Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd bij aankoop materiaal - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd bij aankoop materiaal

[offtopic]Hoi allemaal,
Ik zelf zie geen reden om iets anders te zoeken. Ik ga toevallig de andere kant op, maar wel vanuit Tokyo. Ik vind het wel spannend, maar maak me geen zorgen. Als het niet veilig is dan wordt de vlucht geschrapt of omgeleid.
Het gaat hier ook om een lokale calamiteit.
Kanttekening is hier wel dat door de klap van 11 maart de rest van de regio mogelijk instabiel wordt en vulkaan uitbarstingen worden dan mogelijk een groter risico.
Ik zie ook geen reden om niet te gaan. Mijn geld komt in hun economie terecht en dat is alleen maar goed. Wegblijven is het ergste wat je kan doen als er weinig of geen risico is. Platgereden worden is net zo goed een risico. ;)
Maar dat is mijn situatie.
Lekker rustig in het vliegtuig 11 april :P [/offtopic]
Disclaimer:
De bovenstaande gegevens zijn door de snelle ontwikkeling al snel achterhaald.

[edit]
Uiteindelijk ook Geannuleerd... ivm verslechtering van de nucleaire situatie. Ik blijf nog even in Europa.
[/edit]
Hoi allemaal,


Binnenkort zal ik mij -eindelijk- mijn fototoestel aanschaffen. Ik heb al een idee wat ik wil qua specificaties, maar zit nog steeds te tobben over het soort batterij.

AA batterijen hebben het voordeel dat ze goedkoop zijn en overal verkrijgbaar. Li-on batterijen hebben het voordeel dat ze kwaliteitsvol zijn en een langere levensduur hebben.

Ik heb een beetje schrik dat ik met 2 Li-on batterijen (accu's dus) de kans loop dat ik een foto wil trekken en dat de batterij plat is, omdat ik ze niet tijdig heb kunnen opladen.

DUS: ofwel AA-batterijen (en ev. oplader) en extra setjes (die ik tevens kan gebruiken voor andere zaken, o.a. mijn hoofdlamp) ofwel 2 li-on batterijen met een oplader... .

Bedankt!

Lieve groetjes,
Kelly
Hadie Kelly.

Allereerst wil ik even zeggen dat ik de Belgische taal en de manier waarop je je uitdrukt erg charmant vindt! Heerlijk om te lezen.

Je geeft eigenlijk zelf al de voor en nadelen aan. Maar ik zou een fototoestel eerst op andere eigenschappen uitzoeken. Bijvoorbeeld prijs, gebruiksmogelijkheden, grootte, etc. En dan pas naar de strop voorziening kijken. Dat vind ik eigenlijk een secundaire aangelegenheid. En dan nog moet je gaan kijken wat je belangrijk vindt. Batterijen geven meer gebruiksmogelijkheden maar een accu geeft een langere levensduur. En de kans dat die 'plat' raakt is niet zo groot. Met mijn Canon accu doe ik bijvoorbeeld twee tot drie weken en in die tijd is er altijd wel een gelegenheid tot laden van de reserve.
Hoi Hans,

Bedankt voor je compliment! :oops: Ik doe altijd mijn best om beleefd, duidelijk en toch plezant ("leuk" dus in Nederland) over te komen, dus blij dat ik daar ook positieve feedback over krijg :wink:

Goh, ik weet niet of batterijen secundair zijn... Camera's met AA-batterijen zijn minder en minder gegeerd en dus ook beperkter beschikbaar. Ik heb een beperkte prijsklasse, wat handig is omwille van de overdaad aan keuze. Ondanks mijn prijsklasse en enkele specificaties die ik wil (of liever heb) blijft er nog veel keuze over. Hoe meer keuze, hoe meer twijfel en hoe meer "aaargh, ik weet het niet meer". Als ik dus mijn batterij-keuze ook al heb, is er weer minder keuze en is het kiezen weer ietsje eenvoudiger :wink:

Trek jij veel foto's met je Canon accu? Hmm... Ik neig nu toch meer naar een accu blijkbaar (al enkele weken, maar ervoor was ik overtuigd van AA). Zucht... Hier komt de twijfel weer!

