Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trapasprobleem - Forum Wereldfietser

trapasprobleem

Vandaag een ritje gemaakt met de (lig)fiets en tijdens het rijden voelde ik plots wat speling op mijn trapas. Onmiddellijk gestopt en het volgende vastgesteld:

De trapas, een shimano BB-UN54 (vierkant), was er aan de rechterzijde volledig uitgedraaid. Het vreemde is dat de linker lockring volledig mee in het bracket was gedraaid (ongeveer twee centimeter). Thuis heb ik de lockring er weer uit kunnen draaien en de trapas weer gewoon kunnen monteren. Er bleek geen draad beschadigd te zijn. Met deze trapas heb ik 1.000 km gereden voor dit euvel voorviel.
Ik heb er voordien niet op gelet of de trapas aan de rechterkant langzaam aan het loskomen was, maar gezien het een ligfiets is had ik dat wel gemerkt denk ik.

Wat is er mis? Beter een nieuwe trapas kopen?
bartel160 schreef:Vandaag een ritje gemaakt met de (lig)fiets en tijdens het rijden voelde ik plots wat speling op mijn trapas. Onmiddellijk gestopt en het volgende vastgesteld:

De trapas, een shimano BB-UN54 (vierkant), was er aan de rechterzijde volledig uitgedraaid. Het vreemde is dat de linker lockring volledig mee in het bracket was gedraaid (ongeveer twee centimeter). Thuis heb ik de lockring er weer uit kunnen draaien en de trapas weer gewoon kunnen monteren. Er bleek geen draad beschadigd te zijn. Met deze trapas heb ik 1.000 km gereden voor dit euvel voorviel.
Ik heb er voordien niet op gelet of de trapas aan de rechterkant langzaam aan het loskomen was, maar gezien het een ligfiets is had ik dat wel gemerkt denk ik.

Wat is er mis? Beter een nieuwe trapas kopen?
Trapas lijkt mij niks mis mee, zal wel gewoon niet goed vast gezeten hebben
Ik doe mee met Maarten.
Cartridge Bracket (of trap)assen worden geborgen doordat ze stijf tegen het binnenwerk aangedraaid worden, hierdoor kan ook bij trillingen geen moment de "cup" vrij in het schroefdraad komen en zichzelf loswerken. Als de bracketas te losjes in de bracket gedraaid is borgt die zichzelf niet meer en werkt die zich inderdaad rechts langzaam los.

Even goed schoonmaken, invetten en dan goed stevig indraaien en je zult er normaal gesproken geen last meer van hebben.
Heb alles terug gemonteerd en met "gewone" kracht (heb geen momentsleutel) de as en de lockring aangedraaid. Ritje gemaakt en na 20 km was de trapas er aan de rechterkant weer volledig uitgedraaid en de linker lockring volledig in het bracket verdwenen.

Opnieuw alles gemonteerd maar nu de as en de lockring met lange loodgieterstang op het tooltje heel hard aangedraaid (zo hard draai je normaal niets aan). Juist een rit van 70 km gemaakt en de as blijft (voorlopig) zitten.

Ik vind het wel vreemd dat de linker lockring mee in het bracket draait en niet gewoon blijft zitten. Ik heb al veel trapassen met "normale" kracht gemonteerd en nooit een probleem gehad.
[onzin verwijderd]
bartel160 schreef:Heb alles terug gemonteerd en met "gewone" kracht (heb geen momentsleutel) de as en de lockring aangedraaid. Ritje gemaakt en na 20 km was de trapas er aan de rechterkant weer volledig uitgedraaid en de linker lockring volledig in het bracket verdwenen.

Opnieuw alles gemonteerd maar nu de as en de lockring met lange loodgieterstang op het tooltje heel hard aangedraaid (zo hard draai je normaal niets aan). Juist een rit van 70 km gemaakt en de as blijft (voorlopig) zitten.

Ik vind het wel vreemd dat de linker lockring mee in het bracket draait en niet gewoon blijft zitten. Ik heb al veel trapassen met "normale" kracht gemonteerd en nooit een probleem gehad.
Geen idee wat een loodgieterstang is, en ik wil het ook niet weten. Het lijkt me iets wat je heel ver uit de buurt van een fiets moet houden. :shock:

Shimano geeft op 70Nm voor de metalen cups, en op een ligfiets heb je dan al behoorlijk last van het feit dat de fiets niet wil blijven staan
Ik vermoed dat bartel160 een pijptang bedoeld. Die montage hulpstukken kunnen doorgaans met een steeksleutel gedraaid worden of op een ratel geplaatst worden. Als nood alternatief kan inderdaad een goed lange tang waarmee voldoende grip op het hulpstukje verkregen word gebruikt worden, maar dat is niet echt bevorderlijk voor het hulpstukje.
Ja, een pijptang was wat ik bedoelde. De steel is 60 cm en daar kan wat kracht op gezet worden. Hopelijk zit het nu vast genoeg (en hopelijk krijg ik het later nog los)
m-gineering schreef:Geen idee wat een loodgieterstang is, en ik wil het ook niet weten. Het lijkt me iets wat je heel ver uit de buurt van een fiets moet houden. :shock:
Lijkt mij verstandig. De andere naam voor een pijptang is een moordenaar.

Gerd
bartel160 schreef:Het vreemde is dat de linker lockring volledig mee in het bracket was gedraaid (ongeveer twee centimeter).
Wat ik niet snap: de lockring is toch voorzien van een opstaande rand die je bij het monteren tegen de bracket aandraait? Die zou nooit in de bracket getrokken mogen worden. Bij mijn weten is de linker kant van kunststof en omdat je ook zegt dat het draad in de bracket niet beschadigd is kan het haast niet anders of die opstaande rand is onvoldoende of vervormd: en dat blijft problemen geven. Ik zou gewoon een nieuwe halen! ( ervan uitgaand dat niet de bracket zelf beschadigd is )
En dan juist niet met de pijptang vastzetten maar bijvoorbeeld met korte ratel voor meer gevoel. Met een 60 cm pijptang heb je veel te veel kracht. ( Ik gebruik dat ding meer om fittingen op 2 duims dikwandig stalen pijp de draaien of de as van waaierpompen tegen te houden als de waaier eraf moet )
gartnl schreef:Wat ik niet snap: de lockring is toch voorzien van een opstaande rand die je bij het monteren tegen de bracket aandraait? Die zou nooit in de bracket getrokken mogen worden. Bij mijn weten is de linker kant van kunststof en omdat je ook zegt dat het draad in de bracket niet beschadigd is kan het haast niet anders of die opstaande rand is onvoldoende of vervormd: en dat blijft problemen geven.
Afhankelijk van merk en type zijn die dingen er in diverse uitvoeringen en van diverse materialen.

.tsooJ
gartnl schreef:
bartel160 schreef:Het vreemde is dat de linker lockring volledig mee in het bracket was gedraaid (ongeveer twee centimeter).
Wat ik niet snap: de lockring is toch voorzien van een opstaande rand die je bij het monteren tegen de bracket aandraait?
plastic en alu wel, staal niet
Mijn lockring heeft geen opstaande rand. Ik had de as al eerder vastgezet met een gewone sleutel en naar mijn gevoel voldoende kracht maar de as is toch weer losgedraaid. vandaar de nieuwe poging met de "moordenaar".
m-gineering schreef: plastic en alu wel, staal niet
Ah, ik dacht dat de un54 altijd met dat geel/grijzige plastic geleverd werd. Er zijn dus varianten.