Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie, Naar Parijs?! - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie, Naar Parijs?!

Hallo fietsers,

Van de zomer wil ik samen met mijn vriendin naar Parijs fietsen. Dit word onze eerste fiestvakantie en we hebben dus ook nog geen fietsen. Ook weten we nog niet hoe we de route het beste kunnen plannen (vast route of zelf plannen via bijv google maps + kaart). In totaal willen we +/- 3 weken weg blijven. We hebben geprobeerd informatie in te winnen op internet en bij de anwb maar dit was niet wat wij zochten.

Wat wij aan jullie willen vragen is:
Welke fietsen kunnen we gebruiken?
we hebben 2 mtb's die we zouden kunnen gebruiken maar of deze zo heel goed zijn weten we eigenlijk niet (wat is vereist?). Ook zouden we een goedkope fiets op marktplaats kunnen kopen. (wat zou slimmer zijn?)
Hoe komen we aan de route?
We hebben naar wegenkaarten gekeken maar dan lijkt alleen een gedetailleerde kaart geschikt maar dan heb je voor je route veel kaarten nodig.. hoe kan je dit het slimste doen (misschien een standaard route uit het boekje?)
Camping of hostel?
We hebben al een beetje gekeken naar of er hostels zijn maar mij leek het of je dan je route heel erg moet gaan plannen naar de hostels wat wij niet willen. Is het mogelijk om ter plekke een camping te zoeken (of een boer vragen)? Wat zouden jullie aanraden als je aan bagage en geld denkt? (we hebben nog geen zijtassen etc. wel kampeer spullen)
Je ne parle pas francais?
In hoe verre heb je de taal nodig omdat we niet goed frans kunnen en fransen slecht engels spreken.

Ik wacht op advies en reacties.
Groetjes,
Eelco
Met 3 weken heb je tijd zat om naar Parijs te komen. Een snelle fiets heb je dan ook niet nodig. In pricipe kan je op elke fiets achterdragers monteren, maar oogjes hier voor zijn toch wel handig. Een overnachtings plaats vinden zou geen probleem moeten zijn, je ga niet bepaald de bushsbush in. Met een paar woordjes Frans kom je redelijk ver, maar verwacht geen wonderen. Een mini cursus Frans om wat woordjes te leren is altijd meegenomen.
DeFietsreiziger schreef:In pricipe kan je op elke fiets achterdragers monteren,
Ik zou het zelfs willen uitbreiden. Je kan op bijna elke fiets naar Parijs. Alleen een fiets met terugtraprem zou ik niet aanbevelen, maar zelfs dat kan.
Mijn eerste fietstocht naar de Ardennen ging ook met een fiets met terugtraprem.

Je kan je vreselijk fixeren op echt mooie fietsen, maar het gaat primair om de lol in het fietsen. En inderdaad, een fiets met 40 versnellingen heeft z'n voordeel.

En over routes en zo.

1. Start eens hier. Dat levert al een hoop info op.

2. Ga eens een middagje googelen. Er zijn heel veel routes die naar Parijs gaan.

Met googelen vind je een hoop verzamelsites met links, maar laat al lezend je gedachten gaan, maak nieuwe associaties en ga daar op googelen. Het is dan verrassend wat je vinden kan. Je vind veel meer en soms veel interessantere informatie dan via linkverzamelsites.
Juist deze pagina's grossieren vaak in de voor de hand liggende links, terwijl er veel meer te vinden is.

De lol van het zelf voorbereiden van je tocht is al een deel van de vakantie.

Succes met de voorbereiding.

