Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagekarretje of niet? - Forum Wereldfietser

Bagagekarretje of niet?

Wie kan mij vertellen of en waarom het rijden met een bagagekarretje achter de fiets voordelen heeft boven het fietsen met fietstassen?

Alje
Een kar is fijn als je echt veel mee moet nemen, bijvoorbeeld op een tocht met jonge kinderen. Een kar, en dan vooral een tweewieler, is ook fijn als je een fiets wilt gebruiken die niet geschikt is om veel bagage mee te nemen. Je kunt dan denken aan een racefiets (maar een heel lichte carbon fiets zou ik niet gebruiken).
Nu de kinderen zelf fietsen met hun bagage ben ik toch weer overgestapt op tassen. Dat is heel wat lichter dan een kar, en fietst wat mij betreft lekkerder. Ik heb niet zoveel meer nodig nu de kinderen zelf fietsen met hun bagage: meestal is twee achtertassen alles wat ik nodig heb, en dat klimt een stuk lekkerder dan een volgeladen kar. Ook tegen de wind in heeft een fiets met tassen minder weerstand dan een kar.
Een goede kar is bovendien flink prijzig. Als je dat zelfde geld inzet om een lichtere en compactere uitrusting te kopen kom je nog weer eens heel wat lichter uit.
Wim
Ik kocht een Extrawheel en dat rijdt echt goed. Ik kocht deze eenwieler puur en alleen om mijn achterwiel te ontlasten om eventuele spaakbreuk of erger te voorkomen.

Ik fietste laatst een week zonder karretje, met volle achtertassen, Ik geef hier nu de voorkeur aan, niet vanwege het fietsen zelf maar omdat je zonder karretje minder opvalt. Ik kampeerde namelijk in het bos, niet op campings, en merkte dat ik vaak tegen het donker een bos inging en daardoor vaak een sloot of zo over moest, of de fiets tegen een hellinkje of zo moest duwen, of de fiets over takken e,d, moest tillen.

Dit zou met een fietskar, ongeacht welke, een stuk moeilijker zijn geweest en in een paar gevallen zelfs onmogelijk. Dus vanwege het minder opvallen bij duister en discreet kunnen wildkamperen geef ik nu de voorkeur aan tassen,
Hier vind je een debat: http://travellingtwo.com/5850
Ook is er een overzicht van de trailers.

Ikzelf heb een Extrawheel: zeer goed stuurgedrag, maar super gevaarlijk in afdaling: het begon te slingeren bij 62km/h en was onhoudbaar. Zware tuimeling, maar gelukkig direct de reis verder kunnen zetten. Ik zeg: voor off-road: JA!, voor vakantiereizen: NEE!

Wouter
wouter93 schreef:Hier vind je een debat: http://travellingtwo.com/5850
Ook is er een overzicht van de trailers.

Ikzelf heb een Extrawheel: zeer goed stuurgedrag, maar super gevaarlijk in afdaling: het begon te slingeren bij 62km/h en was onhoudbaar. Zware tuimeling, maar gelukkig direct de reis verder kunnen zetten. Ik zeg: voor off-road: JA!, voor vakantiereizen: NEE!

Wouter
Zelfde meegemaakt in de afdaling met de extrawheel, gelukkig net niet gevallen. Dit resonantie-effect hangt mede af hoe je je bagage bijeenpakt.... compact en laag zwaartepunt in combinatie met rustiger afdalen is het devies.
Karretje is handig als je veel meeneemt met een fiets die bv niet is toegerust met allerlei oogjes en als je dezelfde fiets kaal wilt gebruiken voor een tocht zonder bagage. Racefietsen en volgeveerde mountainbikes zie je dan ook vaker met een karretje fietsen. Zo ben ik eens op racefiets met karretje naar de alpen gefietst om daar de Marmotte mee te doen: één voordeel, je wordt er in twee weken beresterk van :).

Mensen die heeeeel veel meenemen nemen ook wel eens op hun reisfiets een kar mee, voor als je dagen achterelkaar geen boodschappen kunt doen bijvoorbeeld, of heel veel water mee moet nemen. Of zoals gezegd als je met gezin incl kleine kids op reis gaat.

