Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Woon-werkverkeer: met 45 km per uur op je Ebike - Forum Wereldfietser

Woon-werkverkeer: met 45 km per uur op je Ebike

Sjah het kan er allemaal nog zo flitsend uitzien; het is en blijft een e-bike. En dat is voor bejaarden en gehandicapten. Naar mijn mening.

Gijs
Ik snap deze titel niet helemaal.
Het probleem is dat in Nederland e-fietsen begrensd zijn tot 25 km/uur (wettelijk voorgeschreven)
en ik denken dat dit een fietsersforum was.... :lol:
Zet er een trippel op en een drager en je kan er zo mee op vakantie, ding heeft actieradius van 50km.
Als je niet weet wat te doen met je geld en je wilt eens iets anders dan een bromfiets, dan is dit wel iets. Ze vergelijken het apparaat op de website ook met E-scooters. Dus niet echt meer een fiets. Maar wel een mooi staaltje techniek. De motor levert zowat 1 pk (1300 Watt), samen met spierkracht zal dit zeker van z'n plek komen. Ben wel benieuwd hoeveel zo'n ding weegt, ik schat 25+ kg. En voor € 4.200 kun je veel leukere dingen krijgen.
Zuiz schreef:Zet er een trippel op en een drager en je kan er zo mee op vakantie, ding heeft actieradius van 50km.
Op topsnelheid is de batterij in een uurtje leeg :lol: En waarschijnlijk nog veel vroeger.
Hier is nog zo'n apparaat, (vergelijkbare specs, 1.700 Watt - 45 kg - 65 km radius) dit gaat qua looks al meer richting bromfiets en je moet niet trappen:

http://www.elmoto.be/

Afbeelding
er zit niet eens een dvd speler met lcd scherm op... :?

als je dan te lui bent om te trappe, zul je ook wel niet zien wat er om je heen voor schoons te zien is... en al helemaal niet het fietspad langs de rijksweg verlaten om dat schoons op te zoeken...
Dat kan leuk worden op die drukke fietspaden hier in de buurt. Een scooter hoor je nog aankomen, maar deze dingen waarschijnlijk niet. :cry:
Jammer dat er veel WF'ers zijn met negatief commentaar op E-bikes.

Zelf hoop ik dat ik op een bepaalde leeftijd het buiten zijn en genieten kan oprekken met een E-bike.
Ook op de mooie rustige weggetjes, misschien zelfs op reis.

In Marokko een (oudere) Duitser gezien die zijn koolstof fully had voorzien van een electrisch achterwiel. Echt een gave fiets.
En hij is buiten, niet achter de geraniums!!!

Zelf vind ik de ontwikkelingen erg gaaf om te zien. (Ik hoef er nog geen te hebben)
Afbeelding
Hier nog een leuk fillumpie!
voor een vakantiefietser zie ik hier ook weinig toekomst in, een vakantiefietser wil namelijk "fietsen" en "op vakantie" zijn ;-)

wel zie ik hier een markt voor (oudere) mensen die het fysiek gezien niet meer aankunnen om een uur of 2 a 3 te fietsen maar toch nog willen genieten van een rustig fietstochtje met twee langs de dijk en via een terrasje
Kan me best voostellen dat je over 10 jaar ofzo met een een electromotor in je voorwiel en een paar goede zonnecellen op een BOB een rondje wereld gaat doen.
Wat een vooroordelen.

OK ik geloof dat ik de enige WF ben met ervaring. Een van mijn knieën is bijna volledig kapot, achterste kruisband, zijpezen, meniscus, botten, inmiddels ook geen ontwikkelde spieren meer en behoorlijke botontkalking. Ik heb jaren lang 3x per week fysio gehad en het enige wat ging was het fietsen, al bleef ook dat hangen en ging het niet vooruit. Dus ben ik gaan fietsen.

