Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sputnik Fiets - Forum Wereldfietser

Sputnik Fiets

Beste Wereldfietsers,

Ik ga samen met een vriend in november richting China fietsen. Ik ben nog op zoek naar een fiets, en een Sputnik lijkt een goede keuze. Schijnt erg betrouwbaar te zijn en rond de 2000 euro. Daarentegen is het wel een flink zware fiets, ongeveer 17 kilo. Ik weet weinig van de techniek van fietsen (iets waar nog aan gewerkt moet worden voor vertrek :lol:) en hoor graag jullie mening horen over deze fiets.

Hoop dat aan de hand van de onderdelenlijst het mogelijk is om een oordeel te vellen.

Surly LHT 26" Frame
Tange cardridge balhoofd
Crankstel Sugino Triple TA-­‐Bladen 46-­‐34-­‐24
Remmen Deore LX
Remhendels Tektro Race V-­‐brake
Shikers DuraAce Barends
Zadel Brooks
Zadelpen Ritchey 2­‐bouts
Stuur Race Ritchey 44cm
Stuurpen Ritchey
Stuurlint Kurk
Dragers voor/achter Tubus staal
Spatborden SKS
CasseXe 8-­‐speed HG70 Shimano 11-­‐28
Kejng 8-­‐speed SRAM
Kabelset Rem/Versn. Shimano
Deore XT topnormal
Deore LX voorderailleur
Trapas Shimano vierkant
Deore LX naven
Velg Exal 26"dubbel gebust
Remblokken Koolstop

Dank alvast,

Vedet
Vedet schreef:Beste Wereldfietsers,

Ik ga samen met een vriend in november richting China fietsen. Ik ben nog op zoek naar een fiets, en een Sputnik lijkt een goede keuze. Schijnt erg betrouwbaar te zijn en rond de 2000 euro. Daarentegen is het wel een flink zware fiets, ongeveer 17 kilo. Ik weet weinig van de techniek van fietsen (iets waar nog aan gewerkt moet worden voor vertrek :lol:) en hoor graag jullie mening horen over deze fiets.

Hoop dat aan de hand van de onderdelenlijst het mogelijk is om een oordeel te vellen.

Surly LHT 26" Frame
Tange cardridge balhoofd
Crankstel Sugino Triple TA-­‐Bladen 46-­‐34-­‐24
Remmen Deore LX
Remhendels Tektro Race V-­‐brake
Shikers DuraAce Barends
Zadel Brooks
Zadelpen Ritchey 2­‐bouts
Stuur Race Ritchey 44cm
Stuurpen Ritchey
Stuurlint Kurk
Dragers voor/achter Tubus staal
Spatborden SKS
CasseXe 8-­‐speed HG70 Shimano 11-­‐28
Kejng 8-­‐speed SRAM
Kabelset Rem/Versn. Shimano
Deore XT topnormal
Deore LX voorderailleur
Trapas Shimano vierkant
Deore LX naven
Velg Exal 26"dubbel gebust
Remblokken Koolstop

Dank alvast,

Vedet
Prima spullen, lijkt me ook nog niet aan de 17 kilo komen
Kijk voor dat bedrag vooral even naar de Santos Special.
Gebruikt Sputnik het LHT-frame van Surly? In dat geval zou ik voor 1250 euro bij Singlespeed.nl een LHT bestellen en die nog wat opleuken als je dat nodig vindt. Scheelt honderden euro's.
Afbeelding

.tsooJ
Nadeel van kant- en klare surly LHT voor een reis naar china zijn:
- de wielen (vervangen door vakantiewielen en banden reken, 250 tot 300 euro)
- de remmen

Als je dat laat vervangen - en dat lijkt raadzaam als je naar China gaat fietsen, zie postings over wielen en remmen van de surly - door je lbs ben je zo 400 euro verder.
En dan heb ik het niet over:
pedalen (20 tot 60 euro)
zadel
tubus dragers
spatborden
stuurlint etc

Met andere woorden dit is zonder meer een faire prijs voor een fiets die zo'n reis aan kan. En ja aan een racestuur op een stalenreisfiets hangt een meerprijs in vergelijking tot een rechtstuur zoals de Santos special. Enige goedkopere alternatief wat ik kan bedenken is een opgebouwde Thorn in Engeland kopen.

Succes
nins schreef:Enige goedkopere alternatief wat ik kan bedenken is een opgebouwde Thorn in Engeland kopen.
Zelf een Surly opbouwen kan ook zeer interessant zijn. Zeker als je er mee rond de wereld wil rijden, dan weet je direct hoe alles in elkaar zit.
Hier op het forum staat mijn project bv, volgende week zou m'n frame moeten aankomen en dan kan ik beginnen puzzelen :) Ik heb wel enkele besparingen gedaan (cranks bv) maar anderzijds ook goeie verlichting gekocht. Op het einde van de bouw zal ik wel eens overlopen wat ik verwacht ooit te upgraden...
Bedankt voor de reacties! Fijn dat ze zo positief zijn. Dat bevestigt mijn idee dat dit een prima keuze is. Ook de persoonlijke service van het bedrijf vind ik een meerwaarde. Zelf een fiets in elkaar zetten zit er helaas nog niet in. Wie weet na de reis naar China en een aantal klusweekenden. :wink:
Na ruim zes maanden onderweg te zijn kan ik zonder meer concluderen dat de Sputnik een erg mooie expeditiefiets is. Ondanks het grove misbruik dat de fiets in Centraal-Azie te verwerken heeft gekregen heb ik geen technische problemen gehad. Echt heerlijk. Inmiddels is Sputnik niet meer en bouwt Martijn Pronk, onder de naam Equilibrium, alleen nog wielen.