Voor de rest is fietsen met minimale bagage zonder karretje gewoon veeeeel practischer. En al helemaal als je terug- of heenreis middels vliegtuig, trein of fietsbus verloopt.
Wij hebben de destijds voor Bever gefabriceerde voorloper van de Radical Cyclone. Dat is dus een hoogwaardige tweewieler, en ik kan niet anders zeggen dan dat de wegligging erg goed is. We hadden hem achter de tandem, zwaarbeladen en hoog opgetast met een kilo of 40 bagage, en ook in lange Alpine afdalingen (harder dan 55 ben ik echter nooit gegaan, zo met mijn zoontje achterop) lag de kar als een huis.
Wim
Wij hebben ook met de Radical achter de tandem gefietst. Ben daar erg enthousiast over. In volgorde van meest naar minst prettig (Al naar gelang je spullen moet meenemen):

1) alleen achtertassen
2) kar
3) kar en achtertassen
4) achtertassen en voortassen

We hebben ook tot 58 km/u afgedaald, de Radical gaf geen krimp.
wouter93 schreef:Hier vind je een debat: http://travellingtwo.com/5850
Ook is er een overzicht van de trailers.

Ikzelf heb een Extrawheel: zeer goed stuurgedrag, maar super gevaarlijk in afdaling: het begon te slingeren bij 62km/h en was onhoudbaar. Zware tuimeling, maar gelukkig direct de reis verder kunnen zetten. Ik zeg: voor off-road: JA!, voor vakantiereizen: NEE!

Wouter
off road: JA! vakantiereizen: JA vakantieracen: NEE! :wink:
AljeHeinkens schreef:Wie kan mij vertellen of en waarom het rijden met een bagagekarretje achter de fiets voordelen heeft boven het fietsen met fietstassen?
Ik heb er een voor achter mijn lage racer, waar geen tassen op passen. Voor op vakantie is het niet zo handig; het is zwaar, je komt moeilijker door hekjes, het mag soms niet mee in de trein.

Wat een voordeel kan zijn, is als je met z'n tweeën reist en een van beiden is veel sterker dan de ander. Dan neemt de sterkste alle bagage en is er wat meer evenwicht.

Mijn aanhanger is de Radical Cyclone. Erg praktisch en heeft een uitstekende wegligging. Lange afdalingen in de Ardennen mee gedaan, hij lag er altijd heel netjes en rustig achter. Dat was ook met de lage racer, en die dingen gaan hard bergaf.

Maar toen ik een vakantieligfiets ging kopen, was de eerste eis dat er grote tassen op zouden kunnen.

Grtjs,
Ik heb ook een tijdje rondgekeken naar een bagagekarretje en wat me opviel bij de montage van de extrawheel is dat ie geen borging heeft zoals bv een bob-yak. Het lijkt me dat de kans op losschieten zo wel erg groot is.
Ik ga al 13 jaar met een bobyak! Strak, stijf en aerodynamisch. In een afdaling, zonder problemen, 85km snelheid naar beneden.
Juist omdat er zoveel min punten zijn voor bagagekarretjes heb ik een paar jaar geleden gepoogd een kar te bouwen die wel aan de vakantiefietser eisen kan voldoen.
Hiervoor had ik de volgende uitgangspunten:
- totaalgewicht van de kar mocht niet hoger zijn dan voor & achterdragers + tassen (helaas niet gelukt)
- inhoud > 80 liter
- 1 wiel, zodat de kar het spoor van de fiets volgt, bagage karren met twee wielen zijn ideaal om zware lasten over een korte afstand mee te vervoeren, maar ongeschikt voor fietsvakanties (is mijn mening)
- zo laag mogelijk zwaartepunt, om een stabiel en wendbare combinatie te krijgen.
- zo laag mogelijke luchtweerstand
- niet breder dan de fiets zelf
- uiteraard waterdicht!

De BOB kwam het dichtst bij mijn eisen en heb ik dan ook als voorbeeld genomen, echter vond ik het 16" wiel onacceptabel klein, voornamelijk om obstakels voldoende comfortabel te kunnen nemen. Ik heb gekozen voor een 24" wiel.

