Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ideale poetsdoek - Forum Wereldfietser

ideale poetsdoek

Helemaal terug naar de basis vraag ik me af wat eigelijk een goede poetsdoek is om bijvoorbeeld de cassette schoon te maken of het teveel aan olie te verwijderen van de ketting.

Wellicht rare vraag, maar doekjes zijn er in verschillende materialen te vinden en kan me voorstellen dat sommige totaal niet geschikt zijn voor het onderhoud van de fiets.

Vraag is dus: Wat voor poetsdoek gebruik je? (Lijkt wel man bijt hond :D )
polkupyöräilijä schreef:Helemaal terug naar de basis vraag ik me af wat eigelijk een goede poetsdoek is om bijvoorbeeld de cassette schoon te maken of het teveel aan olie te verwijderen van de ketting.

Wellicht rare vraag, maar doekjes zijn er in verschillende materialen te vinden en kan me voorstellen dat sommige totaal niet geschikt zijn voor het onderhoud van de fiets.

Vraag is dus: Wat voor poetsdoek gebruik je? (Lijkt wel man bijt hond :D )
oude lakens of oude t-shirts met een boel katoen werken doorgaans het beste.
polkupyöräilijä schreef:Helemaal terug naar de basis vraag ik me af wat eigelijk een goede poetsdoek is om bijvoorbeeld de cassette schoon te maken of het teveel aan olie te verwijderen van de ketting.

Wellicht rare vraag, maar doekjes zijn er in verschillende materialen te vinden en kan me voorstellen dat sommige totaal niet geschikt zijn voor het onderhoud van de fiets.

Vraag is dus: Wat voor poetsdoek gebruik je? (Lijkt wel man bijt hond :D )
Oude T shirts werken prima.
Mijn cassete "floss" ik af en toe met van die hydrofiel verbandjes. ineen draaien zodat er een soort van koord ontstaat. En je oude tandenborstel niet weggooien, is ook handig bij derailleur etc. Alles blinkt je nadien weer tegemoet :lol:
Ik sluit me helemaal bij Marten aan: gebruik al jaren oude katoenen t-shirts en een enkele keren mag ik mooie lappen scheuren uit een laken. Daarnaast is inderdaad een oude tandenborstel ook wel handig.
Suc6
Gr.
Kees
Dank voor jullie antwoorden :)

Deze webwinkel ( http://hollandbikeshop.com/poetsdoek_cid339.html )heeft poetsdoek op de rol en van tricot e.d. en kon eigelijk niet goed zien wat er nu zo speciaal aan was. Dat op de rol lijkt wel papier.

Ik ga in ieder geval mijn kast eens doorzoeken om wat lakens een andere bestemming te geven :)
Fietsliefhebber schreef: Mijn cassete "floss" ik af en toe met van die hydrofiel verbandjes. ineen draaien zodat er een soort van koord ontstaat. :lol:
Dat is ook een goede tip. Dank je wel :)
Pijpragers (dubbelgevouwen) zijn ook handig, compact en licht om mee te nemen.
liz schreef:Pijpragers (dubbelgevouwen) zijn ook handig, compact en licht om mee te nemen.
Ook handig :)
ik gebruik wel oude t-shirts e.d. Maar ik heb ook een rol poetskatoen gekocht bij de motorzaak. Dat is een rol poetskatoen, met perforaties waarbij je het kunt afscheuren, net als bij een keukenrol.
En het pluist / verhaart niet of zo.

Echt ontwikkeld voor die knetterende chroompoetsers.
Maar ook handig voor ons. Ook handig om een stukje van in je fietstas te hebben voor pech onderweg.
Fokko schreef:Ook handig om een stukje van in je fietstas te hebben voor pech onderweg.
Naast een stuk poetskatoen ook altijd een paar werkhandschoenen in de gereedschapstas.
Afbeelding
Oude (gewassen) witte onderbroeken van mijn vader voldeden altijd erg goed voor het fiets-poetsen. Misschien is een st...g beter om tussen de tandwielen van een cassette de prut te verwijderen :lol: Ik gebruik meestal oude t-shirts en de dubbele gestikte randjes voor de cassette.
Fokko schreef:ik gebruik wel oude t-shirts e.d. Maar ik heb ook een rol poetskatoen gekocht bij de motorzaak. Dat is een rol poetskatoen, met perforaties waarbij je het kunt afscheuren, net als bij een keukenrol.
En het pluist / verhaart niet of zo.

Echt ontwikkeld voor die knetterende chroompoetsers.
Maar ook handig voor ons. Ook handig om een stukje van in je fietstas te hebben voor pech onderweg.
Dan is dat wat ik op die website heb gezien. Het aanschaffen wel waard, denk ik dan zo :)
Zoals velen gebruik ik ook oude t-shirts en lakens en dat werkt prima. Ik geef deze zaken ook nog een 3e leven als aanmaakblokje voor bbq of open haard. Vooral de doeken die voor de ketting gebruikt zijn werkt dit erg goed mee :twisted:
polkupyöräilijä schreef:
Fokko schreef:ik gebruik wel oude t-shirts e.d. Maar ik heb ook een rol poetskatoen gekocht bij de motorzaak. Dat is een rol poetskatoen, met perforaties waarbij je het kunt afscheuren, net als bij een keukenrol.
En het pluist / verhaart niet of zo.

Echt ontwikkeld voor die knetterende chroompoetsers.
Maar ook handig voor ons. Ook handig om een stukje van in je fietstas te hebben voor pech onderweg.
Dan is dat wat ik op die website heb gezien. Het aanschaffen wel waard, denk ik dan zo :)
Maar verzeker je er wel van dat het van (gerecycled) katoen is. Er is veel goedkoop spul met een hoog gehalte synthetische vezels en dat werkt echt niet.
Het absorbeert voor geen meter en je verplaatst de troep er alleen maar mee.

Als het echt moet glimmen: een jaren oude vaak gewassen versleten katoenen molton ..
refro schreef: Ik geef deze zaken ook nog een 3e leven als aanmaakblokje voor bbq of open haard. Vooral de doeken die voor de ketting gebruikt zijn werkt dit erg goed mee :twisted:
:lol:
Oude spijkerbroeken werken ook goed, vooral op hardnekkig vuil. Ook prima vervanging voor de afwasborstel, trouwens.

.tsooJ
Voor de sleutelaar met kleine kinderen: Katoenen luiers. Die zijn wat losser geweven dan de meeste t-shirts (zeker na een paar keer wassen).

Groet Remco
RemcoDuijts schreef: Katoenen luiers.
Bestaan die dingen nog?? :shock:

:lol:
Jazeker, en je kunt als jonge ouder ook nauwelijks zonder hoor. Ze worden namelijk nauwelijks nog als luier gebruikt, maar vooral als afdroogdoek, en om baby's op te leggen bij verschonen etc etc. In het pre-ruimtevaartpolymeerlichtgewichtrubytechanddoektijdperk heb ik er ook al eens een mee gehad als lichtgewicht handdoek op fietsvakantie.

Overigens gebruik ik gewoon oude shirts en leggings (van de kinderen) om de fiets te poetsen.
willem.m schreef:In het preruimtevaartpolymeerlichtgewichtrubytechanddoektijdperk heb ik er ook al eens een mee gehad als lichtgewicht handdoek op fietsvakantie.
Vandaar dat ik er niet gelijk aan dacht. Na mijn ontdekking van de balpen heb ik dat tijdperk overgeslagen en ben toen direct doorgegaan naar het stenenruimtevaartpolymeerlichtgewichtrubytechanddoektijdperk :)