Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pech - Forum Wereldfietser

Pech

Zijn er mensen die door pech, valpartij, ziekte, diefstallen,enz beroep hebben moeten doen op mutualiteiten, of erger noch op ambassades? En zo ja, gaat dit vlot of brengt dit, al dan niet, problemen mee?
Groetjes
Gelukkig niet! Maar ik begrijp wel uit verhalen van anderen dat de Nederlandse ambasade zeer weinig doet voor nederlanders in het buitenland. Dit in tegenstelling tot de ambassades van andere landen. Waarom stel je de vraag eigenlijk

Ik heb een drietal weken geleden doorgegeven aan de ambassade van Georgie waar en wanneer ik in Georgie verblijf. Dit wordt nl aangeraden door Buitenlandse Zaken dus de ambassade. Bij het bericht had ik ook de vraag gesteld waarom men dit nodig vond. Tot op heden nog geen antwoord ontvangen :wink:
@Blanche: dergelijke gegevens worden bijgehouden in de hoop dat ze niet nodig zijn. Stel dat er iets mis (op politiek vlak bv) gaat weet Buitenlandse zaken veel sneller wie er nog in het land is. Anders moeten ze in NL een oproep doen om te weten welke Nederlanders er nog in Georgië zijn om vervolgens een zoekactie te starten.

Ben zelf al in Paraguay en in Zwitserland naar het ziekenhuis geweest. Zwitserland is absoluut geen probleem, Paraguay is deels door mijn verzekering, deels door mijn ziekenfonds uitbetaald. Terplaatse hebben we alles voorgeschoten. In geval van grotere kosten kon onze verzekering tussenkomen, maar dat bleek niet nodig.

Een nieuwe bankkaart is via de Belgische ambassade in Argentinië tot bij mij geraakt. Mijn moeder is die gaan afgeven bij Buitenlandse zaken en via de "binnenpost" is die in Buenos Aires geraakt waar ik ze ben gaan afhalen. Verder geen ervaringen met consulaat of ambassade.
@Blanche: dergelijke gegevens worden bijgehouden in de hoop dat ze niet nodig zijn. Stel dat er iets mis (op politiek vlak bv) gaat weet Buitenlandse zaken veel sneller wie er nog in het land is. Anders moeten ze in NL een oproep doen om te weten welke Nederlanders er nog in Georgië zijn om vervolgens een zoekactie te starten.
Ja dat weet ik natuurlijk. Ik stelde deze vraag en de vraag welke gegevens men precies nodig had als test om te kijken of er ook wat mee gedaan werd. Het is natuurlijk vreemd dat er niemand antwoord geeft, dat schept natuurlijk niet echt veel vertrouwen.
Na een overval/beroving in Lima, deden wij in 2006 telefonisch een beroep op de NL ambassade in Lima:

We deden 3 verzoeken:
tolk voor de aangifte > sorry het is bijna Pinksteren, geen bezetting;
telefoontje naar een Peruaanse vriend in Lima; werd gedaan;
telefoontje naar het politiebureau waar wij op dat moment zaten, voor medische verzorging van Marguérite [zat met een gebroken pols] : werd gedaan en had effect;

Verder is in de komende weken niet meer geïnformeerd naar ons.
Mogelijk snap je dat wij er geen hoge pet van op hebben.
Toch raad ik je aan een telefoonnummer van de ambassade mee te nemen, want deze ene keer hoeft niet representatief te zijn voor andere keren van anderen.

Ik denk dat ze zich drukker hebben gemaakt in 2010 voor J. v/d S.

