Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ijsland - Askja - Forum Wereldfietser

Ijsland - Askja

We vertrekken volgende week naar Ijsland. We overwegen de ringweg en de Kjolur.
We zouden ook van Egilsstadir via de F910 naar Askja en dan naar Myvatn willen rijden. We zijn echter nog onervaren in het off-road rijden.
Als we en de fietsen dit alles overleven, zouden we nog naar de Landmannalaugar willen fietsen.

Mijn concrete vraag gaat over de weg naar Askja. Mijn reisgezel heeft een Santos Travelmaster 26 inch. Ikzelf heb een Koga Randonneur (28 inch). Is deze weg (Bru - Askja) met een randonneur het proberen waard? Of is het echt gekkenwerk? En vooraf tot mislukken gedoemd?

Sabien
Wij gaan deze zomer de F910 ook doen, maar hebben daarvoor wel lekker dikke banden met profiel onder de fiets gezet.

Stuur anders even een mail naar Michiel Erens, de man die alle uithoeken van IJsland op zijn fiets heeft doorkruist. Hij kan je vast goed adviseren.
http://members.ziggo.nl/erens/iceland.htm
Toen wij net begonnen met fietsen fietste we met gewone 28 inch hybride fietsen van gazelle. Ook over onverharde paden met keien of zand. Tuurlijk zijn onze huidige Santos 26 inch fietsen fijner en sterker. Maar volgens mij moet je het gewoon doen, je loopt alleen wat groter risico. Achteraf gezien hebben we slechts een keer pech gehad met de gazelle, een lekke band. Zorg voor reparatiemateriaal zoals spaken en gewoon gaan. Een nieuwe fiets of ander materiaal komt dan later wel als je meer tijd hebt. En trouwens meer dan een eeuw geleden werden er ook fietstochten gereden op fietsen die waarschijnlijk slechter waren dan jouw huidige fiets.
=sabien schreef: Mijn concrete vraag gaat over de weg naar Askja. Mijn reisgezel heeft een Santos Travelmaster 26 inch. Ikzelf heb een Koga Randonneur (28 inch). Is deze weg (Bru - Askja) met een randonneur het proberen waard? Of is het echt gekkenwerk? En vooraf tot mislukken gedoemd?
De Sprengisandur schijnt erg zanderig te zijn. Dikke banden is hierbij inderdaad het devies. Dat kan ook met 28", maar ik zou liever voor een MTB kiezen.

Voor mijn smalle bandjes (32 mm) was de weg naar Landmannalaugar vanuit de noordrichting al te veel, al was ik veel te laat er aan begonnen en had ik extreem weer.
Hallo,
Afgelopen zomer de route gefietst die jij nu van plan bent.
Ik heb bijna alles kunnen fietsen, soms is het zo zanderig dat ik met mijn 40mm banden toch weg zakte. in totaal heb ik in 2 dagen 150 km iets meer dan 5 km moeten lopen.

Houd er rekening mee dat je gemiddeld ongeveer 10km/h fietst. heel veel wasbord tegen komt en een keer of 8 een rivier moet doorwaden. Het is prachtig maar behoorlijk vermoeiend.
Andere fietsers, die de sprengisandur (de naam zegt het al) hebben gefietst heb ik begrepen dat die veel zanderiger is en er dus veel gelopen moet worden ook met atb en 50mm banden.

zalf vind ik de oost west route langs landmannalaugar erg mooi en zeker de moeite waard. misschien wel mooier dan de weg naar de askja.

veel fietsplezier
Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.
We storten ons volgende week in ons Ijslandavontuur.

En Frank, hoe lang hebben jullie over deze tocht gedaan? Om enig idee te hebben?

Sabien
Hoi,
Ik heb zelf niet op de Sprengisandur gefietst en ook niet de Askja route. Maar wel het eiland rond, naar het noordwesten en de Kjolur. Is al heftig genoeg. Mocht je je geroepen voelen om toch in Landmannalaugar of elders in het binnenland te gaan fietsen .... Het is erg extreem met die rivierdoorsteken en pas goed op jezelf.
Rutger
Met circa 3500 IJslandse fietskilometers in de benen.
Hallo Sabien,

Vanaf Egilsstadir hebben wij de 1 gevolgt tot de afslag weg 901 hierover verder naar Modrudalur hier is een camping. dit hebben wij in 1 dag gedaan ongeveer 90 km (het was aardig weer redelijk droog en een beetje wind.
De volgende dag hebben we de F905 richting F910 gefietsten dan verder over de F910 naar de F88, dan naar de Askja. Dit is ook ongeveer 90 km. Mooi weer en 10km/uur gemiddeld dat is dus incl een beetje pauze een dag van 11 a 12 uur stuiteren over wasbord. dan ben je het ook echt zat.
We hadden rekening gehouden met kamperen onderweg maar we hadden erg veel geluk met het weer. (en na 2 snickers kun je nog best 20 km fietsen bovendien blijft het lang licht)
Bezichtigen van de Askja en over de F88 terug naar de 1 hebben we in 2 dagen gedaan.

van Eglilstadir naar Grimmsstadir zijn we met mooi weer en relatief weinig wind 4 dagen onderweg geweest(we hadden voor 7 dagen eten mee.
Als julle vanaf Egilstadir via de 931 de F910 op willen zal dit iets langer zijn. misschien 1 dag langer en dan nog rekening houden met slecht weer nog zeker 1 dag extra.
Ik weet niet hoe getraind jullie zijn en waar de pijngrens ligt bij jullie dus bedenk zelf of eten voor 7 of 8 dagen nodig is.
Zorg goed voor je zelf en koop in egilstadir lekker veel chocola en noten en mueslirepen en gerookte zalm en wij kochten ook gewoon voor 2 dagen gehakt 1e dag lekker bakken en dan kun je het best nog een daje in je fietstas stoppen zo warm is IJsland niet!

succes en veel plezier.
Dag Frank,

hartelijk bedankt voor je antwoord !
We zouden juist nog graag weten hoelang je over de volledige route (1850 km) hebt gedaan.

Groeten,
Sabien
ja Sabien,

Ik ben niet erg snel met reisverslagen schrijven, sterker nog ik fiets liever dan dat ik achter mijn computer zit en schrijf.
Maar speciaal voor jou heb ik een beknopt dagboek op mijn site gezet.
Maar leuker is natuurlijk het echte avontuur, gewoon gaan en niet kijken naar wat ik of anderen hebben gedaan.
wij hebben ongeveer een week gediscusieerd en alle fietsers onderweg aangesproken over de weg naar de askja pas bij modrudallur hebben we de knoop doorgehakt. dat houd het spannend en geeft leuke wendingen en ontmoetingen tijdens je tocht.

groet,
Ontzettend bedankt !!

Sabien