Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Montana - Forum Wereldfietser

Garmin Montana

Garmin komt met een opvolger van van de Oregon. Zie de volgende tekst:
Nieuw toestel: de Montana – het schaap met vijf poten?

Het komt natuurlijk wel vaker voor dat Garmin een nieuw toestel lanceert. Maar het ene toestel is voor onze klantenkring belangrijker dan het andere. En ditmaal lijkt er sprake te zijn van een zeer belangrijke introductie: de Garmin Montana.
De Montana is een ‘grote oregon’. Vooral bedoeld als outdoor-toestel dus. Bijzonder is vooral dat hij ook gesproken aanwijzingen geeft. En dat maakt hem ineens ook geschikt als volwaardig navigatiesysteem in de auto. Hij heeft geen bluetooth, maar wèl een audio-connector waarop een helmset aangesloten kan worden. En dat maakt ‘m ook geschikt voor op de motor!
Voor de ‘oudere’ Garmin-gebruiker: het lijkt erop dat hiermee (eindelijk) een volwaardige opvolger voor de Quest en de 278C op de markt komt. Een toestel dat voor bijna elk doel geschikt is en tegelijk bijna alle mogelijke instelopties biedt.
Goedkoop wordt hij niet: vanaf 499 euro. En daar komen de kaarten en eventuele steun voor auto of motor dan nog bij. Maar het lijkt een echte topper te gaan worden.
We hopen ‘m komende dagen aan de tand te kunnen voelen, ondermeer tijdens de Promotor Trainingtour (zie punt 6). De Montana zou vanaf medio juni leverbaar moeten zijn.
Zie ondertussen http://www.gps.nl/garmin_montana_serie.html en http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=10&t=34584

Zelf heb ik de Oregon. Het enige nadeel is dat je de trackleur van een geladen track niet kunt wijzigen, Standaard is het magenta. Soms is dat op een grijze kaart slecht te lezen.
Verder een prima apparaat.

Jan
Hilver schreef:Zelf heb ik de Oregon. Het enige nadeel is dat je de trackleur van een geladen track niet kunt wijzigen, Standaard is het magenta. Soms is dat op een grijze kaart slecht te lezen. Verder een prima apparaat
Jan, Ik heb een Oregon 300 en via trackbeheer kan ik gewoon een kleur instellen en als ik de track dan verder in beeld heb en nafiets is het dan ook in die kleur.
Maar bedoel je soms dat je een track selecteert en dan voor Ga kies (wordt het een soort Trackback), dan wordt de track magenta (paars) ongeacht welke kleur je gekozen hebt.
Gr.
Kees
In het stuk zelf wordt al aangegeven dat de Montana waarschijnlijk voor de meeste fietsers aan de grote kant is om op het stuur te monteren. Lijkt me eerder een aanvulling op de reeks buitensport-GPS'en dan een vervanging van de Oregon. Mocht ik me vergissen, dan wordt het hoog tijd om een Oregon te kopen voor ze van de markt verdwijnen.

.tsooJ
Ik heb er al even mee kunnen spelen.
Tracks lijken goed te gaan. Routes worden herberekend zoals in de oregon.

Het is dus nog maar de vraag of het echt een opvolger word voor de 278 / quest.

Er is ook geen fiets steun beschikbaar. Wel kan je nu de motorsteun icm met de ram-mount gebruiken.
Of ram mount een aparte fietssteun gaat maken (mag maken) is niet bekend.

Het toestel heeft wel erg veel instel mogelijkheden , de afleesbaarheid in zonlicht is wel erg goed.
gpsguido schreef: Er is ook geen fiets steun beschikbaar. Wel kan je nu de motorsteun icm met de ram-mount gebruiken.
Of ram mount een aparte fietssteun gaat maken (mag maken) is niet bekend.

Het toestel heeft wel erg veel instel mogelijkheden , de afleesbaarheid in zonlicht is wel erg goed.
Als ik zo naar de autosteun kijk en de kogel dezelfde diameter heeft als bijv de nüvi, dan kan je voor weinig geld (9 euro incl verzendkosten) uit HK via ebay een prima fietssteun kopen, zie
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... n&start=20

Of voor 6,31 euro een fietssteun voor de nüvi:
http://cgi.ebay.nl/GARMIN-NUVI-265wt-20 ... 3a65c9046a
Ik vind de Oregon al groot! Laat staan dit ding.
Lijkt me niet super voor op de fiets.

