. Dus het geld gebruiken voor stimuleren van het fietsgebruik in Amstelveen brengt wat dat betreft meer risico met zich mee dan het weghalen van de (toekomstige) parkeeroverlast in de gemeente.

Wat dat betreft zou een landelijk beleid voor het stimuleren van andere "modaliteiten" dan de auto, veel meer vruchten kunnen afwerpen. Dat brengt overigens niet minder auto's op de weg. Maar de toename van auto's op de weg wordt ermee wel beperkt.
Overigens rijdt een auto gemiddeld maar ≥2 weken per jaar. De overige tijd (≤50 weken) staat 'ie stil. Vandaar dat goede parkeervoorzieningen voor auto's toch ook prettig zijn op dit moment...