Peter
Hier heb je wat fiets en uitrustingstips: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
Eelcofietst schreef:Is het mogelijk om ter plekke een camping te zoeken (of een boer vragen)?
Het handigste is om de kaartjes van de Guide Officiel Camping et Caravaning van de FFCC te gebruiken, o.a. te koop bij de ANWB. Daarop staan in ca. 20 pagina's op een duidelijke kaartondergrond alle (!) campings in Frankrijk aangegeven. Het nut is dat er in de regio waar je door komt relatief weinig campings zijn. In Belgie is het wat lastiger om met zekerheid campings te vinden, ze staan wel op de meeste Michelinkaarten, maar of de info klopt is altijd de vraag. (Frankrijk is het enige land waarvan een goede jaarlijks geactualiseerde campinggids van bestaat met duidelijke kaartjes)
Leon
Eelcofietst schreef:Hallo fietsers,

Van de zomer wil ik samen met mijn vriendin naar Parijs fietsen. Dit word onze eerste fiestvakantie en we hebben dus ook nog geen fietsen. Ook weten we nog niet hoe we de route het beste kunnen plannen (vast route of zelf plannen via bijv google maps + kaart). In totaal willen we +/- 3 weken weg blijven. We hebben geprobeerd informatie in te winnen op internet en bij de anwb maar dit was niet wat wij zochten.

Wat wij aan jullie willen vragen is:
Welke fietsen kunnen we gebruiken?
we hebben 2 mtb's die we zouden kunnen gebruiken maar of deze zo heel goed zijn weten we eigenlijk niet (wat is vereist?). Ook zouden we een goedkope fiets op marktplaats kunnen kopen. (wat zou slimmer zijn?)
Hoe komen we aan de route?
We hebben naar wegenkaarten gekeken maar dan lijkt alleen een gedetailleerde kaart geschikt maar dan heb je voor je route veel kaarten nodig.. hoe kan je dit het slimste doen (misschien een standaard route uit het boekje?)
Camping of hostel?
We hebben al een beetje gekeken naar of er hostels zijn maar mij leek het of je dan je route heel erg moet gaan plannen naar de hostels wat wij niet willen. Is het mogelijk om ter plekke een camping te zoeken (of een boer vragen)? Wat zouden jullie aanraden als je aan bagage en geld denkt? (we hebben nog geen zijtassen etc. wel kampeer spullen)
Je ne parle pas francais?
In hoe verre heb je de taal nodig omdat we niet goed frans kunnen en fransen slecht engels spreken.

Ik wacht op advies en reacties.
Groetjes,
Eelco
Wat spannend! Er is een goed route boekje http://www.cyclingeurope.nl/parijs. Volgens mij is dat helemaal wat je nodig hebt: autoluwe route, overnachting, kaartjes.
hoi Eelco,

onze eerste fietsvakantie ging ook naar Parijs. Wij zijn toen in Leuven gestart, en hebben gefietst volgens de route van Benjaminse http://www.cyclingeurope.nl/parijs. In dit boekje worden ook de aan de route gelegen campings en andere overnachtingsmogelijkheden vermeld.
Ik geloof dat we op de 8e dag Parijs in fietsten, en dat we 1 rustdag hebben gehad.
Als je 3 weken de tijd hebt heb je ruim de tijd om óf terug te fietsen óf verder te fietsen (afhankelijk van waar je gaat beginnen met fietsen....).

Succes met jullie voorbereidingen,

groet, Corine
haha... zie net dat in de reactie voor die van mij dezelfde route (natuurlijk...) wordt genoemd, die stond er nog niet toen ik begon met mijn antwoord :D ,

groet, Corine
Bedankt voor de reacties! Ik heb er nu al veel aan!
Het liefst zou ik als dat kan niet uit een boekje de route halen, maar ik denk dat ik met een kaart van frankrijk en belgie erbij en de verschillende routes, campings en andere gevonden routes een eigen route ga uit stippelen.

Hoe zijn de routes bevallen die jullie doorgeven? Hebben jullie nog plaatsen/bezienswaardigheden, wat echt leuk is om langs te gaan tijdens de fietstocht?

Wat de fietsen betreft is het dus slim om het goedkoop te houden en de nodige aanpassingen te doen aan onze eigen fiets? (eventueel een bagagedrager en opknapbeurt) Is het nodig om er wegbanden op een mtb te zetten? (Het is ons plan om vooral over de weg te fietsen)

Groeten.
Vorig jaar voor het eerst op fietsvakantie gedaan, alpen, jura en vogezen. Op mijn fiets(Giant Sierra Nevada, half-mtb) zaten semi-slicks, dus noppen aan de zijkant. Rechtdoor doen ze het fantastisch, in bochtige afdalingen gaf het een niet al te prettig gevoel. Deze gaan er over een paar dagen af om plaats te maken voor big apples.


