Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem op de auto - Forum Wereldfietser

Tandem op de auto

Hallo allemaal,

omdat treinreizen met de tandem (fiets) in Frankrijk toch wel ingewikkeld wordt
(http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =3&t=14079)
zitten we te kijken naar het alternatief om onze tandem op de auto mee te nemen.

Na wat rondneuzen zien we twee goede kanshebbers:

Thule:
AfbeeldingDegelijk spul en makkelijk op de auto te zetten (eerst voorvork dan zwieper je 'm er zo op. Maar wel je voorwiel losmaken en is hij in NL te koop?

of de Vittorio
Afbeelding
Ligt op je dak. We hebben een Rohloff naaf, krijg je dan problemen (lekken) dat hij plat ligt?

Wat zijn jullie ervaringen?
Of zijn er nog andere alternatieven?

Alvast dank!
Wij hebben de Vittorio naar tevredenheid al een jaar of 3 (daarvoor alles met trein, maar waren alle gedoe ook een beetje zat). Thule had ik destijds ook gezien, maar wist zo 1-2-3 niet waar die te koop was. Vind ik er persoonlijk iets minder gekunsteld uitzien als de Vittorio, maar dat voorwiel moet je natuurlijk wel weer in je auto kwijt.

Maar goed, over de Vittorio eigenlijk geen klachten. We pakken de fiets altijd wel een beetje in, zeker als je een langere rit over de snelweg maakt kun je anders de insecten uit je ketting en freewheel lopen pulken - hoewel t vast ook weer niet heel veel kwaad kan als je ze laat zitten.

Je merkt overigens wel t verschil in luchtweerstand. Je hebt bijna letterlijk een luchtorgel op je dak (fijne fluittonen), en je brandstof verbruik schiet omhoog. Kan zijn dat de Thule daar ook iets beter scoort, maar dat zal minimaal zijn.

We hebben geen Rohloff, dus daar kan ik niets over zeggen.

Roef.
Voor mijn tandem heb ik iets Thule achtigs, en heb geen moeite de fiets daar in mijn eentje op te zetten zolang het rek niet in het midden staat.
Herrie valt wel mee, maar de auto past niet meer in een parkeergarage


Zo'n ultra gecompliceerd Vittorio ding lijkt me vooral nut hebben als de fiets heel zwaar is, en de fietsers -hoe zeggen we het netjes- atletisch en qua statuur minder bedeeld zijn. Moet je nog wel 2 mensen vinden om het rek te monteren , en het lijkt me een kreng om op te bergen ;)
doubletravel schreef:Thule:
Afbeelding
Ik zie de fiets toch liever in het midden op de auto waardoor er ruimte komt om scheerlijnen te spannen om. Zo'n zware fiets die alle bochten via de vork moet opvangen lijkt me niet alles; een extra backup voor remkrachten is ook nooit weg.
Ik heb vrij veel ervaring drie fietsen op een auto of (lang geleden) twee fullsize surfplanken en met meubeltransport in een bestelbus, en ik weiger een langere rit te maken waarbij ik ook maar enigszins het gevoel heb niet voluit te kunnen remmen of uitwijken.
Anderzijds is Thule wel een van de betere merken.
Leon
@Leon: Het lijkt inderdaad geen ideale situatie, maar al fietsend krijgt een voorvork het volgens mij heel wat zwaarder te verduren.

Bij het remmen:
De richting van de remkracht op het frame is hetzelfde als al fietsend en wordt overgedragen via de as in de voorvork. (iets nadeliger dan een velgrem, evenwaardig aan een schijfrem) De grootte van de kracht is vermoedelijk veel kleiner omdat enkel de massa van de fiets dient afgeremd te worden itt de fiets+passagiers.

Bij het uitwijken:
Tenzij je scheerlijnen van staal gebruikt gaat het effect ervan ook beperkt zijn: de verbinding met je voorvork is veel stijver waardoor de grote meerderheid van de krachten toch op de voorvork komt. De voorpoten worden op trek of druk belast (één in elke richting), de vorkkroon krijgt een koppel te verwerken, het balhoofd ook en het frame wordt getorst. Volgens mijn inschatting blijven alle uitgeoefende krachten echter onder de kracht van twee op de pedalen staande, fietsers, die een tandemframe al snel enkele graden doen doorbuigen.

Dit geheel terzijde, wat ik maar wil zeggen is dat het er misschien niet erg stabiel uitziet, maar het volgens mij wel is.
Uberhaubt geen ervaring met tandems. Maar mocht het wiel in de auto problematisch zijn, dan kun je hem met dit ding ook op het dak zetten

Afbeelding
Als je de fiets op 1/3 uit de kant zet kun je er nog goed bij en kun je ook prima een scheerlijn spannen (naar de achterste zadelpen). Zeker bij een lange tandem heeft dat een merkbaar positief effect, want anders wordt de tandem maar door een dakdrager overeind gehouden.
Een probleem is dat niet alle auto's dakrails hebben. Zoiets kost al € 175,– welke ik bij de aankoop van mijn Dacia Logan heb geschrapt. En een zware tandem hoog op het dak zetten is een lastig karwei. De auto parkeren naast een half hoge vloer (veranda, laadperron van een pakhuis etc.) zou wel handiger zijn.
Jammer dat normale bagagedragers voor op autodaken tegenwoordig niet meer gemaakt worden, zoals op de onderstaande foto uit 1985 op een camping in Zierow (DDR, dus nog in de tijd van Honecker!), met mijn vrouw en dochter. Daar kon ik wel drie fietsen opstapelen en met een paar spinnen vastmaken. De bruine Opel was een huurauto.

