Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kramp hamstrings - Forum Wereldfietser

Kramp hamstrings

Hoi,

Sinds een paar weken heb ik vrij snel last van kramp(jes) tijdens het fietsen en erna. Vooral de hamstrings zijn erg gevoelig.

Heel irritant om bij flink doorfietsen het gevoel te hebben dat er iets knapt. Als ik ga slapen moet ik mijn benen ook goed recht houden.

Ik begrijp dit niet. Ik fiets niet meer of minder dan anders dan andere jaren, ben gezond en eet en drink ook niet anders.

Kwestie van strekken (doe ik normaal alleen bij zware beklimmingen), of kan er iets anders aan de hand zijn?

Willem
Hoi Allemaal,

Daar heb ik ook af en toe last van, na fietsen en 's nachts maar weet niet meer wat er aan te doen. Voedingspatroon is gezond en goed, denk ik, voldoende mineralen, ook tijdens fietsen in tropische landen gebruik ik ORS maar dat maakt niet uit. Zal wel met leeftijd te maken hebben (59). Zou blij zijn met probeer opties ter voorkoming. Rob
Een keer aan je dokter vragen. Misschien dat die even je bloedsuiker wil prikken.
Sterkte.
Leon
Precies: vragen aan de huisarts. Kijk naar bloedsuiker of kalium-gehalte.
Vervelend, kun je nog wel gewoon lopen of moet je vooral achterop de voeten leunen? Is er wat te zien aan de benen? (dik, rood, pijnlijk bij knijpen op bepaalde plekken, etc). Zou eventueel ook een peesontsteking kunnen zijn. In ieder geval zullen je benen goed onderzocht moeten worden door je huisarts; ik zou eigenlijk zeggen het liefst (net) na klachten...

Meteen al bloedonderzoek aanvragen zoals hier vooral geopteerd wordt kan... van het glucose zou ik alleen niets verwachten bij een gezonde en sportieve leefstijl; electrolyten lijken me eventueel wel zinnig om na te kijken maar zal waarschijnlijk niet heel veel opleveren.
Mwah, gezonde en sportieve leefstijl en dan niets aan de hand met je clucose. Mijn partner liep 3 tot 4 keer in de week hard en een halve marathon 1.25 uur maar kreeg zo van de een op de andere dag diabetes type 1. Als je niet continu een vreselijke dorst hebt en daarnaast behoorlijk afvalt ( je lichaam gaat door het blokkeren van clucose opname over op continu vetverbranding) zou ik mij over het clucose/bloedsuiker spiegel niet veel zorgen maken.

Ben
Ja type 1 is een ander verhaal, maar lijkt me sterk dat dat zich openbaart op oudere leeftijd met spierkrampen ;-). Ik vind het verhaal (hoewel onvoldoende info) meer passen bij een lokale overbelasting/ontsteking; hoef je soms weinig voor te doen.
Werk voor de dokter, niet voor ons.
Wim
Ik heb in het begin van het fietsseizoen ook altijd krampen. Als je in de winter een stuk minder fietst dan in het zomertijdseizoen dan moeten je benen nog een beetje wennen. Kwestie van bijtrainen dunkt me en dan komt het wel weer goed.

Maar je hebt niets aan je fietshouding veranderd? ALs je uitsluitend 1 fiets en 1 fietshouding gewend bent dan is een kleine verandering soms al reden om je beenspieren te overbelasten met evt. kramp als gevolg.

Ook eten en drinken tijdens het fietsen is belangrijk, voorals bij zware inspanningen. Kan niet inschatten of daar sprake van is.

Als je suikerziekte vermoedt, zo snel mogelijk naar de arts.

succes
Heb ik ook af en toe. Bij mij is dit toch een kwestie van overbelasting. Ik heb wel gemerkt dat na een intensieve dag fietsen de kramp minder vaak voorkomt als je na afloop nog in beweging blijft, dus niet gelijk op je luie gat gaan zitten. Waarschijnlijk worden door de bewegingen achteraf de afvalstoffen sneller uit je spieren verwijderd en verminderd daardoor de kans op kramp.

Ronald
Dank voor de reacties.

Ik zal eerst eens wat extra tijd nemen om tussentijds goed te strekken, beter te drinken en een goede cooling down te doen om de afvalstoffen eruit te werken. Dit klinkt allemaal enorm open deur, maar blijkbaar krijgen de benen nu ik de 37 jaargrens ben gepaseerd opeens behoefte aan wat extra aandacht. 8)

Als het dan aan blijft houden zal ik de dokter raadplegen.
Om dit topic mooi rond te maken een goed bericht: geen last meer gehad van wekenlang aanhoudende spierpijn. De oorzaak bij mij was hoogstwaarschijnlijk de combinatie van hevige inspanning op de fietstrainer en direct erna helemaal stoppen, dus zonder cooling down. Dat vonden de spieren niet fijn.

Zo nu kan er een slotje op.