Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzakhulp gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

slaapzakhulp gevraagd

Achtergrond info over warmte gevoel en kleding aantrekken in slaapzak: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/5176

Ook in mijn ervaring is het zo dat een katoenen binnenkant veel leuker is om in te slapen dan een synthetische binnenkant. Het extra gewicht neem ik er graag bij. In alle eerlijkheid vraag ik mij ook af of de artikels die hier circuleren niet erg duur zijn in vergelijking met ietwat zwaarder, goedkoper materiaal.

Eigen ervaring is dan ook deze:
- niets is zo slecht voor een slaapzak als hem wassen: de enige momenten dat mijn slaapzak minder warm is geworden was na de twee keer dat hij gewassen werd.
- katoen is zowel in warm klimaat als koud klimaat aangenaam
- capuchon met koordje, en een tweede tochtstrip rond de schouders met koordje, maken een gigantisch verschil.
- een rits aan de voeten is erg handig, maar ook een koude brug. Als je echt warm wil gaan, dan zou ik elke millimeter rits vermijden die niet nodig is.

Erik (die zelf al 12 jaar in een Wilsasport Mercantour slaapt; koude record tot hiertoe: +/-10°C mount Fitz Roy Argentinië; prijs 1250 BEF of € 35)
Er zijn natuurlijk best goede slaapzakken voor echte koukleumen: Ajungilak is wat dat betreft 'State of the Art'. Model Altitude 5 is misschien wat prijzig, er zijn echter ook goedkopere.
EnriceV schreef:Ook in mijn ervaring is het zo dat een katoenen binnenkant veel leuker is om in te slapen dan een synthetische binnenkant.
Het extra gewicht neem ik er graag bij. In alle eerlijkheid vraag ik mij ook af of de artikels die hier circuleren niet erg duur zijn in vergelijking met ietwat zwaarder, goedkoper materiaal.
Eigen ervaring is dan ook deze:
- niets is zo slecht voor een slaapzak als hem wassen: de enige momenten dat mijn slaapzak minder warm is geworden was na de twee keer dat hij gewassen werd.
Erik (die zelf al 12 jaar in een Wilsasport Mercantour slaapt; koude record tot hiertoe: +/-10°C mount Fitz Roy Argentinië; prijs 1250 BEF of € 35)
Hallo Erik,
Katoen voelt inderdaad lekker aan, maar je betaalt het wel flink in de vorm van gewicht. Die zak van jou weegt met 2000 gram totaal dan ook veel. Als je kampeer-items op een rij zet met als doel gewichtsbesparing dan is geld uitgeven aan een duurdere lichte slaapzak vaak een van de meeste efficiente methoden om euro's om te zetten in minder gewicht zonder inlevering van comfort.
En dat wassen slecht is voor jouw slaapzak ligt wellicht toch wel aan de prijs ervan. Voor mijn donzen slaapzak is wassen na twee à drie maanden gebruik in ieder geval juist gunstig; vooral de laatste keer toen ik het heb laten doen was hij weer een stuk dikker!
Leon
Het enige wat ik wou laten weten van die franse site was dat de richtwaardes die de fabrikant opgeeft, vaak anders is dan bij een andere fabrikant.
Om goed te vergelijken is de volgende formule handig:
14,1 graden Celsius - (Aantal gram dons * fillpower (cuin)*0,0413)
Zo krijgt de Marmot Lithium (volgens fabrikant -7 comfort) met de formule -13 comfort!
De TNF Superlight (volgens fabrikant -9) krijgt dan -6.
De Marmot Helium (volgens fabrikant maar -2) krijgt al -5 volgens de formule.

Ik heb met mijn Warmth Unlimited (ook Yeti Boulder 450) al tot -12 overnacht op een z-lite! Het was rillen maar dit was een experiment thuis in de tuin toen het vorige winter zo vroor. Met een warmere mat had ik wellicht weinig last gehad. Ik heb enkele jaren geleden rond het vriespunt overnacht met enkel een zijden lakenzak en wat kleren aan op een dunne thermarest. Slapen gaat dan tot een uur of 3-4 en daarna ga je rillen. Dat was op een fietsreis, niet aan te raden.
@Leon: Volgens het etiket op mijn oude versie weegt ie zelfs 2.2kg. Het is een feit dat je het comfort van katoen betaalt in het gewicht. Tot hiertoe heb ik nog geen alternatief gevonden dat me even goed bevalt, maar ik heb dan ook enkel in de budget-klasse gekeken.
Als ik hier zo rondkijk dan wegen de meeste slaapzakken ongeveer 1.5 kg, een katoenen binnenslaapzak weegt +/- 400gr, dus de rekening klopt wel.

Het advies qua wassen is waarschijnlijk inderdaad afhankelijk van de kwaliteit en het type van de vulling (in mijn geval 2 lagen holle synthetische vezels). En, eerlijk is eerlijk, mijn vriendin is niet al te blij met mijn "do not wash" policy :D .

De goedkoopste kilo's om thuis te laten hangen helaas nog steeds rond mijn middel :wink:.