Afbeelding
Wij rijden nu 11 jaar met een Vittorio-drager en zijn daar tevreden over.

Over olieverlies tijdens liggend transport schijft Rohloff het volgende:

Tijdens vervoer van een fiets met de Rohloff SPEEDHUB 500/14 moet erop gelet worden dat het achterwiel staand vervoerd wordt. In auto of vliegtuig kunnen er grote temperatuurs- en luchtdrukveranderingen plaatsvinden. Deze kunnen bij liggend vervoer van de Rohloff SPEEDHUB 500/14 tot olieverlies via de afdichtingen leiden (in liggende toestand zit alle olie tegen de linker of rechter afdichting). Is staand vervoeren niet mogelijk dan moet er voor gezorgd worden dat eventueel uitlopende olie geen schade aan kan richten. Bij staand vervoer van de Rohloff SPEEDHUB 500/14 hebben temperatuurs- en drukveranderingen geen olieverlies tot gevolg.

Olieverlies door zweten of lichte lekkage is geen probleem. Er kan normaal verder gereden worden tot de volgende reguliere oliewissel (5000 km interval).

Het wordt aanbevolen de olie een keer per jaar of iedere 5000 km te verversen. Zo is het zeker dat er, bij olieverlies door zweten of lekken, altijd voldoende olie in de naaf is en dat eventueel gevormd slijpsel of binnengedrongen water verwijderd wordt.


M-gineering schrijft:
Vroege naven hadden problemen met olieverlies. Slordig, maar op de in de naaf achterblijvende olie doet de naaf het ook wel een jaar. Nieuwere naven hebben betere keerringen, oude kun je laten upgraden.

Eigen ervaring:
Rohloff verliest soms wat olie (zweten, vooral bij hoge temperaturen).
Maar specifiek tijdens het liggend transport op de auto nooit olielekkage geconstateerd. Tandem ligt bij ons met de tandwielzijde naar beneden. Het zweten treedt (bij ons!) uitsluitend op aan de zijde van de externe schakelbox.

Bescherming tijdens het transport:
Trapaslager en Arai sleeprem (onze vorige tandem) komen vol te staan met water. Daarom wordt het trapaslager van een 'paraplu' voorzien. Hier lijkt staand transport een voordeel.
Ook om het balhoofd gaat een klittenbandsluiting of stukje tape.

Van liggend transport verwacht ik minder hinder tijdens het rijden (bochten). Hangt natuurlijk ook af van de auto. In ieder geval merken wij tijdens het rijden niets van onze liggende tandem, behalve dan het al genoemde benzineverbruik en (soms) een irritant fluitend geluid.

Let in beide gevallen op de hoogte van de fiets: tolpoortje, hoogtebalk bij de ingang van een parkeerterrein, parkeergarage. Ook met een liggende Vittorio-drager kan dat regelmatig goed fout gaan (afhankelijk van de hoogte van de auto).

Opbergen:
Vittorio-drager hangt aan de muur en de tandem hangt daar dan eventueel weer op. Zo neemt de drager geen extra ruimte in beslag.

Tandem op het dak zetten met een Vittorio-drager gaat heel gemakkelijk als je het met z'n tweeën doet.
Vaak doe ik het alleen, lukt ook, alleen dan wel het voorwiel/stuur eerst vastzetten om te voorkomen dat het voorwiel onder de drager komt te liggen.

Klittenbandsluitingen (fast-vstraps) worden gebruikt om het frame te beschermen tegen beschadiging door de Vittorio-drager. Ook in dit opzicht lijkt staand transport een voordeel.
Ik sluit me graag aan bij Anke en Eric, Vittorio ding ziet er vooral complex uit - in de praktijk werkt-ie best fijn. Enige wat wij met zijn twee-en doen is de tandem in de drager zetten als deze naast de auto hangt, het omhoog kantelen en op het dak schuiven kan prima alleen. En ach, met z'n twee-en ben je toch al gauw als je tandem rijdt :) Opbergen doen wij ook aan de muur, is in de praktijk geen probleem.

Overigens heb ik me nog nooit zorgen gemaakt over water dat in trapaslager of sleeprem blijft staan. Als de tandem op t dak ligt en t regent, rijd je meestal ook (en dus waait 't nogal), dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar veel water opbouwt, en zodra je langere tijd stopt gaat de tandem vlot van t dak.

Roef
Bedankt allemaal voor de reacties!
Dakdragers hebben we inmiddels en we gaan binnenkort naar Vittorio voor de tandemdrager.
ankeric schreef:Tandem op het dak zetten met een Vittorio-drager gaat heel gemakkelijk als je het met z'n tweeën doet.
Vaak doe ik het alleen, lukt ook, alleen dan wel het voorwiel/stuur eerst vastzetten om te voorkomen dat het voorwiel onder de drager komt te liggen.
Voor het alleen opzetten heeft een Tandemclublid een eenvoudig hulpmiddel gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding