Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga of RIH? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga of RIH?

Wim schreef:Veel fietsplezier - dat zal wel gaan lukken met deze fiets.
Bedankt. De koop is nog niet gesloten, maar ze houden de fiets voor me vast. Mijn Gazelle is in reparatie en hij wil de fiets eerst bekijken. Ik heb hem de gebruikssporen verteld op bagagedrager en cranks. Als ik een Koga Advance, die 300 euro duurder is, zou kopen zou ik 50 euro meer krijgen voor mijn Gazelle. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik mijn Gazelle kon inruilen op een scherp afgeprijsde Koga. Ik krijg de indruk dat ze blij zijn dat ze van een winkeldochter af zijn, terwijl ik er tevreden mee ben.

Ik krijg ook de indruk dat er een soort fietsenoorlog is. Halfords biedt de Union Quadra aan voor 499 euro. Als je voor 10 euro aan RVS kabels erin laten zetten, heb je heel veel fiets voor weinig geld.
Mattheus schreef: De koop is nog niet gesloten, maar ze houden de fiets voor me vast.
De koop is nu wel gesloten. Mijn Gazelle was klaar. De monteur vond dat de spaak op een vreemde plek was gebroken. Ik heb hem verteld dat ik mijn fiets wilde inruilen. Dat leek hem niet onverstandig. Ik heb slechte herinneringen aan gebroken spaken.
Ik lees dat je al gekozen hebt. Prima. Ik hoop dat je veel plezier hebt met je aankoop en ik hoop in elk geval dat je er meer plezier en geluk mee hebt dan met je Gazelle.

Ik kan niets negatiefs over een Koga zeggen, aangezien ik daar totaal geen ervaring mee heb, en het is toch wel ooit een droom om een "echte" Koga bezitter te worden.

Wij hebben sinds 2001 allebei een RIH Z-900 en ik moet zeggen wij vinden het fantastische fietsen. Echte pech op een paar lekke banden na hebben wij er nog nooit mee gehad. Momenteel worden ze alleen nog gebruikt voor wat fietstochtjes naar het dorp, want voor de lange afstanden hebben wij inmiddels een ligfiets wat we veel prettiger vinden fietsen.

Maar onze RIH's zijn ook al zijn ze 10 jaar oud nog in uitstekende staat en nog lang niet aan inruilen toe. Van mij zul je geen slecht woord over RIH fietsen horen. Een keigoed product. :D
Dreelien schreef: het is toch wel ooit een droom om een "echte" Koga bezitter te worden.
Voor mij is zoiets geen droom. Ik wil gewoon een goede fiets. Ik heb 15 jaar lang een Gazelle gehad en er mankeerde nooit iets aan. Heel af en toe een paar nieuwe banden of remkabels. Ik ging ervan uit dat de huidige Gazelles nog steeds van dezelfde kwaliteit zijn. Dat is dus echt niet zo. Vele fietsen zijn afgemonteerd met hardplastic spatlapjes, slechte bellen, jasbeschermers die snel slijten, etc. De Balance die ik nu heb gekocht heeft rubberen spatlapjes. Kleine details, maar veelzeggend.

Een Gazelle Medeo Excellent kost nieuw 949 euro en die van mij kostte 969 euro. Ik kreeg een behoorlijke korting, maar toch is dat een flink bedrag voor een fiets van zo'n discutabele kwaliteit. Ik geef dan liever iets meer uit.

We zullen zien hoe de Koga mij bevalt. Ik heb er alle vertrouwen in. Maar pas over enige tijd, na vele fietstochten kan ik er echt een oordeel over geven.
Een laatste update:

De Koga Balance bevalt me uitstekend. Hij rijdt licht en na een tocht van zo'n 55 km, voel ik geen vermoeidheid. Ik heb er nu vanaf 14 juli j.l. ruim 1500 km op gefietst.

De fiets bevalt zo goed dat ik vandaag een tweede Koga heb gekocht, een Koga Silverace met een premium naaf. Ik mag graag fietsen en moet ook veel bewegen. Ruim 3 jaar geleden heb ik trombose gehad en als ik enige tijd sta, krijg ik last van stasis. Het weer is dusdanig dat een derailleurfiets nu minder geschikt is, tenzij je elke keer ketting, etc. schoonmaakt. Een fiets met een naafversnelling en dichte kettingkast is nu geschikter.

