Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen langs de duna in Hongarije - Forum Wereldfietser

fietsen langs de duna in Hongarije

Heeft iemand een idee of het mogelijk is langs de Duna in Hongarije te fietsen. Het zou een mooie mogelijkheid zijn om van het Balatonmeer naar Boedapest te fietsen.
Ja natuurlijk kun je ook in Hongarije langs de Donau fietsen. Het Duitstalige Bikeline gidsje Donau-Radweg deel 4 beschrijft zelfs de route van Boedapest langs de Donau helemaal tot aan de Zwarte Zee. Deze is behalve in Kroatië nog niet bewegwijzerd.
De Donau komt echter niet langs het Balatonmeer en blijft er meer dan 50 km van verwijderd! Het is zelfs bijna evenver van het Balatonmeer naar de Donau als van het Balatonmeer via de kortste weg naar Boedapest!
Wellicht heb je meer aan de fietsatlas "Radwandern in Ungarn"(schaal 1:250.000) met een behoorlijk dicht netwerk van fietsroutes die je ook van het Balatonmeer naar Boedapest kunnen leiden!

Luc Oteman
In Hongarije kun je overal fietsen, alleen zelf zou ik niet tussen het Balatonmeer en Boedapest op de fiets gaan, erg druk en als je de Donau eindelijk gevonden hebt wordt je denk ik nogal teleurgesteld. Het is hier niet zoals elders in Hongarije. Hoe het nu is heb ik overigens geen idee van, het is inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, ik neem nu dus even aan dat het met de toenemende welvaart er voor fietsers niet beter op is geworden. Fietsen in Boudapest is sowieso een uitdaging als je niet alleen langs de rivier wilt fietsen (makkelijk om je te oriënteren). Mijn idee neem de trein en trek minimaal 2 dagen uit voor beide steden. Campings in de stad zijn er en sommige vlak bij een halte van bus of metro. Openbaar vervoer is er goed voor elkaar en houdt rekening met hogere prijzen dan je gewend bent van de rest van Hongarije (Al zullen ze bij het Balatonmeer ook wel raad weten met de west-europeanen)
In aansluiting op wat opdefiets schrijft kan ik jullie vertellen dat je ook aan de Servische kant kan fietsen en die is volgens http://www.danube-info.org wel klaar al is het met een beetje fatsoenlijke kaart en wat denkwerk heel goed mogelijk om een route uit te stippelen langs het Kroatische deel, je zult echter weinig over een dijk direct langs de rivier kunnen fietsen zoals in Oostenrijk en Hongarije wel vaak kan. Als je dan toch besluit dat te gaan doen sla Kopacki Rt en Osijek dan niet over (Dit deel van Kroatië is op zich al een vakantie waard)
Hier is een site http://www.rollglobal.org/2010/12/danube/
over fietsen van Boedapest naar de Zwarte Zee met gps track!