Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS 11/33 of Shim. Deore XT remmenset. - Forum Wereldfietser

Magura HS 11/33 of Shim. Deore XT remmenset.

Beste mensen,

Ben bij het samenstellen van mijn fiets aan het twijfelen tussen een Magura HS 11 of 33, of een complete set van Shimano Deore XT velg-remmenset.

Rest van de fiets word afgemonteerd met Deore XT.

Tot op heden alleen nog in Europa gefietst. Maar wat zou het beste zijn buiten Europe, qua betrouwbaarheid en/of reparaties?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Paul.
HS11 en 33 zijn voor zover ik weet in 2011 praktisch gelijk. Doseerbaarheid en onderhoud zijn absoluut pluspunten. Het systeem is wel iets zwaarder dan v-brakes. Puur qua remkracht moet je echter geen verbetering verwachten: met al deze remmen kan je overkop gaan als je hard genoeg knijpt.

Als er iets misgaat (bv leiding die kapot getrokken wordt) dan kan je er vaak niet veel aan doen zonder de juiste onderdelen. Voordeel is wel dat je dan meestal een v-brake set ergens kan vinden die op de voorziene nokken past. Het risico op problemen is echter erg klein (bij mij +/- 15 jaar zonder defecten).
Zolang je geen firmtech remmen kiest lijkt me dat er geen probleem hoeft te zijn: je kunt overal wel een setje v brakes vinden om in de plaats van een Magura te monteren. Ik kan hier makkelijk direct vergelijken, en wat mij betreft remmen Magura's toch heel wat beter dan xt v brakes. De remkracht is wat groter, maar vooral de doseerbaarheid vind ik veel beter. V brakes zijn prima remmen, en als het budget beperkt is is een setje Deore v brakes een goed keus (eventueel met LX grepen). Dure v brakes zijn echter niet heel veel beter. Dan kun je beter Magura's nemen.
Wim
Wat bedoelen jullie precies met doseerbaarheid en hoe levert dat een voordeel op in de praktijk? Of ik nu op de racefiets zit of op de vakantiefiets met V-brakes: ik heb geen enkel probleem om een beetje te remmen of om fors te remmen.

Ik snap de voordelen van Magura boven V-brakes dan ook niet zo. Ik heb nog nooit problemen gehad met V-brakes en zie ook niet hoe ik er meer onderhoud aan zou moeten hebben dan aan Magura's. Hooguit moet je door slijtage af en toe wat de remblokken wat dichter op de velg zetten. Maar daar heb je de fijnstellers voor en dat is vijf seconden werk.
Ik ben het met je eens dat een v-brake ook niet veel werk vraagt en dat ze je nooit in de steek laat. Maar je kabel moet (zeker als je ook in de winter fietst) wel eens ingevet worden om te zorgen dat de rem mooi terugkeert, de fijnafstellers moeten af en toe worden bijgeregeld en nieuwe blokjes mooi recht krijgen is toch iedere keer even prutsen. Eens een Magura HS ... geïnstalleerd is, kijk je er letterlijk nooit meer naar om, je vervangt enkel nog de blokjes en dat is los en vastklikken. (hoewel ik heb gemerkt dat als je fiets erg veel modder te verwerken krijgt, je ook magura's wel eens moet reinigen)

Wat is doseerbaarheid? Een v-brake wordt aangesproken door de kabel, deze gedraagt zich als een veer. Voor elke extra Newton kracht die je uitoefent rekt de kabel een bepaalde afstand. Om een bepaalde kracht uit te oefenen beweeg je dus een bepaald aantal mm's, bovenop de afstand die nodig is om de blokken tegen de velg te drukken.

Bij een hydraulisch systeem heb je geen kabel en oefen je dus rechtstreeks kracht uit op de velg. (de olie kan zeer beperkt worden samengedrukt) Je vingers voelen dus de kracht aan die de rem geeft, zonder dat je daarvoor een grote verplaatsing hoeft te maken. Dit geeft een heel ander gevoel: je knijpt de remhendel niet helemaal in, maar trekt hem tot tegen de velg en vanaf dan regel je enkel de kracht.

Dit verschil is naar mijn aanvoelen de basis van wat omschreven wordt als doseerbaarheid: het gevoel dat je zonder grote knijpbewegingen perfect kan regelen hoe hard je wenst te remmen. Is dat nodig? Neen. Is dat leuk? Ja, na een tijd vind je andere systemen maar niets.
Het valt mij op dat Magura's meestal door Nederlandse- en Duitse fietstoeristen worden gemonteerd. Buiten de Benelux en Duitsland/CH kom je bijna geen trekkingfiets/randonneur meer tegen met HS33'ers, in de VS bijv. lijken ze nog het meest verknocht aan ouderwetse cantilevers-- kantekening hierbij is dat in de VS de meeste rando's nog met een racestuur worden afgemonteerd, iets wat met Magura's niet (meer) mogelijk is..
Mogelijk nadeel van Magura's is dus dat je beperkt wordt in je stuur- en shifterkeuze. Voor de rest: prima systeem, maar niet voor mij want ik rijd met een racebocht. :P
Ik ben dus ook heel zuinig op mijn HS66's voor racebocht.
Wim
@Wim

Idd. ik ben dergelijke (race)remhendels nog nooit in het 'echt' tegengekomen. Vlgs. mij zijn ze ook maar heel kort in productie geweest en dus uiterst zeldzaam.
Ze zijn best lang geproduceerd, maar al een heel tijdje uitverkocht. Ik heb ze ooit net op tijd ingeslagen voor toekomstig gebruik. Op ebay zijn ze wel te vinden, maar vaak voor behoorlijk veel geld.
Wim
De vraag is, waar vergelijken jullie Magura mee? Als je het vergelijkt vbrakes met standaard remblokjes, dan is Magura idd beduidend beter.
Doe je op je vbrakes knappe remblokjes als Koolstop of Tricolor en niet die bagger Shimano blokjes, dan wordt het verschil al een stuk kleiner.

