Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Digitale kaarten zonder internetverbinding. - Forum Wereldfietser

Digitale kaarten zonder internetverbinding.

Hallo,

Ik heb geen GPS en ook geen mobiel telefoontje. Ben niet echt bekend met deze dingen.
Ik denk te hebben begrepen dat een GPS de plaats van de GPS op digitale kaarten laat zien dankzij een sateliet.

Mijn vraag is deze:
:?: Is er een manier om digitale kaarten op te slaan in bijvoorbeeld een laptop of iets kleiners en dat je die onderweg kunt bekijken zonder satelietverbinding? Dus net zoiets als Jpeg's bekijken op een mp3 speler (die niet alleen muziek doen dus.)of zo.
:?: Kun je bijvoorbeeld google earth opslaan in een laptop en gebruiken zonder internetconnectie? Of werkt google earth alleen als je aan het internet gekoppeld bent?

Bedankt,
In bijvoorbeeld het programma Mapsource (dat o.a. bij Garmin gps toestellen geleverd wordt) kan je alle kaarten die je geïnstalleerd hebt offline bekijken en gebruiken. Google Earth kan je ook offline gebruiken nadat je de gebieden die je wilt bekijken eerst online 'binnengehaald' hebt zodat ze in het cache geheugen van je computer zitten.
Vraag 1: Ja, en dat kan ook op een GPS.

Vraag 2: Nee, voor Google maps heb je een actieve internet verbinding nodig. Ook op mijn IPad blijft het blanco als ik geen verbinding heb.
Google Maps downloaden kan volgens mij niet. Dat klinkt me in de oren als 'even het internet downloaden' :wink:
HansvanderVeeke schreef: Google Maps downloaden kan volgens mij niet. Dat klinkt me in de oren als 'even het internet downloaden' :wink:
Kan volgens mij wel via een speciaal programma, zie bijv; http://code.google.com/p/gpsvp/

Ik ben ook wel andere programma's tegengekomen die je een bepaald gebied uit Google Maps laten downloaden voor offline gebruik.
[quote="Peteragain"]Hallo,
Mijn vraag is deze:
:?: Is er een manier om digitale kaarten op te slaan in bijvoorbeeld een laptop of iets kleiners en dat je die onderweg kunt bekijken zonder satelietverbinding? Dus net zoiets als Jpeg's bekijken op een mp3 speler (die niet alleen muziek doen dus.)of zo.
quote]

Het doel van GPS is de plaatsbepaling. Als je digitale kaarten op niet-GPS-toestellen opslaat krijg je ook geen plaatsbepaling door, en is dus het nut van digitale kaarten ook weg. Voor het overzicht is een papieren kaart dan veel makkelijker; hoef je ook geen 5 kilo's aan laptop en acculaders mee te slapen :D
Peteragain schreef:Hallo,

Ik heb geen GPS en ook geen mobiel telefoontje. Ben niet echt bekend met deze dingen.
Ik denk te hebben begrepen dat een GPS de plaats van de GPS op digitale kaarten laat zien dankzij een sateliet.

Mijn vraag is deze:
:?: Is er een manier om digitale kaarten op te slaan in bijvoorbeeld een laptop of iets kleiners en dat je die onderweg kunt bekijken zonder satelietverbinding? Dus net zoiets als Jpeg's bekijken op een mp3 speler (die niet alleen muziek doen dus.)of zo.
Ze maken het je niet makkelijk, maar op diverse internet GPS fora staat hoe je bij Garmin het programma mapsource binnen kunt halen (Als je een GPS koopt zit het er niet bij).
Vervolgens kun je bv de Openfietsmap downloaden , in mapsource installeren en daar bekijken
Je kan foto's van je computer scherm maken, zgn printscreens of screencaptures. De manier hoe dit moet is afhankelijk van het soort computer. Op een Mac kan het met SHIFT + Apple + 4, je krijgt dan een andere cursor waar je mee aan kan geven welk stuk van je scherm wil "caputuren". Het resultaat is meestal een JGP of BMP bestand wat je zo op je MP3 kan bekijken. Veel telefoons kunnen ook screencaptures maken, ik gebruik het vaak in het buitenland als ik WiFi heb om dat het weer bericht en google maps te bewaren voor later.
Mbv Mobile atlas creator, http://mobac.sourceforge.net/ zou je een hele hoop online kaarten oa google maps moeten kunnen downloaden voor je GPS, smartphone o.i.d.