Op de later ingediende klacht..................nooit meer wat gehoord!
Een nicht van me zat in 2006 of 2007 ofzo in een bus in Peru die van de weg raakte. Achteraf gezien een aantal doden tot gevolg. Zij bewusteloos en door haar vriend de bus uit gesleurd. Dankzij geld op zak (zo'n plat heuptasje voor onder je kleding) konden ze bellen met de ambassade. Die regelden gelijk dat in het Amerikaanse ziekenhuis in Juliaca terecht konden, i.p.v. de andere ziekenhuizen.
Of er later nog contact is geweest weet ik zo niet, maar het feit dat er in de andere ziekenhuizen nog Peruanen zijn overleden zegt misschien toch ook wel iets.
De laatste tijd heb ik een twitter-abo op de tweets van buitelandse zaken in de UK.
Die zijn heel wat beter in hun informatievoorziening naar reizigers. In een van hun laatste tweets staat waarom het meenemen van een telefoonnummer van de (britse) ambassade belangrijk is;

fcotravel Foreign Office
Going #abroad? Five reasons to take the British Embassy’s phone number with you: http://ow.ly/4z8Bu
Als je problemen krijgt op reis, moet je je allereerst tot je zorgverzekeraar of reisverzekeraar wenden. Het is nu eenmaal niet de taak van de Nederlandse ambassades de persoonlijke sores van de reiziger op te lossen. Buitenlandse Zaken heeft de mogelijke hulp op een rijtje gezet.
Wij hebben één keertje een beroep gedaan op de NL ambassade in Caïro, tijdens de revolutie hier in Egypte. Er was geen internet, mobiele netwerken lagen plat, trein, bus en vliegtuigverkeer werd stilgelegd en nieuws kwam er bijna niet door. Ik heb toen geïnformeerd bij de ambassade wat zij zouden aanraden, blijven zitten waar we zaten (Aswan), naar Jordanië of richting Sudan. Het advies: neem een vliegtuig van Aswan naar Caïro en dan door naar Nederland... goede voorlichting noem ik dat. :?

We hebben al een aantal keren een ziekenhuis bezocht (zie ook http://www.tour.tk/cycle-touring-health-tips.htm), maar nog nooit een beroep gedaan op onze verzekering... het is allemaal veel te goedkoop om te kunnen claimen :D

Groeten uit Dahab (enkel is bijna beter na breuk)
Ali
peter de rijk schreef:Als je problemen krijgt op reis, moet je je allereerst tot je zorgverzekeraar of reisverzekeraar wenden. Het is nu eenmaal niet de taak van de Nederlandse ambassades de persoonlijke sores van de reiziger op te lossen. Buitenlandse Zaken heeft de mogelijke hulp op een rijtje gezet.
'k Ben het volledig met jou eens. De functie van ambassades is niet het verlenen van service aan gestrande toeristen of reizigers. Een ambassade heeft primair een diplomatieke functie en secundair het zorgen voor reisdocumenten in geval van calamiteit: ik heb enkele maanden op een ambassade in een Oost-Europees land gewerkt. Ambassades komen pas in actie als er zich ernstige calamiteiten voordoen; je mag als reiziger van geluk spreken als de medewerkers even voor je willen bellen en/of je daar op het toilet mag. :idea:
Voor hulp moet je bij de ANWB, verzekeringsmij of plaatselijke hulpverleningsdiensten zijn.
eduward schreef:Zijn er mensen die door pech, valpartij, ziekte, diefstallen,enz beroep hebben moeten doen op mutualiteiten, of erger noch op ambassades?
Ik begrijp er geen jota van.
windinderugfietser schreef:
eduward schreef:Zijn er mensen die door pech, valpartij, ziekte, diefstallen,enz beroep hebben moeten doen op mutualiteiten, of erger noch op ambassades?
Ik begrijp er geen jota van.
Wel windinderugfietser als men een valpartij heeft gehad,of bij ziekte, en men dient gehospitaliseerd te worden, in het buitenland uiteraard, vraag ik mij af of de betalingen, via het ziekenfonds (mutualiteit) vlot verlopen of heeft men in het betreffende ziekenhuis moeilijkheden met de betalingen?
In het andere geval bij diefstal van Uw geld, paspoort en of andere documenten, eventueel Uw fiets met bagage, kan men dan beroep doen op de ambassade (ambassadeur) van Uw thuisland?