Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Knooppunten Nederland op Ipad - Forum Wereldfietser

Knooppunten Nederland op Ipad

Op het moment zijn wij wereldfietsers die vooral in Nederland fietsen.
Komende zomer gaan we weer een rondje Nederland doen adhv knooppunten.
Uiteraard vantevoren een route uitgezet, maar om flexibel te blijven zou ik op de Ipad die meegaat een kaart willen downloaden met daarop de Nederlandse knooppunten.
Is er iemand op het forum die ervaring heeft met kaarten op de ipad en mij de goede richting op kan sturen.
Wat is een prettig (gratis?) programma om Open Streetmap Kaarten mee te bekijken? (of zijn er andere kaarten die prettig werken)
Hoi,

Ik heb hier even over zitten denken. Een van de manieren zou kunnen zijn om PDF 's te verzamelen met knooppunten kaarten. Bijvoorbeeld zoals deze hier
http://www.regio-vvv.nl/images/VVV-NOB% ... 110421.pdf

Deze kun je openen in je iBooks. Dan is hij meteen opgeslagen op je IPad. Met in en uitzoomen kun je dan meer of minder gebied bekijken. Het leuke is dat op de genoemde kaart ook de campings staan.

Goed, die van Brabant kon ik zo vinden. Als je meer provincies vindt, wil je dan de links ernaar in dit topic posten? Ik vind het ook wel gemakkelijk om ze op de IPad te hebben :D
HansvanderVeeke schreef:Een van de manieren zou kunnen zijn om PDF 's te verzamelen met knooppunten kaarten.
Als je meer provincies vindt, wil je dan de links ernaar in dit topic posten? Ik vind het ook wel gemakkelijk om ze op de IPad te hebben :D
Pdf van de Veluwe met knooppunten staat hier !! Kaart is tweezijdig en uit 2006 !!
Kaarten als pdf meenemen is natuurlijk een mogelijkheid, dan zou ik die op moeten zoeken of scannen, weet geen site waar ze hapklaar opstaan.

Las op een ander forum

Als je enkel een kaart met fietsknooppunten wil raadplegen om een lijstje van knooppunten samen te stellen (dus geen navigatie), kun je Gaia GPS eens bekijken. Gaia GPS is beschikbaar in twee varianten: Een betaalde versie (Gaia GPS) en een gratis versie (Gaia GPS Lite) die nagenoeg dezelfde functionaliteit biedt maar voorzien is van een bescheiden banner. Gaia GPS is ontworpen voor zowel iPhone als iPad en benut het grotere scherm van de iPad ten volle.

Gaia GPS kan kaarten tonen van verschillende bronnen waaronder OpenStreetMap met de Cloudmate Topo overlay. Die overlay toont voor Nederland en grote delen van België de genummerde fietsknooppunten en de landelijke fietsroutes (LF-routes).

Als je iPad of iPhone uitgerust is met GPS-ontvanger, kun je ook onderweg je actuele positie en richting raadplegen. Heel handig wanneer je vreest dat je verkeerd aan het rijden bent doordat onverlaten weer eens een knooppuntbordje hebben weggehaald of er plaatselijk een gewijzigde verkeerssituatie is door werken. De applicatie kan ook je afgelegde route tracken, maar dat betekent natuurlijk wel dat de GPS-ontvanger de hele tijd moet aanstaan wat een aanslag is op de batterij.

Omdat je niet afhankelijk wil zijn van eventuele downtime van de kaartservers en omdat je onderweg waarschijnlijk sowieso al geen wifi ter beschikking hebt (en 3G misschien geen optie is), kun je met Gaia GPS kaarten downloaden voor offline gebruik. Doe dit best wel ruimschoots op voorhand want de Cloudmate Topo server durft wel eens offline te zijn en is vaak vreselijk traag. Zeker sinds de applicatie enkele dagen terug "app of the day" was op Amazon heeft de server het hard te verduren. Hopelijk stabiliseert zich dat weer in de nabije toekomst.