Na een paar jaar ging ik naar Santiago. Ik heb elke avond heel veel pijn gehad. Ik dacht niet dat ik het zou halen, want ik had al een aantal keren een ontsteking gehad in mijn knie wegens overbelasting en dan kan je helemaal niets meer, en dat ik hem aan het overbelasten was, was mij wel duidelijk.

Inmiddels weet ik dat ik geen kracht met dat been moet zetten en niet zoveel km op een dag moet rijden, langzaam moet rijden en veel pauzes moet nemen. Dat betekent dat ik niet in WF groep kan fietsen. Dat ik in Azië de fiets bij een steile berg op de bus doe bijv.

Een paar jaar geleden heb ik daarom een vakantiefiets van een elektromotor voorzien. Helaas was hij van fabrikant veranderd en zat die motor achter het zadel (ipv in bagagerek) en daarachter de bepakking, daardoor een zeer wiebelend stuur waar niet mee te fietsen viel.

OK zal je zeggen jij hebt een handicap.

Dan mijn vader. Tot een paar jaar terug hield hij nog fietsvakanties, hij word 78 jaar. Vorig jaar heeft hij een elektrische fiets gekocht. Hij fiets zo’n 60 km, hij fiets ook meerdere keren per week. En toegegeven ik dacht ook, jammer want je kan nog gewoon fietsen. Maar nu fiets hij 's avonds naar zijn vriendin ipv de auto, hij fietst dus meer.

Nou denken jullie misschien, ja precies die doelgroep, mensen die fysiek het niet meer aan kunnen. Ik weet dat er in Duitsland mountainbikes zijn waar je een knop aan je handvat hebt om de motor in te schakelen zodat je net een ondersteuntje krijgt als je een berg op gaat. Zou dat niet heerlijk zijn? En wat van de stellen waarbij de vrouw langzamer fietst als de man, zou een mooie oplossing zijn. En ik heb al verschillende keren hier gelezen dat mensen knieklachten hebben. En om niet bezweet op je werk aan te komen en toch te fietsen vind ik dit ook niet raar. Of als je kinderen en boodschappen op de fiets hebt is een ondersteuntje ook fijn. Of als ouder met kinderfietskar en bepakking op vakantie fietst.

Als je buiten Europa fietst slaap je meestal in hotelletjes en kan je de motor ’s nachts weer opladen. En campings hebben toch ook elektriciteit. Ik zou niet weten waarom dit niet op vakantie zou kunnen.

Ik juich deze ontwikkeling dan ook heel erg toe. Hoop dat er accu’s komen die sneller opladen, een grotere actie radius krijgen en minder zwaar gaan wegen zodat je een klein pakketje in je fietstas kan stoppen zonder dat die invloed op fietsgedrag heeft. Ik ben dus erg blij met de populariteit zodat de ontwikkelingen door zullen gaan.

Ik snap wel dat het op eigen kracht iets doen en het afzien ook de charme is. Toen ik nog in de bergen liep was ik ook pas voldaan als ik mijn eigen grenzen voorbij ging. Maar niet iedereen heeft dat, sommige mensen willen relaxt fietsen.
Kan me best voostellen dat je over 10 jaar ofzo met een een electromotor in je voorwiel en een paar goede zonnecellen op een BOB een rondje wereld gaat doen.
Daar hoop ik op!!! Ik ga ervoor.
Heel veel woorden om precies hetzelfde te zeggen als ik: nl. dat een e-bike ideaal is voor bejaarde mensen en mensen met een handicap. Dat heeft niks met vooroordelen te maken.

Zelf ken ik diverse oude mensen in mijn omgeving en mensen met uiteenlopende fysieke handicaps, die veel baat hebben bij zo'n e-bike. Prima. Ik vind het heerlijk voor ze, dat ze op die manier kunnen blijven fietsen. Zelf heb ik niet het idee dat ze heel veel geven om hoe flitsend hun bike eruit ziet.

Voor mezelf vind ik trapondersteuning overbodig. Zolang ik kan fietsen zal ik dat doen. Wat later komt: wie het weet mag het zeggen.