Ik ga nog enkele reacties afwachten en dan nog eens kijken wat ik wil doen met die batterijen. Keuzes, keuzes, keuzes, ... .

Bedankt voor je snelle reactie, Hans! Altijd fijn!

Lieve groetjes,
Kelly
Ook hier de ervaring dat de huidige generatie Li-on accu's het langer uitzingt dan AA-batterijen. Bovendien is mijn accu opgeladen op 3 à 4 uur, wat me met AA's niet lukt. Een optische zoeker is in mijn ogen belangrijk als je de levensduur van je batterij wil maximaliseren.

mijn toestel: Canon Eos 350d: +/- 600 foto's per accu wat overeenkomt met ongeveer 20 dagen. (geheugenkaartje gaat ongeveer even lang mee)
(vergeleken met Canon Powershot 720is en 540, beide van dezelfde periode, maar op AA. Mijn toestel heeft wel een optische zoeker wat uiteraard veel minder verbruikt.)
Ik heb een Canon G9 en de standaard accu daar maak ik toch wel zo'n 600 foto's mee voor hij leeg is. Dat is een schatting want ik heb het nog nooit zo ver laten komen. Ik heb één accu mee en, ook al kamperen we, heb toch zeker een keer per week de gelegenheid om hem bij te laden.

Kijk wel uit welke extra accu je koopt. Eerder had ik een goedkopere kloon en daar deed ik véél korter mee.

Wat betreft de Belgische taal heeft het Goede doel het eens prachtig verwoord:

Ik heb getwijfeld over Belgie
Omdat iedereen daar lacht
Ik heb getwijfeld over Belgie
Want dat taaltje is zo zacht


Succes met je dilemmas. Een keuze is beter dan geen keuze :wink:
Mijn Nikon D50 (accu) doet het altijd, en de ladingstoestand indicatie is betrouwbaar
Mijn Canon A570 (penlites) is altijd plat. Als de ladingstoestand indicatie thuis vol aangeeft, kan het er na drie foto's heel anders uitzien :shock:
Hoi hoi,

Aangezien accu's blijkbaar langer meegaan zal ik dan waarschijnlijk toch voor een accu gaan (en een reserve-accu!). Ik neem aan dat de laders van zo'n accu niet al te groot zijn?

Ik zou graag een optische zoeker hebben, maar ik heb er tot hiertoe geen gevonden in mijn prijsklasse. Voor deze camera wil ik immers niet veel meer dan €100 uitgeven.

In de Aldi (België) hebben ze vanaf zaterdag fietskledij. Hoewel ik mij bewust ben van het feit dat het Aldi is en dus geen topmerk overweeg ik toch om hier iets van te kopen. Lijkt het jullie iets, voor die prijs? Het kan goed zijn dat ik het uiteindelijk niet meeneem naar Japan, maar ik hoop natuurlijk van wel. Mijn ander setje zou dan uiteraard van betere kwaliteit (en hogere prijsklasse) zijn. Hier is de link: http://aldi-bn.aldi.be/OFFER_BN_SA/index14.shtml

Bedankt lieve mensen!
Kelly (met te veel domme vragen, ik weet het)
Kelly,

Ik vind dat de Aldi prima spullen heeft voor een prachtige prijs. Wij maken daar regelmatig gebruik van en dat bevalt zeer goed. Thermoshirts, fietskleding, skikleding en handschoenen hebben we vandaan.

Als je daar wat moois ziet, gewoon doen. Om de prijs hoef je het niet te laten.
Dat doet me denken aan een Française die me bezig zag met het instellen van de zelfontspanner. “je te prends ?”, vroeg ze.
Hoe zou je dat in het Vlaams zeggen?
@Expresso: In principe geen letterlijke vertaling, ik zou "Zal ik ze pakken?" vragen.