Hoe groter de noppen, hoe minder comfortabel en soepel dit zal fietsen over asfalt.


Denk dat met een bagagedrager die mtb's geschikt zijn, mits de maat enigszins goed is.
Hoi Eelco,

Parijs is Super! Ook om doorheen en naar toe te fietsen. Frankrijk is voor mij nog steeds het fietsland bij uitstek. Pak vooral de D en E wegen, meestal lekker rustig.
Zelf fiets ik bv. Fleches de France dit zijn diagonalen die allen [21] vanuit Parijs weggaan maar je kunt ze ook andersom fietsen en/of combineren. Zo zie je uiteindelijk alle uithoeken van Frankrijk.

Ik vraag de routes aan via ERN, dat is de Randonneursclub van Nederland, ik teken de route vervolgens in op een Michelinkaart [verkrijgbaar bij ANWB/VVV]
met een accentueerstift. En fietsen maar!!! Het zijn heel erg mooie routes!

Voor meer info kijk op mijn site of vraag gerust aan me; http://www.kleurrijkleven.webklik.nl amusez-vous bien et...

bon voyage , Henk Kamphuis
Ik had al eerder een reactie getypt maar daar per ongeluk een nieuw topic van gemaakt. Hier poging 2:

2 jaar geleden ging ik met een vriend van mij voor de eerste keer op fietsvakantie. We hebben toen de groene route naar de Middellandse Zee gedaan. We hadden allebei een sport hybride(hij met bagagedrager, die van mij niet). Mijn fiets had geen oogjes om een drager te monteren. Ook wilde we niet te veel investeren in materiaal omdat we nog niet zeker wisten of we fiets vakanties wel leuk vonden (weet nu wel beter, van de zomer fiets ik naar milaan!)
We hebben toen 2x een bob yak gehuurd. voor 2,50 per dag heb je een karretje met waterdichte tas waar veel te veel in kan :). goedkoop tentje van de perrysport erbij, zoiets : Wildebeast makyora. (bleek achteraf wel zwaar en groot te zijn) En we hebben een top vakantie gehad!
Ik vond het rijden met een route boekje erg handig, vooral omdat de campings er zo mooi op aangegeven staan.
Ik weet niet wat voor mountainbikes jullie hebben, maar als het allemaal nog een beetje soepel schakelt en je er comfortabel 80 km mee kan fietsen zal het al snel voldoen. Als je wat soepeler op de weg wilt fietsen kan je er nog Schwalbe big apple onder leggen.

Veel plezier met voorbereiden en natuurlijk de trip zelf.

Luke
best is wel dat je een mondje frans spreekt want de fransen kennende zullen zij geen moeite doen om een andere taal te spreken; in Parijs zal dat wel geen probleem vormen maar in de landelijke gebieden zal dat moeilijk tegenvallen

een tip voor als je Parijs met de fiets wilt verkennen: Paris à vélo (www.parisbiketour.net); hier ga je in groep van 10 a 20 fietsers de binnenstad van Parijs verkennen op de fiets, met gids; is wel niet zo goedkoop maar dat is omdat de fietsverhuring erin zit (mogelijk wordt het een pak goedkoper zonder fietsverhuring)
Gunter schreef:best is wel dat je een mondje frans spreekt want de fransen kennende zullen zij geen moeite doen om een andere taal te spreken; in Parijs zal dat wel geen probleem vormen maar in de landelijke gebieden zal dat moeilijk tegenvallen
Maar er geen punt van! Met merci, voilá, pour une nuit, au secours, une bière pression, deux pains et trois croissants s'il vous plait kom je er gewoon.
Leon
Ik zou altijd gaan kamperen, maar dat is een persoonlijke voorkeur. De investering in uitrusting heb je in een vakantie terug verdiend. Verder ben ik wel een fan van routeboekjes. Onze praktijk is toch dat je daarmee op mooiere plekken komt en minder last hebt van het verkeer.
Tja en of jullie bestaande fietsen goed genoeg zijn kan ik zo niet zeggen. Een redelijke mtb laat zich prima gebruiken als vakantiefiets. Zet er 50 mm Big Apples op en het loopt licht en comfortabel. Als je de bagage zodanig beperkt dat je alleen achtertassen nodig hebt en die ook niet te zwaar belaadt ontloop je het mtb probleem dat voordragers en verende voorvorken geen ideale combinatie zijn. Voor een ritje naar Parijs moet dat geen probleem zijn.
Wim
Voor een eerste keer is een routeboekje erg handig om de redenen die Wim noemt, daarnaast heb je vaak wat achtergrondinfo over de zaken die je onderweg tegenkomt.

