Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets naar Barcelona Airport? - Forum Wereldfietser

Met de fiets naar Barcelona Airport?

Deze zomer fiets ik samen met mijn vriendin naar Barcelona. Vanuit Barcelona vliegen we terug naar Nederland.

Heeft iemand een tip over hoe je vanuit het centrum van Barcelona ('s ochtends vroeg) het beste naar vliegveld kunt gaan met twee fietsen?

Ik heb begrepen dat op de treinen naar het vliegveld geen fietsen mee mogen, klopt dit? En heeft iemand ervaring met fietsen naar het vliegveld (is dit te doen zonder over snelwegen te hoeven fietsen?).

Alvast bedankt!

Geert
Met welke maatschappij vlieg je? Fietsen kunnen mee in de cercanias-trein van Barcelona (bijvoorbeeld vanaf het centraal station Barcelona Sants met liften). Deze treinen eindigen echter bij de oude terminal 2. Vueling vliegt bijvoorbeeld vanaf de nieuwe terminal 1 en dat is aan de andere kant van de startbanen op ongeveer 5 fietsen vanaf het treinstation bij terminal 2.
GeertA. schreef:Deze zomer fiets ik samen met mijn vriendin naar Barcelona. Vanuit Barcelona vliegen we terug naar Nederland.

Heeft iemand een tip over hoe je vanuit het centrum van Barcelona ('s ochtends vroeg) het beste naar vliegveld kunt gaan met twee fietsen?

Ik heb begrepen dat op de treinen naar het vliegveld geen fietsen mee mogen, klopt dit? En heeft iemand ervaring met fietsen naar het vliegveld (is dit te doen zonder over snelwegen te hoeven fietsen?).

Alvast bedankt!

Geert
Beste Geert,

Waarom fiets je niet naar Girona en dan de luchthaven van Girona? Daar fietsen laten staan en met bus/trein (meerdere keren per uur) naar Barcelona of in ieder geval NIET via luchthaven Barcelona naar huis. Girona/Barcelona luchthaven is zo makkelijk en klein, en bovendien vliegt transavia daar vandaan en is er een camping 5 km vandaan en zijn er hotelletjes in de buurt. Rob
In 2005 fietste ik dwars door het centrum van Barcelona en verder over de C31 langs het vliegveld naar de camping "3Estrellas" (dicht bij het vliegveld)in Gava, ca. 15 km buiten Barcelona. De weg over de C31 naar het vliegveld is wel erg druk maar goed te doen. (Plan de route door Barcelona naar het vliegveld met GoogleMaps!).
Ellenberger schreef:In 2005 fietste ik dwars door het centrum van Barcelona en verder over de C31 langs het vliegveld naar de camping "3Estrellas" (dicht bij het vliegveld)in Gava, ca. 15 km buiten Barcelona. De weg over de C31 naar het vliegveld is wel erg druk maar goed te doen. (Plan de route door Barcelona naar het vliegveld met GoogleMaps!).
Google Maps is niet geheel betrouwbaar. Wegen tussen de Montjuic en de haven zijn afgesloten en alleen toegankelijk voor havenverkeer.
De C-31 is wel een autosnelweg, maar je mag er op fietsen. Camping 3-Estrellas aan de kust bij Castelldefels is de enige camping die hier is over gebleven na de uitbreiding van de luchthaven van Barcelona. Als de wind verkeerd staat komen de vliegtuigen laag over. Tussen de camping en de luchthaven staan hoeren langs de weg. Ze spreken ook fietsers aan!
Ellenberger schreef:In 2005 fietste ik dwars door het centrum van Barcelona en verder over de C31 langs het vliegveld naar de camping "3Estrellas" (dicht bij het vliegveld)in Gava, ca. 15 km buiten Barcelona. De weg over de C31 naar het vliegveld is wel erg druk maar goed te doen. (Plan de route door Barcelona naar het vliegveld met GoogleMaps!).
Sinds september 2009 is de verkeerssituatie totaal gewijzigd door de opening van de nieuwe terminal 1. Vanaf de oude terminal (nu 2) loopt gedeeltelijk wel een fietspad naar de nieuwe terminal. KLM en Transavia gebruiken de oude terminal.
Bedankt voor alle goede tips!

Ik denk dat het een hotel in de buurt van het vliegveld wordt. Wel iets duurder dan een normaal hotel, maar dat scheelt een fietstocht in de late nacht/vroege ochtend langs die drukke C-weg om de incheck te halen. Wel goed om te weten dat dat kan trouwens voor de route naar het hotel.

Girona, klinkt ook als een goede optie, maar helaas waren de vluchten vanuit Barcelona veel goedkoper toen ik boekte. Maar goede tip voor de volgende keer.

Groeten,

Geert
Iemand recent ervaring met wegkomen vanaf Terminal 1 in Barcelona? Volgens Basecamp loopt er een pad langs de snelweg wat ook over of onder de weg gaat? In google maps zie ik alleen een onaantrekkelijke snelweg. Of gaat er misschien een shuttlebus, met lage instap, naar Terminal 2 waar je fiets in mee mag?
Lijn 9 van de Metro van Barcelona gaat naar Terminal 2 en 1. In deze metro is plaats voor fietsen.
Ken de situatie in Barcelona persoonlijk niet goed. Ik plan mijn routes in het buitenland meestal via https://graphhopper.com/maps/. Dan kun je ook een gpx bestand downloaden voor je GPS. Als ik van centrum Barcelona tot het vliegveld plan geeft hij wel een route. Klein stukje langs de snelweg. Zou moeten kunnen.
Je hebt verschillende opties om uit te gaan van Barcelona naar de luchthaven, trein RENFE , bus, metro L9,of op de weg:

https://www.barcelona.com/barcelona_cit ... ting_there

,Mijn aanbeveling is dat je doet voor de metro, de Metrolijn 9:

http://www.aeropuertobarcelona-elprat.c ... -L9sud.htm

, Het is, makkelijker, goedkoper, sneller en kan brengen de fiets in de metro en afzetten op de luchthaven direct. Lijn 9 Oranje vertrekt vanuit de universitaire zone en gaat rechtstreeks naar de luchthavens T1 en T2.

Happy Journey en geniet van Barcelona! :)
Bedankt voor de voorgestelde oplossingen. De metrolijn 9 lag het meest voor de hand. Mijn variant was wel heel sjiek; een vriend kwam me ophalen met de auto. In eerste instantie om alleen de fietsdoos mee te nemen voor de terugvlucht maar de auto bleek groot genoeg om fiets plus tassen plus opgevouwen doos in kwijt te kunnen.
Heb later een stukje getreind en dat ging heel goed. Handig om voor de kaartjesautomaat muntgeld beschikbaar te houden. Waarschijnlijk kun je gewoon met een bankpas kunt betalen maar dat heb ik niet geprobeerd. Ook stuk over snelweg gefietst en dat ging eigenlijk beter dan over drukke provinciale wegen omdat je op de snelweg tenminste een brede vluchtstrook hebt.
Ik ken de Barcelona-weg naar het vliegveld niet, ondanks dat ik al jaren in Barcelona woon, maar alle wegen rond Barcelona zijn erg druk , en erg gevaarlijk om te fietsen, soms is er geen minimum ruimte om te bewegen aan de rechterkant, fietspaden om het centrum van Barcelona te verlaten zijn er weinig, en grote auto's en vrachtwagens passeren op volle snelheid, er zijn veel ongelukken en het wordt niet aangeraden!
Beter vermijd ze altijd.

Groeten.