Om het gewicht zo laag mogelijk te houden heb ik een gekozen voor een zelfdragende constructie van 0,8mmm aluminium plaat, wat geresulteerd heeft in een totaal gewicht van 7 kg. De kar heeft een breedte van 45 cm en de bovenkant is niet hoger dan 55 cm.
De kar heeft een netto inhoud van 110 liter.
De koppeling met de fiets is gemaakt met rubber lagers, waardoor er geen rammelende constructie zou ontstaan. De kar kan heel eenvoudig los genomen worden van de fiets dmv een QR aan het einde van de "dissel", de dissel blijft vast aan de fiets achter. Dit maakt de kar (als hij los is van de fiets) een stuk handzamer omdat hij dan 30cm korter is dan een BOB. De fiets blijft ook bruikbaar omdat de dissel niet naar beneden valt, maar opgevangen wordt. Het wiel zelf is (uiteraard) ook met een QR bevestigd. Lagering tussen dissel en kar is uitgevoerd met industrie lagers!

Omdat het wiel en dissel beide met een QR snel los te nemen zijn blijft er op de kampeerplaats een handzame bak over die je s'nachts gewoon in je tent zet.

Maar het belangrijkste? hoe fietst het?
met 20∼25 kg bagage merk je alleen de aanwezigheid van de kar als je moet klimmen, maar vanwege het lage zwaartepunt kun je wel lekker soepel op de pedalen klimmen, zoals je dat gewend bent zonder bagage. Gedrag over bochtige paadjes is helemaal geweldig, als je door een poortje oid moet hoef je helemaal niet aan de kar te denken. Als de fiets erdoor past, volgt de kar zonder problemen. Hetzelfde geldt bij het passeren van tegenliggers op smalle paden, wat met een tweewielige kar echt een probleem is!
Met tegenwind ben ik ervan overtuigd dat mijn kar minder wind vangt dan voor&achtertassen.

Zijn er dan geen nadelen?
natuurlijk wel, 1 grote bagageruimte is moeilijk te organiseren, en als een item er niet in past, dan past het het gewoon niet in, en vol is ook echt vol.
En, obstakels zoals stoepranden zijn lastig te nemen vanwege de geringe bodemvrijheid.
Nog een nadeel is Luxemburg, alwaar fietskarren op de openbare weg verboden schijnen te zijn :x

Afbeelding

Afbeelding

kar losgekoppeld van de fiets:
Afbeelding
Leuk ontwerp, die "Airstream" achter je fiets. Maar ik zie toch niet helemaal het voordeel t.o.v. de BoB, die overigens maar 6 kg is volgens mij. Dat kleine wieltje heb ik zelf niet als hinderlijk ervaren. Het voordeel van een tas is dat je die mee naar een hotelkamer kunt nemen en de hele kar meenemen is niet altijd zo simpel. De BoB-tas heeft natuurlijk een aanpasbaar volume, ook niet onbelangrijk want je hebt de ene dag meer voedsel en drinken bij je dan de andere, om nog maar niet te spreken van de ene vakantie vergeleken bij de andere.
De BoB heeft trouwens ook een hogere bodemvrijheid zo te zien, waardoor die beter voor offroad is.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/7 ... directlink
Helaas ben ik, door blessure leed, maar één week op pad geweest met de bob. Door de jaren heen heb ik de bob wat aangepast en aan het achterwiel een lowrider geplaatst. De 2 tassen die daar aan hangen zijn wat makkelijker te openen en bereikbaar dan de grote tas. Hier doe ik de spullen in die ik "onmiddellijk" nodig heb, regenkleding, eten, reparatie spullen enz.

Een kennis heeft ook zelf een kar gebouwd met als voorbeeld de Radical Cyclone. De kar is te zwaar, weegt 15kg.
https://picasaweb.google.com/Groot41/Le ... directlink
groot41 schreef:https://picasaweb.google.com/lh/photo/7 ... directlink
Door de jaren heen heb ik de bob wat aangepast en aan het achterwiel een lowrider geplaatst. De 2 tassen die daar aan hangen zijn wat makkelijker te openen en bereikbaar dan de grote tas. Hier doe ik de spullen in die ik "onmiddellijk" nodig heb, regenkleding, eten, reparatie spullen enz.
Hallo,
Ik vroeg me af of het mogelijk is een foto te plaatsen zonder de tassen, met de details van het bevestigingssysteem voor de lowriders ?