Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merinowol kriebelt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Merinowol kriebelt

Je bedoelt dat je met de Icebreakers 190 ook geen kriebel hebt, maar wel met de Mammut?
Tja, blijkbaar is niet elk Merinowollen shirtje gelijk...
Spironski schreef:Weet je wel zeker dat die gaten "er in vallen", of zijn het de motten? Bij mij is nog geen spoor van slijtage te zien, maar helaas al wel enkele gaten van de motten. Die beestjes zijn dol op je mooie hemdje!

De motten-gevoeligheid is allicht een nadeel, maar in elk geval ligt het niet aan de kwaliteit van de stof.
Ik weet het niet zeker, maar ik vind het wel een goede suggestie. Had er zelf niet aan gedacht.
Ik heb een paar Icebreaker-shirts, o.a. een 140 en een 190. Die 190's zijn nog helemaal in orde en die 140 is totaal naar de knoppen.

Maar bedankt voor de tip, ik zal er wel wat bewuster mee op letten en maatregelen treffen!

Grt,

Maarten
Ikzelf ben er ook maar door schade en schande achter gekomen hoe snel je door die kl..te beestjes gaten krijgt. Letterlijk in één nacht tijd!

Het kan aanbeveling verdienen om de shirtjes ook eens een tijdje in de vriezer te doen, dan zijn die beestjes in elk geval dood.
Mijn lange onderbroek heeft opzij al een gaatje, maar niet door motten, gewoon eens ergens blijven haken. Mijn 140 T-shirts zijn nog gevoeliger en zijn beide al een keer of 2 gerepareerd voor een gaatje/scheurtje. Ook mijn dikkere lange onderhemden moeten af en toe in reparatie. Ik ben er vrij voorzichtig mee maar het is kwetsbaar.
mijn 2 maanden 'oude' shirt heeft al last van motten gaten! :( heeft iemand een goede tip hoe je die beestjes van je kleding af kan houden? (naast het dagelijks dragen :wink: ) of moet je je wollen kleding gewoon in een zipper tasje bewaren als je niet met vakantie bent?
Mottenballen?
Ik zit hier nu midden op de noordzee (neej niet met de fiets) ik heb een icebreaker lange onderbroek, een longsleeve en een shortsleeve aan en ik heb geen last van gekriebel.
Gebruik ze al een hele tijd en ze bevallen zeer goed.
Ik gebruik Icebreaker shirts al een jaar, met plezier & het kriebelt niet. Ik heb ze in een paar verschillende diktes.

Het zou natuurlijk kunnen dat Icebreaker verschillende kwaliteiten wol heeft. Het is tenslotte een natuurproduct.
Of er bestaan misschien verschillende verwerkingsmethodes?
En hoe het zit met de kwaliteitsborging in het productieproces? Een van mijn laatste shirts was 'Made in China'..... Dat hoeft natuurlijk niks te zeggen, maar ja.... variatie in het eindprodukt is denkbaar.

Overigens niets dan lof ervoor. Ze hebben een goede kwaliteits-uitstraling (zonder dat het opdringerig is), wassen gemakkelijk, drogen snel, en strijken hoeft ook al niet. Ik vind ze heel praktisch voor op fietstochten.

Maar inderdaad, motten, daar vrees ik nog altijd voor. Die heb ik ook eens gehad (voordat ik Icebreaker shirts had). Op advies van de ongediertebestrijding (GGGD Amsterdam) moest ik alles van wol bij een diepvriesbedrijf in vuilniszakken afleveren, voor - ik meen - 6 weken.
Daarnaast moet je de bron bestrijden.
Het heeft mij een aantal truien gekost, en een wollen kleed, plus een hoop tijd en bijna E 100,- voor het diepvriesbedrijf.

De bron bleek na lang nadenken de wollen onderlaag onder de parketvloer (dat was nieuw & dat was beter!).
Motten zijn ontzettend vervelend en mijn conclusie is: natuurprodukten moeten waar mogelijk worden vermeden. Kunstmatig is meestal veel beter, en niet biologisch afbreekbaar of ongewenst opeetbaar.
Maar dat geldt dus niet voor kleren :-)
Op reis bewaren in plastic is misschien wel een heel goeie tip.
Hoi Peter,

Ik ben wel benieuwd of je inmiddels een oplossing hebt gevonden. Ik overweeg ook om er eentje te kopen (200), maar bij het passen viel me ook op dat het kriebelt... Heeft het wassen/vriezen geholpen of ligt ie inmiddels in een hoekje voor de motten?

