Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke exped matjes - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Lekke exped matjes

Another Exped matje bites the dust....

Afbeelding
Shane schreef:Another Exped matje bites the dust....
Man, koop toch eens een keer knap spul. :P

Heb je wel nog een beetje kunnen slapen?
Blanche schreef:Mischien dat Harry Wagenaar zelf kan reageren op dit draadje?
Heeft 'ie te druk met de Fiets- en Wandelbeurs of wil 'ie niet?

Gerd
DeFietsreiziger schreef:
Shane schreef:Another Exped matje bites the dust....
Man, koop toch eens een keer knap spul. :P

Heb je wel nog een beetje kunnen slapen?
Slapen ging nog wel, maar opblazen, leeglopen deed in eens 5x zo lang. En mijn tent zat vul met dons :evil:

Vandaag ingeruild voor een mooi nieuwe synmat 7 (kreeg zelfs €20 retour 8) ) ik hoop dat deze mat ook minstens 2.5 jaar vol houd dat ik niet zonder mat in Afrika zit.....
heeft iemand een goeie tip om een miniem, niet te zien of horen lek op te sporen (zonder bad of dergelijks in de buurt te hebben -al weten we niet of het eigenlijk kwaad kan om zo'n matje helemaal onder te dompelen :roll: )?

één van onze Synmat Basic-matjes loopt geleidelijk aan leeg en is 's morgens. laat ons zeggen, half plat...

Alvast bedankt!
J&L
Door druk er op te zetten, telkens met het te onderzoeken stukje naar je toe gericht.
Dus flink opblazen, wat vouwen, en dan er op gaan zitten en voelen.
Geen (berg)meertje in de buurt van waar jullie zijn?
Een zalfje met shampoo en water, deze opsmeren en kijken waar de bubbels uitkomen:), gaat ie ook lekker van ruiken :lol:
Robertjan schreef:Door druk er op te zetten, telkens met het te onderzoeken stukje naar je toe gericht.
Dus flink opblazen, wat vouwen, en dan er op gaan zitten en voelen
We hebben al vanalles geprobeerd door er druk op te zetten: het lek horen of voelen (tegen de lippen), met wat water & een beetje afwasmiddel erbij (nergens geen kleine belletjes te zien)... geen resultaat tot zo ver :(
Robertjan schreef:Geen (berg)meertje in de buurt van waar jullie zijn?
niet direct, bij het volgende gaan we 't zeker proberen!
Kan het überhaupt geen kwaad om zo'n matjes helemaal onder water te houden?

bedankt voor je snelle reactie :)
JorisG schreef:Kan het überhaupt geen kwaad om zo'n matjes helemaal onder water te houden?
Schoon water lijkt me juist beter dan allerlei zeepachtig spul. Dat kan resten achterlaten waar je dan weer over kunt discussiëren. Water niet.
Matjes moeten tegen water kunnen, want een vrijwel natte onderkant is op sommige vakanties eerder regel dan uitzondering.
Leon
foutje
JorisG schreef:heeft iemand een goeie tip om een miniem, niet te zien of horen lek op te sporen (zonder bad of dergelijks in de buurt te hebben -al weten we niet of het eigenlijk kwaad kan om zo'n matje helemaal onder te dompelen :roll: )?

één van onze Synmat Basic-matjes loopt geleidelijk aan leeg en is 's morgens. laat ons zeggen, half plat...

Alvast bedankt!
J&L
Je hebt voor de fietser met een lekke band die geen water in de buurt heeft, van die "lekkebanden opsporings doosjes" noem ik het maar ff. Ter grote van een luciferdoosje, rond van vorm, en erin zitten hele lichte mini pingpong balletjes?? Door het doosje tegen de band aan te houden en langs de band te schuiven tot je de lekke plek bereikt hebt. Dat zie je dus doordat die balletje door de ontsnappende lucht omhoog worden geblazen binnen het doosje. Ook al is het gat niet waarneembaar met het blote oog; je weet nu wel waar je moet zijn om te plakken. Misschien is dat wat?
Haike schreef:Je hebt voor de fietser met een lekke band die geen water in de buurt heeft, van die "lekkebanden opsporings doosjes" noem ik het maar ff. Ter grote van een luciferdoosje, rond van vorm, en erin zitten hele lichte mini pingpong balletjes?? Door het doosje tegen de band aan te houden en langs de band te schuiven tot je de lekke plek bereikt hebt. Dat zie je dus doordat die balletje door de ontsnappende lucht omhoog worden geblazen binnen het doosje. Ook al is het gat niet waarneembaar met het blote oog; je weet nu wel waar je moet zijn om te plakken. Misschien is dat wat?
Ik denk het niet. Hele kleine gaatjes in je fiesband kun je er ook niet mee constateren. Ik heb 't weleens geprobeerd bij een gaatje dat ik met water al gevonden had.

Gerd
Ik heb zelf veel problemen gehad met het opsporen van het lek in een Exped donsmatje. Uiteindelijk bleek het een heel klein scheurtje in een van de (hard plastic) ventielen te zijn. Volgens mij heb ik het matje daarbij onder water gehouden, waardoor hele trage belletjes zichtbaar werden. Bij binnenbanden hou ik ze onder mijn neus om het lek te voelen (niet om de solutie te snuiven). Dat kan ook werken als je een verdachte plek hebt gevonden.
GerdC schreef:
Haike schreef:Je hebt voor de fietser met een lekke band die geen water in de buurt heeft, van die "lekkebanden opsporings doosjes" noem ik het maar ff. Ter grote van een luciferdoosje, rond van vorm, en erin zitten hele lichte mini pingpong balletjes?? Door het doosje tegen de band aan te houden en langs de band te schuiven tot je de lekke plek bereikt hebt. Dat zie je dus doordat die balletje door de ontsnappende lucht omhoog worden geblazen binnen het doosje. Ook al is het gat niet waarneembaar met het blote oog; je weet nu wel waar je moet zijn om te plakken. Misschien is dat wat?
Ik denk het niet. Hele kleine gaatjes in je fiesband kun je er ook niet mee constateren. Ik heb 't weleens geprobeerd bij een gaatje dat ik met water al gevonden had.

Gerd
Das waar, water is beter, maar er staat ook als je geen water in de buurt hebt... :D
Daarnaast, als het een matje van de eerste genetatie is die je met de opbergzak moet oppompen, is het ventiel in 99% van de gevallen de oorzaak van het leeglopen.
Ja hoor, helaas horen wij er nu ook bij!
Van het weekend lekker een nachtje weg, tentje zetten 2 matjes pompen die goeie van Exped synmat 7 en 1 lek.
Gelukkig nog een kleine (stoel) mat mee van pas 14 jaar oud dus er kon nog geslapen worden.
Thuis gekomen de mat onder gedompeld en hij lekt op de onderste naad.
Balen, morgen snel kontact opnemen met de leverancier en hopen dat gezien de hoeveelheid meldingen dat er snel geruild kan worden.
Mat is pas 13 maanden oud!

Vannacht maar op een matras wat niet leegloopt :D

Lekker week,
Peter
Top, mag ook gezegd worden.

Gister contact gehad met de leverancier en de mat opgestuurd ter beoordeling.
Vandaag al het bericht dat de nieuwe Expedmat op de post is gegaan, klacht was gegrond.

groetjes Peter


ps, het kraken van onze matten is verholpen, was de combinatie van mat met het grondzeil!
Een plastic vuilniszak eronder uitgespreid en het kraken is verholpen.
Kunnen wij en ieder om ons heen weer rustig slapen :)