Gaia GPS is nog in volle ontwikkeling en het downloaden van kaarten is een onderdeel dat nog niet helemaal goed uitgewerkt is. Voor kleine kaarten is er geen probleem, maar omdat kaarten slechts 10000 tiles groot kunnen zijn moet je grote gebieden opsplitsen in kleinere kaarten van maximaal 10000 tiles. Hoe hoger het maximale zoomniveau dat je wil opslaan, hoe hoger het aantal tiles. Voor fietskaarten is het standaard zoomniveau voor downloads (1:24000) ruim voldoende en daarmee kun je een gebied van ongeveer 10000 km2 opslaan. Dat lijkt veel, maar in een vierkant is dat slechts 100 bij 100 km. Op een dag fiets je daar zo doorheen. De software laadt de opgeslagen kaarten dynamisch aan de hand van je scherm- of GPS-positie - geen gebruikersinteractie vereist - maar het downloaden van meerdere aaneenliggende kaarten zelf is momenteel nogal gebruiksonvriendelijk. Zo kun je niet eenvoudig zien welke gebieden je al gedownload hebt en kun moet je wachten tot de download klaar is na het aanduiden van een gebied. Dat maakt het nodeloos moeilijk om een groot gebied correct te downloaden in kleine kaarten zonder ontbrekende gebieden. De makers hebben wel beterschap beloofd in een opkomende versie, maar voorlopig moet je het hiermee doen.

Een andere voorlopige tekortkoming is dat je niet offline kan zoeken op plaats- en straatnamen. Heb je geen GPS-ontvanger en ben je hopeloos verkeerd gereden, dan kun je niet even je huidige locatie opzoeken aan de hand van een straatnaam. Nu langs de andere kant merk je meestal wel snel dat je verkeerd zit wanneer je geen knooppuntbordjes meer tegenkomt. Dus je moet hoogstens een paar kilometer in de omtrek van het laatste knoppunt zoeken.


Ik heb zelf de gratis versie van Gaia GPS gebruikt maar dat werkte beslist niet prettig.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een programma'tje om een kaart in weer te geven. Ik zou dan deze kaart met knooppunten erin willen zetten en klaar is klara....
Als je weet hoe je routes op Google maps kunt plaatsen is een voor de hand liggende methode wellicht om je route door de knooppuntenplanner van de fietsersbond te laten tekenen, downloaden en plaatsen op google maps.

Frank
pinkbike schreef: Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een programma'tje om een kaart in weer te geven. Ik zou dan deze kaart met knooppunten erin willen zetten en klaar is klara....
De routes van OpenFietsKaart worden sinds 9 januari 2011 gebruikt in de Android applicatie BikeNode: http://bikenode.wordpress.com/about/
@ Frank, probleem met de routeplanner van de Fietsersbond is dat die werkt met Flash technologie en dat wordt niet door iOS ondersteund, dus op de iPad kan je die niet gebruiken. Wel van tevoren op een gewone computer.
Frank schreef:@ Frank, probleem met de routeplanner van de Fietsersbond is dat die werkt met Flash technologie en dat wordt niet door iOS ondersteund, dus op de iPad kan je die niet gebruiken. Wel van tevoren op een gewone computer.
er si een keuze "download als GPX", vandaar naar KML/KMZ en dan in Maps.

Fr.
frank bueters schreef:
Frank schreef:@ Frank, probleem met de routeplanner van de Fietsersbond is dat die werkt met Flash technologie en dat wordt niet door iOS ondersteund, dus op de iPad kan je die niet gebruiken. Wel van tevoren op een gewone computer.
er si een keuze "download als GPX", vandaar naar KML/KMZ en dan in Maps.

Fr.
dat was een beetje te snel. Als het echt helemaal op de Ipad moet worden gedaan is het inderdaad geen oplossing.

Frank
Ik heb de route uitgestippeld, maar wil deze onderweg ook kunnen aanpassen, dat we de vrijheid hebben toch de andere kant op te gaan, of een langere/kortere tocht uit te stippelen als de omstandigheden daarom vragen.

Nu kan dat natuurlijk altijd wel, maar ik heb de Ipad mee en het lijkt me dan handig/leuk om dit mbv dit apparaat te doen. (Ik wil de (on)mogelijkheden van het apparaat ook ontdekken.
Tja, als ik Google dan kan ik wel wat apps vinden, bijv.:

http://gps.motionx.com/ipad/overview/

Je kunt zo te zien wel vooraf op een computer gemaakte of gedownloade GPX-files (tracks) en OpenStreetMap kaarten gebruiken, maar zo te zien niet zelf (onderweg) maken.