Groet, Annelies
lekkerfietsen schreef:Hoi Peter,

Ik ben wel benieuwd of je inmiddels een oplossing hebt gevonden. Ik overweeg ook om er eentje te kopen (200), maar bij het passen viel me ook op dat het kriebelt... Heeft het wassen/vriezen geholpen of ligt ie inmiddels in een hoekje voor de motten?

Groet, Annelies
Nou, het probleem heeft zich eigenlijk vanzelf 'opgelost': ik ben 'm namelijk kwijt. :roll:
Ik vermoed dat ie nog wel ergens in mijn huis ligt en op enig moment wel weer boven zal komen. Ik hoop 'm toch wel weer te gaan gebruiken..
Wassen met Grangers Merino Cleaner schijnt motten te voorkomen doordat het een natuurlijk cederolie extract bevat.
Ik heb me afgelopen zomer in een vlaag van te veel uitgeven, ook zo'n duur schapenwollen shirt laten aansmeren. Wat mij betreft niet beter dan goed katoen, maar goed ik heb nu wel wat over op te scheppen. En hopenlijk gaat de levensduur de hoge prijs verantwoorden.
:shock: Heb jij ooit wel eens gezweet?? Prestaties van wol en katoen verschillen hemelsbreed, wat mij betreft. Nog afgezien van het geur-voordeel van wol.
Krijg net mijn bestelling binnen van Futurumshop met 3 Icebreaker shirtjes Ultralight 150. Op de verpakking staat NO STINK!, en dat klopt!
Ik heb Merinowollen shirts al vaak tijdens fietstochten gebruikt, en zou niet meer anders willen. Licht, klein pakvolume, en zelfs na een week zweten: NO STINK!

No sweat!

Gee
Door een artikel op lowtechmagazine wil ik ook wel thermisch onderkleding aanschaffen. Ik dacht aan wol maar ben superalergisch voor wol dus daar begin ik na dit hier gelezen maar niet aan.

Hebben jullie ervaring met synthetische die niet stinken?

Ik kocht ooit een featherlight North Face shirt, stinkt niet, voelt heerlijk aan, en is na wassen zo droog, klein volume, ideaal shirt, maar die bestaan geloof ik niet meer.

Ik heb een fiets shirt van Perry Sport, wildebeast geloof ik, stinkshirt al heel snel. Voelt ook niet zo fijn op de huid. Kan je beter gewoon katoenenshirt aantrekken.

Kan je die wollen trouwens gewoon in de wasmachine gooien? Was je dat shirt met fietsen dan een week niet?

Ik trek meestal mijn oudste gewone kleding aan, maar was dat toch wel dagelijks als het kan, nou ja uitspoelen terwijl ik douche is dat meestal.
fiets-ster schreef:Hebben jullie ervaring met synthetische die niet stinken?
Ik heb een synthetische Patagonia, die het prima doet. Gaat iets sneller stinken dan merino maar ook pas na enkele dagen. Ook gebruik ik bamboe (http://www.bambooclothing.co.uk), wat ik zelf erg prettig vind omdat het superzacht is en niet stinkt. Wat mij betreft alledrie erg prettig.
Mijn ervaring met bamboe is dat het zo snel lubbert (niet meer aansluit), hoe is jouw ervaring?
Het is bij mij tot nu toe nog meegevallen en zeker niet meer dan andere kleding. De enige keer dat een bamboeshirt van me echt ging "lubberen" was toen ik het in de droger stopte. Het zou kunnen dat het bij wassen op hogere temperaturen dit ook doet, maar dat weet ik niet (Ik was bijna altijd op 30 graden).
fiets-ster schreef: Hebben jullie ervaring met synthetische die niet stinken?

Kan je die wollen trouwens gewoon in de wasmachine gooien? Was je dat shirt met fietsen dan een week niet?

Ik trek meestal mijn oudste gewone kleding aan, maar was dat toch wel dagelijks als het kan, nou ja uitspoelen terwijl ik douche is dat meestal.
Mijn ervaring is dat synthetische shirtjes vroeg of laat gaan rieken, ligt ook wel een beetje aan je eigen zweet moet ik zeggen en dat scheeld per persoon.

M'n oudere icebreakers doe ik tegenwoordig in de wasmachine bij 40gr, geen probleem. Even uithangen en met een nachtje droog.
Met de hand wassen duurt 't wat langer voordat 't droog is want dan is 't gewoon natter. Onder de douche even uitspoelen of met wolwasmiddel wassen in een teiltje is ook niet zo veel werk op een vakantie fiets rustdag.

veel plezier,
(ben erg tevreden met de icebreakers, smartwool heb ik ook mooie merino shirts van gezien)