Ontopic:
Canon A1200: optische zoeker, 89 euro (www.konijnenberg.be), AA batterijen.
Verder met li-on accu, maar zonder optische zoeker:
Sony DSC-S2000 Zilver
Canon Powershot A2200 Zwart

Onder de € 100 vrees ik dat de Lithium accu's in combinatie met optische zoeker dun gezaaid zijn.
Hoi hoi,

Je te prends is letterlijk "ik neem je", maar ik neem aan dat dit hier niet juist is. "Zal ik ze nemen" of iets dergelijks lijkt me iets juister, maar ik zou zoiets toch nooit zeggen tegen iemand. Eerder iets in de trant van "Zal ik een foto van je nemen/trekken?". Pakken wordt ook wel gebruikt, maar ik denk dat trekken vaker wordt gebruikt.

Ik verwacht inderdaad niet echt om een optische zoeker te vinden in combinatie met een Li-on batterij, maar je weet maar nooit!

Groetjes,
Kelly
Hoi Kelly,

Mocht je regelmatig gebruik maken van een internet café (voor een reisverslag), of een Naaf-dynomo hebben, zijn je opties breder als je kiest voor de mogelijkheid te laden via USB. Een Li-Ion is doorgaans 3,7V en dat is ruim minder dan de 5V die je uit een computer of uit een Zzing Dynamo Charger trekt. Biedt mogelijkheden....
De levensduur is dankzij de toegenomen batterij capaciteit aan de ene kant en de efficiëntere elektronica aan de andere kant toegenomen. 500 Foto's op één lading is bijvoorbeeld mogelijk met mijn Samsung WD500.

Sorry, als ik het niet eenvoudiger hebt gemaakt wanneer je dit idee er bij trekt. :roll:

Succes!
Indien je ook nog andere toestellen hebt, die op AA's werken, zou ik voor een fotocamera gaan op AA's. Ik denk aan GPS, zaklamp, muziekspeler?
AA's laadt je in enkele uren op, met een snellader, Goede herlaadbare batterijen zijn een must, GP 2700 is rotzooi, kies liever voor GP Recyko, die hebben minder capaciteit maar kan je maanden in de kast laten liggen en nog steeds zullen ze zo goed als vol zijn.
Die GP 2700's hebben zogezegd meer capaciteit, ik heb er al een aantal getest en ze hebben niet eens meer capaciteit tov Recyko's en na enkele weken zijn ze helemaal leeg.
Canon fototoestellen zijn uitstekend, ik heb een oude Powershot A510 en een nieuwere Powershot A480. Eigenlijk maak ik zelden foto's en ik heb dus geen idee hoeveel foto's ik kan maken met een setje AA's.
s0lar schreef:GP 2700 is rotzooi, kies liever voor GP Recyko, die hebben minder capaciteit maar kan je maanden in de kast laten liggen en nog steeds zullen ze zo goed als vol zijn.
Die GP 2700's hebben zogezegd meer capaciteit, ik heb er al een aantal getest en ze hebben niet eens meer capaciteit tov Recyko's en na enkele weken zijn ze helemaal leeg.
Waar jij op wijst is de zelfontlading van Nikkel-metaalhydrideaccu's. Ze lopen inderdaad leeg terwijl ze niets doen. Voor de rest is het geen "rotzooi". Hangt van je gebruik af.
Reboli schreef:
s0lar schreef:GP 2700 is rotzooi, kies liever voor GP Recyko, die hebben minder capaciteit maar kan je maanden in de kast laten liggen en nog steeds zullen ze zo goed als vol zijn.
Die GP 2700's hebben zogezegd meer capaciteit, ik heb er al een aantal getest en ze hebben niet eens meer capaciteit tov Recyko's en na enkele weken zijn ze helemaal leeg.
Waar jij op wijst is de zelfontlading van Nikkel-metaalhydrideaccu's. Ze lopen inderdaad leeg terwijl ze niets doen. Voor de rest is het geen "rotzooi". Hangt van je gebruik af.
Als uit tests blijkt dat mijn GP 2700's na 10 cyclussen net iets meer dan 2000mAh halen, is het in mijn woordenboek rotzooi.
Opladen deed ik tegen 1.5A/u, dus 0.5C zoals aangeraden wordt en ontladen deed ik aan 0.2C. Na het laden liet ik ze 2u rusten. Veel tijd om aan zelfontlading te doen hebben ze dan niet gehad. Na 2 weken rust bleef er nog 1200mAh over in de batterijen.