Ik heb alleen ervaring met Garmin en heb geen iOS apparaat, dus ik kan het ook niet uittesten.
Om onderweg routes te bewerken of aan te maken is er, wat mij betreft, nog altijd geen makkelijke oplossing.
Ik heb het wel eens geprobeerd met Viewranger op een 5 inch android toestel maar ik vond het geen succes. Viewranger is er ook voor de Mac dus misschien dat het op het grotere scherm van de Ipad wel prettig werkt.
Ik kan me echter niet voorstellen dat je met je Ipad op je stuur wilt rondtoeren, dus dan moet het naar de GPS ge-upload. Geen idee of- en hoe dat kan.

Als er aanleiding toe is neem ik een kleine netbook mee met daarop Mapsource en digitale kaarten. Het weegt 1200 gram maar dan kan ik ook goed routes plannen en tevens foto's bewerken, weblog bijwerken etc.
Mapsource is er helaas niet voor de Mac. Er is wel Roadtrip. De laatste keer dat ik daar naar keek kon dat nou juist niet goed bestaande routes aanpassen.

Maar knooppuntenroutes kun je toch juist heel goed met een kaart en zonder routeplanner ter plaatse plannen? Als ik het soms niet meer weet rij ik door tot ik zo'n bord tegenkom en knoop de boel weer aan elkaar.

Frank Bueters
Nog even voor de duidelijkheid, ik hoef GEEN gps routes te maken onderweg.
Ik wil alleen de knooppuntenkaart weergeven op m'n Ipad en 's avonds op de camping kunnen raadplegen (de info op de borden langs de weg op een knooppunt is wat mij betreft net te weinig, en die Ipad heb ik toch mee...... )

Ik hoef dus NIET m'n gps of de Garmin software op de Ipad draaiend te krijgen.
Ik begrijp dat je geen internet verbinding hebt met de Ipad. In dat geval worden het of schermafdrukken of gewoon: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Lijkt mij het eenvoudigst...

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Ik begrijp dat je geen internet verbinding hebt met de Ipad. In dat geval worden het of schermafdrukken of gewoon: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Lijkt mij het eenvoudigst...

Groeten
Eric
Dan kun je altijd nog de rekenmachine functie van de ipad gebruiken om de km's tussen de knooppunten bij elkaar op te tellen en zo je route te bepalen :)
Van te voren kun je natuurlijk je ipad thuis gebruiken om de kaarten te bestellen.

Toch best handig zo'n ipad zie ik :)

veel plezier,
(voor de prijs van zo'n ipad kun je net zo makkelijk een stapel fietsknooppunten kaarten kopen en die hoef je dan ook niet van stroom te voorzien voordat ze werken. De fietskaarten kunnen dan wel niet zo goed tegen regen, maar dat kan je ipad zeker niet en met een fietskaart kun je wel een mug meppen, met de ipad...)

grtn,
Arnold.
(wat twijfels aan de multi-functionaliteit en bruikbaarheid van die ipad op reis)
TravelDuck schreef: De fietskaarten kunnen dan wel niet zo goed tegen regen, maar dat kan je ipad zeker niet en met een fietskaart kun je wel een mug meppen, met de ipad...)

)
In Duitsland gebruik ik de geplastificeerde radwanderkarte van Publicpress.de van 4.95 euro Het zou fijn zijn als dergelijke kaarten ook in Nederland beschikbaar zijn
Ligger schreef:
TravelDuck schreef: De fietskaarten kunnen dan wel niet zo goed tegen regen, maar dat kan je ipad zeker niet en met een fietskaart kun je wel een mug meppen, met de ipad...)

)
In Duitsland gebruik ik de geplastificeerde radwanderkarte van Publicpress.de van 4.95 euro Het zou fijn zijn als dergelijke kaarten ook in Nederland beschikbaar zijn
Die 'sterkste fietskaart van Nederland' kan wel een stootje hebben. Is niet van papier maar van een soort kunststof. Als fietskaart voor meerdaagse fietstochten vind ik het wel een aardig ding, al heb ik het idee dat er wel een paar foutjes inzitten qua knooppuntnummers. Je moet je ook orienteren op knooppuntnummers en paddestoelnummers want straatnamen staan er niet op.
Dit is ook een handige applicatie van de ANWB:

http://itunes.apple.com/nl/app/fietsen/id382561298?mt=8#