Ik begrijp de poeha over remmen niet zo. Al 10 jaar gebruik ik vbrakes. En nee, mijn kabels vet ik swinters niet in. Nog nooit een probleem mee gehad, remt gewoon goed. Ik zou er geen gram extra aan willen uit geven.
Leo, uiteraard zitten er hier bij ons op de v brakes van de kinderen (een met Deore en een met XT) ook Koolstop Salmon cartridge blokjes. Als je dan zoals ik laatst gedaan heb de ene fiets pakt en een stukje rijdt, en gelijk erna een andere, dan is het verschil tussen XT V brakes en Magura HS33 toch goed merkbaar. Het verschil tussen Deore en XT is veel kleiner. Natuurlijk zijn dat bij zo'n beperkte test gelijk ook andere frames met een andere kabelloop, maar toch. En of je dit belangrijk genoeg vindt voor het extra gewicht, ja dat is een heel ander verhaal. Klassieke Mafac cantilevers zijn nog weer lichter.
Wim
Ik had ooit eens een beschadigde leiding v hydraulische rem. Dan sta je daar met slechts één werkende rem omdat je ze niet ter plaatse kan repareren. Als je dan in de remhendel kneep, zag je zo'n mooi straaltje hydraulische olie ontsnappen. :roll:
Dat vind ik z'n grootste nadeel.

Persoonlijk zou ik voor een vakantiefiets een degelijke kabelrem nemen, zoals de Avid Single Digit Ultimate v-brake met industriële cartridge lagers. Eén vd beste v-brakes op de markt. En bovenal, met een extra kabel op zak ben je zeker v je remmen.
Ik vind de Magura's bijzonder fijn vergeleken met de LX V-remmen die ik daarvoor had. Vooral bij lange of moeilijke afdalingen. De enige manier om uit te vinden of je het zelf een verbetering vindt is testen. Er is vast wel iemand die je een dagje een fiets met Magura's wil uitlenen.
Trappist schreef:Ik had ooit eens een beschadigde leiding v hydraulische rem. Dan sta je daar met slechts één werkende rem omdat je ze niet ter plaatse kan repareren. Als je dan in de remhendel kneep, zag je zo'n mooi straaltje hydraulische olie ontsnappen. :roll:
Dat vind ik z'n grootste nadeel.
Voor Magura kan je ook een reserve leiding meenemen. Zo moeilijk is het monteren van een nieuwe leiding nu ook weer niet.
Heb nu een jaar Maguraremmen en ze remmen prima. Een remblokje vervangen is echt kinderlijk eenvoudig.
Maar... de volgende remmen die ik neem, zijn weer gewoon met een staalkabeltje. Vanwege eenvoud, repareerbaarheid en ook gevoel bij het remmen.
Het is wat mij betreft kiezen uit twee goeden! Wat je ook kiest, je zal er geen of hooguit weinig spijt van krijgen.
Bedankt voor al jullie reacties,

Zoals ik al gedacht had heeft iedereen zijn eigen ervaring met remmen. Maar wel leuk om ieders mening te lezen.

Het voordeel van Magura is de betrouwbaarheid en het makkelijk verwissen van de remblokken. Zijn er meer mensen op dit forum die al jaren zonder problemen met Magura's remmen (10-15 jaar). Dit klinkt wel heel betrouwbaar namenlijk:)

Maar een kabel kunnen vervangen onderweg kan ook een voordeel zijn inderdaad!

Hoe zit het met een reparatie-set van Magura onderweg? Is dit noodzakenlijk of vinden jullie dit overbodig?

Paul.
Nee, ik zou denk ik geen reparatieset meenemen. Zeker niet voor reizen in gebieden waar je veel door bewoond gebied komt. Je kan immers altijd nog een gewone V-brake monteren op dezelfde nokjes als het misgaat. En de kans dat het misgaat is erg klein.
liz schreef:Nee, ik zou denk ik geen reparatieset meenemen. Zeker niet voor reizen in gebieden waar je veel door bewoond gebied komt. Je kan immers altijd nog een gewone V-brake monteren op dezelfde nokjes als het misgaat. En de kans dat het misgaat is erg klein.
Waar de remmen niet tegen kunnen zijn hulpvaardige inboorlingen die de fiets aan de leiding het dak van de bus optrekken.
Ik kies voor de Magura remmen. Deze remmen inderdaad gecontroleerder als de v-brakes heb ik gevoeld.

Bedankt voor jullie reacties!

En Marten, als ik dit zie dan schiet ik wel te hulp :wink:
Waar de remmen niet tegen kunnen zijn hulpvaardige inboorlingen die de fiets aan de leiding het dak van de bus optrekken.

Paul.