Dakota 20, olé :D!
Veeeel te groot!!!!!!!!!!!!
Wel hoop ik dat een aantal functies doorzijpelen naar de Oregon en Dakota.


John.
@de tovenaar:
Je gedacht met de steun kan wel. Alleen heb je dan wel de autosteun nodig. ( 010-11654-00 )
Deze zal wel iets gaan kosten.
Voordeel is dan wel dat je auto/ fiets afgedekt hebt.

Ik denk dat hij voor fietsen niet het ultieme apparaat zal worden. Maar als multi functioneel toestel zal hij het goed kunnen doen.

Guido
keesm54 schreef:
Hilver schreef:Zelf heb ik de Oregon. Het enige nadeel is dat je de trackleur van een geladen track niet kunt wijzigen, Standaard is het magenta. Soms is dat op een grijze kaart slecht te lezen. Verder een prima apparaat
Jan, Ik heb een Oregon 300 en via trackbeheer kan ik gewoon een kleur instellen en als ik de track dan verder in beeld heb en nafiets is het dan ook in die kleur.
Maar bedoel je soms dat je een track selecteert en dan voor Ga kies (wordt het een soort Trackback), dan wordt de track magenta (paars) ongeacht welke kleur je gekozen hebt.
Gr.
Kees
Kees, ik bedoel inderdaad het laatste.

Jan
Even een vraagje tussendoor aan mensen die er meer van weten;

Ik wil de Garmin 62st aanschaffen, incl kaart van Europa, lijkt mij een mooie robuste GPS.

Is dat wat voor een beginner zoals ik?

Ik hoor het graag van jullie.

Henk

kunst en fietswerk
Die kaart voor Europa lijkt me lichtelijk overbodig als je de GPS alleen voor fietsen gebruikt. Er is ruim voldoende kaartmateriaal ondermeer van van Velomap en OSM gratis verkrijgbaar. Die zijn bovendien op fietsers gericht en de meeste zijn erg actueel, de kaart voor Europa is voor gemotoriseerd vervoer en nogal grofschalig.

Overigens gebruik ik na vijf jaar GPSmap60 CSX nu een Montana 600 en ik moet zeggen dat het grote scherm mij uitstekend bevalt. Maar ik ben ook al wat ouder ...
henk,
de meerwaarde van de 62st is alleen de inbouwde "topo"kaart
voor mij was dat destijds geen argument om deze gps aan te schaffen
veel en beter kaartmateriaal is ruim voor handen.
Ik gebruik sinds een jaar de 62s en ben hier super content mee.
henkfietst52 schreef:Even een vraagje tussendoor aan mensen die er meer van weten;

Ik wil de Garmin 62st aanschaffen, incl kaart van Europa, lijkt mij een mooie robuste GPS.

Is dat wat voor een beginner zoals ik?

Ik hoor het graag van jullie.

Henk

kunst en fietswerk
Als je een beetje rondzoekt op het forum vind je legio discussies tussen de 62s(t) en de oregon/dakota series.
Voor beide is een goede reden om te kiezen maar wat het beste voor je is zou je toch het makkelijkst even kunnen proberen. Op een WF wknd of ergens in de winkel.
't touchscreen van de oregon vonden wij bijv heel handig in de bediening, rij je met dikke handschoenen aan dan wordt dat wel wat lastiger.
Je zou ook wat kunnen hobbien met een slimme telefoon, ook daar is veel info op 't forum over geschreven.

Volgens mij al met al genoeg stof tot een avond vullende discussie rond 't kampvuur of in de kroeg.

succes met je keuze,
@ Arno, Arnold, jahwalla
Dank voor de info, ik ben weer iets dichter bij mijn keuze. :)

Ik heb natuurlijk wel zitten zoeken op het forum maar dan nog.... zoveel vragen zoveel antwoorden, ik zag door de bomen het bos niet meer! :?

Maar nu gaat het langzaam duidelijk worden.


Henk

kunst en fietswerk