Nu twijfelde ik tussen een RIH Delta en een Koga Silverace. Het rijden op de Koga Balance gaf voor mij de doorslag.
Je blijf met die fiets binnen Europa?
Mattheus schreef:
Dreelien schreef: het is toch wel ooit een droom om een "echte" Koga bezitter te worden.
Voor mij is zoiets geen droom. Ik wil gewoon een goede fiets.
Ik sluit me hier bij Mattheus aan. 4 jaar geleden was mijn 12 jaar oude Giant Expedition "op" en was de keuze flink investeren in nieuwe onderdelen of nieuwe/andere fiets. Voor dat laatste gekozen waarbij prijs/kwaliteit voornamelijk van belang was. In eerste instantie ook op zoek naar een mooie Koga (Randonneur of Signature), vielen toch af. Uiteindelijk een mooie Avaghon (S28) aangeschaft. Bevalt prima.
En als ik dit draadje lees: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=15704 zou ik kunnen concluderen dat deze Koga-fiets maar 1 tocht voor zijn kiezen heeft gehad en dat het daarna al noodzakelijk was om allerlei onderdelen te vervangen. Het is maar een interpretatie, maar toch .... :shock:

Maar Mattheus, je hebt zonder te dromen je keus gemaakt en deze bevalt tot nu toe. Veel plezier er mee.
Gr.
Kees
En toch bekruipt me ook nu weer het gevoel dat er niet op basis van een zorgvuldige analyse is aangeschaft. Ja een Shimano naafversnelling fietst wat zwaarder, maar erg veel is dat niet. Een betere fietshouding en snellere banden maken veel meer verschil. En nu dan weer een Koga met Nexus naaf lijkt me wel leuk voor de fietsenmaker, maar voor hetzelfde geld had je ook een nette fiets met Rohloff naaf kunnen hebben. Dat heeft de weerstand van een derailleur, en een betere kwaliteit dan enige Shimano naafversnelling of enig derailleur systeem.
Wim
DeFietsreiziger schreef:Je blijf met die fiets binnen Europa?
Sterker nog, ik blijf met die fiets in Noord Nederland of in het grensgebied met Duitsland. Ik ben een toerfietser en geen vakantiefietser. Regelmatig maak ik een fietstocht van zo'n 50 km.
keesm54 schreef: Maar Mattheus, je hebt zonder te dromen je keus gemaakt en deze bevalt tot nu toe. Veel plezier er mee.
Vorig jaar las ik in een test (een slechte test overigens) dat de Koga Silverace een prima fiets is. De testers waren ook tevreden over de Union Quadra. Een Union in de aanbieding voor 599 euro of een Koga voor 1299 euro. De Union kreeg van mij het voordeel van de twijfel. Als stadsfiets bevalt die fiets goed, maar als toerfiets helemaal niet. Het prijsverschil komt tot uiting in de kwaliteit van de onderdelen. Deze fiets heeft geen kettingspanner en als je over een hobbelige weg fietst, kunnen anderen op grote afstand al horen dat ik er aankom, ook als de ketting net is gespannen. De Koga fietst licht en je hoort de premium naaf niet.

De fiets die ik heb en nu heb gekocht zijn beslist geen vakantiefietsen. Het zijn comfortabele toerfietsen die het prima doen op asfalt en soms een schelpenpad.
Wim schreef:En toch bekruipt me ook nu weer het gevoel dat er niet op basis van een zorgvuldige analyse is aangeschaft.
Wim, jij geeft prima adviezen voor vakantiefietsers. Ik ben echter een toerfietser en geen vakantiefietser.
Wim schreef:maar voor hetzelfde geld had je ook een nette fiets met Rohloff naaf kunnen hebben.
Is de prijs van een Rohloffnaaf meer dan gehalveerd? Ik ga er van uit dat jij een nieuwe fiets met Rohloffnaaf bedoelt.
Gelukkig fiets ik buiten de vakantie meer kilometers dan op vakantie. En op zware tractor vakantiefietsen heb ik het evenmin. Wat ik in mijn laatste post bedoelde is dat je voor het geld van twee fietsen waarvan een met derailleur en een met Nexus naaf ook een enkele goede Rohloff fiets had kunnen kopen.
Zelf heb ik laatst de zware en stevig geprofileerde vakantiebanden van mijn Rohloff fiets afgehaald en er lichte soepele Panaracer Pasela banden opgezet. Het is nu een heel andere (en veel snellere) fiets, en heerlijk voor dagtochten. Als het ook nog mijn woon werk fiets zou zijn had ik er volgende maand Continental Topcontact Winter II winterbanden opgezet.
Wim
Wim schreef: Wat ik in mijn laatste post bedoelde is dat je voor het geld van twee fietsen waarvan een met derailleur en een met Nexus naaf ook een enkele goede Rohloff fiets had kunnen kopen.
Wim, een fiets is meer dan alleen een Rohloff naaf. Een Koga Signature met Rohloff naaf zou ong. 27,5% duurder uitkomen dan de prijs van de twee fietsen die ik nu heb. Natuurlijk zijn er andere merken dan Koga. Maar in de bijna drie maanden dat ik de Koga Balance heb, merk ik dat een Koga heerlijk fietst.

