Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afstappen - Forum Wereldfietser

Afstappen

Dag allemaal, eerst maar eens voorstellen. Ik ben Jaap; ik fiets op een Jan Janssen met Rohlof naaf ong 3 x per week van Rotterdam naar Vlaardingen en weer terug. Verder met mijn partner veel weekendjes etc.
Ik lees het forum regelmatig, maar dit is mijn eerste schriftelijke bijdrage.
Ik vroeg me iets af, vanochtend op de fiets.
Iedereen stapt af aan de linker kant van de fiets: waarom is dat eigenlijk? Het is toch de kant waar de auto's langs je heen flitsen. Is het niet veiliger aan de andere kant af te stappen? Wie kan dat eigenlijk? Ik moest er aan denken omdat ik een nieuwe standaard had laten monteren en me afvroeg of die misschien ook aan de andere kant van de fiets kon.
Ben benieuwd naar jullie inzichten...

Jaap
Het heeft vooral met geschiedenis te maken.
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_en_r ... ichting%29 (Ctrl-f 'fiets' op die pagina) staat al iets.
Daarnaast moet je rekening houden met de links rijdende Engelsen die een belangrijke rol speelden in de ontwikkeling van de fiets. Ik denk dat anderen daar wel wat van kunnen vertellen.
Lees ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Links_rijden
Het uiteindelijke antwoord zou kunnen zijn dat de meesten rechtshandig zijn en de mannen daarom hun zwaard aan die kant droegen, of is het juist andersom? :wink:
Leon (ben rechts handig en links onhandig)
Daar heb ik ook amper stil bij gestaan, links op- en afstappen. Maar rechts kan ik ook. Daarom is fietsen in Engeland heerlijk!
Wat ik veel belangrijker vind is wanneer ik op straat zie dat bij meer dan de helft van de fietsers de afstand tussen trappers en zadel helemaal fout is. Vaak veel te laag (knieën hoger dan de bekken) en sommige fietsers rijden met hun schoenhakken op de pedalen. Helemaal belachelijk. Doen de fietsenverkopers dan niets aan voorlichting?
Ik heb eens ergens gehoord/gelezen dat Bernard Hinault consequent om-en-om links en rechts op- en afstapte. Hetzelfde deed hij met het inklikken van de eerste voet. Dit om alle spieren van zijn lichaam gelijkmatig te belasten. 8)
hallo,

Ik weet niet of de geschiedenis op mij van invloed is in dit geval.
Maar ik weet wel dat ik links ben en rechts afstap.
wat ik ook weet is dat mijn standaard aan de andere kant zit en ik dus moet om lopen om hem uit te klappen. verder zit de ketting rechts en dus logischerwijs de standaard links. maar dit zou je natuurlijk allemaal om kunnen draaien. (misschien toch iets met geschiedenis)
overigens stap ik wel eens links af maar het voelt minder stabiel en vertrouwd.
Ik ben echt helemaal rechtshandig, maar stap ook rechts af, om aan de trottoirkant uit te komen, in plaats van midden op de weg. Zo heb ik het altijd gedaan, zelfs toen ik in Engeland woonde.
Wim
Ik stap meer dan een halve eeuw links af en zou niet meer weten hoe dat rechts zou moeten zonder met fiets en al om te vallen.
middenvoor...

ik rem zo hard met mijn voorrem dat ik over het stuur met een salto afstap.. 8) 8) :lol: :lol:

(was toch rubriek kletspraat he :wink: )
Overigens niet te vergeten: de klassieke wijze van afstappen met het been over het stuur. Indrukwekkend gezicht.
Ik stap rechts af, ben rechtshandig, verder ben ik aardig links georiënteerd...

Mijn oude randonneur had de standaard links, uiteraard. Om hem uit te klappen boog ik over het achterwiel heen... Misschien heb ik mede daarom de standaard later afgezworen.
JenG schreef: Iedereen stapt af aan de linker kant van de fiets:
Ik stap zowel links als rechts op en meestal rechts eraf; en ik ben gewoon rechtshandig :wink:
Roald schreef:middenvoor...
ik rem zo hard met mijn voorrem dat ik over het stuur met een salto afstap..
Daar wil ik de eerst volgende keer een demonstratie van. :lol:
mijn opa had een verlengstukje aan de as van het achterwiel. Op die manier zwaai je wel eenvoudiger je been over een volgepakte drager!
Wel eens geprobeerd zonder zo'n verlengstukje ??!!
[quote]verlengstukje aan de as van het achterwiel[/quote]

Dit wordt een step genoemd en is een overblijfsel uit de tijd dat men op een hoge bi rond reed. met behulp van destep kan je via het kleine achterwiel op je zadel klimmen.
hoe het voordeel op zou kunnen leveren bij een volgepakte fiets zie ik even niet voor me
JenG schreef:Iedereen stapt af aan de linker kant van de fiets: waarom is dat eigenlijk?
Links is de weg schooner. Zeker als het regent heb je minder kans om in een plas te stappen. :wink:
koert siepel schreef: die manier zwaai je wel eenvoudiger je been over een volgepakte drager!

Nu wel, dat gaat over opstappen,
daarbij trek ik mijn voet altijd over de bovenbuis nadat ik de linker voet aan zet op de pedaal komt het been gekruist binnendoor..., heb er weleens opmerkingen overgehad... bovenbuis laat al strepen zien van de harde fietszool maar ik ga mijn been niet verrekken door hem over de bagage heen te zwaaien, :)
Wim schreef:Ik ben echt helemaal rechtshandig, maar stap ook rechts af, om aan de trottoirkant uit te komen, in plaats van midden op de weg. Zo heb ik het altijd gedaan, zelfs toen ik in Engeland woonde.
Wim
Ik ook. Ik weet niet hoe het van de linkerkant precies moet met een rechterzwaai. Is extra moeilijk, maar soms lukt het. Nooit in Engeland gewoond by the way. :D
Grappig. Zou het dan zo zijn dat de meeste van ons links afstappen omdat we dat zo bij anderen zien.

Wij Nederlanders schillen (een appel bijv) naar ons toe. Dat is ons waarschijnlijk niet bewust zo aangeleerd. Indo's schillen van zich af, een vrouw met Indonesische ouders vertelde dat alle Indo's dat zo doen. Veiliger als je uitschiet, en evt spetters komen niet op je kleding, en het zag er net zo snel en handig uit. Had ik ook nooit bij stil gestaan dat dat ook kon.

Onbewust neem je zo een hoop over.
Normaal stap ik links af, maar als ik uit de kroeg kom kan ik op de raarste manieren afstappen. :shock:
't Is net zoiets als pootje-over bij het schaatsen. Probeer dat maar eens rechtsom; menig geoefend schaatser gaat dan genadeloos op z'n waffel.

.tsooJ