Hoe is het overigens met de robuustheid van dons? Zijn synthetische vezels beter bestand tegen vocht en degradatie door compressie/ouderdom? Of is het net omgekeerd?
@ solar: dan komt mijn slaapzak op -2.4 uit ipv de -10 op de website... Ik had het ook veel te koud, dus dat zou goed kunnen kloppen. Handig om uit te rekenen hoeveel dons ik zou willen hebben dan om het warmer te hebben :-D
EnriceV schreef:Hoe is het overigens met de robuustheid van dons? Zijn synthetische vezels beter bestand tegen vocht en degradatie door compressie/ouderdom? Of is het net omgekeerd?
Wat ik van diverse fietsers af en toe hoor is dat een donen slaapzak uiteindelijk komt te overlijden doordat de tijk is versleten. Niet doordat het dons te ver is geplet.
Ik heb ook eens gezien dat iemand een dure synthetische slaapzak een hele winter in de compressiezak bewaarde. Van de 300 euro die het ding ooit waard was waren er toen wel 275 geplet... Dat zal met dons niet heel veel beter zijn denk ik.
Leon
Die leuke formule houdt overigens geen enkele rekening met vorm, afmeting of tochtslurven van de zak. (en gram dons zal waarschijnlijk kg moeten zijn, niet?)
Leon
Janneke schreef:@ solar: dan komt mijn slaapzak op -2.4 uit ipv de -10 op de website... Ik had het ook veel te koud, dus dat zou goed kunnen kloppen. Handig om uit te rekenen hoeveel dons ik zou willen hebben dan om het warmer te hebben :-D
Helaas geven de fabrikanten vaak opgepoetste resultaten en verschilt de methode ook waar hun conclusies op gebaseerd zijn.
Als ik ooit nog een slaapzak aankoop, dan gebruik ik vooral de formule ipv wat de fabrikant meegeeft.

Idd, gram moet kilogram zijn in de formule.
Uitgaande van een lichtgewicht slaapzak, hebben deze meestal een gelijkaardige vorm en zit het 'm vooral in de hoeveelheid dons.
Simpele formules zijn weinig bruikbaar denk ik. De constructie maakt veel uit: de lengte van de rits, de aanwezigheid van een tochtslurf, de constructie van de schotjes, de vorm van de capuchon, de breedte van de zak, het heeft allemaal invloed. Dat is ook waarom dure slaapzakken duur zijn.
De andere helft van het verhaal ben je inderdaad zelf. De ene mens is veel kouwelijker dan de andere, en de ene tent is ook nog eens veel kouder dan de andere. Ik zou maar beginnen te vragen bij PHD of zij de zak warmer kunnen maken. Als dat erg duur wordt kun je hetzelfde ook nog bij Tatteljee vragen.
Wim
Hoi,

Dit http://www.sleepingbags-cumulus.com/Ten ... gs,10.html zou iets kunnen zijn.

€280,-
Pack weight: 1170 g
Down weight: 700 g
Fill volume (polish goose down): 96% min. 850 cu.in. - 930 cu. in. according to the U.S. rating
User height: up to 190cm
Width: shoulders/foot: 85/55cm
‘Comfort’ temperature rating: -17°C

Verder kun je tegen redelijke meer prijzen alles aan de slaapzak veranderen. Je kunt zelfs extra dons op specifieke plekken in de slaapzaak laten bijvullen, bijv, voeten of rug.

Lijkt me een slaapzak die qua temperatuur en qua rits aan je wensen voldoet. De maten moet je zelf maar even zien.

Samen met oa. Bert heb ik een gezamenlijke inkoopactie gehouden. Met zijn 5-en hebben we ieder een slaapzak gekocht. (Even googlen op dit forum naar Cumulus, en je komt onze ervaringen tegen.)

Qua constructie (trapezium tijken), materiaal (Pertex) en ontwerp kan Cumulus zich meten met de duurste merken maar dan voordeliger (het hele jaar door ;-)

Ik weet dat Shane zich ook aan het oriënteren is. Als je nog 3 medestanders vindt en samen met zijn 5-en koopt kun je 10% korting krijgen.

Succes en groeten, Willem
Shane heeft al sinds een paar dagen besteld :wink: Mooi spul hoor,

Ik heb een Lite line genomen met 250g dons
Ik heb een nordisk nansen 200 black zone.
Op het kaartje stond iets van 'extreme conditions minus twentythree ' of zoiets.

Ik ben nogal kauwelijk aangelegd, dus ik nam hem.
200 cm is de lengte. Dit is een zwaar beestje, een komma acht kilo geloof ik, en erg klein is hij ook niet. Wel warm.

Ik heb hem bij minus acht of zo gebruikt, en dat was goed te doen, wel een muts op natuurlijk, veel warmte verlaat het lichaam via het hoofd. Ik sliep wel in een tent en op een vijf centimeter dikke Thermarest.

Zoals Wim al zei, een slaapzak in combinatie met kleren is erg praktisch. Pas er dus wel voor op dat je niet een te kleine, benauwde slaapzak koopt, want dat kun je er eventueel geen kleren meer bij aan.

En een goed matje.

Noot: Ondertussen kom ik op de leeftijd dat mijn lichaam niet meer soepel is. Ik herinner me dat ik een keer op een reis ging zonder slaapzak en matje, alleen maar de tent. Ik gebruikte toen een jas als slaapzak, maar dat was ook geen succes.
Als je s nachts om drie uur steenkoud wakker wordt fiets je overdag ook niet fijn natuurlijk.