Maar als ik nu op de site kijk zijn er een heleboel kaarten niet meer beschikbaar (wrsch problemen met licenties enzo?). De enigste bron die overblijft is Openstreetmap.

Een GPS als Garmin werkt uitsluitend met offline kaarten die je eerst download en op een micro SD kaartje of in het interne geheugen opslaat.
De tovenaar schreef:Mbv Mobile atlas creator, http://mobac.sourceforge.net/ zou je een hele hoop online kaarten oa google maps moeten kunnen downloaden voor je GPS, smartphone o.i.d.
Het werkt wel erg goed en gemakkelijk; maar Google Maps zit er helaas niet meer in !!

Afbeelding
Bedankt voor de reacties. Klinkt positief.
Ik zou ook het liefst met papieren kaarten gaan, maar daar zitten ook nadelen aan vast.

Die screenshots is ook wel een elegantie oplossing.

Zonder de coordinaten van de 'verblijfplaats' van de gps heb je dus inderdaad een gewone kaart, maar dan digitaal. Dat lijkt me eigenlijk wel voldoende.

Ik zal nog even rondzoeken op dit altijd aktuele Forum naar ervaringen met papieren en digitale kaarten.

Bedankt.
HansvanderVeeke schreef:Ook op mijn IPad blijft het blanco als ik geen verbinding heb.
Voor iPhone en dus ook iPad bestaat er OffMaps. Daarmee kun je op elk geschikt moment kaarten downloaden en later offline gebruiken. Ook met GPS.
Handig als je je batterijen wilt sparen of als internetverbinding duur is.

Nog mooier (en van de zelfde makers) is Trails, wat m.i. nog steeds het meest nuttige appie is voor fietsers en wandelaars die een hele dag geen stopcontact tegenkomen. Kaarten inladen, routes uitstippelen en volgen, maar ook afgelegde routes tracken, mailen en publiceren.

Enige nadeel: geen googlemaps.
Maar hoe erg is dat nou... openstreetmap vind ik voor fietsers veel geschikter.
Ik heb openstreetmap even bekeken. Deed me aan google maps denken, ook omdat ik zag dat je een bepaald gebied kunt markeren en sparen als een Jpeg. Als screenshots van google earth.

dus nu de volgende, logische? vraag.

:?: Als je zelf een aantal Jpegs kunt verzamelen, waar kun je die dan het best op bekijken?

Ik heb een mp3 speler met piepklein schermpje, dus dat lijkt me vrij nutteloos.
Bestaat er zoiets als een Jpeg viewer, van ongeveer een A5formaat of zo, zonder de, voor mij overbodige gps-satteliet orientatie-mogelijkheid? Er hoeft niet eens een zoom mogelijkheid op te zitten.

Bedankt! :D
Je zou aan een e-reader kunnen denken, als ik me niet vergis kunnen die ook PDF en plaatjes weergeven. Dan hoef je ook geen boeken mee te nemen. :wink:

Of een tablet, zoals bijv. deze:
http://www.pdashop.nl/product/128309/ar ... ova-8.html

Met beide heb ik geen ervaring!
Heb even gegoogled en kwam de volgende term tegen ' Digital Frame'

Lijkt me een makkelijke manier om screenshots, van kaarten dus, mee te nemen. De formaten van die dingen lijken me ook prima, en omdat ze verder geen functies hebben dan het laten zien van plaatjes zijn ze ook niet erg duur.

Ik neem aan dat je niet kunt 'scrollen en pannen' met die dingen, maar dat komt misschien nog.
Zijn dat geen digitale fotolijstjes? Werken die dan op batterijen?
Die ''E reader'' is ook een interessant ding!
Kun je ook een goed stukje litteratuur meenemen zonder kilo's met boeken. Wow!
Frank schreef:Zijn dat geen digitale fotolijstjes? Werken die dan op batterijen?

Bij een beschrijving van een goedkope kodak, digital frame dus, stond ''Built-in rechargeable lithium battery (charges via USB)"

Dus ik ga ervan uit dat dat geen probleem geeft, als je tenminste toegang hebt tot een computer soms.
Ben toch bang dat die alleen maar geschikt zijn voor het weergeven van foto's.
Oh, ik realiseer me ineens dat e-readers geen kleur weergeven.
Die 'Digital Frame' zijn inderdaad alleen maar voor plaatjes, denk ik,
Vandaar dat ik ook zo blij :lol: was met die tip van jou ' Ereader'.

Kaarten en boeken inéén! Daar kan een Carbon High Tech Ultra Slip Super Mega etc. etc. GPS niet tegenop denk ik.