Onze eerste route was de Groene route. We kwamen onderweg een paar Belgen tegen die zaten te mopperen over het verkeer en de klimmen. We herkenden daar niks van, en ze hebben een eindje met ons opgefietst. Aan het eind van de dag waren ze ons boekje aan het kopiëren... :wink:

Veel plezier met voorbereiden.

Eric
Dag Eelco,

Ook ik ga in juni fietsen naar Parijs. Er zijn twee handige boekjes, de ene is de Van Gogh route en de andere is volgens mij van Benjamins. Gewoon bij de boekhandel te koop. Heel duidelijke beschrijving. Ook handig om een GPS mee te nemen !

Als je nog fietstassen zoekt, ik heb nog een gehele nieuwe set AGU Ventura te koop, dit is een dubbele achtertas met op de bagagedrager ook nog een opbergmogelijkheid en twee voortassen. Kijk maar eens op internet bij AGU.

Groet Diny
Eelko, over de taal hoef je je geen zorgen te maken met een rijke dosis aan uitdrukkingsvermogen in gebaar enz. kom je bij de goedwillende - en dat zijn er heel veel net als hier - heel ver.
Voor het uitproberen hier enkele woordjes in het Frans :wink:
Als je ooievaar zegt, weet iedere Fransoos best dat je tot ziens bedoelt.
Auto(spreek uit ootoo), garage, trottoir, abatoir, bon soir(goeinaavond), ce soir(van die hit van Golden Earring(s), maison(je weet wel boven een kapperszaak, betekent daaro huis), vooral belangrijk is dat je weet wat een poteau-indicateur is......nl. een wegaanduider, m.a.w. welke richting je op wilt/gaat. Letterlijk spreken of schrijven is niet zo belangrijk, als je elkaar maar begrijpt. Mijn vrouw heeft eens over lucifers met een winkelierster gecommuniceerd: je weet wel vuur, feuer, fire met gebaren om iets in de fik te steken en we hebben met z'n allen - ook de winkelierster - wat afgelachen!
Zie je wel: net stelt allemaal niets voor? 8)
Beste fietsers,

Bedankt voor alle reacties, nu kunnen we weer een beetje vooruit met plannen en lijkt alles ook realiseerbaar!
We gaan dan waarschijnlijk gewoon met de mtb's of een andere fiets die we nog hebben. We gaan gewoon een zaterdag testen of we er +80 km kunnen fietsen en als dat lukt zetten we er wegbanden onder en een baggage drager (en misschien nemen we wel 1 bob yak).
We gaan waarschijnlijk gewoon met een tentje (wel zo leuk kamperen en goedkoper natuurlijk).
Voor de route kopen we het boekje en gaan we met ondersteuning van het boekje de route uitstippelen.
Na jullie reacties weten we dat we ons voor de taal geen zorgen hoeven te maken (we hebben allebij 3 jaar frans gehad op school een paar jaar geleden en daar weten we waarschijnlijk nog wel een paar woordjes van).
Ook willen we in Parijs gaan fietsen!
Nogmaals dank, merci beaucoup
Eelco
weijling schreef:Er zijn twee handige boekjes, de ene is de Van Gogh route en de andere is volgens mij van Benjamins. Gewoon bij de boekhandel te koop.
St. Jacobs Fietsroute deel 1 gaat ook door Parijs.