De verkoper wees mij ook op de Gazelle Chamonix. Ook deze fiets heeft een premium naaf. De adviesprijs van deze fiets is 350 euro lager. Ik had goede ervaringen met mijn oude Gazelle fiets, maar slechte ervaringen met mijn Medeo. De adviesprijs van de RIH Delta is slechts 50 euro hoger dan die van de Gazelle. De onderdelen waaruit de RIH is opgebouwd, zijn vergelijbaar met de onderdelen waaruit de Koga is opgebouwd. Maar het plezierige fietsen van de Koga gaf voor mij de doorslag. Zou dat niet het geval zijn geweest, had ik de RIH gekocht.

Dat een Rohloff naaf duurzamer is dan een Nexus Premium naaf, lijkt me logisch. Ik verwacht dat de Nexus naaf lang genoeg meegaat voor het doel waar ik de fiets voor gebruik.
Mijn vrouw fietst op een koga myata balance sinds 3 jaar (toen zo'n 1200 euro). Woon-werk, dus ook bij minder mooi weer, zo'n 4000 km per jaar.

Samenvattende gebruikservaring: Volkomen ongeschikt voor dit doel. Vrijwel de hele fiets is al vervangen. Nieuwe naven, nieuwe trapas, nieuwe derailleurs, bekabelling, dynamo. Alleen het frame is volgens mij nog origineel. Echt dramatisch, de ellende begon bij wijze van spreken al onderweg naar huis vanuit de fietswinkel. Het eerste jaar al voor 230 euro aan moeten verspijkeren (normale slijtage zei de fietsenmaken). Overigens werden de onderdelen die er spontaan vanaf vielen wel netjes volgens garantie vervangen.
Het is maar de ervaring van één Koga, maar meer ervaring zullen wij zeker nooit meer gaan opdoen. Prima fietsen voor de zonnige zondagmorgen, een paar duizend km per jaar bij droog weer en verder in de verwarmde garage.
Overigens vindt mijn vrouw hem tussendoor wel erg fijn fietsen (anders had ze het al lang opgegeven).

Iedere fiets heeft zijn eigen gebruiksdoel. Jammer genoeg vertellen ze dat er in de winkel zelden eerlijk bij (mochten ze het überhaupt al weten).

Groet,

Marc
geelfietsje schreef:Mijn vrouw fietst op een koga myata balance sinds 3 jaar (toen zo'n 1200 euro). Woon-werk, dus ook bij minder mooi weer, zo'n 4000 km per jaar.

Samenvattende gebruikservaring: Volkomen ongeschikt voor dit doel.
Dat lijkt me logisch. Een derailleurfiets is niet bedoeld om bij slecht weer te gebruiken. De ketting wordt vies en gaat dus extra snel slijten. De fietsenmaker heeft me hiervoor heel duidelijk gewaarschuwd. Een derailleurfiets heeft vele voordelen, maar kent nadelen. Het onderhoud valt mee als je derailleurfiets bij goed weer gebruikt. Ga je ermee over smerige bospaden, zul je de zaak moeten schoonmaken.

Sommige fabrikanten vatten het woord 'stadsfiets' wel heel erg letterlijk op. De Union Quadra wordt uitgerust met Vredestein Moiree banden. In de stad, d.w.z. op geasfalteerde wegen, fiets je heerlijk. Fiets je ermee over niet-verharde wegen, kom je niet vooruit. Fiets je door de modder, lopen de banden onmiddellijk vol en glij je alle kanten uit. Die fiets is bijna ongeschikt voor toertochten.