Sanyo 2700's daarentegen halen bijna altijd 2400-2500mAh en na 60 dagen in de kast nog steeds 2100mAh in de batterijen!
[offtopic]Na wat nalopen blijkt dat jouw sanyo lsd batterijen zijn. (low self discharge). Doorgaans van een capaciteit van 2000mAh.... Dus ik hou het nog even op mijn 2700 die na een tijdje dezelfde capaciteit hebben als jouw Sanyo :P
Voor echte batterijen moet je uiteindelijk lithium-ion of lithium-poly nemen. Weinig zelf ontlading en een hoge energie dichtheid.
Alleen laden is wat lastig als alles een eigen adapter moet hebben.
Ik vergat bijna de 500 laadcycli.... Beetje weinig voor die lsd batterijen.
[/offtopic]

[ontopic]
[herhaling]
Daarom kan je net zo goed een apparaat kiezen dat laadt via usb.... Heb je hooguit één adapter.
[/herhaling]

Kabeltjes zijn kleiner en hier spreek ik uit ervaring. :P
[/ontopic]
Het dwaalt wat af, maar ik vind toch dat men op de hoogte gebracht moet worden.
Sanyo 2700 batterijen zijn geen Low Self-Discharge maar houden hunlading vrij goed ook na een maand of twee.
Uit mijn tests en tests op CandlePowerForum blijkt dat ze zeer goed presteren, zie ook http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... -Shoot-Out .
Ik wil iedereen GP Recyko's aanraden als ze LSD batterijen zoeken of Eneloops (Sanyo) of eender welk merk. Ik heb nog geen slechts LSD batterij gekocht, ook niet afkomstig uit Lidl of Aldi of huismerk bij Carrefour of Hema.
Sanyo heeft wel een hoge capaciteitscel op de markt die LSD eigenschappen heeft en na 1j nog steeds 75% van zijn lading behoudt, dit zijn de Sanyo XX batterijen, momenteel bij mijn weten enkel makkelijk te verkrijgen via nkon.nl .

In een uitrusting zijn batterijen belangrijk, goeie nog veel belangrijker.
Beweerde specificaties zijn leuk, of die waargemaakt worden in interessanter.
NiMH-penlites van de Lidl heb ik meteen weg kunnen gooien bij het KCA want ze deden het nauwelijks. Een aantal keren laden en ontladen gaf geen verbetering.
De 9V-bloks die ik in de rookmelders gebruik zijn wel ok.
Leon
Hoi iedereen,

Het is ondertussen een camera met AA-batterijen geworden. Ik heb de batterijen als een secundair iets bekeken, omdat ik echt geen keuze kon maken. Normaal gezien krijg ik de camera morgen of maandag in de bus en dan kan ik aan de slag met een goede camera en kan ik eindelijk eens "goed uit de bol gaan" met mijn camera!

Verder had ik nog een vraagje, maar ik geef toe dat ik nog niet veel heb opgezocht... . Ik ben aan het nadenken over het inladen van mijn tassen en vraag mij een beetje af hoe dit te doen. Mijn tent kan enkel in de achtertassen, maar wat als deze nat is? Wat kan ik er dan best bijdoen, of kan ik toch best mijn tent achterop binden en niet in een tas steken?

Bedankt iedereen!

Lieve groetjes,
Kelly