Gijs
Afbeelding

Das dus gerrie visser weg voor wat tochtjes....

Maar serieus, een T700+ van Trek leent zich zeker voor langere tochten, actieradius van rond de 100 km, erg kleine lader (adapter van laptop) en een leuke afmontage.

Dus ja het is idd voor een bepaalde doelgroep zeker een goede optie om mee op stap te gaan.

En als ik de product ontwikkelaars een vloer lager mag geloven dan gaat het er inderdaad van komen dat er accu's komen die je met een zonnelader kunt laden en die heel erg veel kilometers halen uit een kleine accu.

Zelf zou ik graag een transport plus rijden, kan je lekker veel meenemen van de bouwmarkt oid als je geen auto wilt rijden.

Bas.
B@se schreef:Maar serieus, een T700+ van Trek leent zich zeker voor langere tochten, actieradius van rond de 100 km, erg kleine lader (adapter van laptop) en een leuke afmontage.
Maar is die 100 km dan niet zonder wind en op de laagste stand? Ik kon zelf 80 km fietsen maar alleen in de laagste stand en die heb je al bijna nodig om het extra gewicht te compenseren.

Maar een paar jaar terug was 80 km het maximum en nu dus 100 het gaat de goede kant op.
johntelleman schreef:Afbeelding
Kewl... Dat ziet er meer uit als een disignstudie dan als iets anders. Ik vind het altijd raar dat technologische vooruitgang meestal meteen ook door designers aangegrepen wordt om meteen alles anders te gaan maken. Meestal leidt dat tot een brak ontwerp en weerstand van gebruikers. Ik denk met gruwels aan dingen als bolwoningen en zo :roll:
Die Elmoto is veel meer realistisch ontworpen, niet toevallig Duits.

Maar over het fietsen: de essentie van fietsen is natuurlijk dat je er (ook) zelf moeite voor moet doen. Er zijn al een eeuw ook fietsen waarbij je dat niet hoeft te doen, dan noemen ze motoren. Je kunt zoiets ook van een dak voorzien en dan heb je een auto :wink:
Natuurlijk droom ik tijdens een klim regelmatig van het idee dat ik eens "vanzelf" naar boven zou kunnen rijden, maar de keren dat ik een motor (4 cyl. 600 cc) heb gehuurd is me gebleken dat me dat geen bevrediging schenkt. De teleurstelling in de Ardennen was zelfs groot toen bleek dat het ding net zo hard omhoog ging als omlaag, dus wat had ik dan aan die heuvels? Koud was het ook.
Maar ja, ik ben dan ook geen echte motorrijder geworden. :D

Mijn conclusie is dat zodra een electrische fiets vrijwel vanzelf en hard gaat het gewoon een motorfiets is die toevallig stil is. Zolang je een - voor jouw fysieke mogelijkheden - inspanning moet verrichten en je het idee hebt dat jij de berg bedwingt en niet de fiets, dan is het wat mij betreft een fiets.

Leon
fiets-ster schreef: Maar is die 100 km dan niet zonder wind en op de laagste stand? Ik kon zelf 80 km fietsen maar alleen in de laagste stand en die heb je al bijna nodig om het extra gewicht te compenseren.

Maar een paar jaar terug was 80 km het maximum en nu dus 100 het gaat de goede kant op.
De huidige T700+ rijd idd met normaal gebruik (dus deafult settings) en dan ondersteunings stand 2 a 3 met af en toe 4 zeker 100Km.

Maar idd, als je gewoon fietst en af en toe een klein beetje wind mee krijgt vind ik het persoonlijk gewoon fietsen. Er zijn feitelijk 2 systemen, een met een kracht sensor en een met een rotatie sensor. Bij de laatste hoef je alleen de pedalen te draaien om de motor aan te zetten, bij het eerste systeem duwt de motor alleen als jij te weinig kracht op de weg kunt krijgen.

Bas

(het is elleen jammer dat C'dale over de kop ging aan het motor verhaal...)