Wim heeft natuurlijk gelijk dat een Rohloff naaf vele voordelen heeft. Vrijwel onderhoudsvrij en geen doublures qua versnellingen. Die naaf kon wel eens langer meegaan dan de vele fietsen waarop die is gemonteerd, de toerfietsen althans. Voor een reisfiets gelden andere eisen en zullen vele essentiële onderdelen van uitstekende kwaliteit moeten zijn.
geelfietsje schreef: Iedere fiets heeft zijn eigen gebruiksdoel. Jammer genoeg vertellen ze dat er in de winkel zelden eerlijk bij (mochten ze het überhaupt al weten).
Natuurlijk weten ze dat wel, maar de klant bepaalt wat hij/zij er mee doet. Een goudeerlijke verkoper heeft gauw ruzie met een klant. Een monteur van Halfords vertelde me eens dat hij ruzie kreeg met een klant. De vrouw wilde graag een E-bike kopen en vroeg hoeveel km ze kon fietsen op een volle accu. Hij vertelde dat dat afhankelijk was van vele factoren, zoals hardheid van de banden, de hellingshoek van de weg en het gewicht van de berijder. Het gewicht van de dame was dusdanig dat de accu snel leeg zou zijn, vertelde hij er eerlijk bij. Hij kon nog net een klap in het gezicht ontwijken en boos liep ze de winkel uit om naar een concurrent te gaan die wel goede fietsen verkocht, d.w.z. waar de verkoper iets minder subjectieve voorlichting geeft.
Mattheus schreef:
Wim schreef: Maar ik ben iemand die zijn routes thuis op de computer maakt (m.b.v. de Openfietsmap Benelux) en die ze daarna fietst. Daarvoor gebruik ik een Garmin Etrex Legend. Ik wil dus ook iets zien tijdens het fietsen en stap regelmatig af om foto's te maken. Soms kom ik met 100 foto's thuis.
Klinkt goed en om dit op te pakken ben ik ook met een nieuwe fiets bezig, omdat ik niet altijd op mijn mountainbike wil gaan. Hoe neem je je foto spullen nu mee?
twdi schreef: Klinkt goed en om dit op te pakken ben ik ook met een nieuwe fiets bezig, omdat ik niet altijd op mijn mountainbike wil gaan. Hoe neem je je foto spullen nu mee?
Ik heb een fietstas aan de bagagedrager hangen. Daarin zit mijn lunchpakket, een pak appelsap (in een plastic zak) en mijn camera in een tas. Ik gebruik een DSLR met daarop de lens. Ik neem geen andere lenzen mee. Met prachtige wolkenluchten gaat mijn Pentax DA12-24mm op de camera en anders mijn Pentax DA16-45mm.
Mattheus schreef:[Wim heeft natuurlijk gelijk dat een Rohloff naaf vele voordelen heeft. Vrijwel onderhoudsvrij en geen doublures qua versnellingen.
Met mijn derailleur schakel ik met 42 T voor in stapjes van gemiddeld 31 cm. 13 naar 14 52 cm. van 18 naar 19 27 cm. Met 35 T voor gemiddeld 32 cm.
Ik heb wel mijn casette verwisseld naar per tand oplopend.
Hoe zit dat met die versnellingsnaven ik kom op getallen van gemiddeld 66 en 33 cm per schakeling omhoog of omlaag.
Schakelen met 1 tand hoog-of omlaag, dus kleine stapjes lijkt mij in Nederland het prettigste fietsen. Ja ik heb natuurlijk wel doublures.
Mattheus schreef: Een goudeerlijke verkoper heeft gauw ruzie met een klant.
Daarom zijn echte verkopers nooit goudeerlijk. :lol:
multiwgb schreef: Daarom zijn echte verkopers nooit goudeerlijk. :lol:
Ik vond dat wel een grappig voorval. Toen ik gisteren mijn Silverace ophaalde, moest ik even proeffietsen om alles goed af te stellen. Er leek een slag in het voorwiel te zitten. Ik meldde dat en de verkoper zei dat de band niet goed in de velg zat en maakte het in orde. Hij wenste me veel geluk met de fiets en ik reed weg. Er leek nog een slag in te zitten. Ik weer terug. De band bleek niet goed te zijn. Vanuit de fabriek worden de banden niet op volle spanning gebracht, legde een andere verkoper me uit. Er knapt een draadje of iets dergelijks in de band. Ik zei toen dat dit me smerig tegenviel van een nieuwe Koga. Hij zette er een nieuw voorwiel in. Toen ik over mijn oude Medeo begon te zeuren, zei hij dat Koga ook ontwerpfouten had gemaakt. De bedrading langs het achterspatbord was enige jaren geleden een probleem omdat de ruimte tussen band en spatbord te klein was en de sneeuw er tussen bleef plakken. We kregen het toen over andere merken en hij legde uit dat fietsen van vele merken in grote massa's worden gemaakt en dat de kwaiteit dan wel eens tegenviel. Koga, RIH en Multicycle besteden meer zorgen aan de fietsen, zei hij. De laatste twee merken verkopen ze niet. Kortom, verkopers weten meer dan je denkt, maar vrijwillig vertellen ze niet alles.
Tegenwoordig is het vak van verkoper best lastig wat komt die persoon bij me doen geheel gratis info winnen en vervolgens terug naar huis en hup het Internet op. :(